- פרשת שבוע ותנ"ך
- צו
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
רחל רשלין בת אלגרה
1668
לכן התורה מלמדת אותנו כללים מיוחדים בדבר הכהנים, אנשי הדת שמתווכים, כביכול, בין הקב"ה לעם ישראל. לכהן לא היתה רשות לעשות שינויים בטקס, להפוך אותו ליותר רלוונטי, פופולרי או משמעותי. הטקס בבית המקדש היה כפי שהיה ואסור היה לשנות או לנסות שפר אותו בכל דרך שהיא. מהכהן נדרשה רמת מסוימת של התנהגות, משמעת והשתתפות בעבודת המקדש.
הוא נדרש להיות איש קדוש, אבל נקבעו תנאים גם לקורבנות שהוא צריך להקריב במקרה שחטא.
מכאן אנחנו למדים שקדושה איננה שלמות. הכהן יכול למלא את חובותיו רק כשהוא נשמע להוראות שהתורה עצמה נתנה כלשונן. החובה הזאת לא נועדה לדכא את היצירתיות או המקוריות של האדם. היא נועדה לקבוע אמות מידה אחידות בעבודת המקדש, לוודא שכל אדם שמשתתף בטקסים שם יזכה ליחס שווה מן הכהנים ושאלה לא ינהגו באפליה או בכל התנהגות האחרת שאיננה הולמת את מעמדם ודרישות כהונתם.
הכהנים עברו טקס משיחה שמתואר בפרשת השבוע. כהן היה צריך ללמוד דברים רבים בטרם קיבל על עצמו את חובות הכהן. אחד הדברים שהיה על הכהן ללמוד הוא משמעת בביצוע הטקסים בבית המקדש. בפרשה של השבוע הבא נקרא על האסון שפקד את שני בניו הבוגרים של אהרון כאשר הם התעלמו מכלל הברזל בעבודת המקדש ואלתרו, הכניסו "אש זרה" לתוך הטקס. מתברר שההכנות שהם עברו בפרשת השבוע הזאת, באירועים שקדמו לפתיחת המשכן להקרבת קורבנות ולעבודה בו, לא הספיקו כדי להבהיר להם את החומרה שבסטייה מהוראות האל וללמדם שהיא אסורה גם כשהם חושבים שהסטייה הזאת נאצלת או חדשנית.
בהיסטוריה הארוכה של העם היהודי היו רבים ניסו לשפר או לחדש, לשנות את ההוראות של הקב"ה ו"לשפר" את הטקסים והפולחן. כל החידושים האלה לא עמדו במבחן הזמן ותהפוכותיו. התפילות, בתי הכנסת והישיבות צריכים להתאים את עצמם למסורת של משמעת ושמירת הרציפות. זה המפתח לקיום היהודי ולהמשכיותו של עם ישראל. על אף שלא המשכן ולא המקדש קיימים בעולמנו היום, בית הכנסת, התפילות והטקסים שבו משמשים לעם היהודי תחליף למקדש זה כמעט אלפיים שנה. הגבאים שלנו, האנשים שמטפלים בענייני בית הכנסת, הם, במובן מסוים, הכהנים שלנו היום. כדאי לכולנו להטות אוזן קשבת למסרים הברורים שמופיעים בפרשת השבוע הזאת.
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
הצוואה של חללי צה''ל לעם ישראל
איך מוסרים את הנפש בימינו?
הקדוש ברוך הוא חפץ לגואלנו
איך ללמוד אמונה?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
מה עיקר הגאולה?
איך נראית נקמה יהודית?
עבודת ה' לחופש
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
החיבור הרוחני של פסח ושבועות
סיום מעשי יהוא ותחילת מלכות ומעשי עתליה
מלכים ב סוף פרק י תחילת פרק יא
הרב עידו יעקובי | י"ד אייר תשפ"ה
רוח ה' של דוד ושל שמואל
שמואל א, פרק טז' פסוק יג'
הרב שמעון קליין | ט"ז אייר תשפ"ה
עדי מסירה כרתי
הרב דוד ניסים זאגא | ט"ז אייר תשפ"ה
