172
שאלה
אינני מבינה, האם הבחירה היא רק לפי מראה עיניים? ראה שמוצאת אחת חן בעיניו וקורא לה ולוקח אותה בלי לברר מה האופי שלה ומאיזה משפחה ומה רמתה הרוחנית, כמו שנהוג היום. מה זה היה - אסף משהו יפה מחלון ראווה וזהו?!
תשובה
לשואלת, שלום וברכה!
בהיבט של הלכות צניעות, ראי נא את תשובתי הראשונה בנושא זה:
https://www.yeshiva.org.il/ask/118009
בוודאי אסור לעמוד ליד המחיצה בחתונה כדי לבחור כלה. ההיתר שהוזכר במשנה מדבר על מקום שאליו מגיעות רק נשים שרוצות להתחתן כעת והן רוצות להראות את עצמן באופן הזה.
כעת אפנה לשאלתך המהותית והעיקרית, על סמך מה בוחרים כלה:
המשנה (תענית פ"ד מ"ח) אומרת בדיוק כדברייך: "בנות ירושלים יוצאות וחולות בכרמים, ומה היו אומרות? בחור שא נא עיניך וראה מה אתה בורר לך. אל תתן עיניך בנוי, תן עיניך במשפחה, שקר החן והבל היופי, אשה יראת ה' היא תתהלל". כלומר, יש כאן בהחלט התייחסות למשפחה וגם לאופי, ורק ה"קליק" הראשון נוצר על סמך הראייה. כלומר, אחרי נשיאת החן הראשוני הגיע תורו של הבירור המעמיק יותר, שהוא הקובע. ובגמרא שם (לא ע"א) נאמר שהיו קבוצות שונות של נשים שכל אחת הבליטה את החוזקה שלה, במראה או במשפחה וכו'.
לגבי העניין של האופי צריך גם לזכור שגיל הנישואין המקובל בימי המשנה לא איפשר בדרך כלל היכרות מעמיקה עם האופי, ובדרך כלל אופי האישה היה השתקפות מסוימת של משפחתה. לכן חז"ל ממליצים למי שרוצה אישה יראת שמיים ובעלת מידות טובות לשאת "בת תלמיד חכם", דבר שבימינו אינו תנאי הכרחי ואינו תנאי מספיק לנישואין עם אישה טובה.

עד מתי אפשר לומר קריאת שמע שעל המיטה?
הרב אלישיב קפקה | ט"ו אייר תשע"ט

בדיקת חמץ למי שטס בימים שלפני פסח
הרב שמואל אריאל | כ"ד אדר א' תשע"ט
נחש שמכיש בחלום
הרב בנימין במברגר | ט"ו טבת תשע"ב
