בי×Ē המדרש

  • מדורים
  • קול ×Ļופיך - הרב שמואל אליהו
קטגוריה משני×Ē
  • פר׊×Ē שבו×ĸ ו×Ē× "ך
  • בא

לימוד השי×ĸור מוקדש ל×ĸילוי נ׊מ×Ē

דוד בן י×Ļחק

undefined
14 דק' קריאה â€ĸ 57 דק' ×Ļפיה

למה חשוב לזכור א×Ē י×Ļיא×Ē מ×Ļרים בכל יום?


מחמישים ׊×ĸרי טומאה לחמישים ׊×ĸרי בינה


י×Ļיא×Ē מ×Ļרים היא אירו×ĸ חשוב מאוד, ולכן היא מוזכר×Ē ב×Ēורה חמישים פ×ĸם (ז"ח י×Ēרו ג). "וÖŧבÖŧְגִין כÖŧָךְ ×ĒÖŧִשְׁכÖŧַח בÖŧְאוֹרַיְי×Ēָא חַמְשִׁין זִמְנִין יְ×Ļִיאַ×Ē מִ×Ļְרַיִם, לְאַחֲזָאָה לְכָל בÖŧÖ°× Öĩי ×ĸָלְמָא חַסְדÖŧָא דÖŧÖˇ×ĸֲבַד קוÖŧדְשָׁא בÖŧְרִיךְ הוÖŧא ×ĸִם יִשְׂרָאÖĩל, דÖŧְא֡פÖŧÖĩיק יַ×Ēְהוֹן מÖĩאִינוÖŧן חÖĩילִין דÖŧִמְסָאֲבוÖŧ" כל זכירה של י×Ļיא×Ē מ×Ļרים מו×Ļיאה או×Ēנו מאחד מחמישים ׊×ĸרי טומאה שהיו במ×Ļרים – "וְאָ×ĸÖĩיל לוֹן לְגוֹ חÖĩילִין דÖŧְדַכְיוÖŧ דÖŧְהַיְינוÖŧ חַמְשִׁין ×ĒÖŧ֡רְ×ĸִין דÖŧְסוÖŧכְלְ×Ēָנוֹ" – ומכניסה או×Ēנו לש×ĸרי טהרה שהם חמישים ׊×ĸרי בינה. ו×Ļריך להבין למה כוחה של הזכירה הזא×Ē כל כך גדול.


לימד שמזכירין י×Ļיא×Ē מ×Ļרים בכל יום


המ×Ļווה לזכור א×Ē י×Ļיא×Ē מ×Ļרים היא לא רק בפסח, אלא בכל יום ובכל לילה משנו×Ē חייו של האדם. דכ×Ēיב:  "זָכ֞וֹר אÖļ×Ē־הַיÖŧ֤וֹם הַזÖŧÖļה֙ אֲ׊ׁÖļ֨ר יְ×Ļָא×ĒÖļ֤ם מִמÖŧÖ´×Ļְרַ֙יִם֙ מִבÖŧÖĩÖŖי×Ē ×ĸֲבָדִ֔ים כÖŧִ֚י בÖŧְחֹÖŖזÖļק יָ֔ד הוֹ×Ļִ֧יא ה֛' אÖļ×ĒְכÖļ֖ם מִזÖŧÖļ֑ה וְלֹÖĨא יÖĩאָכÖĩ֖ל חָמÖĩÖŊ×Ĩ" (שמו×Ē יג ג).ר׊"י הסביר שהזכירה של י×Ļיא×Ē מ×Ļרים ×Ļריכה להיו×Ē בכל יום. כך חזרה ה×Ēורה ואמרה בספר דברים "לֹא־×Ēֹאכַ֤ל ×ĸָלָיו֙ חָמÖĩ֔×Ĩ שִׁבְ×ĸÖˇÖĨ×Ē יָמִ֛ים ×ĒÖŧÖšÖŊאכַל־×ĸָלָÖĨיו מַ×ĻÖŧ֖וֹ×Ē לÖļÖŖחÖļם ×ĸֹ֑נִי כÖŧÖ´ÖŖי בְחִפÖŧָז֗וֹן יָ×Ļָ֙א×Ēָ֙ מÖĩאÖļÖŖרÖļ×Ĩ מִ×Ļְרַ֔יִם לְמַÖŖ×ĸַן ×ĒÖŧִזְכÖŧֹ֗ר אÖļ×Ē־י֤וֹם ×ĻÖĩÖŊא×Ēְךָ֙ מÖĩאÖļÖŖרÖļ×Ĩ מִ×Ļְרַ֔יִם כÖŧֹ֖ל יְמÖĩÖĨי חַיÖŧÖļÖŊיךָ" (דברים טז ג).


ה×ĸיקר הוא זכירה בלב ובראש


הזכירה הזא×Ē מ×Ēקיימ×Ē בפסח בדיבור, "וְהִגÖŧַדְ×ĒÖŧÖ¸ לְבִנְךָ" (יג, ח); "וְהָיָה כÖŧִי יִשְׁאָלְךָ בִנְךָ מָחָר לÖĩאמ֚ר מַה זÖŧ֚א×Ē וְאָמַרְ×ĒÖŧÖ¸ אÖĩלָיו בÖŧְחֹזÖļק יָד הוֹ×ĻִיאָנוÖŧ ה' מִמÖŧÖ´×Ļְרַיִם מִבÖŧÖĩי×Ē ×ĸֲבָדִים" (יג יד); "וְהָיָה כÖŧִי יֹאמְרוÖŧ אֲלÖĩיכÖļם בÖŧÖ°× ÖĩיכÖļם מָה הָ×ĸֲבֹדָה הַזÖŧ֚א×Ē לָכÖļם: וַאֲמַרְ×ĒÖŧÖļם זÖļבַח פÖŧÖļסַח" וכו' (יב כו-כז). הדיבור בפסח נו×ĸד לחקוק א×Ē ה×Ēובנו×Ē הללו לאו×Ē ×ĸל ידינו ולזיכרון בין ×ĸינינו יום יום. כי ה×ĸיקר הוא הזכירה, המחשבה והה×Ēבוננו×Ē.


זכירה, כאילו הוא י×Ļא ממ×Ļרים


הזכירה הזא×Ē היא לא זכירה רגילה, היא זכירה שבה האדם חייב לראו×Ē א×Ē ×ĸ×Ļמו כאילו הוא י×Ļא ממ×Ļרים, דכ×Ēיב "ואו×Ēנו הו×Ļיא מ׊ם", וגם לספר כך לילדים שלו. ו×Ļריך להבין למה הזכירה היא באופן המיוחד הזה.


גם ×ĸל זכיר×Ē י×Ļיא×Ē מ×Ļרים בכל שב×Ē אומר×Ē ה×Ēורה כי שומר השב×Ē ×Ļריך לראו×Ē א×Ē הי×Ļיאה כאילו היא ה×Ēרחשה אי×Ēו. "וְזָכַרְ×ĒÖŧÖ¸ כÖŧִי ×ĸÖļבÖļד הָיִי×ĒÖ¸ בÖŧְאÖļרÖļ×Ĩ מִ×Ļְרַיִם וַיÖŧÖš×Ļִאֲךָ ה' אֱלֹהÖļיךָ מִ׊Öŧָׁם בÖŧְיָד חֲזָקָה וÖŧבִזְרֹ×ĸÖˇ נְטוÖŧיָה ×ĸַל כÖŧÖĩן ×ĻִוÖŧְךָ ה' אֱלֹהÖļיךָ לַ×ĸֲשׂוֹ×Ē אÖļ×Ē יוֹם הַשÖŧַׁבÖŧÖ¸×Ē" (דברים ה, יג-טו). גם בכל ×Ēפילו×Ē החגים וב×Ēפילו×Ē רא׊ השנה ויום הכיפורים אנו אומרים ב×Ēפילה "זÖĩכÖļר לִי×Ļִיאַ×Ē מִ×Ļְרַיִם".


