בית המדרש

  • מדורים
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

יוסף בן גרסיה

4 דק' קריאה 11 דק' צפיה
אנו לומדים בספר אורות (אורות התחיה יח): "שלושה כוחות מתאבקים כעת במחננו". כך היה בתקופתו של הרב. בזמן שלנו נותרו רק שניים מהכוחות הללו. שני כוחות מתאבקים כעת במחננו. שני הכוחות האלה הם שני וקטורים: האחד פועל לשלילה: להרס, להקפאה, לחורבן, לעצירה, נגד התורה, נגד הארץ, נגד כל דבר טוב בעם ישראל. כוח שלילי, הרסני וקטלני שפועל בעקביות וניתנה לו מלוכה, ניתנה לו סמכות לזמן מסוים. כנגדו כוח אחר שפועל להיטיב: כוח של חסד, כוח של נתינה, כוח של בנייה. מתוך תורה, מתוך אמת. בניית העם, בניית הארץ, התנדבות. מתוך שני הכוחות האלה עד עכשיו נראה שהכוח המוביל והשולט הוא אותו כוח מקעקע, מקפיא, מרע, וכאשר מתחיל האיזון הזה להיות מופר הכוח הזה רועד מפחד, נסדקת חשיבותו ועליונותו. הוא מרגיש שהקרקע רועדת מתחת רגליו, הכיסא מתנודד ואז הוא בא לתקוף בכל הכיוונים ולירות נגד הכל. כל מה שזז בצורה חיובית – הכוח הזה יורה בו. לפעמים הוא יורה כדורי גומי, לפעמים הוא יורה גז ולפעמים הוא יורה גם אש חיה שאותה אנו שומעים היום במדינות ה'מתוקנות' האלה בלוב ובעוד כמה וכמה מדינות. יש מפגינים – יורים בהם אש חיה! למה לא?! וכאשר קמים תלמידי חכמים ומדברים בגאון בשם התורה – לא הכל מוחלט כולנו יודעים שיש ויכוחים בתורה, יש מקום לדעה כזו ולדעה כזו – באים ויורים 'אש חיה' על תלמיד חכם גדול; אחד מראשי המדברים בתורה היום בארצנו ובעולם כולו. ההתכנסות שלנו היום איננה רק לכבודה של תורה על החופש של התורה להביע את דעותיה, לומר את דבריה, זה פשיטא. ההתכנסות שלנו היום זה להרים בגאווה את ראשנו, לזקוף את קומתנו ולומר: אנחנו הולכים לכבוש את הכל. נכון, הם יראים ובצדק כמו שכתב אותו פרופסור בטכניון שבעוד עשרים שנה יהיה רוב לציבור הדתי והחרדי בארץ ישראל. המסקנה שלו היא לעצור בכל מחיר את ה'נגף' הנורא הזה, את ה'השתלטות'. העיתונאות, התקשורת והפרקליטות שעד היום מלכו בכיפה – איש לא העיז לערער על ההגמוניה שלהם, מרגישים שמעמדם מתערער. והנה אנו רואים סערות והתנודדות כסאות בכל העולם. מלכים ורודנים שולטים עשרות שנים, כשאיש לא העז לערער על ההגמוניה שלהם, עתה מתעוררים לתחיה כוחות המטלטלים את הרודנים הללו.
מה יהא על עתידם של אלה, אין נביא אשר יוכל לדעת, אבל ברור שיידרש עוד זמן רב עד שהשקט ישוב לשרור שם. אותם סערות עולמיות מתרחשות גם אצלנו. הכח השלילי מתנודד ומנסה להגן על עצמו בכל דרך. לאור התנודות בעולם הערבי, ברור שגם אצלנו עוד רחוקה הדרך לשלום. "אבירי השלום" עצמם אינם יודעים שלום. הרוצה שלום צריך להיערך למלחמה. הם הולכים בכיוון הפוך – והרוצה שלום יגיע רק למלחמה. ובענין זה אנו יודעים את מקומנו:
איננו שייכים לכח השלילי, הקטלני, ההרסני, היודע לדבר ולצעוק "שלום שלום". אנו שייכים לכח הבונה את השלום האמיתי. הכח של "ה' עֹז לְעַמּוֹ יִתֵּן ה' יְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם" (תהלים כט, יא).
בעולם יש סערות ויריות, וגם אצלנו, אותה "ירייה" שנורתה לעברו של מו"ר הרב ליאור שליט"א, להזמינו לחקירה.

