62
שאלה
שלום רב
אם ברכתי על כוס מים שהכל, ובברכה כיוונתי לברך גם על דג שרציתי לאכול אחר כך
רק שלבסוף, החלטתי לצאת לכמה דקות מהבית ולאכול את הדג כשאחזור (אחרי בערך עשר דקות)
האם עליי לברך שוב שהכל או שזה יכול להיות לבטלה כיוון שכבר כיוונתי בברכתי על המים גם על הדג? תודה
תשובה
שלום רב,
כן. יש לברך בורא נפשות על המים כשאתה מחליט לצאת מהבית, ושוב לברך שהכל על הדג כשאתה חוזר. זאת משום שהיה כאן שינוי מקום שמחייב ברכה חדשה. כך הדין במאכלים שהברכה האחרונה בורא נפשות (קעח, א). לגבי מאכלים שהברכה האחרונה על המחיה או ברכת המזון יש בזה כמה פרטים (עי' קעח, סע' א, סע' ה).
יש לציין שאף שלכתחילה יש לברך בורא לפני כשאתה יוצא מהבית, במקרה שלא ברכת בורא נפשות על המים, וכעת באת לאכול את הדג אין לברך בורא נפשות עד לאחר אכילת הדג ואז לפטור גם את המים.
הרחבה:
לגבי מה שכתבת שברכת שהכל על המים בכוונה לפטור את השניצל, זה בסדר גמור. אמנם בערוך השולחן (קיא, יז) כתב שלכתחילה יש לברך על האוכל ולפטור את השתיה ולא לברך על השתיה ולפטור את האוכל משום שאוכל קודם לשתייה בברכה מפני חשיבותו. אמנם במשנה ברורה ושאר הפוסקים לא משמע כך (וזאת הברכה עמ' 125).
כל טוב!

שאל חולצות ורוצה להחזיר יותר האם זה ריבית?
הרב מיכאל יומטוביאן | כ"א אדר תשפ"ה

שדכן שגילה שהזוג התגרשו
הרב דוד חי הכהן | כ אדר תשפ"ה

השפעת ממצאי מגילות מדבר יהודה על חישוב התאריך
הרב פרופ' נריה גוטל | כ"א אדר תשפ"ה