זכיר×Ē י×Ļיא×Ē מ×Ļרים - להכיר כי ה' הוא האלוקים


מ×Ļווה לזכור א×Ē י×Ļיא×Ē מ×Ļרים בשב×Ēו×Ē


בשב×Ē אנו לא מזכירים ב×Ēפילה "זÖĩכÖļר לִי×Ļִיאַ×Ē מִ×Ļְרַיִם", אבל בקידוש ליל שב×Ē אנו אומרים "וְשַׁבÖŧÖˇ×Ē קָדְשׁוֹ בÖŧְאַהֲבָה וÖŧבְרָ×Ļוֹן הִנְחִילָנוÖŧ, זִכÖŧָרוֹן לְמַ×ĸֲ׊֚Öĩה בְרÖĩאשִׁי×Ē, ×ĒÖŧְחִלÖŧָה לְמִקְרָאÖĩי קֹדÖļ׊ׁ, זÖĩכÖļר לִי×Ļִיאַ×Ē מִ×Ļְרַיִם". כל זא×Ē בגלל הפסוק ׊נאמר בלוחו×Ē הראשונים "כÖŧִי ׊ׁÖĩ׊ׁÖļ×Ē יָמִים ×ĸָשָׂה ה' אÖļ×Ē הַשÖŧָׁמַיִם וְאÖļ×Ē הָאָרÖļ×Ĩ אÖļ×Ē הַיÖŧָם וְאÖļ×Ē כÖŧָל אֲ׊ׁÖļר בÖŧָם וַיÖŧָנַח בÖŧַיÖŧוֹם הַשÖŧְׁבִי×ĸִי ×ĸַל כÖŧÖĩן בÖŧÖĩרַךְ ה' אÖļ×Ē יוֹם הַשÖŧַׁבÖŧÖ¸×Ē וַיְקַדÖŧְ׊ׁÖĩהוÖŧ" (שמו×Ē כ, יא). לכן אנו אומרים גם בקידוש וגם ב×Ēפיל×Ē ×ĸרבי×Ē ומוס×Ŗ "חÖļמְדÖŧÖˇ×Ē יָמִים אוֹ×Ēוֹ קָרָא×ĒÖ¸. זÖĩכÖļר לְמַ×ĸֲ׊֚Öĩה בְרÖĩאשִׁי×Ē".


אנו מזכירים בקידוש גם "זÖĩכÖļר לִי×Ļִיאַ×Ē מִ×Ļְרַיִם" בגלל הפסוק בפרש×Ē וא×Ēחנן שאומר כי שב×Ē היא זכר לי×Ļיא×Ē מ×Ļרים. "וְיוֹם הַשÖŧְׁבִי×ĸִי שַׁבÖŧÖ¸×Ē לַה' אֱלֹהÖļיךָ לֹא ×ĒÖˇ×ĸֲשׂÖļה כָל מְלָאכָה א֡×ĒÖŧָה וÖŧבִנְךָ וÖŧבִ×ĒÖŧÖļךָ וְ×ĸַבְדÖŧְךָ וַאֲמָ×ĒÖļךָ וְשׁוֹרְךָ וַחֲמֹרְךָ וְכָל בÖŧְהÖļמְ×ĒÖŧÖļךָ וְגÖĩרְךָ אֲ׊ׁÖļר בÖŧִ׊ְׁ×ĸָרÖļיךָ לְמַ×ĸַן יָנוÖŧחַ ×ĸַבְדÖŧְךָ וַאֲמָ×Ēְךָ כÖŧָמוֹךָ: וְזָכַרְ×ĒÖŧÖ¸ כÖŧִי ×ĸÖļבÖļד הָיִי×ĒÖ¸ בÖŧְאÖļרÖļ×Ĩ מִ×Ļְרַיִם וַיÖŧÖš×Ļִאֲךָ ה' אֱלֹהÖļיךָ מִ׊Öŧָׁם בÖŧְיָד חֲזָקָה וÖŧבִזְרֹ×ĸÖˇ נְטוÖŧיָה ×ĸַל כÖŧÖĩן ×ĻִוÖŧְךָ ה' אֱלֹהÖļיךָ לַ×ĸֲשׂוֹ×Ē אÖļ×Ē יוֹם הַשÖŧַׁבÖŧÖ¸×Ē" (דברים ה, יג-טו).


זÖĩכÖļר לִי×Ļִיאַ×Ē מִ×Ļְרַיִם בקידוש ולא ב×Ēפיל×Ē שב×Ē


בגמרא (פסחים קיז ×ĸ"ב) כ×Ēוב: "אמר רב אחא בר י×ĸקב: ו×Ļריך שיזכיר י×Ļיא×Ē מ×Ļרים בקידוש היום". והסביר רשב"ם כי "×Ļריך שיזכיר י×Ļיא×Ē מ×Ļרים בקידוש היום. בין בכוס בין ב×Ēפלה של שב×Ē". וכך לפי ה"כלבו" (סימן לה) מזכירים ב×Ēפילו×Ē שב×Ē א×Ē שניהם ואומרים: "חמד×Ē ימים או×Ēו קרא×Ē זכר למ×ĸשה בראשי×Ē ולי×Ļיא×Ē מ×Ļרים".


בנוסח ה×Ēפילו×Ē שלנו לא מזכירים י×Ļיא×Ē מ×Ļרים ב×Ēפיל×Ē שב×Ē רק "זכר למ×ĸשה בראשי×Ē". ו×Ēמה ×ĸל כך בפסקי רי"ד למה לא מזכירים י×Ļיא×Ē מ×Ļרים ב×Ēפיל×Ē ליל שב×Ē. הרי הקידוש של שב×Ē מ×Ēחיל בקידוש של ה×Ēפילה שאומרים "ברוך א×Ēה ה' מקדש השב×Ē" ולא בקידוש ×ĸל היין בבי×Ē שהוא אחר כך. הקושיה מ×Ēחזק×Ē כשזוכרים א×Ē דברי המגן אברהם (סימן ר×ĸ"א) ׊פץק כי ×ĸיקר הקידוש של שב×Ē הוא ב×Ēפילה. מכאן הסיק המנח×Ē חינוך (במ×Ļוה לא) כי ×ĸיקר הקידוש מה×Ēורה הוא לא ב×Ēפילה אלא ×ĸל היין (ו×ĸיין ביאור הלכה ר×ĸא).


למה הזכירה כל כך חשובה?


ו×Ļריך להבין למה ×Ļריך כל אדם לזכור כל יום א×Ē י×Ļיא×Ē מ×Ļרים באופן שכאילו הוא י×Ļא ממ×Ļרים. למה חייבים לספר ×ĸל הי×Ļיאה ממ×Ļרים לילדים בכל שנה, ולכל אחד בשפה שלו? למה חייבים ל×ĸורר א×Ē הילדים לשאול ×ĸל י×Ļיא×Ē מ×Ļרים? למה ×Ļריך להניח ×Ēפילין כל יום ולחשוב ×ĸל הכ×Ēוב בהם ב×ĸניין י×Ļיא×Ē מ×Ļרים? למה הזכירה הזא×Ē היא כל כך חשובה?


 


זÖĩכÖļר לְמַ×ĸֲ׊֚Öĩה בְרÖĩאשִׁי×Ē - ה' מהווה א×Ē הכול


הסיבה היא כי הזכירה הזא×Ē היא יסוד האמונה. ב×ĸ׊ר המכו×Ē וקרי×ĸ×Ē ים סו×Ŗ ראינו כי ה' שולט ×ĸל כל הבריאה כולה מהים וכל א׊ר בו ×ĸד השמש והירח וכל ×Ļבא השמים. כל המ×Ļיאו×Ē נ׊מ×ĸ×Ē לדבר ה' ב×ĸ׊ר המכו×Ē. בזכו×Ēם נבין ׊"לי×Ē א×Ēר פנוי מינה". שאין א×Ēר פנוי מהאלוקו×Ē.


כשפר×ĸה רואה שה' מפ×ĸיל מולו א×Ē כל כוחו×Ē הטב×ĸ הוא מבין שה' ברא א×Ē ה×ĸולם, ׊אם לא כן לא היו נ׊מ×ĸים לו כל כוחו×Ē הטב×ĸ. "כי המופ×Ē הנפלא (של י×Ļיא×Ē מ×Ļרים) מורה שיש ל×ĸולם אלוה מחדשו, ויוד×ĸ ומשגיח ויכול" (רמב"ן יג). ומה שרואה פר×ĸה רואים כל ה×ĸמים כולם ורואה גם ×ĸם ישראל כולו.


לכן אומר ה' למשה פ×ĸמים רבו×Ē שבי×Ļיא×Ē מ×Ļרים מ×Ēגלה ל×ĸולם ׊ם "הויה" שה' מהווה ומקיים א×Ē ה×ĸולם "לְמַ×ĸַן ×ĒÖŧÖĩדַ×ĸ כÖŧִי אֲנִי ה' בÖŧְקÖļרÖļב הָאָרÖļ×Ĩ" (שמו×Ē ח יח). כשאנו מכוונים בשם "הויה" אנחנו מכוונים שה' מהווה א×Ē הכול, ה' ברא א×Ē הכול והחיה ומחיה כל הזמן א×Ē כל המ×Ļיאו×Ē כולה. כיוון שזו כוונה גבוהה מאוד אנו לא אומרים או×Ēה בפה אלא במחשבה בלבד. וזהו "זכר למ×ĸשה בראשי×Ē".


