בית המדרש

  • מדורים
  • נושאים נוספים
קטגוריה משנית
  • משפחה חברה ומדינה
  • נושאים שונים
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

3 דק' קריאה
שאלה:
אנו מתלבטים כיצד לנהוג בחג הסוכות, בשני עניינים: האחד, האם להתארח אצל ההורים בחג. יש להם סוכה קטנה, שבקושי אפשר לאכול בה כולם. הנשים לא נכנסות. ובודאי שאי אפשר לישון בסוכה. בנוסף, כשאנו בביתנו, כל הילדים, שישה במספר, בנים ובנות קטנים וגדולים רוצים לישון בסוכה. בעיקר בגלל החוויה ולא כל כך בגלל המצוה. האם לאפשר להם, איך ישנו הבנים עם הבנות וכד'?


תשובה:
במסכת סוכה (דף כ"ז) מובאים דברי ר' אליעזר, שהיה אומר: "משבח אני את העצלנים שאינם יוצאים מביתם ברגל". משמע שעדיף להיות בבית, עם המשפחה ועמם לחוג את חג הסוכות. אולם, ברור שכלל זה אינו יכול לשמש נר לרגלינו, מפני שההורים מאד מצפים שילדיהם יחוגו עמהם את החג. אם תתארחו אצל ההורים, הרי אתם פטורים משינה בסוכה, מפני ש"אונס רחמנא פטריה". לדבריכם, אין אפשרות לישון שם בסוכה בגלל גודלה. לא מצאנו שחייבו חכמים אדם לא להרדם למשך כל הלילה, כדי שלא לישון מחוץ לסוכה. אכן, חמורה שינה בסוכה, והיא עדיפה על פני אכילה בסוכה, שהרי אכילת עראי מותרת מחוץ לסוכה, אבל שינת ארעי אסורה. (או"ח סימן תרל"ט). אולם כל זה במצב בו אפשר לישון בסוכה. אך במצבכם, אצל ההורים שאין אפשרות כזו, וממילא אתם פטורים.
ואם תאמרו: למה לנו להכניס עצמנו למצב של "אונס" ולהפטר, הרי אפשר שנישאר בביתנו, ושם נקיים את המצוה כהלכתה. זו אכן התלבטות קשה. אולם, הכלל שבידינו הוא, לא להחמיר לעצמנו ולקיים מצוה על חשבון אחרים. כאן, האחרים הם ההורים, שאם אנו מחמירים ונשארים בסוכתנו, דבר זה עלול לגרום צער להורים. אם יש מצב בו שהות אצל ההורים גורמת לכם לכשלון ולעבירה, ודאי שאין כל היתר לכך. אך כאמור, אם תחליטו לנסוע להורים הרי תכניסו עצמכם למצב של "אונס רחמנא פטריה". במקרה כזה אפשר וצריך לשקול בחיוב שהייה אצל ההורים. אפשר לצמצם את הזמן ליום או לילה אחד, כמו יו"ט, ובמוצאי יו"ט לחזור הביתה. והעיקר הוא, שמצות הסוכה תשרה עלינו שלום ואהבה ואחווה, ולא מתח וכעסים בתוך המשפחה.
לענין השני, שאלה אחת שהיא שתיים, האם לאפשר לילדים לישון בסוכה, והאם בנים ובנות יכולים לישון באותה סוכה. לחלק הראשון, יש לדעת שילדי ישראל הגדלים על פי תורה ומצוותיה, זוכים לחוויות נפלאות, סביב המצוות ובתוך המצוות. הנה עברנו את הימים הנוראים. כמה מרשים את הנפש לילד קטן שאבא מעורר אותו לפנות בקר כדי לקום לאמירת סליחות. מלבד התפילה שיש בכך, הרי זוהי חוויה בריאה המרשימה את נפש הילד. ביודעו שהוא משנה מהרגליו וקם השכם בבקר, לא כדי לצאת לטיול אלא כדי להתפלל לבורא. כך גם ההתעסקות במצות סוכה וארבעת המינים, ממלאה את נפש הילד בחוויה חיובית, אשר אותה הוא נושא עימו לאורך ימים ושנים. דבר זה משמש כתריס כנגד חוויות שליליות של אלימות, סמים וכד', שלצערנו אותו נוער המנותק מתורה ומצות מחפש שם את חוויותיו. שינה בסוכה, גם אם תגרום לילדים לא להרדם עד שעה מאוחרת, קצת לשחק ואפילו להתקוטט על הכרית או השמיכה או בדל מזרון, בסיכומו של דבר יש לאפשר להם זאת בשמחה, ולהעלים עין מהשובבות שלהם (כמובן, עם גבולות) מתוך ידיעה שכך הננו מחבבים עליהם מצוה זו, ואף את כלל מצוותיה של תורה. ולחלק השני, שינת אחים ואחיות, יש לזכור שבעבר, לכל משפחה היתה דירת חדר אחד, ובה היו מצטופפים כל בני הבית. וילון או קיר עץ היה מפריד בין מיטות ההורים למיטות הילדים, אך כל הילדים היו ישנים בחדר אחד, אחים ואחיות, קטנים וגדולים יחדיו. בדור האחרון התרגלנו לפינוק, בו לכל ילד יש חדר (תלוי בגודל המשפחה כמובן). אבל זוהי בריאות משפחתית כאשר כל הילדים יכולים לישון בחדר אחד. גם חכמים לא גזרו על חלק מאיסורי קירבה בין אח לאחות, מותרים הם בנגיעה ובטפיחה על השכם. לכן אין לחשוש כלל. אדרבא, זה מחזק את היחד, את השמחה והאהבה בין כל האחים והאחיות. חג שמח!
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il