קראתי את דבריך, מר רז נזרי הנכבד. טרחתי להשיג את העיתון בו כתבת, ולמרות שבין כתלים אלו בושה היא להזכיר את דבריך, אבל לא אמנע מכך. כתבת, ש"גם ראשי ממשלה מוזמנים לחקירה, וגם אישי ציבור חשובים". אם כן, אתה משוה את הרב ליאור שליט"א לגזלנים, נואפים, שודדי ממון ישראל, לאלה אתה משוה רבנים?! מזמין אותם לחקירה ואומר: 'הנה מדוע שרב פלוני לא יתייצב לחקירה?'?! ירית חץ בלב של עם ישראל! בלב התורה! ועכשיו אתה אומר: "מה זאת אומרת שכל אחד כל אזרח יחליט מה הוא רוצה ומה הוא עושה? יש שלטון, יש חוק!" בושה וחרפה חוקי הרשע האלה שאתה ורעך מעוללים! ואתה עוד תמה על זה שיוצאים בפרסומים ובתמונות ובקריאות גנאי?! אתה טוען שידידך "עשה גם דברים טובים" בודאי, אנו מכירים את זה מההיסטוריה: מלך ישראל הקים עיר אחת בישראל וזכה לארבע דורות מלוכה. (סנהדרין קב:) אני מצפה שאתה והפרקליטות תקימו עיר אחת! לא ווראבי שתיהפך אף היא לעיר יהודית בעז"ה, תקימו עיר יהודית ועל זה נוקיר לכם טובה, ונזכור, ותזכה לארבע דורות של מלכות אתה ורעיך. אבל כשאתה מתנשא ומזכיר טובותיו של פלוני אלמוני כאשר אחרי הכל מדובר בהרס ובחורבן? אדרבה תרתמו גם אתם לטובת עם ישראל! לתנופת התיישבות חדשה! אז נוכל לשבח אתכם וללחוץ את ידכם ולחזק את ידכם ולאחל לכם עוד ארבע דורות של מלכות. אבל כשהכל מתנקז סביב שלילה והרס?
אחר כך תמהים מדוע כבוד הרב לא מתייצב לחקירה! איזו שאלה תמימה! כולם פה תמימים! מה אתה מצפה לשמוע מפי כבוד הרב? אם תזמין אותו לחקירה – הוא יקריא לך את ההסכמה שנתן. זה כתוב לפניך. יש לך מה להעמיד לדין – תעמיד לדין; אין לך מה להעמיד לדין אז מה אתה רוצה לחקור? מה הבעיה שלך?!
אתה ירא! אתה חרד! אתה מרגיש שכל הכסא השקרי הזה שאתה יושב עליו, שהפרקליטות מתייהרת בו, מתחיל להתמוטט שהרי לשקר אין רגליים. אנחנו לא נשתף פעולה! אנחנו נאמץ את יסודות התורה בכלל ואת הרב ליאור שליט"א בפרט להמשיך לדבר להציג את דברה של תורה בראש מורם, בידיעה ברורה. אנחנו הולכים להנהיג את עם ישראל בכל: בצבא, במדע, לכבוש את כל מדינת ישראל ובעז"ה כאשר נכבוש – גם הכוח הזה שפועל היום לשלילה – אנו מאמינים שיחזור ויצטרף גם הוא לכלל הכוחות החיוביים שימשיכו ויבנו את תורת ישראל, את עם ישראל ואת ארץ ישראל בעז"ה.
ניווט מהיר
שיעורים באתר ישיבה
    • ספריה
    • פרשת שבוע ותנ"ך
    • שבת ומועדים
    • הלכה מחשבה ומוסר
    • משנה וגמרא
    • משפחה חברה ומדינה
    • מדורים
    45 דק'
    לנתיבות ישראל

    ארץ נחלתנו

    מאמר שבע עשרה- "תמימים נהיה- בתורה ובארץ"

    ביחס לתוכנית החלוקה יש לברר כי ארץ ישראל שלנו מכמה צדדים. מצד איסור מכירתה לגויים, מצד האמונה בה' שיש לרוב העולם והוא הנחילנו את הארץ, מצד ההיסטוריה ומצד התוכן הפנימי שלה המתאים לתורתנו.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ח אייר תשפ"ה
    47 דק'
    יום הזכרון

