- הלכה מחשבה ומוסר
- מוסר
1572
גם התבונה עצמה הופשטה מכל אצטלת המלכות שלה. על כל טיעון מבוסס, ניתן לטעון טיעון נגדי וחוזר חלילה. אז למה לנו כל הסחרחרה הזו אם ממילא אין ביכולתה של התבונה להוביל אותנו אל האמת הסופית והמוחלטת?
אלא שגם ערעור הבסיס ההכרתי של האדם, לא הוביל גם הוא את האנושות למחוזות גן העדן האבוד. אם אין שכל אולי אין דאגות, אבל גם אין לחיים בסיס של משמעות הכרתית, של הבחנה בין טוב לרע – "תרדמת התבונה מולידה מפלצות" וכוחות הפרא משתלטים על החלל הריק.
הרמב"ם, כך מקובל לומר העמיד השכל במרכז עבודת ה'. עד כדי כך שלדעתו, השכל הוא "החלקיק האלהי" שבאדם.
"צלם נקראת הצורה הטבעית, דהיינו, העניין העושה את הדבר לעצם ולמה שהוא. וזאת אמיתתו באשר הוא הנמצא ההוא (כלומר מה שמייחד את הדבר, מה שהוא עצמי לו שהופך אותו למה שהוא מצד האמת). אותו עניין באדם הוא אשר בו מתהווה ההשׂגה האנושית. בשל ההשׂגה השׂכלית הזאת נאמר עליו: בצלם אלהים ברא אֹתו. (כלומר: עצמיות האדם היא הפלטפורמה שבה מתהווה ההשגה השכלית, מצע זה נקרא צלם אלק' שבאדם).
ומכיוון שהאדם נתייחד בעניין מופלא מאוד שבו... והוא ההשׂגה השׂכלית, ששום חוש, איבר או צלע אינם מפעילים אותה, דימה אותה להשׂגת האלוה אשר איננה נזקקת לכלי, אף כי לא דַמְיוּת באמת, אלא לכאורה (כלומר: מכיוון שהשגה זו אינה מונעת על ידי הגוף או כל דבר גשמי, הרי שהיא דומה לאל שאף השגתו את המציאות אינה מבוססת ונזקקת לאמצעי או מתווך. אמנם אין זה דמיון ממשי אלא דמיון רעיוני).
בגלל העניין הזה, דהיינו, בגלל השׂכל האלוהי הדבק בו, נאמר על האדם שהוא בצלם אלהים ובדמותו" (מורה נבוכים א.א בתרגום שוורץ).
לפי דברי הרמב"ם, חשיבותו של השכל אינה בכך שהוא מבסס את האמת היחידה שאין אחריה כל קושיה או אמת אחרת. עליונותו של השכל היא במה שהוא בעצמו והוא המרחב המופשט שבו הוא פועל. לכן, גם אם השכל אינו יכול לבסס עולם מוסדר וקבוע ואולי דווקא בשל כך, הוא המרחב של המחשבה האלקית המופשטת. זו המלאה בפלא הבהוב הברק המאיר בחושך, של האי הידיעה והידיעה, המושג והתשוקה להשגה, שלה כמו לשכל האלקי בעצמו, לעולם אין גבול.

מידת הזריזות
מסילת ישרים - פרקים ו' - ט'
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | אור ליא' כסלו תשס"ט

מה יוצא ממוקיון שלומד תורה?
על צפייה במדיה
הרב יהושע וייצמן | כ"ד תמוז תשס"ט

אמון, אהבה והצבת גבולות
הרב יהושע וייצמן | ט אלול תשע"ג

הראש והלב בעבודת ד'
הרב דב בערל וויין | כ"ז שבט תשס"ח
למה משווים את העצים לצדיקים?
לקום מהתחתית של התחתית
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?
פיתרון יוסף לחלומו של פרעה
שלושה שותפים באדם
מה צריך לעשות בשביל לבנות את בית המקדש?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
שבירת 7 המיתוסים של ליל הסדר
האם מותר לאכול לפני התקיעות?
מה המשמעות הנחת תפילין?

פורים קטן, ופורים משולש
סימן תרצז וסימן תרפח' סעי' ו'
הרב בנימין חותה | אדר תש"ע

דיני פרזים ומוקפים
פניני הלכה זמנים יז פורים
הרב אליעזר מלמד | שבט תשפ

פורים משולש
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | יב אדר ב תשס"ח

דיני פרזים ומוקפים
פניני הלכה זמנים יז פורים
הרב אליעזר מלמד | שבט תשפ
פרשת כי תשא תשפ"ה – הלכות פורים משולש
הרב שמואל אליהו | י"א אדר תשפ"ה