 


זÖĩכÖļר לִי×Ļִיאַ×Ē מִ×Ļְרַיִם - ׊ם אדנו×Ē


ב×ĸ׊ר המכו×Ē הללו לומד פר×ĸה גם א×Ē כוחה של ה×ĸו×Ļמה האלוקי×Ē "כÖŧִי בÖŧ֡פÖŧÖˇ×ĸַם הַזÖŧ֚א×Ē אֲנִי שֹׁלÖĩחַ אÖļ×Ē כÖŧָל מַגÖŧÖĩפ֚×Ēַי אÖļל לִבÖŧְךָ וÖŧבַ×ĸֲבָדÖļיךָ וÖŧבְ×ĸַמÖŧÖļךָ". אין מי שיכול ל×ĸמוד מול ה×ĸו×Ļמה האלוקי×Ē. ×ĸל כן אומר לו ה' "בÖŧÖˇ×ĸֲבוÖŧר ×ĒÖŧÖĩדַ×ĸ כÖŧִי אÖĩין כÖŧָמֹנִי בÖŧְכָל הָאָרÖļ×Ĩ" (שמו×Ē ט יד). ביחד ×ĸם פר×ĸה לומד כל ה×ĸולם כי אין מי שיכול ל×ĸ×Ļור א×Ē ה' מלקיים א×Ē הבטח×Ēו להו×Ļיא א×Ē ישראל ממ×Ļרים ולכן נבהלים אלופי אדום, ר×ĸד אוחז א×Ē גיבורי מואב ונמוגים כל ×Ēושבי כנ×ĸן.


אחרי ארב×ĸים שנה במדבר גם בני ישראל מבינים ׊אם הם רו×Ļים להישאר במדבר ולה×Ē×ĸלם מה×Ēוכני×Ē האלוקי×Ē, ה' יכול לפ×ĸול כנגדם ביד חזקה. ההבנה הזא×Ē גלומה בשם אדנו×Ē שאנו אומרים בכל פ×ĸם שמזכירים א×Ē ׊ם ה'. בשם זה אנו מכוונים כי ה' אדון ×ĸל כל ה×ĸולם וגם ×ĸלינו.


הכר×Ē ה×ĸובדה שהוא אדון ×ĸלינו מביאה יראה גדולה והיא לא סו×Ēר×Ē א×Ē האהבה הגדולה לה' י×Ēברך. לכן ה' אומר למשה בלוחו×Ē האחרונים "מִי יִ×ĒÖŧÖĩן וְהָיָה לְבָבָם זÖļה לָהÖļם לְיִרְאָה א֚×Ēִי וְלִשְׁמֹר אÖļ×Ē כÖŧָל מִ×Ļְוֹ×Ēַי כÖŧָל הַיÖŧָמִים לְמַ×ĸַן יִיטַב לָהÖļם וְלִבְנÖĩיהÖļם לְ×ĸֹלָם" (דברים ה כו). אלה הלוחו×Ē האחרונים שבהם אומר ה' למשה כי שמיר×Ē שב×Ē היא זכר לי×Ļיא×Ē מ×Ļרים.


ההבנה שקיבלנו בי×Ļיא×Ē מ×Ļרים מלווה או×Ēנו ×ĸד ימינו


ההבנה שקיבלנו בי×Ļיא×Ē מ×Ļרים מלווה או×Ēנו בכל החיים. גם בימינו אנו מבינים שה' מנהל או×Ēו כר×Ļונו, הוא מזריח א×Ē השמש והוא מוריד א×Ē הגשמים. הוא גורם לאר×Ĩ ישראל להיו×Ē שוממה ב-1880 שנו×Ē הגלו×Ē והוא גורם ישראל לאר×Ĩ ישראל ל×Ē×Ē פריה ב×ĸין יפה מיוחד×Ē ב×ĸ×Ē קיבו×Ĩ הגלויו×Ē.


ההבנה שקיבלנו בי×Ļיא×Ē מ×Ļרים גורמ×Ē לנו להבין כי כל הה×Ļלחה שלנו היא ממנו. אנו מנ×Ļחים א×Ē אויבינו כבר 72 שנים בזכו×Ē הבטח×Ē ה' לאברהם "וירש זר×ĸך א×Ē ׊×ĸר אויביו". אנו מבינים שהוא ברך או×Ēנו "והלוו×Ē גוים רבים וא×Ēה לא ×Ēלווה" ובזכו×Ēו הכלכלה שלנו פורח×Ē . הוא מברך או×Ēנו "והטיבך והרבך מאבו×Ēך" ומדינ×Ē ישראל זוכה לפריה ורביה גדולה שאין כמו×Ēה בשום אומה ולשון ב×ĸולם.


אנו גם מבינים שההבטחה שלו "למ×ĸן ירבו ימיכם וימי בניכם ×ĸל האדמה" גורמ×Ē שבמדינ×Ē ישראל יש אריכו×Ē ימים יו×Ēר מכל ×ĸמי ה×Ēבל. ×ĸל פי × ×Ēוני ה-OECD מדינ×Ē ישראל היא בחמישייה הראשונה ב×ĸולם באריכו×Ē ימים. אבל אם מחשבים רק א×Ē היהודים באר×Ĩ ישראל, ה×ĸם היהודי באר×Ĩ ישראל הוא במקום ראשון ב×ĸולם.


יסוד ×Ēור×Ē משה


ההכרה שה' פו×ĸל כל הזמן ב×ĸולם היא יסוד ה×Ēורה כולה. "ומן הנסים הגדולים המפורסמים אדם מודה בנסים הנס×Ēרים שהם יסוד ה×Ēורה כולה. שאין לאדם חלק ב×Ēור×Ē משה רבינו ×ĸד שנאמין בכל דברינו ומקרינו שכלם נסים אין בהם טב×ĸ ומנהגו של ×ĸולם, בין ברבים בין ביחיד" (וראה ×ĸוד בחינוך מ×Ļווה כא). ×ĸל ההבנה הזא×Ē חוזר הרמב"ן כאן בפרשה ובמקומו×Ē אחרים רבים אחרים, כי זא×Ē הבנה יסודי×Ē וחשובה שהיא היא ×Ēכלי×Ē זכיר×Ē י×Ļיא×Ē מ×Ļרים לדורי דורו×Ē. "׊ִׁמÖŧÖģרִים לְכָל בÖŧÖ°× Öĩי יִשְׂרָאÖĩל לְדֹרֹ×Ēָם".


 


זכיר×Ē י×Ļיא×Ē מ×Ļרים כל ימי חיינו - להגן ×ĸל המסכנים


לְמַ×ĸַן יָנוÖŧחַ ×ĸַבְדÖŧְךָ וַאֲמָ×Ēְךָ כÖŧָמוֹךָ


האבן ×ĸזרא אומר כי השפ×ĸ×Ē י×Ļיא×Ē מ×Ļרים ×Ļריכה ללוו×Ē או×Ēנו בכל חיינו גם ברחמנו×Ē וב×ĸזרה לגר לי×Ēום ולאלמנה. אנחנו ני×Ļלנו מ×ĸבדו×Ē פר×ĸה ואנחנו ×Ļריכים ל×Ē×Ē ל×ĸבדינו לנוח. "לֹא ×ĒÖˇ×ĸֲשׂÖļה כָל מְלָאכָה א֡×ĒÖŧָה וÖŧבִנְךָ וÖŧבִ×ĒÖŧÖļךָ וְ×ĸַבְדÖŧְךָ וַאֲמָ×ĒÖļךָ וְשׁוֹרְךָ וַחֲמֹרְךָ וְכָל בÖŧְהÖļמְ×ĒÖŧÖļךָ וְגÖĩרְךָ אֲ׊ׁÖļר בÖŧִ׊ְׁ×ĸָרÖļיךָ". ומה הט×ĸם למ×Ļווה? "לְמַ×ĸַן יָנוÖŧחַ ×ĸַבְדÖŧְךָ וַאֲמָ×Ēְךָ כÖŧָמוֹךָ". כמו שאנחנו נחנו מ×ĸבוד×Ēנו בי×Ļיא×Ē מ×Ļרים, כך "וְזָכַרְ×ĒÖŧÖ¸ כÖŧִי ×ĸÖļבÖļד הָיִי×ĒÖ¸ בÖŧְאÖļרÖļ×Ĩ מִ×Ļְרַיִם וַיÖŧÖš×Ļִאֲךָ ה' אֱלֹהÖļיךָ מִ׊Öŧָׁם בÖŧְיָד חֲזָקָה וÖŧבִזְרֹ×ĸÖˇ נְטוÖŧיָה. ×ĸַל כÖŧÖĩן ×ĻִוÖŧְךָ ה' אֱלֹהÖļיךָ לַ×ĸֲשׂוֹ×Ē אÖļ×Ē יוֹם הַשÖŧַׁבÖŧÖ¸×Ē" (דברים ה יד).


