שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • קטניות
קטגוריה משנית
שאלה
האם הרב יוכל לסכם בקצרה את דיני קטניות?
תשובה
מצד עיקר הדין קטניות מותרות, וכך פוסקים הרמב"ם והשולחן ערוך, ורק חמץ אסור. יהודי אשכנז, כבר למעלה מ-800 שנה, החמירו לעצמם גם להימנע מאכילת קטניות. אחת מהסיבות, שגם מהם עושים קמח ועלולים לבשל גם קמח מחמשת המינים והוא יחמיץ. כמו כן,מאחר והיו מתבלבלים בגרעינים בינם לבין החיטה. מה כלול במנהג הקטניות? המהרש"ם, שהיה מגדולי הפוסקים בדור שאחרי ר' יצחק אלחנן, אומר שקטניות שבהכנתם לא באו במגע עם מים לא כלולים באיסור זה. גם שמן המופק מקטניות, אם הפיקו אותם ללא שכבשו אותם במים. כמו ההיתר שכתב הרב קוק על המפעל בבן שמן, לא כלול באיסור מאחר ולא בא במגע עם מים. נקודה שניה, שאמרו הרב פיינשטיין ועוד מגדולי הפוסקים, סוג קטנית שלא הייתה ידועה לקהילות שקיבלו עליהם את החומרא הזו לא כלולה באיסור קטנית. הוא דיבר על בוטנים, היום יש קינואה שמביאים מדרום אמריקה. זו לא הגדרה בוטנית אלא סוגים מסויימים, אלו אסרו ואלו לא אסרו. מסויה מפיקים שמן והוא יותר זול משמנים אחרים. ראשית, הוא הובא לאירופה לפני כ-200 שנה. הוא לא היה לפני הקהילות שקיבלו על עצמן את הגזירה לפני הרבה שנים. שנית, הפקת הסויה לא כלולה בכבישה במים. ולכן, אני חושב שאין איסור להשתמש בשמן סויה. בשאר השמנים צריכים לברר אם הם מפיקים את זה בכבישה יבישה. צריכים לכתוב בכל מוצר מה הוא מכיל ולא לכתוב רק לאוכלי קטניות, כי יש לפעמים רכיבים שאפשר לאכול. כשמתחתנים בין עדות שונות, האישה צריכה לנהוג כפי כמנהגי בעלה בין לקולא ובין לחומרא. כשמתארחים אצל הצד המקל בקטניות, אין לאכול קטניות אבל לא צריך להחמיר בכלים. כל העניין של פסח הוא לטפח את הצד המשפחתי, "שה לבית אבות", ולכן צריך להתארח ולבקר את הסבא וסבתא ואת הדודים ורק לא יאכל את מה שאסור לו.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il