בית המדרש

קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה
עיקרי ההלכות
א. ארבע שיטות בסדר הפרשיות בתפילין (רש"י, ר"ת, שמושא רבא, ראב"ד)
ב. אין חובה להניח תפילין דר"ת. אך, רבים נוהגים להניחם ולדעת הרבה פוסקים אין בזה יוהרא.

א. מחלוקת רש"י ור"ת בתפילין
בתפילין כתובות ארבע פרשיות: קדש, והיה כי יביאך, שמע, והיה אם שמע.
רש"י ור"ת חולקים מהו הסדר בו מניחים את הפרשיות בבתים. לרש"י מניחים לפי סדר כתיבתן בתורה. לכן הסדר הוא: קדש, והיה כי יביאך, שמע, והיה אם שמע. לר"ת ההוויות (כלומר הפרשות בהן כתוב 'והיה') סמוכות זו לזו. לכן הסדר הוא: קדש, והיה כי יביאך, והיה אם שמוע, שמע.
לשתי השיטות, הפרשיות מונחות משמאל המניח- לפי שאז הן מסודרות מימין לשמאל לקורא (העומד מול המניח).

יש עוד שתי שיטות: שימושא רבא- סדר הפרשיות כרש"י, אבל ההנחה בבתים היא מימין המניח לשמאלו. ראב"ד- סדר הפרשיות כר"ת, אבל ההנחה בבתים היא מימין המניח לשמאלו 1 .

ב. האם צריך להניח תפילין של ר"ת?
בשו"ע כתב שירא שמיים יניח תפילין של ר"ת, אך מאידך, לא יעשה כן אלא מי שמוחזק ומפורסם בחסידות.
אכן, בקהילות שונות (אצל חלק מהספרדים ואצל החסידים) התפשט במאות השנים האחרונות המנהג להניח תפילין של ר"ת גם לבעלי בתים. ויש לזה כמה סיבות:
א. לשיטת האר"י הקדוש שתיהן אמת, ויש להניח שתיהן.
ב. אחרי שהתפשט המנהג, שוב אין בזה יוהרא.
מאידך, לדעת הגר"א אין להניח תפילין של ר"ת כלל 2 .
[על אופן ההנחה לנוהגים להניח- בהלכה שבועית שבוע הבא].
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il