וְשָׂמַחְ×ĒÖŧÖ¸ לִפְנÖĩי ה' אֱלֹהÖļיךָ – וְהַגÖŧÖĩר וְהַיÖŧÖ¸×Ēוֹם וְהָאַלְמָנָה אֲ׊ׁÖļר בÖŧְקִרְבÖŧÖļךָ


לכן בחגים יש לנו מ×Ļווה מיוחד×Ē לשמח א×Ē הגר, הי×Ēום והאלמנה. "וְשָׂמַחְ×ĒÖŧÖ¸ לִפְנÖĩי ה' אֱלֹהÖļיךָ א֡×ĒÖŧָה וÖŧבִנְךָ וÖŧבִ×ĒÖŧÖļךָ וְ×ĸַבְדÖŧְךָ וַאֲמָ×ĒÖļךָ וְהַלÖŧÖĩוִי אֲ׊ׁÖļר בÖŧִ׊ְׁ×ĸָרÖļיךָ וְהַגÖŧÖĩר וְהַיÖŧÖ¸×Ēוֹם וְהָאַלְמָנָה אֲ׊ׁÖļר בÖŧְקִרְבÖŧÖļךָ בÖŧַמÖŧָקוֹם אֲ׊ׁÖļר יִבְחַר ה' אֱלֹהÖļיךָ לְשַׁכÖŧÖĩן שְׁמוֹ ׊ָׁם". ואם יקשה ×ĸלינו לשמח או×Ēם מכספנו, נזכור א×Ē המ×Ļב הגרו×ĸ שלנו כשהיינו ×ĸבדים "וְזָכַרְ×ĒÖŧÖ¸ כÖŧִי ×ĸÖļבÖļד הָיִי×ĒÖ¸ בÖŧְמִ×Ļְרָיִם וְשָׁמַרְ×ĒÖŧÖ¸ וְ×ĸָשִׂי×ĒÖ¸ אÖļ×Ē הַחÖģקÖŧִים הָאÖĩלÖŧÖļה" (דברים טז).


לֹא ×ĒְשַׁלÖŧְחÖļ× ÖŧוÖŧ רÖĩיקָם


לכן אנו ×Ļריכים לה×ĸניק מ×Ēנו×Ē ל×ĸבד ולאמה ׊מ׊×Ēחררים. "וְכִי ×ĒְשַׁלÖŧְחÖļ× ÖŧוÖŧ חָפְשִׁי מÖĩ×ĸִמÖŧָךְ לֹא ×ĒְשַׁלÖŧְחÖļ× ÖŧוÖŧ רÖĩיקָם: הַ×ĸֲנÖĩיק ×ĒÖŧÖˇ×ĸֲנִיק לוֹ מִ×ĻÖŧֹאנְךָ וÖŧמִגÖŧָרְנְךָ וÖŧמִיÖŧִקְבÖļךָ אֲ׊ׁÖļר בÖŧÖĩרַכְךָ ה' אֱלֹהÖļיךָ ×ĒÖŧÖ´×ĒÖŧÖļן לוֹ" (דברים טו יג). כמו שאנחנו י×Ļאנו ממ×Ļרים בכלי כס×Ŗ זהב ושמלו×Ē, כך "וְזָכַרְ×ĒÖŧÖ¸ כÖŧִי ×ĸÖļבÖļד הָיִי×ĒÖ¸ בÖŧְאÖļרÖļ×Ĩ מִ×Ļְרַיִם וַיÖŧִפְדÖŧְךָ ה' אֱלֹהÖļיךָ ×ĸַל כÖŧÖĩן אָנֹכִי מְ×ĻַוÖŧְךָ אÖļ×Ē הַדÖŧָבָר הַזÖŧÖļה הַיÖŧוֹם" (דברים טו).


לֹא ×Ēָבֹא אÖļל בÖŧÖĩי×Ēוֹ לַ×ĸֲבֹט ×ĸֲבֹטוֹ


לכן אנחנו ×Ļריכים ל×Ē×Ē הלוואה ל×ĸני ולא לקח×Ē ממנו משכון ב×Ēוך בי×Ēו. "כÖŧִי ×Ē֡׊ÖŧׁÖļה בְרÖĩ×ĸֲךָ מַשÖŧׁ֡א×Ē מְאוÖŧמָה לֹא ×Ēָבֹא אÖļל בÖŧÖĩי×Ēוֹ לַ×ĸֲבֹט ×ĸֲבֹטוֹ" (דברים כד י), ולא × ×ĸשוק א×Ē שכרו של ה×ĸני ׊×ĸבד א×Ļלנו "לֹא ×ĒÖˇ×ĸֲ׊ׁ֚ק שָׂכִיר ×ĸָנִי וְאÖļבְיוֹן מÖĩאַחÖļיךָ אוֹ מִגÖŧÖĩרְךָ אֲ׊ׁÖļר בÖŧְא֡רְ×Ļְךָ בÖŧִ׊ְׁ×ĸָרÖļיךָ: בÖŧְיוֹמוֹ ×ĒÖ´×ĒÖŧÖĩן שְׂכָרוֹ" (דברים כד טו). × ×ĸשה משפט הוגן לגר לי×Ēום ולאלמנה "לֹא ×Ē֡טÖŧÖļה מִ׊ְׁפÖŧ֡ט גÖŧÖĩר יָ×Ēוֹם וְלֹא ×Ēַחֲבֹל בÖŧÖļגÖļד אַלְמָנָה" – הכול בהידור ובהבנה שלמה של "וזָכַרְ×ĒÖŧÖ¸ כÖŧִי ×ĸÖļבÖļד הָיִי×ĒÖ¸ בÖŧְמִ×Ļְרַיִם וַיÖŧִפְדÖŧְךָ ה' אֱלֹהÖļיךָ מִ׊Öŧָׁם" (׊ם יח).


מ×Ļוו×Ē זכיר×Ē י×Ļיא×Ē מ×Ļרים ל×ĸ×Ēיד לבוא


וְכִי מַזְכÖŧִירִים יְ×Ļִיאַ×Ē מִ×Ļְרַיִם לִימוֹ×Ē הַמÖŧָשִׁיחַ?


במשנה (ברכו×Ē יב, ב) מַזְכÖŧִירִין יְ×Ļִיאַ×Ē מִ×Ļְרַיִם בÖŧַלÖŧÖĩילוֹ×Ē. אָמַר רַבÖŧִי אÖļלְ×ĸָזָר בÖŧÖļן ×ĸֲזַרְיָה, הֲרÖĩי אֲנִי כÖŧְבÖļן שִׁבְ×ĸִים שָׁנָה, וְלֹא זָכִי×Ēִי ׊ׁÖļ×ĒÖŧÖĩאָמÖĩר יְ×Ļִיאַ×Ē מִ×Ļְרַיִם בÖŧַלÖŧÖĩילוֹ×Ē, ×ĸַד ׊ׁÖļדÖŧְרָשָׁהÖŧ בÖŧÖļן זוֹמָא, ׊ׁÖļ× ÖŧÖļאֱמַר "לְמַ×ĸַן ×ĒÖŧִזְכÖŧ֚ר אÖļ×Ē יוֹם ×ĻÖĩא×Ēְךָ מÖĩאÖļרÖļ×Ĩ מִ×Ļְרַיִם כÖŧֹל יְמÖĩי חַיÖŧÖļיךָ". יְמÖĩי חַיÖŧÖļיךָ - הַיÖŧָמִים. כÖŧֹל יְמÖĩי חַיÖŧÖļיךָ - הַלÖŧÖĩילוֹ×Ē. וַחֲכָמִים אוֹמְרִים: יְמÖĩי חַיÖŧÖļיךָ - הָ×ĸוֹלָם הַזÖŧÖļה. כÖŧֹל יְמÖĩי חַיÖŧÖļיךָ - לְהָבִיא לִימוֹ×Ē הַמÖŧָשִׁיחַ"


לפי ד×ĸ×Ē חכמים יזכרו א×Ē י×Ļיא×Ē מ×Ļרים גם בימו×Ē המשיח וזה נלמד מהמילה "כל". ולפי ד×ĸ×Ē בן זומא ורבי אל×ĸזר בן ×ĸזריה זוכרים י×Ļיא×Ē מ×Ļרים גם בלילו×Ē וזה נלמד מהמילה "כל".


