- שבת ומועדים
- ספר בראשית
496
שאלה
מדוע סרב אברהם אבינו להצעתו של אליעזר שבתו תשתדך עם יצחק? הלא אברהם כבר היה נכון להחשיב את אליעזר כיורשו לפני הנס של הולדת יצחק. מה זאת אומרת שאליעזר היה צאצא של "זרע ארור" - שהיה צאצא של כנען? אם כן, הרי כל בעל תשובה מתקבל לחיק העם היהודי, לא? האם לא היה אליעזר בעל תשובה? איך מסבירים את זה כ"לא גזענות" לאנשים סביבי שאינם דתיים?
תשובה
אין כלל להשוות בין אדם שהוא מזרע ישראל שבתקופה מסוימת היה רחוק מה' ועתה מתקרב למי שאינו מזרע ישראל אלא מזרע חם. התפיסה שלנו היא שיש משמעות להתיחסות הלאומית של האדם. האופי של האדם קשור לאומה שהוא שייך אליה. כל אומה יש לה תכונות אחרות. ודאי שכל יחיד יכול לפתח את כשרונותיו אולם יש צד כללי בכל אדם זהו הצד שבו הוא שייך ללאום ובחלק זה אדם לא יכול לעשות באופן אישי שינוי. התכונה הלאומית היא מקרינה על הכוחות של כל פרט מפרטי האומה יוציא אל הפועל.
לאחר שנגזר על כנען שהוא יהיה עבד לאחיו המשמעות היא שהיכולת של בני חם להביא תיקון בעולם הוא רק בדרך של עבדות. העבד יכול להיות אדם טוב ונפלא אולם הוא יוכל להוציא לפועל את מזגו הטוב דרך העבדות. העבדות מצטיירת בעינינו כדבר גס ואכזרי אולם כפי מה שלמדנו מספר בראשית אנו רואים שיכול להיות כאליעזר עבד של אברהם, אדם מלא עוצמה וטוב, אולם כל התיקון שלו יכל להתגלות בתור העבד של אברהם. [גם בזמן התנאים מצאנו את טבי עבדו של ר"ג שהיה כשר והיה דוגמא לעבדות חיובית]. סימן מובהק לתכונתו זו של אליעזר שבפרשת חיי שרה בה הוא "הכוכב המרכזי" לא מוזכר שמו כלל ועיקר. הוא כל במהותו עבד אברהם. אברהם אבינו רוצה בן והוא לא רוצה עבד. עבודת העבד שונה מעבודת הבן.
כשאברהם אומר "ובן משק ביתי יורש אותי" אין כאן ביטוי להסכמה על המציאות הזו אלא יש כאן זעקה כלפי שמיא כיצד יוצר מצב אבסורדי שלא יהיה לאברהם המשכיות בתכונות של בן וכל ההמשכיות היא תהיה בצורה של עבד.
לא מדובר על גזענות. הבעיה בגזענות היא בקביעה שיש תפקיד לגזע אחד בעולם ואין תפקיד לגזע אחר כשעל בסיס זה נוצרת אפלייה. אולם גזענות שהיא מתאימה את האופי המתאים לכל לאום ולפי מה שמתאים מפתחים את העולם אינה גזענות הרסנית אלא לאומיות שמגבשת זהות ומצמיחה עמים להיות נאמנים לתכונתם הפנימית.
כמו שבעם ישראל יש כהנים לווים וישראלים. כך גם בין אומות העולם יש עמי שם עמי יפת ועמי חם. לכל לאום יש את הכשרונות שלו.

כיצד ידע נח מתי לשלוח את היונה
הרב יצחק בן יוסף | ב אדר א' תשפ"ד

כיצד לא תקנו יעקב ויוסף את צאצאי אפרים ומנשה
הרב רפאל וסרטיל | כ"ז טבת תשפ"ד

תנ"ך בראשית א
הרב חיים שרייבר | כ"ו אדר א' תשפ"ד
