- הלכה מחשבה ומוסר
- נתיבות עולם - הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
1142
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
בספרי (ואתחנן ו') ה' אלהינו על כל באי עולם ה' אחד לעולם הבא וכן הוא אומר והיה ה' למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד. הוקשה להם מה שלא אמר הכתוב שמע ישראל ה' אלהינו אחד, ולמה הזכיר עוד השם לומר ה' אחד. ומפני זה בא ליישב דבר זה ואמר כי לכך לא אמר שמע ישראל ה' אלהינו אחד כי אין האחדות הוא מצד מה שהוא ית' אלהינו כי במה שהוא אלהינו ושמו מיוחד על ישראל אין נראה האחדות, כי אחדותו ית' מה שאין לו יתברך צירוף אל דבר ואלו מה שאמר אלהינו בשם הזה יש צרוף אלינו. ולכן צריך עוד לומר ה' אחד כי אחדותו בעצמו מבלי צרוף כלל. ומה שלא אמר שמע ישראל ה' אחד. שאז לא היה כאן מלכות שמים כי צריך לומר אלהינו לקבל עליו אלהותו. גם לא אמר שמע ישראל אלהינו ה' אחד, כי שם המיוחד בפרט נקרא על ישראל ולפיכך אמר שמע ישראל ה' אלהינו ור"ל השם המיוחד הוא אלהינו והוא ית' ה' אחד מצד עצמו, וזה יהיה נגלה לעתיד שאז יהפוך אל עמים שפה ברורה לקרא כולם בשם המיוחד, אבל בעוה"ז אין נראה אחדות השם הזה רק לעתיד דכתיב ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד, וזהו אמתת פי' הכתוב. ומה שהיה קבלת מלכות שמים בלשון שמע ישראל ולא בלשון זה ה' אלהינו ה' אחד, מפני כי נקרא קבלת מלכותו, וכאשר ממליכין אותו על אומה כי הוא ית' מלך על עם לא על יחיד בלבד, והנה הוא מלך ישראל שהם אומה אחת והם ממליכים הש"י שהוא ית' אחד, וא"כ לא שייך לומר רק שמע ישראל ה' אלהינו שבזה ממליך הקדוש ברוך הוא על ישראל שהם אומה אחת. ומ"מ אין לומר ג"כ ה' אלהי ישראל אחד, כי יש לקבל האדם עליו מלכותו, ולא די רק אם אמר ה' אלהינו שבזה הוא מכניס עצמו לעם ישראל שעליהם מלכות הקדוש ברוך הוא, ואף שאין כל ישראל לפניו שייך לומר שמע ישראל לדבר כנגד ישראל ולומר שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד. ובזה יתבאר לך כי במה שהקורא ק"ש הוא יחיד ואין מלכותו רק על כלל האומה אי אפשר לומר רק כך שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד, כאלו מדבר היחיד הזה שקורא ק"ש עם ישראל ומעיד כי הש"י אלהינו ה' אחד, ועוד כי קריאת שמע הוא כתוב בתורה וקורא כמו שכתוב בתורה ובזה ממליך הקדוש ברוך הוא עליו כאשר קורא הכתוב הזה, ואי אפשר רק שיאמר בלשון זה שמע ישראל שכך אמר משה לישראל:
נתיבות עולם - הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א (139)
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
43 - נתיב העבודה - המשך פרק ז'
44 - נתיב העבודה - המשך פרק ז'
45 - נתיב העבודה - המשך פרק ז'
טען עוד

נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ט"ו - ט"ז
שיעור מס' 108
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ט' תמוז תשפ"ג

נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק יח (9)
שיעור מס' 120
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ז תמוז תשפ"ג

עשר - מרבה, מאחד ומשלים
נתיב התורה למהר"ל - שיעור 2
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"א חשוןן תש"ע

נתיב העבודה - פרק א
שיעור מס' 1
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ג כסלו תשפ"ג
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל לקורות חייו המלאים לחץ כאן.
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז -ח
שיעור מס' 94
י"ט סיון תשפ"ג
דרישת המדינה היהודת מישראל ומאומות העולם
לנתיבות ישראל - עמוד קכא - "נצח אומתנו"
ח' שבט תשפ"ב
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ט (3)
שיעור מס' 97
כ"ד סיון תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז (4)
שיעור מס' 93
י"ח סיון תשפ"ג
'לדוד ה' אורי וישעי' מה הקשר לאלול?
אם יש הבטחה, למה יעקב ירא?
למה צריך את ארץ ישראל?
מה המשמעות הנחת תפילין?
איך עושים קידוש?
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בקשר מרובע?
האם הניסים שקרו במצרים יכולים לקרות גם היום?
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?
הסוד שעומד מאחורי מנהג "התשליך"
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
סוד ההתחדשות של יצחק
השינויים בליל הסדר ושאלות "מה נשתנה"
פרק כד
הרב יהודה זולדן | כד אדר ב תשס"ח
מנהגי אבלות בספירת העומר
הרב אליעזר מלמד | אייר התשס"א