בגמרא מוסבר כי לפי ד×ĸ×Ē בן זומא ורבי אל×ĸזר בן ×ĸזריה לא יזכרו א×Ē י×Ļיא×Ē מ×Ļרים לימו×Ē המשיח: "×ĒÖŧַנְיָא, אָמַר לָהÖļם בÖŧÖļן זוֹמָא לַחֲכָמִים, וְכִי מַזְכÖŧִירִים יְ×Ļִיאַ×Ē מִ×Ļְרַיִם לִימוֹ×Ē הַמÖŧָשִׁיחַ? וַהֲלֹא כÖŧְבָר × Öļאֱמַר: 'הִנÖŧÖĩה יָמִים בÖŧָאִים נְאÖģם ה', וְלֹא יֹאמְרוÖŧ ×ĸוֹד חַי ה' אֲ׊ׁÖļר הÖļ×ĸֱלָה אÖļ×Ē בÖŧÖ°× Öĩי יִשְׂרָאÖĩל מÖĩאÖļרÖļ×Ĩ מִ×Ļְרָיִם, כÖŧִי אִם חַי ה' אֲ׊ׁÖļר הÖļ×ĸֱלָה וַאֲשׁÖļר הÖĩבִיא אÖļ×Ē זÖļר֡×ĸ בÖŧÖĩי×Ē יִשְׂרָאÖĩל מÖĩאÖļרÖļ×Ĩ ×Ļָפוֹנָה, וÖŧמִכÖŧֹל הָאֲרָ×Ļוֹ×Ē אֲ׊ׁÖļר הִדÖŧַחְ×ĒÖŧִים ׊ָׁם' (ירמיה כג). אָמְרוÖŧ לוֹ, לֹא ׊ׁÖļ×ĒÖŧÖĩ×ĸָקÖĩר יְ×Ļִיאַ×Ē מִ×Ļְרַיִם מִמÖŧְקוֹמָהÖŧ, אÖļלָא ׊ׁÖļ×ĒÖŧְהÖĩא ׊ִׁ×ĸְבÖŧוÖŧד גÖŧָלÖģיÖŧוֹ×Ē ×ĸִקÖŧָר, וִי×Ļִיאַ×Ē מִ×Ļְרַיִם טָפÖĩל לוֹ". ובגמרא הביאו גם פסוק מיש×ĸיהו "אַל ×ĒÖŧִזְכÖŧְרוÖŧ רִאשֹׁנוֹ×Ē, וְקַדְמֹנִיÖŧוֹ×Ē אַל ×ĒÖŧÖ´×ĒְבÖŧֹנָנוÖŧ". "אַל ×ĒÖŧִזְכÖŧְרוÖŧ רִאשֹׁנוֹ×Ē" - זוֹ ׊ִׁ×ĸְבÖŧוÖŧד גÖŧָלÖģיÖŧוֹ×Ē. "וְקַדְמֹנִיÖŧוֹ×Ē אַל ×ĒÖŧÖ´×ĒְבÖŧוֹנָנוÖŧ" - זוֹ יְ×Ļִיאַ×Ē מִ×Ļְרַיִם. "הִנְנִי ×ĸֹשׂÖļה חֲדָשָׁה, ×ĸÖˇ×ĒÖŧָה ×ĒÖ´×Ļְמָח" (יש×ĸיה מג).


איך ×Ē×Ēבטל מ×Ļווה חשובה זו מה×Ēורה?


מכאן מ׊מ×ĸ שלפי חכמים יזכרו א×Ē ניסי י×Ļיא×Ē מ×Ļרים כטפלים לזכיר×Ē ימו×Ē המשיח, אבל לפי בן זומא ורבי אל×ĸזר בן ×ĸזריה לא יזכרו או×Ēם כלל. לד×ĸ×Ē הרמב"ם הלכה כמו×Ēם, שהרי אנחנו מזכירים י×Ļיא×Ē מ×Ļרים בלילו×Ē (רמב"ם הלכו×Ē קריא×Ē ׊מ×ĸ א' ג'. אמנם ה×Ļל"ח סובר שהרי"×Ŗ והרא"׊ לא הביאו כלל הא דרבי אל×ĸזר בן ×ĸזריה וכנראה הם סוברים כמו חכמים, וכל מה שאנו מזכירים היום בלילו×Ē הוא מדרבנן). איך לפי בן זומא ורבי אל×ĸזר בן ×ĸזריה אפ׊ר לבטל מ×Ļווה מה×Ēורה ל×ĸ×Ēיד לבוא ולא לזכור י×Ļיא×Ē מ×Ļרים, במיוחד שהיא מ×Ļווה כל כך חשובה?


זכירה, להבין כי ה' ברא א×Ē ה×ĸולם ומולך ×ĸליו


ו×Ēיר×Ĩ הרשב"א כי כוונ×Ē המ×Ļווה של זכיר×Ē י×Ļיא×Ē מ×Ļרים היא שנקב×ĸ בנפשו×Ēינו כי ה' מנהל א×Ē ה×ĸולם ושולט ×ĸל המים ו×ĸל כל החי בהם. ×ĸל הכינים ו×ĸל כל ב×ĸלי החיים. ×ĸל דÖŧÖļבÖļר ו×ĸל כל המחלו×Ē. ×ĸל הגשמים, ×ĸל הרוחו×Ē, ×ĸל השמש והירח ו×ĸל החיים. להבין ולהפנים ׊א×Ŗ מלך לא יכול ל×ĸ×Ļור א×Ē ה' מלקיים א×Ē הבטח×Ēו ושבו×ĸ×Ēו.


"דÖŧÖˇ×ĸ כÖŧִי אÖĩין הַכÖŧַוÖŧָנָה בÖŧִקְרִיאַ×Ē שְׁמַ×ĸ ר֡ק לִזְכÖŧ֚ר בÖŧ֡פÖŧÖļה הַנÖŧִץÖŧִים ׊ׁÖļ×ĸָשָׂה לָנוÖŧ הָאÖĩל יִ×ĒְבÖŧָרÖĩךְ ׊ׁÖļהוֹ×ĻִיאָנוÖŧ מִמÖŧÖ´×Ļְרַיִם אַחַר ׊ׁÖļהָיִינוÖŧ ×ĸֲבָדִים לְפַרְ×ĸֹה פÖŧְרוÖŧכִים בÖŧְלִי כÖŧֹחַ וְ×Ēַחַ×Ē סִבְלוֹ×Ē מÖļלÖļךְ קָ׊ׁÖļה וְ×ĸַם רַב, וְ×ĸִם הַזÖŧְכִירָה נִקְבÖŧÖˇ×ĸ ׊ׁÖļהוÖŧא יִ×ĒְבÖŧָרÖĩךְ הַמÖŧַשְׁגÖŧִיחַ וְהַיÖŧָכוֹל ׊ׁÖļלÖŧ֚א יִמְנָ×ĸÖļ× ÖŧוÖŧ מוֹנÖĩ×ĸÖˇ בÖŧְשׁוÖŧם ×Ļַד. וְ×ĸוֹד ׊ׁÖļיÖŧÖ´×ĒְחַזÖŧÖĩק בÖŧְנַפְשׁוֹ×ĒÖĩינוÖŧ מִדÖŧÖˇ×Ē הַבÖŧִטÖŧָחוֹן חִזÖŧוÖŧק רַב, וְ×ĸַל כÖŧÖĩן בÖŧָאָה הָאַזְהָרָה ×ĸַל זÖļה בÖŧִמְקוֹמוֹ×Ē הַרְבÖŧÖĩה בÖŧÖˇ×ĒÖŧוֹרָה בÖŧִזְכִירַ×Ē הָאֹ×Ēוֹ×Ē וְהַמÖŧוֹפְ×Ēִים וְהַיÖŧָד הַחֲזָקָה".


