333
שאלה
1. האם יש דברים שאנשי ההשכלה הבינו ביהדות שגם גדולי ישראל מסכימים לזה?
2. אני קורא דברי תורה ולפעמים רב כאשר רומז על רב מסוים שהוא לא כשר האם לדלג על קטע כזה [אני אישית נראה לי שכן]?
3. שבוחנים אותי האם מותר לי לענות תשובה לא מלאה אם אני ידוע חלק מהתשובה מצד אחד אני חושש לשקר מצד שני אני אומר הפוך הרב רוצה לבדוק אותך?
נ.ב. תודה על התשובות היפות תגדילו תורה אשריכם שאתם משמחים אותנו בשמחת התורה והגאולה.
תשובה
1. יש דברים בהם אנשי ההשכלה הבינו כמו חז"ל, הרי לא יתכן אפילו מבינה הסתברותית שבכל דבר הם יגידו דווקא הפוך. הבעיה הגדולה היא שכל השורש והגישה של אנשי ההשכלה היא בעייתית, משום שהם עוסקים בהבנת התורה בה הקב"ה מצווה אותנו במצוות רבות, אמנם אנשי ההשכלה (שאינם דתיים) לא מקיימים אותם וממילא על הלימוד שלהם הוא חיצוני וגם יש להם נגיעה, כי בגלל שהם לא רוצים להיות מחוייבים במצוות יש להם אינטרס למעט ברפמת האמינות והמחוייבות של התורה.
2. זו שאלה מורכבת, כואבת ובעייתית. מצד אחד יש כאלו שבאמת לא הגיעו למדרגה של רבנים הראויים להורות הלכה וכד' ובכל זאת הם עושים זאת ולא יודעים את מקומם משום שיש להם בעיה בענווה, ובמקרה כזה על התלמידי חכמים האמיתיים מוטל ליידע את הציבור כדי שלא יגררו אחריהם וייכשלו. אמנם ברוב המוחלט של הפעמים מדובר פשוט ברבנים בעלי השקפות שונות, ולצערנו חסר הערכה בין הציבורים השונים, לדעת להעריך גם אם יש דעות חלוקות ולפיכך משתלחים זה בזה. אם יש ביקורת עניינית אפשר לקרוא אך אם מדובר כמו ברוב המקרים בהשתלחויות לא ענייניות אלא סתם מבזות אין לקרוא דברים אלו אלא לברוח מהם.
3. יש לענות את החלק שאתה יודע, וכך הבודק ידע שאתה יודע באופן חלקי את התשןבה, והמבחן אכן ישקף באמינות את ידיעותיך.