שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • גזל ונזיקין
קטגוריה משנית
שאלה
שלום, לפני כמה שנים גנבתי ממקום עבודתי כמה פריטים. מאז ועד היום זה מציק לי מאוד ואני אספתי סכום גדול של כסף (מעבר לסכום הגניבה) כדי לכפר על מעשיי. שאלתי היא כזאת: אותו מעסיק שגנבתי ממנו הוא עשיר ואין לו בעיה כספית. כמו כן, סכום הכסף השווה לפריטים שגנבתי ממנו אינו משמעותי בשבילו, ולמעשה, כאילו לא הרגיש בגניבה. וכמו שציינתי כבר עברו כמעט עשר שנים מאז. אני מעדיף לתרום את הכסף למען ילדים נזקקים או חולים, שהרי כך הכסף באמת מקבל משמעות של צדקה. כך גם נראה לי יותר נכון. אך מאחר שאני מבקש כפרה אמיתית מהבורא, איני רוצה להחליט לבד, וחשוב לי לדעת אם תרומה לנזקקים תיחשב לי לכפרה. תודה רבה.
תשובה
בס"ד שלום וברכה, אשריך שאתה מתחרט על מעשיך ורוצה לתקן את קלקולי העבר ע"פ רצון ה'. אדם שגנב אפילו שווה פרוטה מתחייב במצות "והשיב את הגזלה אשר גזל" (ויקרא ה, כג) ובזה שהוא משיב את הגזלה הוא מתקן את האיסור (משנה חגיגה א, ו). כך כותב החיי אדם (חלק ב-ג כלל קמג) "יש אנשים שטועים ונותנים מה שבידם מהגזל לצדקה ומפזרים לעניים, וזה טעות גמור, כמו שכתוב [משלי י"א כ"א] יד ליד לא ינקה רע. ואף על פי שאז"ל [ביצה כט א] גזל ואינו יודע למי גזל יעשה מהם צרכי רבים, היינו שיעשה כן לפי שאינו יודע למי גזל. אבל אם יודע, לא יועיל לו כלום עד שיחזיר לו, או אם מת יחזיר ליורשיו". וכך כותב השל"ה (מסכת יומא פרק נר מצוה, צד.) לגבי סדר התשובה בערב יום כיפור - "וקודם הטבילה יתקן המעוות כאשר יוכל לתקן. כי בדברים שבין אדם לחבירו, כמו הגזל והחמס, לא יתכפר עונם בתענית ובצדקה. גם כי ירבה תפילה לא ישמע אלא עד אשר ישיב את הגזילה". לכן קודם כל יש להחזיר למקום העבודה את מה שלקחת מהם או שוויו. לאחר מכן אם לבך חפץ לתת כסף לצדקה כדי להרבות זכויות בממונך כנגד העבירה אשריך וטוב לך. בברכה, והצלחה.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il