- משפחה, ציבור וחברה
- גוים והיחס אליהם
139
שאלה
שלום כבוד הרב, עוד מעט שבת זכור ויש עניין למחיית עמלק,
1. הייתי מאוד שמח לדעת מה היה בדיוק אותו עניין עם עמלק ומיהו בכלל? שבגלל זה הקב"ה ציווה אותנו כלכך למחות אותו.
2. במהלך המגילה וכך גם בפרשת זכור,מוזכר שמם של המן ועמלק(שם רשעים ירקב),והרבה אנשים נוהגים למחות בידיהם ורגליהם,האם יש עניין בדבר?(ודבר אחר:האם יש בזה משום מתקן כלי שיר כאשר זה נעשה בשבת?)
3.מה עניין מחייה?איך מוחים?האם זוהי מצווה שקיימת רק באותה העת או תמיד? תודה רבה!
תשובה
שלום וברכה.
א. עמלק היה הנכד של עשיו, חז"ל גילו לנו (ספרי בהעלותך): "הלכה היא בידוע עשיו שונא ליעקב", היינו שנאה מוחלטת ותמידית, תמצית השנאה הועברה לנכדו, עמלק, שהיה טמא ונגוע בגילוי עריות בתוך ביתו (פילגשו היתה ביתו), צאציו הם הם העם העמלקי האכזר, שיצא ראשון להלחם עם ישראל במדבר (שמות י"ז ח'). הקב"ה ציוה אותנו להכרית את העם הזה לגמרי כיון שהוא תכלית הרע והשנאה לכל דבר שבקדושה. המן הוא מצאצי עמלק, והיה טמון בו כל הרוע של עמלק.
ב. כן מנהג רבים מישראל, זה מנהג קדמון שהוזכר בראשונים ובאחרונים (ראה רמ"א תר"צ י"ז בשם אבודרהם), ונכתב רבות בעניין מנהג זה בדרך הפשט והסוד, וכמובן שאין לזלזל בו (שם). בנוגע לשאלתך אם מותר לעשות פעולה זו בשבת, התשובה היא כן, אין בכך משום תיקון כלי שיר, משום שאינו נעשה בצורה קצבית (ראה שו"ע של"ט ונושאי כליו).
ג. מחיית זכרו של עמלק, היא מצוה שנצטוונו עליה כאמור, וככל המצוות היא מצוה תמידית המוטלת עלינו, ועניינה להלחם בעמלק ולאבד את זכרם מן העולם. כיום כיון שנתבלבלו האומות, אינינו יודעים לזהות מי נחשב לעמלקי (ראה חינוך מצוה תר"ד), עם זאת היו מגדולי ישראל שכתבו שכל אומה שנלחמת ומכריזה מלחמה ושנאה נגד ישראל, היא מצאצאי עמלק (כמו הגרמנים ימ"ש). בספרים הקדושים מבואר, שגם בעולם הרוחני, עולם המחשבה של האדם, יש מושג של עמלק, הוא הצד הרע והחיצוני שמנסה לקרר אותנו בעבודת ה', ויש לכלות אותו מקרבנו.
כי יד על כס יה מלחמה לה' בעמלק מדור דור (שמות י"ז ט"ז), ואמרו חז"ל שאין מלכות שם הויה מופיע עלינו בשלמות אלא עד שימחה זכרו של עמלק במהרה בימנו אמן.