שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • עובד ומעביד
קטגוריה משנית
שאלה
שלום, אני עושה עבודות גרפיקה עבור בית דפוס בעבודה מסויימת,פלייר דו״צ, לאחר העיצוב ושליחה ללקוח עשו תיקונים מספר פעמים, שלאחר כל תיקון שלחו שוב ללקוח בסוף ביקשו גם לשנות מספרי טלפון ושוב תיקונים נוספים. מספר הטלפון הופיע בפלייר 3 פעמים, ואני שיניתי רק פעמיים, לא שמתי לב לפעם הנוספת שמופיע המספר. הפלייר כבר הודפס. מי אחראי על השגיאה? אני כגרפיקאית? הלקוח? מי אחראי על ההגהה? בד״כ אני גם מציינת את זה שאין אחריות על שגיאות הקלדה. הפעם לא ציינתי זאת במפורש. תודה. (אני מקבלת שכר נמוך מאד על העבודה במקרה הזה זה יוצא 50 ₪ לפלייר דו צדדי. וזה הרבה זמן עבודה.)
תשובה
שלום וברכה, שאלתך צריכה להתברר בבית דין ככל שאלה ממונית בין צדדים שונים, וכיוון שהיא תלויה בפרטים רבים. אכתוב את הבסיס של הדין, התשובה אינה עונה על שאלתך הספציפית. אם אין הסכמה או ציון מפורש מי אחראי על שגיאות בהקלדה, הולכים אחר המנהג, ואם אין מנהג ברור, האומן שמקבל שכר אחראי על הטעויות שיוצאת מתחת ידו. אם הגרפיקאית עובדת עבור בית דפוס שעומד מול הלקוחות, ייתכן מאוד שבית הדפוס אחראי על הטעויות ולא הגרפיקאית, כיוון שהוא זה שסוגר הדבר סופית מול הלקוחות, הדבר ישתנה לפי הנהוג וההסכם ביניהם. כדי לחייב את בעל בית הדפוס או את הגרפיקאית, צריך לברר שנגרם נזק, צריך לבדוק האם המספר הלא נכון שמופיע בדף אכן מזיק את בעל המודעה, או שזה פחות נוח לו אך לא גורם לו נזק. בברכה, הרב מרדכי גרוס.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il