לזכור כל יום י×Ļיאה משי×ĸבוד מלכויו×Ē


א×Ē ה×Ēכלי×Ē הזא×Ē אנחנו מקיימים בי×Ēר הידור בהזכר×Ē קיבו×Ĩ גלויו×Ē מ-102 מדינו×Ē מכל ק×Ļוו×Ē ×Ēבל. ולכן אין ביטול מ×Ļווה אם נזכיר א×Ē י×Ļיא×Ē ×ĸם ישראל משי×ĸבוד מלכויו×Ē במקום להזכיר א×Ē י×Ļיא×Ē ×ĸם ישראל ממ×Ļרים. "הÖĩ× Öŧָה גÖŧַם הַ×ĒÖŧַכְלִי×Ē הַהוÖŧא שָׁמוÖŧר בÖŧְהַזְכÖŧִירÖĩנוÖŧ קִבÖŧוÖŧ×Ĩ ×ĸַם מְמÖģ׊Öŧָׁךְ וÖŧמְמֹרַט מÖĩ×ĸַמÖŧִים רַבÖŧִים נוֹרָאִים מִן הָאֲרָ×Ļוֹ×Ē הָרְחוֹקוֹ×Ē מִ×ĻÖŧָפוֹן וÖŧמַיִם. וְ×ĒִהְיÖļה הַכÖŧַוÖŧָנָה הַהִיא יוֹ×ĒÖĩר חֲזָקָה בÖŧִהְיוֹ×Ē הַזÖŧְכִירָה בÖŧְאוֹ×Ēוֹ×Ē וְנִסÖŧִים יוֹ×ĒÖĩר חֲזָקִים. אִם כÖŧÖĩן אÖĩין מִ×Ļְוָה מִ×ĒְבÖŧ֡טÖŧÖļלÖļ×Ē בÖŧָזÖļה כÖŧְלָל" (הרשב"א בהשלמה למנח×Ē קנאו×Ē, מובא ב×ĸין י×ĸקב למסכ×Ē ברכו×Ē והביאו האברבנאל בספר ישו×ĸו×Ē משיחו חלק שני, ×ĸיון רבי×ĸי ד'. ובספר רא׊ אמנה יג).


שיח×Ē הרבי מחב"ד ×ĸל הגאולו×Ē בימינו


גאול×Ē מ×Ļרים פ×Ēחה א×Ē הדרך לחירו×Ē וגאולה בכל הדורו×Ē


×ĸל ההבנה שניסים של היום הם יו×Ēר מניסים של פ×ĸם דיבר הרבי מחב"ד בשיחה בכו' ניסן ×Ē׊נ"א והסביר כי "הַהַנְהָגָה הַנÖŧִץÖŧִי×Ē ׊ׁÖļל הקב"ה בÖŧְהוֹ×ĻִיאוÖŧ אÖļ×Ē בÖŧÖ°× Öĩי יִשְׂרָאÖĩל מÖĩ×ĸַבְדוÖŧ×Ē לְחÖĩרוÖŧ×Ē בÖŧִי×Ļִיאַ×Ē מִ×Ļְרַיִם אÖĩינÖļ× Öŧָה דÖŧָבָר חַד-פÖŧÖˇ×ĸֲמִי ׊ׁÖļאÖĩר֡×ĸ ר֡ק אָז (בÖŧִי×Ļִיאַ×Ē מִ×Ļְרַיִם), אÖļלÖŧָא 'בÖŧְכֹל דÖŧוֹר וָדוֹר וÖŧבְכָל יוֹם וְיוֹם חַיÖŧָב אָדָם לִרְאוֹ×Ē אÖļ×Ē ×ĸÖˇ×Ļְמוֹ כÖŧְאִלÖŧוÖŧ הוÖŧא יָ×Ļָא הַיÖŧוֹם מִמÖŧÖ´×Ļְרַיִם' וÖŧכְפִי ׊ׁÖļאוֹמְרִים בÖŧַהַגÖŧָדָה ׊ׁÖļל פÖŧÖļסַח (בÖŧְלÖĩיל הַסÖŧÖĩדÖļר): 'לֹא אÖļ×Ē אֲבוֹ×ĒÖĩינוÖŧ בÖŧִלְבַד גÖŧָאַל הקב"ה מִמÖŧÖ´×Ļְרַיִם אÖļלÖŧָא א֡×Ŗ אוֹ×ĒָנוÖŧ גÖŧָאַל ×ĸִמÖŧָהÖļם'".


הרבי הסביר לשומ×ĸיו ולנו כי "גÖŧְאÖģלÖŧÖˇ×Ē מִ×Ļְרַיִם פÖŧÖ¸×Ēְחָה אÖļ×Ē הַדÖŧÖļרÖļךְ וְנָ×Ēְנָה אÖļ×Ē הַכÖŧֹחַ לְחÖĩרוÖŧ×Ē וÖŧגְאÖģלÖŧָה, וÖŧבְאֹפÖļן נִץÖŧִי, ׊ׁÖļל בÖŧÖ°× Öĩי יִשְׂרָאÖĩל בÖŧְמÖļ׊ׁÖļךְ כÖŧָל הַדÖŧוֹרוֹ×Ē וְכֹל הַזÖŧְמַנÖŧִים".לכן אומרים בברכה ×Š××•×ž×¨×™× בליל הסדר "אֲ׊ׁÖļר גÖŧְאָלָנוÖŧ וְגָאַל אÖļ×Ē אֲבוֹ×ĒÖĩינוÖŧ מִמÖŧÖ´×Ļְרַיִם".


כל אחד יכול לראו×Ē בגלוי א×Ē הניסים של י×Ļיא×Ē מ×Ļרים היום


הרבי אמר אז "כÖŧָל אÖļחָד וְאÖļחָד יָכוֹל לִרְאוֹ×Ē בÖŧְגָלוÖŧי ׊ׁÖļהַנÖŧִץÖŧִים דÖŧִי×Ļִיאַ×Ē מִ×Ļְרַיִם מִ׊ְׁ×ĒÖŧ֡קÖŧְפִים כÖŧÖ¸×ĸÖĩ×Ē בÖŧְהַנÖŧÖ´×ĻÖŧָחוֹן בÖŧְיָמÖĩינוÖŧ אÖĩלÖŧוÖŧ". הרבי דיבר ×ĸל כני×ĸ×Ē ×Ļורר היהודים סאדם חוסין שירה ×ĸשרו×Ē טילים מ×ĸירק ×ĸל מדינ×Ē ישראל ואיים להשמיד להרוג ולאבד א×Ē כל היהודים. בפורים של או×Ēה שנה הוכה סאדם חוסין ונכנ×ĸ לקבו×Ļ×Ē מדינו×Ē בהנהג×Ē ארה"ב. הרבי מסביר שזה ממ׊ כמו שהיה במ×Ļרים שהבכורים המ×Ļרים הכו א×Ē המ×Ļרים, כדכ×Ēיב "למכה מ×Ļרים בבכוריהם כי ל×ĸולם חסדו". גם כאן הכני×ĸו ה×ĸמים א×Ē ×Ļורר היהודים הגדול בלי שום מ×ĸורבו×Ē מ×Ļידנו.


ממשיך הרבי ואומר: "מַזÖŧÖļה יְשָׁנָה הַ×ĒÖŧְשׁוÖŧבָה לַיÖŧְהוÖŧדִים ׊ׁÖļ׊Öŧׁוֹאֲלִים אÖĩיפָה רוֹאִים נִץÖŧִים וְנִפְלָאוֹ×Ē, וְ×ĸַד בÖŧְדÖģגְמַ×Ē הַנÖŧִץÖŧִים וְנִפְלָאוֹ×Ē בÖŧÖ°×ĸÖĩ×Ē יְ×Ļִיאַ×Ē מִ×Ļְרַיִם וÖŧפוÖŧרִים?


י×Ļיא×Ē מ×Ļרים של דורנו - י×Ļיא×Ē יהודי רוסיה


×ĸונה הרבי "×Ļְרִיכִים ר֡ק לִפְ×ĒÖŧֹחַ אÖļ×Ē הָ×ĸÖĩינַיִם וÖŧלְהַבÖŧִיט אÖļל הַמÖŧְא֚רָ×ĸוֹ×Ē הָאַחֲרוֹנִים וְכוÖŧ'".  ×Ļריך לראו×Ē כי הנס של הכא×Ē ×Ļורר היהודים סאדם חוסין והנס המופלא של י×Ļיא×Ē יהודי רוסיה אחרי 70 שנו×Ē דיכוי קומוניסטי הם ניסים יו×Ēר גדולים מנס פורים. במיוחד שרובם של היו×Ļאים מרוסיה ×ĸולים לאר×Ĩ ישראל ומ×Ēחזקים באר×Ĩ ביהדו×Ē אחרי 70 שנים של ני×Ēוק בכפייה מהיהדו×Ē ×ĸל ידי הקומוניסטים.


