בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
קטגוריה משנית
  • פרשת שבוע ותנ"ך
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

2 דק' קריאה
תורמים רבים יש בעולם, וגישות שונות יש להם בנוגע להנצחתם על מושא תרומתם.
יש תורמים, שמבקשים לתרום בעילום שם, ויש תורמים, שחשוב להם מאד ששם האדם אותו הם רוצים להנציח ייחרט באותיות של זהב על לוח גדול. יש כאלו, שאף דורשים שרק שמם יתנוסס על המבנה, ואיש זר לא יונצח במקום. אך מה תאמרו על אדם שכמעט לא תרם מאומה למקום, ובכל זאת דורש ששמו יתנוסס כבונה המקום?
בפרשתינו נשלם מעשה המשכן ותרומותיו, והכתוב מספר לנו – מי עשה ומי לא, "ויעשו בני ישראל, ככל אשר ציווה ה' את משה... ויביאו את המשכן אל משה". משמע ישראל עשו את המשכן והביאוהו מוגמר אל משה, ואכן רש"י מבאר – "לפי שלא עשה משה שום מלאכה במשכן, הניח לו הקב"ה הקמתו". משה נטל חלק בהקמה בלבד, (כלומר – חיבור חלקי המשכן זה לזה, כמו הרכבת 'פזל').
והנה למרבה ההפתעה, בספר במדבר (ז,א) נאמר - "ויהי ביום כלות משה להקים את המשכן...", המשכן נקרא על שמו של משה, וכל האומנים והיוצרים נעלמים מהתמונה.
קושיא זו שואל רש"י שם – "בצלאל ואהליאב וכל חכם לב עשו את המשכן, ותלאו הכתוב במשה"? ועונה – "לפי שמסר נפשו עליו לראות תבנית כל דבר ודבר.. ולא טעה בתבנית אחת". ולכאורה, עדיין התמיהה בעינה עומדת, חלקו של משה קטן יחסית, ואין סיבה שכל המשכן יקרא על שמו.
אולם, באמת לומדים אנו כאן כלל חשוב בהנהגת ציבור, כיתה ומשפחה. משה עשה ולא עשה. משה ארגן, הסביר, לימד ונתן לכולם לעשות. כוחו הגדול היה בכך, שהוא לא עשה הכל בעצמו אלא שיתף את כולם בעשייה. השיתוף היה כל כך גדול, עד שבני ישראל (בפרשת פקודי) חשו שהם עשו את הכל בעצמם, והם מביאים את המשכן שהם יצרו אל משה.
אך האמת היא שמשה מסר עצמו על העניין, ועבד קשה יותר בכך ששיתף את כולם בעשייה המשותפת. לעיתים קל יותר לעשות הכל בעצמך, אך מי שרוצה שכולם ירגישו חלק בעניין, משתף את האחרים עימו.
ממשיך רש"י ואומר - "וכן מצינו בדוד, לפי שמסר נפשו על בנין בית המקדש שנא' (תהלים קלב) זכור ה' לדוד את כל ענותו... לפיכך נקרא על שמו שנא' (מלכים א יב) ראה ביתך דוד". דוד הלך בדרך שבה צעד משה. דוד שיתף את העם עימו גם כשכביכול לא היה צורך בכך.
בספר דברי הימים (א, כב, יד) מספר דוד לבנו שלמה על הסכומים שהוא הכין לבניין המקדש – מאה אלף ככרי זהב, מליון ככרי כסף, ונחושת וברזל רבים מכדי לשקול אותם. (לשם השוואה – למשכן הספיקו כ – 29 ככרות זהב, וכ – 100 ככרות כסף). בכל זאת, למרות הסכומים העצומים שהכין דוד, הוא מבקש מכלל העם לתת את נדבתם. ואכן העם מתנדב (דבה"י א, כט, ז) – חמשת אלפי ככר זהב ואדרכונים ריבוא, ועשרת אלפים ככר כסף וכו'.
בהשוואה לסכומים העצומים שנתנה המלכות, הרי שהתרומות שאסף העם הם מעטות. ובכל זאת- "וישמחו העם על התנדבם... וגם דוד המלך שמח שמחה גדולה". העם שמח בזכות שדוד נתן לו בשמחה להיות שותף במצווה.
מדרכם של דוד ומשה נלמד כולנו לשתף ולזכות אחרים במצוות. ובחינוך ילדים – קל יותר לעשות במקום הילד, אך מי שישתף את הילד ויתאמץ על כך (במיוחד בניקיון פסח), יזכהו לצמוח, להתקדם ולשמוח. בהצלחה לכולנו!


