שאל את הרב

קטגוריה משנית
שאלה
שלום כבוד הרב! משפחתי ואני טסים לחו"ל כ-10 ימים לפני הפסח ונוחתים חזרה בארץ בערב פסח לפנות בוקר. במהלך החג נשהה בבית כרגיל. האם, מתי וכיצד יש לבצע בדיקת חמץ בבית? כשנגיע חזרה הביתה משדה התעופה כבר יהיה בוקר ויעבור זמן בדיקת חמץ...
תשובה
שלום וברכה! במצב זה יש לעשות את הבדיקה בלילה האחרון שלפני הטיסה. הבדיקה עצמה נעשית באופן הרגיל, אך ללא ברכה, ומעיקר הדין אין צורך לפזר פירורי חמץ לקראת בדיקה זו. לאחר הבדיקה יש לומר את נוסח ביטול חמץ כפי המופיע בסידורים, אך בנוסח שונה מעט מן הרגיל: במקום "ברשותי" יש לומר "בביתא הדין" (בעברית: בבית זה). כאשר תחזרו לביתכם בערב פסח ותבערו את החמץ, תאמרו את נוסח הביטול שנאמר בשריפת החמץ, בנוסח הרגיל. אם במקרה מתרחש עיכוב ואתם עלולים להגיע הביתה לאחר סוף זמן ביטול חמץ (מופיע בדרך כלל בלוחות כ"סוף זמן ביעור חמץ"), יש לומר את נוסח הביטול בדרך, אף שאינכם שורפים כעת חמץ. כמובן אם יהיה בידכם חמץ בשעה זו, תצטרכו לבער אותו באופן כלשהו, כגון להשליך לשירותים וכדומה. הרחבה ומקורות: כאשר אדם יוצא מביתו זמן מה לפני הפסח, הוא מחוייב בבדיקה לפני היציאה, אם קיים אחד משני התנאים הבאים: א. אם הוא יוצא בתוך שלושים יום לפני פסח. ב. אם הוא עתיד לחזור בסמוך לפסח או בתוך הפסח, גם אם הוא יוצא מוקדם יותר. (שו"ע תל"ו, א). במקרה שלכם שני התנאים קיימים, ולפיכך ודאי שאתם מחוייבים בבדיקה. בדיקה זו נעשית בלילה שלפני היציאה, וללא ברכה (רמ"א שם). מכיוון שאין מברכים על הבדיקה, אין צורך להניח פירורי חמץ, שכן הנחת הפירורים נועדה למנוע מצב של ברכה לבטלה, וכאן ממילא אין מברכים על הבדיקה (עיין ברמ"א תל"ב, ב; קיצוש"ע ילקוט יוסף תל"ו, ד). ויש שהצריכו בכל זאת להניח פירורים גם בבדיקה זו (עיין פסקי תשובות תל"ב, ה). לכאורה במצב המיוחד שלכם, שאתם אמורים לחזור בערב פסח בבוקר, היה מקום לומר שעדיף לא לבדוק מראש אלא לבדוק כאשר תחזרו, שכן גם בי"ד בבוקר קיימת חובת הבדיקה, ומי שבודק אז אף מברך על הבדיקה (עיין לשון השו"ע תל"ה, א), ולכאורה זה עדיף מבדיקה מוקדמת שאין מברכים עליה. אך נראה שאין לעשות כך משתי סיבות: א. לכתחילה יש לבדוק בלילה (גם אם אין זה ליל י"ד) ויש לכך עדיפות על פני בדיקה ביום (עיין במשנ"ב תל"ו, ג; תל"ג, א-ב, ושעה"צ שם, ז). ב. יש חשש שמא יהיה עיכוב בטיסה כך שתגיעו לאחר זמן ביעור חמץ (עיין בשו"ע תל"ו, א; משנ"ב שם, ט). לגבי ביטול החמץ: בדרך כלל אומרים את נוסח הביטול פעמיים, האחת מיד לאחר הבדיקה, ובו מבטלים חמץ שאולי לא מצאנו בזמן הבדיקה, והשניה בזמן השריפה, ובו מבטלים את כל החמץ שברשותנו. במקרה הזה יש לבטל לאחר הבדיקה המוקדמת, אך אין מבטלים באופן כללי את החמץ שלא מצאנו בבדיקה, כיוון שעדיין נותרו מספר ימים שבהם נשתמש בחמץ, ולכן יש לבטל רק את החמץ שאולי נשאר בבית (משנ"ב תל"ו, ג, ושעה"צ שם, ה). הביטול השני ייעשה כרגיל, ויש להקפיד לעשותו בזמן, גם אם לא נמצאים עדיין בבית, כיוון שלאחר הזמן לא ניתן עוד לבטל את החמץ (שו"ע תל"ד, ב).
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il