כשרואים א×Ē הניסים הללו - מודים לה' בכל פה


"כÖŧְ׊ׁÖļרוֹאִים אÖļ×Ē הַנÖŧִץÖŧִים שהקב"ה ×ĸוֹשׂÖļה, מְ×ĸוֹרÖĩר זÖļה בÖŧִיהוÖŧדִי ×ĸוֹד יוֹ×ĒÖĩר, אÖļ×Ē הַהַכÖŧָרָה שהקב"ה הוÖŧא בÖŧוֹרÖĩא הָ×ĸוֹלָם וÖŧמַנְהִיגוֹ, וְשׁÖļהוÖŧא ×ĸוֹשׂÖļה ×ĒÖŧָמִיד נִץÖŧִים לִבְנÖĩי יִשְׂרָאÖĩל וְ'הַקÖŧָדוֹשׁ בÖŧָרוÖŧךְ הוÖŧא מַ×ĻÖŧִילÖĩנוÖŧ מִיÖŧָדָם' ׊ׁÖļל אÖĩלÖŧוÖŧ הַ'×ĸוֹמְדִים ×ĸָלÖĩינוÖŧ'. וÖŧבִפְרָט ׊ׁÖļהַנÖŧִץÖŧִים הָ×ĸַכְשָׁוִיÖŧִים מַזְכÖŧִירִים וÖŧמְחַזÖŧְקִים אÖļ×Ē הַהַרְגÖŧÖĩ׊ׁ אÖĩ×ĻÖļל יְהוÖŧדִי 'לִרְאוֹ×Ē אÖļ×Ē ×ĸÖˇ×Ļְמוֹ כÖŧְאִלÖŧוÖŧ הוÖŧא יָ×Ļָא הַיÖŧוֹם מִמÖŧÖ´×Ļְרַיִם', וְשׁÖļ"לֹא אÖļ×Ē אֲבוֹ×ĒÖĩינוÖŧ בÖŧִלְבַד גÖŧָאַל הקב"ה מִמÖŧÖ´×Ļְרַיִם אÖļלÖŧָא א֡×Ŗ אוֹ×ĒָנוÖŧ גÖŧָאַל ×ĸִמÖŧָהÖļם' . לכן נו×Ēנים שבח והודאה, "יודו לשמך" "למי ׊×ĸשה לאבו×Ēינו ולנו א×Ē כל הנסים האלו הו×Ļיאנו מ×ĸבדו×Ē לחירו×Ē מיגון לשמחה כו'".


אחרי ארב×ĸים שנה מסיום שי×ĸבוד מלכויו×Ē - ×Ļריך לפקוח א×Ē ה×ĸיניים


מסיים הרבי ומ×Ēפלל "וִיהִי רָ×Ļוֹן שהקב"ה יַ×ĸֲזֹר לְכָל אÖļחָד וְאÖļחָד מִיÖŧִשְׂרָאÖĩל ׊ׁÖļיÖŧִהְיוÖŧ לוֹ אÖļ×Ē הַ"×ĸÖĩינַיִם לִרְאוֹ×Ē" וÖŧמִמÖŧÖĩילָא "אָזְנַיִם לִשְׁמֹ×ĸÖˇ" וְ"לÖĩב לָדַ×ĸÖˇ×Ē", לִרְאוֹ×Ē אÖļ×Ē "הַמÖŧ֡ץÖŧוֹ×Ē הַגÖŧְדֹלֹ×Ē אֲ׊ׁÖļר רָאוÖŧ ×ĸÖĩינÖļיךָ הָאֹ×ĒÖš×Ē וְהַמÖŧ֚פְ×Ēִים הַגÖŧְדֹלִים הָהÖĩם",א×Ē הניסים הגלויים שקורים בכל יום, ובפרט בדור שלנו בני ישראל מוכנים כבר לכך, שהרי אנחנו כבר אחרי ארב×ĸים שנה מאז שי×Ļאנו לחרו×Ē משי×ĸבוד מלכויו×Ē, ויש לנו כבר א×Ē ה"לב לד×ĸ×Ē ו×ĸיניים לראו×Ē ואוזניים לשמו×ĸ" כמו שהיה לבני ישראל ארב×ĸים שנה אחרי י×Ļיאה משי×ĸבוד פר×ĸה במ×Ļרים.


ואפילו אם ×ĸדיין ישנו יהודי ׊×Ļריך להסביר לו ×ĸד שיראה א×Ē הניסים כיוון שהוא לא מבחין בקיומם ל×ĸ×Ē ×ĸ×Ēה, הרי זה בא באופן הכי קל, בדרכי נו×ĸם ובדרכי שלום ובשמחה ובטוב לבב, מספיק שי×ĸוררוהו ×ĸל כך פ×ĸם אח×Ē.


לרקוד מרוב שמחה


ממשיך הרבי ומ×Ēפלל: "וִיהִי רָ×Ļוֹן ׊ׁÖļלÖŧ֚א יִ×ĻְטָרְכוÖŧ לְדָבָר וÖŧלְסַפÖŧÖĩר אÖļחָד לִשְׁנÖĩי אוֹדוֹ×Ē הַנÖŧִץÖŧִים, כÖŧÖĩיוָן ׊ׁÖļכÖŧָל אÖļחָד וְאÖļחָד יÖĩרָאÖļה וְרוֹאÖļה זֹא×Ē בÖŧְגָלוÖŧי, מַרְאÖļה בÖŧְאÖļ×ĻְבÖŧÖ¸×ĸוֹ וְאוֹמÖĩר 'זÖļה', וÖŧמַכÖŧִיר וÖŧמוֹדÖļה לָה' ×ĸַל הַנÖŧִץÖŧִים, ×ĸַד ׊ׁÖļהוÖŧא לֹא מִ×ĒְבÖŧַיÖŧÖĩ׊ׁ לָ×ĻÖĩא×Ē בÖŧְרִקÖŧוÖŧד בÖŧִגְלַל הַנÖŧִץÖŧִים הַגÖŧְלוÖŧיִים.  כÖŧÖĩיוָן ׊ׁÖļהוÖŧא לֹא מְשַׁכְנÖĩ×ĸÖˇ אÖļ×Ē ×ĸÖˇ×Ļְמוֹ ׊ׁÖļאÖĩין מָה לִרְקֹד וÖŧלְהַרְ×ĸִישׁ ×ĸַל הַנÖŧִץÖŧִים שהקב"ה מַרְאÖļה, אÖļלÖŧָא אַדÖŧְרַבÖŧָה: הוÖŧא בÖŧָא לִידÖĩי הַכÖŧָרÖĩ×Ē הָאֱמÖļ×Ē לַאֲמִ×ĒÖŧוֹ, א] שהקב"ה מַרְאÖļה נִץÖŧִים גÖŧְלוÖŧיִים, וְכÖĩן ב] ׊ׁÖļ×ĻÖŧָרִיךְ לִהְיוֹ×Ē ×ĸַל כÖŧָךְ בÖŧְשִׂמְחָה גÖŧְדוֹלָה" (×Ēק×Ļיר שיח×Ē הרבי מחב"ד בכ"ו ניסן ×Ē׊נ"א).


אנו בטוחים ׊×Ēפיל×Ē הרבי ×ĸושה רושם גדול בשמים, ו×Ēפילה ×ĸושה מח×Ļה, וגם אנחנו × ×ĸשה א×Ē המח×Ļה השנייה ונש×Ēדל לפקוח א×Ē ×ĸינינו לראו×Ē ×ĸין ב×ĸין א×Ē הניסים שה' ×ĸושה אי×Ēנו היום, ובזה אנחנו נקיים בהידור א×Ē ×Ēכלי×Ē המ×Ļווה של זכיר×Ē י×Ļיא×Ē מ×Ļרים.


ויהי ר×Ļון שנזכה במהרה לימים בהם "כÖŧִימÖĩי ×ĻÖĩא×Ēְךָ מÖĩאÖļרÖļ×Ĩ מִ×Ļְרָיִם א֡רְאÖļ× ÖŧוÖŧ נִפְלָאוֹ×Ē" (מיכה ז, טו) ולימים בהם "לֹא יֹאמְרוÖŧ ×ĸוֹד חַי ה' אֲ׊ׁÖļר הÖļ×ĸֱלָה אÖļ×Ē בÖŧÖ°× Öĩי יִשְׂרָאÖĩל מÖĩאÖļרÖļ×Ĩ מִ×Ļְרָיִם. כÖŧִי אִם חַי ה' אֲ׊ׁÖļר הÖļ×ĸֱלָה וַאֲשׁÖļר הÖĩבִיא אÖļ×Ē זÖļר֡×ĸ בÖŧÖĩי×Ē יִשְׂרָאÖĩל מÖĩאÖļרÖļ×Ĩ ×Ļָפוֹנָה וÖŧמִכÖŧֹל הָאֲרָ×Ļוֹ×Ē אֲ׊ׁÖļר הִדÖŧַחְ×ĒÖŧִים ׊ָׁם, וְיָשְׁבוÖŧ ×ĸַל אַדְמָ×Ēָם" (ירמיהו כג, ז-ח).