ניווט מהיר
שיעורים באתר ישיבה
    • ספריה
    • פרשת שבוע ותנ"ך
    • שבת ומועדים
    • הלכה מחשבה ומוסר
    • משנה וגמרא
    • משפחה חברה ומדינה
    • מדורים
    45 דק'
    לנתיבות ישראל

    ארץ נחלתנו

    מאמר שבע עשרה- "תמימים נהיה- בתורה ובארץ"

    ביחס לתוכנית החלוקה יש לברר כי ארץ ישראל שלנו מכמה צדדים. מצד איסור מכירתה לגויים, מצד האמונה בה' שיש לרוב העולם והוא הנחילנו את הארץ, מצד ההיסטוריה ומצד התוכן הפנימי שלה המתאים לתורתנו.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ח אייר תשפ"ה
    47 דק'
    יום הזכרון

    הלימוד המיוחד לחודש אייר

    הערבות ביום הזיכרון, אייר זה חודש של גילוי האור שמופיע דרך הדמויות המיוחדות של הנופלים, הלימוד של חודש אייר מתלמידי רבי עקיבא שאמנם יש צד כללי אבל זה לא סותר את הכבוד האישי, יום הזיכרון זה להתבונן על הנשמות הענקיות האלה ולשאוף גם אנחנו להיות כאלה, כולנו מגוסים למסירות נפש - בכל משימה, מי שמוסר נפש זה הדרגה הכי גבוהה בדבקות בה' וכן ברמת השגחה הכי גבוהה והם לא נפגעו אלא התעלו כמו במיתת נשיקה, מסירות נפש בדורנו זה גילוי שכינה שמרוממת את כל האומה, חיבור יום העצמאות לזיכרון שורשו בגאולת מצרים שבכל השלמת הגאולה יש דין קודם, בקריעת ים סוף "דבר אל בני ישראל ויסעו" - בכל דור צריך את מוסרי הנפש כדי להתקדם, בגאולה בדורנו צריך מסירות נפש בפועל שמביאה רמה מיוחדת של שותפות בגאולה וצמיחה בעם ישראל, ההלל מבטא בהדרגה את השותפות שלנו בגאולה, אנחנו אומרים הלל על הזכות למסירות נפש, מי שיש לו מעורבות אומר שירה, אנחנו בשלב של גאולה עם יסורין - ששון, השלב הבא זה "שמחה בלי יסורים".

    הרב ש. יוסף וייצן | ב' אייר תשפ"ה
    13 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    להתבונן בגודל של הגאולה

    הגאולה שלנו באמת זה תהליך ארוך שאנחנו לא תופסים עד כמה הקב"ה מקצר לנו, מעלתה של ארץ ישראל עליונה ולא נתפסת בשכל האנושי, יום העצמאות שינה את העולם באופן פנימי למעלה עליונה, מעלה של ציבור.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ג' אייר תשפ"ה
    5 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    "לפיכך אנחנו חייבים להודות לך"

    מצד עבודת המידות צריך להתבונן בגודל של היום שלא להיות כפוי טובה, צריך להתבונן לעומק בצמיחה ובהתפתחות של עם ישראל מעבר למה שמראים בחוץ ולהודות לה' על כל נפלאותיו

    הרב יאיר וסרטיל | ג' אייר תשפ"ה
    5 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    החירות האמיתית שמתגלה בפסח

    מצה זכר להחמצה וההחמצה והחיפזון הם מבטאים שקם עם חדש עם ייעוד וזה הנס הגדול, חירות זה שאדם עושה את רצונו הפנימי לכן החרות הרוחנית היא הכי גדולה, פסח מסוגל להוציא את החירות לכל אחד יותר, וכל פסח מקדם את עם ישראל בחירות שלו.

    הרב יאיר וסרטיל | י"ח ניסן תשפ"ה
    43 דק'
    אחרי מות

    מעלת הכהנים ועניין קרבן העומר

    שיחת מוצ"ש פרשות אחרי מות-קדושים תשפ"ה

    תפקיד הכהנים זה לקרב אותנו אל הקב"ה, כהן בעל מום לא יכול לעבוד, וזה מלמד אותנו איך צריך לגשת לעבודת ה'. והבאתם את עומר ראשית קצירכם - ההתחלה לקב"ה, אל תהי מצוות העומר קלה בעינך - לכל דבר יש תפקיד.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ' אייר תשפ"ה
    פרפראות בפרשה א-ת פ"ש

    פרפראות בפרשה א-ת-פ"ש אמור

    מה הטעם שהקרבן ירצה דווקא מיום השמיני ולא מיום אחר | כל מצוות עשה שהזמן גרמא נשים פטורות חוץ מג' מצוות. וסימנך אמן | מה הטעם שיום הכיפורים נקבע דווקא בעשירי לחודש השביעי הוא י' בחודש תשרי. ועוד

