לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
(יא. מתחת לאמצע עד – יב. רבע עליון בנקודותיים)
א. אחשורוש -
- אחיו ובן גילו (מזלו) של ראש (=נבוכדנצר),
שגם הוא רצה להרוג, וגם הוא ניסה להספיק את בניין המקדש (קיבל את כתב השטנה שכתבו השומרונים והמשיך במניעת המשך בניית המקדש). - שמואל – הושחרו פניהם של ישראל כשולי קדירה (מהיסורים),
- רי"ח – שכל הזוכרו אומר אח לראשו
- ר' חנינא – שהכל נעשו רשים בימיו (בגלל המס).
ב. הוא אחשורוש –
הוא ברשעו מתחילתו (כשמנע את המקדש) ועד סופו (כשהסכים לגזירת המן).
וכן לגבי עשיו, דתן ואבירם, אחז,
ולהבדיל לגבי צדיקים – אברהם, הוא אהרן ומשה, ודוד הוא הקטן – קטן בעיי עצמו גם כשמלך.
ג. המולך -
רב – מלך מעצמו ולא מירושה (יב: ושתי קוראת לו בן שומר הסוסים של אבא).
שתי דעות:
לשבח – שלא היה ראוי כמוהו.
לגנאי – שעלה למלוכה באמצעות שוחד.
ד. על כמה מלך?
A. מהודו ועד כוש – רב ושמואל -
דעה אחת – הכוונה לשתי מדינות רחוקות (הודו של ימינו וחבש של ימינו) – ומלך עליהם וביניהם.
דעה שנייה – הכוונה לשתי מדינות קרובות, והן דוגמא לכך שמלך על כל העולם.
B. שבע ועשרים ומאה מדינה
כיון שזה מיותר, דורשים - שבתחילה 7, אח"כ עוד 20, ובסוף עוד 100.
C. ת"ר - שלושה מלכו בכיפה (כל העולם)
(בפשטות לא מדובר בכל העולם ממש, אלא בעולם העיקרי שהיה נחשב אז מיושב (בן יהוידע)).
- אחשורוש כנ"ל
- אחאב – מכך שעובדיה אומר לאליהו שהשביע את כל הממלכות שיגלו איפה אליהו.
- נבוכדנצר – מנבואת ירמיהו שימלוך על כל העמים.
- שלמה
למה לא הוזכרו? -
מסופר בגיטין (סח:) שאשמדאי העיף אותו 400 פרסה, וחזר והיה צריך לשכנע את הסנהדרין שהוא שלמה, ויש שם מחלוקת האם החזירוהו לגדולתו (מלך והדיוט ומלך) או לא לגמרי (מלך והדיוט).
אצלנו לא הוזכר כי:
- לא החזירוהו לגדולתו.
- להפך – החזירוהו לגדולתו, ולא מוזכר כי היה מלך גם על העליונים.
- סנחריב – כי לא כבש את ירושלים.
- דריוש – מלך רק על 120 ולא 127.
- כורש – שהרי מעיד על עצמו בהצהרת כורש - "כל ממלכות הארץ נתן לי ה'". תשובה – הוא רק משתבח בעצמו אך באמת לא מלך על הכל.
(יא: שליש)
ה. בשנת שלוש למלכו
שאז לפי החישוב שלא הגאולה של ישראל היתה אמורה לבוא, וכיוון שלא באה – הוציא את כלי המקדש.
ביאור בהרחבה:
- A.שני פסוקים –
"כִּי לְפִי מְלֹאת לְבָבֶל שִׁבְעִים שָׁנָה אֶפְקֹד אֶתְכֶם" (ירמיהו כט, י)
"...בִּינֹתִי בַּסְּפָרִים מִסְפַּר הַשָּׁנִים אֲשֶׁר הָיָה דְבַר יְקֹוָק אֶל יִרְמְיָה הַנָּבִיא לְמַלֹּאות לְחָרְבוֹת יְרוּשָׁלִַם שִׁבְעִים שָׁנָה" (דניאל)
- B.סדר הדורות וארבעת החישובים של 70 השנה:
מלכות | שנות מלכותו | בהנחה שהיו חצאי שנים | פירוט | |
נבוכדנצר | בבל | 45 | 67 | בשנה 2 – כבש את יהויקים. |
אויל מרודך | 23 | |||
בלשצאר | 3 | 3 | בשנה 2 – החישוב של בלשצאר - הסתיימו 70 שנה למלכות נבוכדנצר (בהנחה ששנות המלכים מלאות). | |
דריוש המדי | פרס ומדי | 2 | 4 | |
כורש | 3 | 1 – מיד כשעולה למלוכה הצהרת כורש – הרשה לבנות את בית המקדש. החישוב הראשון של דניאל – 70 שנה מכיבוש יהויקים, עם חצאי שנים. הבנייה נעצרת. | ||
אחשורוש | 14 | 14 | ממשיך במניעת בניית המקדש. סוף שנה 2 - החישוב של אחשורוש- 70 שנה לגלות יהויכין | |
דריוש הפרסי (בן אסתר) | 34 | שנה 2 – הבנייה מתחדשת על ידי זרובבל החישוב הנכון של דניאל - 70 שנה לגלות צדקיהו(עם חצאי שנים כנ"ל). שנה 6 – הבנייה מסתיימת |
סדר הגמרא -
בלשצאר חישב וטעה (כי חישב למלכות נבוכדנצר, ובשנים מלאות), והוציא את כלי המקדש ונהרג.
ראיה שנבוכדנצר מלך 45 שנה – אויל מרודך מלך 37 שנה אחרי גלות יהויכין (שהיתה בשנה 8 לנבוכדנצר).
אחשורוש חשב שלא יטעה אך גם טעה (כי חישב לגלות יהויכין ובשנים מלאות), והוציא את כלי המקדש וושתי נהרגה.
החישוב הנכון – מגלות צדקיהו.
ולמה לא היה בשנה ה14 של אחשורוש? כי צריך לחשב בחצאי שנים (נבוכדנצר ואויל מרודך ביחד 67, דריוש וכורש ביחד 4).
החישוב הראשון של דניאל – מכיבוש יהויקים.
צדק חלקית, כי אכן אז הגיעה הצהרת כורש, אך הבנייה הסופית רק בחישוב מגלות צדקיהו.
סוד ההתחדשות של יצחק
פיתרון יוסף לחלומו של פרעה
מה הייעוד של תורת הבנים?
הלכות שטיפת כלים בשבת
מהדורות החדשות במצרים שדיברו על ישראל
עבודת ה' לחופש
חידוש כוחות העולם
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
איך המזוזה שומרת עלינו?
אם יש הבטחה, למה יעקב ירא?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד