- הלכה
- המניין
3
שאלה
ידוע ששכרות היא פסולה מכול וכול, וצריך להתרחק ממנה כמו מאש!
אך מה הדין ביחס לתפילה כאשר אדם שתה או השתכר, או לגבי קריאת שמע ,ברכות צירוף למניין ועוד
תשובה
השכרות בהלכה
א. הקדמה
בפרשת נח אנו נפגשים לראשונה עם שכרות, עם שכרותו של נח ובהמשך ספר בראשית נפגש עם שכרותו של לוט, אומנם היין מוזכר בתנ"ך לחיוב "וְיַיִן יְשַׂמַּח לְבַב אֱנוֹשׁ" "וְחִכֵּךְ כְּיֵין הַטּוֹב" אך גם לשלילה "לֵץ הַיַּין הֹמֶה שֵׁכָר וְכָל שֹׁגֶה בּוֹ לֹא יֶחְכָּם".
השכרות הינו דבר המוגדר בחז"ל כשלילי במשך כל ימות השנה, הרמב"ם כתב שהאדם הוא נזר הבריאה על ידי יכולת החשיבה שיש בו, כאשר הוא מסיר את יכולת זו על ידי שתיית יין, הוא יורד מטה מטה. שתיית היין גורמת למגוון היבטים הלכתיים שיש לדון בהם. נקדים ונאמר שיש שלוש רמות בשכרות, שתוי, שיכור, ושיכור כלוט.
ב. תפילה – מובא בתלמוד - שתוי אל יתפלל, ואם התפלל - תפלתו תפלה. שיכור אל יתפלל, ואם התפלל - תפלתו תועבה. מהו שתוי ומהו שיכור? שתוי - כל שיכול לדבר לפני המלך, שיכור - כל שאינו יכול לדבר לפני המלך.( עירובין סד,א )
ולכן השותה במידה רבה ואינו יכול לדבר לפני אנשים חשובים, אינו יכול להתפלל אבל אם שתה מעט יכול להתפלל.
ג. הפוסקים הסבירו טעמים שונים באיסור של שיכור להתפלל משום חסרון בכוונת המתפלל, או משום שהשכור מאוס ומגונה הוא.
ד. אמירת קריאת שמע דינה כתפילה ואינו יכול לקרוא קריאת שמע במצב של שיכרות, אך הוסיף המשנה ברורה שיאמר קריאת שמע ואם יתפקח בזמן יקרא בשנית.
ה. אמירת ברכות- מותר לברך במצב של שיכרות(שו"ע), והגר"א החמיר גם בברכות שאסור לברך במצב זה.
ו. שכור אינו מצטרף למניין.
ז. כל הנאמר עד כאן שאדם שיכור, אך אם הוא שיכור כלוט נחשב כשוטה ופטור מכול המצוות.
ח. פסיקת הלכה במצב של שיכרות – "אמר רב יהודה אמר שמואל: שתה רביעית יין אל יורה" (רביעית = 86 מיליליטר). ולכן אסור לפסוק הלכות במצב של שיכרות. יש שהתירו לפסוק דברים ברורים המוזכרים בפוסקים (הרמ"א). ויש שהחמירו ואסרו לפסוק אף בדברים פשוטים.(הש"ך) ויש שרצו להסביר מחלוקתם האם שתוי אסור להורות שמא יטעה בפסיקותיו אם שתה רביעית ולכן דברים פשוטים אין חשש, או שמא יש כאן פסול מוחלט להורות כדין איסור עבודה במקדש. שלילת רישיון להורות במצב כזה אף בהלכות פשוטות שאין חשש שיטעה בהם גם אסור.
ט. הזיק בהיותו שיכור חייב מפני שאדם מועד לעולם, וחייב על נזקים שמזיק. גם המזיק בפורים שיש מצווה לשתות יין והזיק חייב בנזקיו.
י. איסור השכרות שנאמר הוא בכול דבר שמשכר.