- פרשת שבוע ותנ"ך
- שמות
3279
נראה לי שהקב"ה בדק את משה ודוד דוקא כרועי צאן, מפני שבעבודה זו מתגלה המסירות והרחמנות באופן אמיתי. כשאדם מרחם על בני אדם אחרים, יתכן שהוא עושה זאת מתוך כוונות זרות, לשם כבוד, או מפני שיכירו לו טובה. מה שאין כן כשאדם מטיב עם צאן, כל הנהגתו היא מתוך רחמים טהורים. מנהיג צריך להנהיג את העם בלי כל שיקולים אנוכיים. לא בשביל השאיפה להיות מנהיג, אלא לראות עצמו משרת העם ומסור לעם ומוותר על כל רצונו האישי למען המטרה הכללית של העם.
כזה היה משה רבנו, וזה נבחן במרעה הצאן. ואכן על משה נאמר שהוא היה עניו מכל אדם. לא היה לו כל ענין בהתבלטות אישית, בקריירה. הוא היה עניו. וכן נאמר על דוד, שגם הוא היה עניו, ואמר על עצמו: תולעת אנכי ולא איש. איש כזה שאין לו כל רצון בכבוד ובמעמד, הוא ראוי להיות מנהיג.
לכן כאשר הקב"ה פנה אל משה ואמר לו, ועתה לכה ואשלחך אל פרעה והוצא את עמי בני ישראל ממצרים, משה מסרב, ואומר, מי אנכי כי אלך אל פרעה. גם כאשר הקב"ה חוזר ומפציר בו, אומר משה: לא איש דברים אנכי. כאשר הקב"ה חוזר עוד ומפציר בו, אומר משה: שלח נא ביד תשלח, כלומר אנכי לא מתאים, כל מי שתשלח במקומי יותר מתאים ממני. משה העניו אינו רוצה לקבל תפקיד של הנהגה. הוא בורח מפני הכבוד. דוקא איש כזה שבורח מפני הכבוד, שאין לו כל אינטרס אישי, וכולו מסירות למען עמו, הוא ראוי להנהיג את ישראל. מי יתן ונזכה בקרוב למנהיג כזה, באחרית כראשית, שיבוא ויגאל את ישראל בגאולתו השלמה.

משה רבנו כנביא וכמנהיג
הרה"ג אברהם יצחק הלוי כלאב | תשס"ג
"והסנה איננו אוכל"- הרצון בעבודת ה'
הרב חיים בן שושן | ט"ז טבת תשפ"ה
משה רבינו נסתכל באספקלריא המאירה
שיחת מוצ"ש פרשת וארא תשפ"ה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ו טבת תשפ"ה
מעלת עם ישראל במצרים
כלי יקר פרשת שמות חלק א'
הרב חיים כץ | ט"ו טבת תשפ"ה
למה ללמוד גמרא?
למה משווים את העצים לצדיקים?
בדיקת פירות ט''ו בשבט
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בקשר מרובע?
מהדורות החדשות במצרים שדיברו על ישראל
מה הייעוד של תורת הבנים?
איך מותר לנקות בגדים בשבת?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
איך נראית נקמה יהודית?
הלכלוך הקדוש

המשכן השבת והקשר ביניהם.
הרב יצחק בן יוסף | אדר תשפ"ה

העברת בני ישי לפני שמואל
שמואל א, פרק טז פסוק ו- יב
הרב שמעון קליין | י"ב אדר תשפ"ה

ומרדכי לא יכרע ולא ישתחווה
הרב יצחק בן יוסף | אדר תשפ"ה
