13
שאלה
האם מותר לטייל בנקבת השילוח אחורי האשה, צדדי השאלה, כיון שהוא מקום צר מאוד הוא חמור מרחוב, מאידך כיון שהולכים שם עם כל הבגדים רק מסירים הנעליים, והוא מקום חושך שאינו רואים שם בבהירות מותר?
תשובה
שלום וברכה,
אין להיכנס לכתחילה למצב כזה, אלא יש לחכות דקה או שתיים שתתקדם לפניך ואז תתחיל ללכת.
מקורות והרחבה:
בגמרא עירובין (יח:) מובא: "לא יהלך אדם אחורי אשה בדרך ואפי' היא אשתו נזדמנה על הגשר יסלקנה לצדדין וכל העובר אחורי אשה בנהר אין לו חלק לעולם הבא".
למעשה אין מקפידים בזה כל כך בהליכה ברחובות, ודנו הפוסקים בטעם הדבר:
בשו"ת ציץ אליעזר (חלק ט סימן נ) הביא את תשובת הגרש"ז אוירבך לשאלה אם אשת אדם גדול מחכה לעלות לאוטובוס, האם יש להימנע מלכבד אותה לעלות קודם משום חשש האיסור של הליכה אחורי אשה. ודעת הגרש"ז שבמקום מצוה או שצריך לעשות כן מצד הנימוס אין טעם להחמיר בזמננו, משום שבזמננו שיש נשים רבות ברחובות (אפילו יותר מגברים) אי אפשר להיזהר בזה ע"ש עוד מה שכתב בזה.
גם הציץ אליעזר (שם) היקל, ומטעם אחר, וז"ל:
"מה שאין כן בזמן הזה שהמציאות לא כן, אלא האשה אינה יושבת בירכתי ביתה כבזמן הקדום ורגילין יותר בראית אשה ברחוב, לכן קלקלתם תקנתם דאין כל כך עתה חשש הרהור בהליכה אחריה כפי אז ועל כן הקיל התה"ד משום ה"ט עכ"פ באשת חבר ובאמו כנ"ל.
ומעין האמור מצאתי בלבוש או"ח במנהגים שבסוה"ס בסעיף ל' שכותב לבאר שלכן אין נזהרין עכשיו מלברך שהשמחה במעונו במקום שאנשים ונשים רואין זה את זה, דאפשר משום דעכשיו מורגלות הנשים הרבה בין האנשים ואין כאן הרהורי עבירה כ"כ דדמין עלן כקאקי חיוורא מתוך רוב הרגלן ביננו וכיון דדשו דשו עיין שם". עכ"ל הציץ אליעזר.
אם כן למעשה היום לא מקפידים כל כך שלא ללכת אחורי אשה משני טעמים. לדעת הגרש"ז משום שלפי המציאות היום אי אפשר להיזהר בכך. ולפי הציץ אליעזר משום שבמציאות של היום, שנשים מסתובבות הרבה ברחובות אין כל כך הרהור בהליכה אחורי אשה.
עוד למדנו בגמרא שאין ללכת לכתחילה למקום שנשים לא לבושות מספיק בצניעות. כך מובא בגמרא (בבא בתרא נז:) מובא: "ועוצם עיניו מראות ברע - א"ר חייא בר אבא: זה שאין מסתכל בנשים בשעה שעומדות על הכביסה. היכי דמי? אי דאיכא דרכא אחריתא, רשע הוא! אי דליכא דרכא אחריתא, אנוס הוא! לעולם דליכא דרכא אחריתא, ואפילו הכי מיבעי ליה למינס נפשיה".
הרי מבואר שאם יש דרך אחרת צריך ללכת בדרך אחרת. ואף אם יעצום את עיניו אין לו ללכת בדרך שיש בה בעיות צניעות (רשב"ם שם, ד"ה 'רשע הוא').
עוד מבואר שאם אין דרך אחרת - מותר לו לעבור בדרך שיש בה בעיות צניעות, אך מידת חסידות לעצום עיניו.
גם אם יש דרך אחרת שהיא ארוכה יותר או שיש טורח ללכת בה זה נחשב שאין דרך אחרת (ראה תוספות ע"ז מח: ד"ה 'אי', ותוספות פסחים כה:, ריטב"א שם, שולחן ערוך יו"ד קמב ט, ש"ך ס"ק כ).
בנידון שלנו נראה שיש להחמיר ולכתחילה לא להיכנס לסיטואציה שהולכים אחורי אשה. אמנם יש צד להקל כפי שכתבת שהמקום חשוך, אך בכל זאת מדובר בהליכה ממושכת, ועוד שלפעמים הנשים לא לבושות מספיק בצניעות, והבגדים נרטבים, ויש מקומות צרים שמתעכבים בהם, ואז מתקרבים מאוד.