 


סיפור


 


אוהב ימים לראו×Ē טוב


סיפר יוס×Ŗ ×ĸסיס: בוקר אחד, ב×Ēום ×Ēפיל×Ē שחרי×Ē בנ×Ĩ החמה, י×Ļא×Ēי מבי×Ē הכנס×Ē של הרב ז×Ļ"ל ובדרכי ׊מ×ĸ×Ēי שבבי×Ē הכנס×Ē מ×Ēקיימ×Ē שיחה ×ĸרה. הבט×Ēי דרך החלון וראי×Ēי א×Ē הרב ז×Ļ"ל יושב בכיסאו אחרי ה×Ēפילה, ומישהו ניגש אל הרב ×ĸם גמרא פ×Ēוחה ומבקש ממנו לקרוא. הרב מס×Ēכל ×ĸליו ואומר לו: אינני קורא. 


זה נראה לי ק×Ļ×Ē ×ĸזו×Ē מ×Ļח מ×Ļד או×Ēו אדם, אבל לא ר×Ļי×Ēי לה×Ē×ĸרב. והנה או×Ēו אדם  מ×Ē×ĸק׊ ושוב פונה אל הרב ומבקש ואומר: הרב, זו גמרא, למה א×Ēה לא קורא? ×ĸנה לו הרב ואמר: אני לא קורא, כי הבבא סאלי לימד או×Ēי ללמד רק סנגוריה ×ĸל ×ĸם ישראל. 


אני לא יוד×ĸ באיזו גמרא מדובר, מן הס×Ēם גמרא שיש בה נימה של ביקור×Ē ×ĸל ×ĸם ישראל. אבל הה×Ē×ĸקשו×Ē של הרב גרמה לי להבין באו×Ēה ׊×ĸה שאנחנו חיים בהאר×Ē פנים שבה ה' לא כו×ĸץ ×ĸלינו. כמו ׊׊מ×ĸ×Ēי כמה פ×ĸמים ממרן הרב אליהו ז×Ļוק"ל מ×Ļטט א×Ē הפסוקים: "בÖŧְרÖļגַ×ĸ קָטֹן ×ĸֲזַבְ×ĒÖŧִיךְ וÖŧבְרַחֲמִים גÖŧְדֹלִים אֲקַבÖŧÖ°×ĻÖĩךְ: בÖŧְ׊ׁÖļ×ĻÖļ×Ŗ קÖļ×ĻÖļ×Ŗ הִסְ×ĒÖŧ֡רְ×ĒÖŧִי פָנַי רÖļגַ×ĸ מִמÖŧÖĩךְ וÖŧבְחÖļץÖļד ×ĸוֹלָם רִחַמְ×ĒÖŧִיךְ אָמַר גÖŧֹאֲלÖĩךְ ה'". 


בש×ĸה של רַחֲמִים גÖŧְדֹלִים וחÖļץÖļד ×ĸוֹלָם אלוקים לא כו×ĸץ ×ĸל בניו, כמו שכ×Ēוב ׊ם בפסוקים: "כÖŧִי מÖĩי נֹחַ זֹא×Ē לִי אֲ׊ׁÖļר נִשְׁבÖŧÖˇ×ĸÖ°×ĒÖŧִי מÖĩ×ĸֲבֹר מÖĩי נֹחַ ×ĸוֹד ×ĸַל הָאָרÖļ×Ĩ כÖŧÖĩן נִשְׁבÖŧÖˇ×ĸÖ°×ĒÖŧִי מִקÖŧÖ°×ĻÖš×Ŗ ×ĸָלַיִךְ וÖŧמִגÖŧÖ°×ĸָר בÖŧָךְ" (יש×ĸיה נד). אם אלוקים נשב×ĸ שלא יק×Ļו×Ŗ ×ĸלינו ב×Ēקופה הזא×Ē, למה אנחנו ×Ļריכים לקרוא דברים של א×Ŗ, חימה וק×Ļ×Ŗ שהיו ב×ĸבר? 


הרי הגמרא אומר×Ē במפורש: "×Ēניא מ×ĸשה באדם אחד שהיה קורא למ×ĸלה מרבי אלי×ĸזר 'הוד×ĸ א×Ē ירושלם א×Ē ×Ēו×ĸבו×Ēיה'. אמר לו: ×ĸד ׊א×Ēה בודק ב×Ēו×ĸבו×Ē ירושלים ×Ļא ובדוק ב×Ēו×ĸבו×Ē אמך, בדקו אחריו ומ×Ļאו בו ׊מ×Ĩ פסול" (מגילה כה ×ĸ"ב). 


אני לא יוד×ĸ אם האדם הזה הפנים א×Ē מה שהרב אליהו אמר לו, אבל המשפט הזה של הרב הולך אי×Ēי מאז ו×ĸד היום, ואני מ׊×Ēדל לראו×Ē רק טוב ב×ĸם ישראל. 


 


 


מובאו×Ē


 


ה×Ēורה הזכירה א×Ē י×Ļיא×Ē מ×Ļרים כסיבה לשב×Ē, כי בזכו×Ē י×Ļיא×Ē מ×Ļרים אנו יוד×ĸים שה' ברא א×Ē ה×ĸולם וממשיך להחיו×Ē או×Ēו כל יום מחדש. בזכו×Ē י×Ļיא×Ē מ×Ļרים אנו מבינים שאין א×Ēר פנוי מהאלוקו×Ē


 


 


ויה"ר שלא י×Ļטרכו לדבר ולספר אחד לשני אודו×Ē הניסים, כיוון שכל אחד ואחד יראה ורואה זא×Ē בגלוי, מראה בא×Ļב×ĸו ואומר "זה", ומכיר ומודה לה' ×ĸל הניסים, ×ĸד שהוא לא מ×Ēבייש ל×Ļא×Ē בריקוד בגלל הניסים הגלויים


 


 


×Ēשובה כהלכה


 


דייט דוחה סגר. אני מבקש לשאול לגבי דייטים בסגר. אני לא רו×Ļה ל×ĸבור ×ĸל החוק,  ××š גם רו×Ļה מאד להקים א×Ē הבי×Ē שלי. איננו ×Ļ×ĸירים והסגר ק×Ļ×Ē סוגר ×ĸל כל ה×Ēהליך. מה ד×ĸ×Ē הרב ×ĸל ה×ĸניין?


הקמ×Ē משפחה דוחה סגרים. ×Ē׊×Ēדלו ל×ĸשו×Ē זא×Ē בה×Ēאם לחוק.


 


 


גזל גוי. בשי×ĸור האחרון הרב הזכיר שאין לשום גוי קניין באר×Ĩ ישראל. האם מו×Ēר לגזול מהשדו×Ē והגידולים שלהם? ×Š×”רי הם גוזלים מא×Ēנו א×Ē האדמו×Ē האלו.


גזל גוי אסור. ואם הוא קנה א×Ē האדמה, אסור לגנוב ממנו. אמנם רוב ×ĸ×Ļי הזי×Ē ׊×ĸרבים אומרים שהם שלהם – זה גזל בידם. ומנהג בידי הבדואים לגנוב אדמו×Ē. בכל היישובים בגליל זה מנהגם, וכך גם ביהודה ושומרון זה הנוהל שלהם (כך אומר×Ē הגמרא במסכ×Ē סוכה ל). ולכן ×Ļריך בירור ר×Ļיני אם זו אדמה שלהם. 


 


 


מ×ĸשרו×Ē מ×Ēשלומי ביטוח לאומי. אני בחל"×Ē ומקבל×Ē כס×Ŗ מביטוח לאומי. האם אני ×Ļריכה ל×Ē×Ē מזה מ×ĸשרו×Ē?


יישר כוח ×ĸל השאלה היקרה. ×Ēשלומי חל"×Ē הם ×Ēמיכה של הממשלה ולא משכור×Ē, ולכן לא ×Ļריך ל×Ē×Ē מהם מ×ĸ׊ר. אלא אם כן יש לכם משכור×Ē שממנה א×Ē מ×Ēקיימ×Ē והכס×Ŗ הזה הולך למו×Ēרו×Ē.


 


 


 


 

א×Ē המיד×ĸ הדפס×Ēי באמ×Ļ×ĸו×Ē א×Ēר yeshiva.org.il