    הלימוד המיוחד לחודש אייר

    הערבות ביום הזיכרון, אייר זה חודש של גילוי האור שמופיע דרך הדמויות המיוחדות של הנופלים, הלימוד של חודש אייר מתלמידי רבי עקיבא שאמנם יש צד כללי אבל זה לא סותר את הכבוד האישי, יום הזיכרון זה להתבונן על הנשמות הענקיות האלה ולשאוף גם אנחנו להיות כאלה, כולנו מגוסים למסירות נפש - בכל משימה, מי שמוסר נפש זה הדרגה הכי גבוהה בדבקות בה' וכן ברמת השגחה הכי גבוהה והם לא נפגעו אלא התעלו כמו במיתת נשיקה, מסירות נפש בדורנו זה גילוי שכינה שמרוממת את כל האומה, חיבור יום העצמאות לזיכרון שורשו בגאולת מצרים שבכל השלמת הגאולה יש דין קודם, בקריעת ים סוף "דבר אל בני ישראל ויסעו" - בכל דור צריך את מוסרי הנפש כדי להתקדם, בגאולה בדורנו צריך מסירות נפש בפועל שמביאה רמה מיוחדת של שותפות בגאולה וצמיחה בעם ישראל, ההלל מבטא בהדרגה את השותפות שלנו בגאולה, אנחנו אומרים הלל על הזכות למסירות נפש, מי שיש לו מעורבות אומר שירה, אנחנו בשלב של גאולה עם יסורין - ששון, השלב הבא זה "שמחה בלי יסורים".

    הרב ש. יוסף וייצן | ב' אייר תשפ"ה
    13 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    להתבונן בגודל של הגאולה

    הגאולה שלנו באמת זה תהליך ארוך שאנחנו לא תופסים עד כמה הקב"ה מקצר לנו, מעלתה של ארץ ישראל עליונה ולא נתפסת בשכל האנושי, יום העצמאות שינה את העולם באופן פנימי למעלה עליונה, מעלה של ציבור.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ג' אייר תשפ"ה
    5 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    "לפיכך אנחנו חייבים להודות לך"

    מצד עבודת המידות צריך להתבונן בגודל של היום שלא להיות כפוי טובה, צריך להתבונן לעומק בצמיחה ובהתפתחות של עם ישראל מעבר למה שמראים בחוץ ולהודות לה' על כל נפלאותיו

    הרב יאיר וסרטיל | ג' אייר תשפ"ה
    5 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    החירות האמיתית שמתגלה בפסח

    מצה זכר להחמצה וההחמצה והחיפזון הם מבטאים שקם עם חדש עם ייעוד וזה הנס הגדול, חירות זה שאדם עושה את רצונו הפנימי לכן החרות הרוחנית היא הכי גדולה, פסח מסוגל להוציא את החירות לכל אחד יותר, וכל פסח מקדם את עם ישראל בחירות שלו.

    הרב יאיר וסרטיל | י"ח ניסן תשפ"ה
    43 דק'
    אחרי מות

    מעלת הכהנים ועניין קרבן העומר

    שיחת מוצ"ש פרשות אחרי מות-קדושים תשפ"ה

    תפקיד הכהנים זה לקרב אותנו אל הקב"ה, כהן בעל מום לא יכול לעבוד, וזה מלמד אותנו איך צריך לגשת לעבודת ה'. והבאתם את עומר ראשית קצירכם - ההתחלה לקב"ה, אל תהי מצוות העומר קלה בעינך - לכל דבר יש תפקיד.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ' אייר תשפ"ה
    פרפראות בפרשה א-ת פ"ש

    פרפראות בפרשה א-ת-פ"ש אמור

    מה הטעם שהקרבן ירצה דווקא מיום השמיני ולא מיום אחר | כל מצוות עשה שהזמן גרמא נשים פטורות חוץ מג' מצוות. וסימנך אמן | מה הטעם שיום הכיפורים נקבע דווקא בעשירי לחודש השביעי הוא י' בחודש תשרי. ועוד