    רבנים שונים | אייר תשפ"ה
    58 דק'
    עניני החג

    דין זמן בגיטין

    גמרא מגילה, ירושלמי פסחים, רמב"ם, טור הלכות מגילה

    נמוק"י סנהדרין לב: ד"ה והא דאמרינן, תומים ס' ל"ד סק"ט, חידושי ר' חיים הלוי על הרמב"ם הל' עדות פ"ג ה"ד, נדרים צ: במשנה, רן במקון ד"ה ואיכא למידק, רש"י שבת קמ"ה: ד"ה לעדות, ש"ש ש"ז פ"א. מפני מה הצריכו זמן בגט? שמא יחפה על בת אחותו, קושיית התומים, מה הבעיה שיחפה על בת אחותו, הרי בדין הוא מחפה, שכן כשנותן גט בלי זמן, הדין הוא שאפקעינהו רבנן לקידושי מינה, א"כ מעולם היא לא הייתה מקודשת לו, וכשהיא זינתה, היא הייתה פנויה! תירוץ הקושיה על פי יסודו של ר' חיים, שני שימושים לשטר הגט, חלות וראיה.

    הרב חיים כץ | ט"ו אייר תשפ"ה
    שו"ת "במראה הבזק"

    מסחר באינטרנט ושמירת השבת

    מתוך העלון חמדת ימים | אייר תשפ"ה
    31 דק'
    גיטין

    עדי מסירה כרתי

    הבנת יסוד המחלוקת בין רבי מאיר לרבי אלעזר האם עדי מסירה כרתי או עדי חתימה כרתי, ומהי ההגדרה של עדי חלות

    הרב דוד ניסים זאגא | ט"ז אייר תשפ"ה
    44 דק'
    לימוד והעמקה ספר שמואל

    רוח ה' של דוד ושל שמואל

    שמואל א, פרק טז' פסוק יג'

    בעקבות משיחת דוד צלחה עליו רוח ה'. התבוננות ביחס בין רוח ה' של דוד ורוח אלוהים של שאול. עבדי שאול מביאים פתרון ובעקבות כך וגורמים לשאול לקנא בדוד.

    הרב שמעון קליין | ט"ז אייר תשפ"ה
    40 דק'
    מלכים - הרב עידו יעקובי

    סיום מעשי יהוא ותחילת מלכות ומעשי עתליה

    מלכים ב סוף פרק י תחילת פרק יא

    המהלך האסטרטגי של יהוא/דברי המדרש המנגידים את אברהם ושרה מול אחאב ואיזבל/הסבר מחלוקת האמוראים מה היה הגורם שהטעה את יהוא בעבודת הבעל/הריגת עתליה את כל בני המלך מלבד יואש.

    הרב עידו יעקובי | י"ד אייר תשפ"ה
    חמדת השבת

    חמדת השבת: עד היכן ברכת זימון

    הרב בצלאל דניאל | אייר תשפ"ה
    פרשת שבוע

    פרשת השבוע: על אהבה, איבה ורוח רעה במשפחה

    הרב יוסף כרמל | אייר תשפ"ה
    46 דק'
    פשט ודרש – הרב משה גנץ

    אמונה באה עם השכל

    אין לחשוד בחז"ל על קביעת דברים שאינם מסדרים עם השכל, מבט רחב על דבריהם מאפשר להבין את המסרים העמוקים שלהם דוקא מתוך העמידה על האמת כפי שהשכל מקבלה. דרשות רבות נוצרו בדרך שיבינו כי אנם הפשט ויחפשו את המסר שחבוי בהם.

    הרב משה גנץ | ט"ז אייר תשפ"ה
    קרוב אליך

    קרוב אליך – אמור

    עלון מספר 555

    עלון מספר 555

    רבנים שונים | אייר תשפ"ה
    undefined
    55 דק'
    שבועות

    שבועות דף י"ד

    הרב אלי סטפנסקי | י"ז אייר תשפ"ה
    undefined
    54 דק'
    שבועות

    שבועות דף י"ג

    הרב אלי סטפנסקי | ט"ז אייר תשפ"ה
    undefined
    5 דק'
    ל"ג בעומר

    'בר יוחאי נמשחת אשריך' - מקורם והסברם של פיוטים על רבי שמעון בר יוחאי

    הרב יצחק בן יוסף | אייר תשפ"ה
    undefined
    5 דק'
    אמור

    פרשת אמור – איך יתכן שיש לי יום יום חג?

    הרב מאיר גולדויכט | אייר תשפ"ה
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il