5
נשאלת השאלה מדוע אנחנו מציינים את העובדה שה' הוציא אותנו ביד חזקה, האם זה חשוב שזה היה ביד חזקה? הרי העיקר שה' הוציא אותנו מעבדות לחרות? הרי גם אילו ה' היה מוציא אותנו ממצרים בדרכי שלום מבלי שהכה את מצרים היה עלינו להודות לו? ואולי אדרבא האם לא היה עדיף שה' יוציא אותנו בדרך של הסכמה, שייתן בלב פרעה רוח של שלום ורוח של רצון טוב והוא היה משחרר אותנו מרצונו, האם זה לא היה עדיף מאשר ההוצאה בכח ביד חזקה ובזרוע נטויה והמצרים נעשו לנו לשונאים?
התשובה לשאלה היא, שדווקא עיקר התודה שעלינו להודות לה' היא על זה שהקב"ה הוציא אותנו ממצרים דווקא ביד חזקה ובזרוע נטויה. חסד עשה אתנו ריבונו של עולם שהוציא אותנו בדרך זו, כי ע"י כך נודע בעולם כולו שה' אלוקי עולם בחר בנו לעמו.
המכות הגדולות הניסיות, שהכל ראו כי הן אלוקיות, ככתוב, ויאמרו החרטומים אצבע ה' היא וכי יד ה' היא. כי אכן רק הקב"ה בורא העולם יכול לעשות אותות ומופתים כאלו, והוא עשה זאת בשביל להוציא את עם ישראל ממצרים, ומכאן יסיקו שעם ישראל נבחר להיות עם ה'. מעתה בעתיד תמיד יזהו את עם ישראל כעם של רבונו של עולם, ודבר הזה מבטיח את קיומו של עם ישראל.
הנה כשחטאו ישראל בחטא העגל והקב"ה רצה לכלותם, עמד משה רבנו והתפלל אל ה' ואמר להקב"ה שאי אפשר לכלות את ישראל חס וחלילה כי זה יהיה חילול ה', כי בעת שנגאלו ממצרים נודע בעולם שעם ישראל עם ה' המה, ואם הקב"ה יכלה את ישראל, יאמרו הגויים שלא יכול הקב"ה להביאם לארץ ישראל, לכן הוא כילה אותם במדבר. למה יאמרו מצרים ברעה הוציאם וכו'.
אמור מעתה שהמכות שהקב"ה הכה את מצרים באותות ובמופתים הם פרסמו את הקשר בין הקב"ה ובין ישראל, ודבר זה מבטיח לישראל את הצלתם מכל צרה במשך כל הדורות. גם אם יחטאו חס וחלילה ולא יהיו ראויים מצד עצמם להצלה, אבל ה' למען שמו הגדול הקשור בישראל, מציל את ישראל מכל צרתם.
נמצא שחסד גדול עשה ה' אתנו לא רק בעובדה שהוא הוציא אותנו ממצרים לחרות עולם, אלא גם ואולי בעיקר, שהוא הכה את המצרים מכות גדולות אלוקיות שבזה שם ה' נקשר בעם ישראל. כבוד ישראל הוא כבוד ה'. וחס וחלילה כשישראל בצרה שם השם מתחלל, ומובטח על כן שלעולם עם ישראל יתקיים וינצל מכל צרה, גם אם מצדו לא תהיה לו חס וחלילה כל זכות.
על כן הננו מודים לריבונו של עולם על כל מכה ומכה שנתן למצרים, כי בכל מכה נקשר יותר שם שמים בישראל. והוא מה שאנחנו אומרים בהלל הגדול: "למכה מצרים בבכוריהם כי לעולם חסדו, ביד חזקה ובזרוע נטויה כי לעולם חסדו...". המכות הללו הם חסד לעולם. בזכותם הקב"ה מגן עלינו ומצילנו מכל צרה. דברים מעין אלו אפשר למצוא בפירושו של הגאון ר' יעקב מליטא בעל "מעשה נסים" על הגדה של פסח.
הקדוש ברוך הוא חפץ לגואלנו
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
איך מותר לנקות בגדים בשבת?
מהו הדבר המרכזי של ארץ ישראל?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
איסור בשר וחלב
איך עושים קידוש?
איך ללמוד אמונה?
איך מותר להכין קפה בשבת?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
איך ללמוד גמרא?

כללי הכשרת כלים
פרק לב
הרב אליעזר מלמד | שבט תשפ

מנהגי אבלות בספירת העומר
הרב אליעזר מלמד | אייר התשס"א

הילולא של רבי מאיר בעל הנס
מתוך "קול צופייך" גיליון 400
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | אייר תשס"ז

"אחרי מות" התשע"ט מדברי הרב אליהו זצוק"ל
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | ניסן תשע"ט

יום העצמאות תשפ"ה – העתיד של מדינת ישראל
הרב שמואל אליהו | א' אייר תשפ"ה

יום העצמאות- החזרה לארץ קודשינו בחודש אייר, מדוע?
הרב מאיר גולדויכט | ב' אייר תשפ"ה

פרפראות בפרשה א-ת-פ"ש תזריע-מצורע
רבנים שונים | אייר תשפ"ה