    רבנים שונים | אייר תשפ"ה
    58 דק'
    עניני החג

    דין זמן בגיטין

    גמרא מגילה, ירושלמי פסחים, רמב"ם, טור הלכות מגילה

    נמוק"י סנהדרין לב: ד"ה והא דאמרינן, תומים ס' ל"ד סק"ט, חידושי ר' חיים הלוי על הרמב"ם הל' עדות פ"ג ה"ד, נדרים צ: במשנה, רן במקון ד"ה ואיכא למידק, רש"י שבת קמ"ה: ד"ה לעדות, ש"ש ש"ז פ"א. מפני מה הצריכו זמן בגט? שמא יחפה על בת אחותו, קושיית התומים, מה הבעיה שיחפה על בת אחותו, הרי בדין הוא מחפה, שכן כשנותן גט בלי זמן, הדין הוא שאפקעינהו רבנן לקידושי מינה, א"כ מעולם היא לא הייתה מקודשת לו, וכשהיא זינתה, היא הייתה פנויה! תירוץ הקושיה על פי יסודו של ר' חיים, שני שימושים לשטר הגט, חלות וראיה.

    הרב חיים כץ | ט"ו אייר תשפ"ה
    שו"ת "במראה הבזק"

    מסחר באינטרנט ושמירת השבת

    מתוך העלון חמדת ימים | אייר תשפ"ה
    31 דק'
    גיטין

    עדי מסירה כרתי

    הבנת יסוד המחלוקת בין רבי מאיר לרבי אלעזר האם עדי מסירה כרתי או עדי חתימה כרתי, ומהי ההגדרה של עדי חלות

    הרב דוד ניסים זאגא | ט"ז אייר תשפ"ה
    44 דק'
    לימוד והעמקה ספר שמואל

    רוח ה' של דוד ושל שמואל

    שמואל א, פרק טז' פסוק יג'

    בעקבות משיחת דוד צלחה עליו רוח ה'. התבוננות ביחס בין רוח ה' של דוד ורוח אלוהים של שאול. עבדי שאול מביאים פתרון ובעקבות כך וגורמים לשאול לקנא בדוד.

    הרב שמעון קליין | ט"ז אייר תשפ"ה
    40 דק'
    מלכים - הרב עידו יעקובי

    סיום מעשי יהוא ותחילת מלכות ומעשי עתליה

    מלכים ב סוף פרק י תחילת פרק יא

    המהלך האסטרטגי של יהוא/דברי המדרש המנגידים את אברהם ושרה מול אחאב ואיזבל/הסבר מחלוקת האמוראים מה היה הגורם שהטעה את יהוא בעבודת הבעל/הריגת עתליה את כל בני המלך מלבד יואש.

    הרב עידו יעקובי | י"ד אייר תשפ"ה
    חמדת השבת

    חמדת השבת: עד היכן ברכת זימון

    הרב בצלאל דניאל | אייר תשפ"ה
    פרשת שבוע

    פרשת השבוע: על אהבה, איבה ורוח רעה במשפחה

    הרב יוסף כרמל | אייר תשפ"ה
    46 דק'
    פשט ודרש – הרב משה גנץ

    אמונה באה עם השכל

    אין לחשוד בחז"ל על קביעת דברים שאינם מסדרים עם השכל, מבט רחב על דבריהם מאפשר להבין את המסרים העמוקים שלהם דוקא מתוך העמידה על האמת כפי שהשכל מקבלה. דרשות רבות נוצרו בדרך שיבינו כי אנם הפשט ויחפשו את המסר שחבוי בהם.

    הרב משה גנץ | ט"ז אייר תשפ"ה
    קרוב אליך

    קרוב אליך – אמור

    עלון מספר 555

    עלון מספר 555

    רבנים שונים | אייר תשפ"ה
    undefined
    55 דק'
    שבועות

    שבועות דף י"ד

    הרב אלי סטפנסקי | י"ז אייר תשפ"ה
    undefined
    54 דק'
    שבועות

    שבועות דף י"ג

    הרב אלי סטפנסקי | ט"ז אייר תשפ"ה
    undefined
    5 דק'
    ל"ג בעומר

    'בר יוחאי נמשחת אשריך' - מקורם והסברם של פיוטים על רבי שמעון בר יוחאי

    הרב יצחק בן יוסף | אייר תשפ"ה
    undefined
    5 דק'
    אמור

    פרשת אמור – איך יתכן שיש לי יום יום חג?

    הרב מאיר גולדויכט | אייר תשפ"ה
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il