- מדורים
- שו"ת "במראה הבזק"
42
תמוז תשס"ו
מנהגי אבלות כשחל יום השנה בשבת
שאלה

שו"ת "במראה הבזק" (544)
רבנים שונים
151 - אם פונדקאית גויה
152 - מנהגי אבלות כשחל יום השנה בשבת
153 - גיורים בדרום אמריקה ובעיית החרם
טען עוד
א. מה החיוב בשבת שלפני, לגבי תפילות, מפטיר ועלייה לתורה?
ב. מה החיוב בשבת של היארצייט עצמו, לגבי תפילות ועלייה לתורה?
אם מקבלים עלייה רק בשבת, שהיא יום השנה עצמו, האם עדיף עלייה או מפטיר?
האם עלייה במנחה בשבת זהה לעלייה בשבת בבוקר?
במצב שלא ניתן לקבל מפטיר בשבת זו ועלייה בשבת הבאה, האם ניתן לפתור את הבעיה על-ידי קבלת מפטיר בשבת זו ועלייה בשבת הבאה במנחה, או שעדיף שלא לקבל עלייה בשבת זו כלל, ולקבל עלייה בשבת בבוקר?
ג. האם יש עדיפות לתפילות מסוימות?
ד. האם יש עניין ללכת שבת אחת לבית כנסת אחד ובשנייה לשני, כדי להרוויח מעבר לפני התיבה ועלייה לתורה?
תשובה
א. מנהג ישראל 1 שבן הנפטר עולה למפטיר בשבת לפני יום השנה 2 , וכן יש נוהגים שהוא אומר קדיש בערבית של ליל שבת (קדיש יתום שנאמר לאחר "מזמור שיר ליום השבת"), עובר לפני התיבה במוסף וכן עובר לפני התיבה בערבית של מוצאי שבת 3 . מנהגים אלה נהוגים גם כאשר חל היארצייט עצמו בשבת 4 .
ב. בשבת של היארצייט עצמו נוהגים כבכל יארצייט 5 , לומר קדיש ולעבור לפני התיבה בכל תפילות היום – במקרה שהדבר מתאפשר ואינו מנוגד לרצון הציבור 6 .
לגבי עלייה לתורה או מפטיר, ישנה מחלוקת מה משניהם יש להעדיף בשבת זו 7 . כמו כן, ישנה מחלוקת לגבי מי שאינו יכול לעלות למפטיר גם בשבת זו וגם בשבת שלפני היארצייט – באיזו שבת יעדיף לעלות למפטיר 8 .
למעשה, מי שאין ידוע לו על מנהג ברור במשפחתו, עדיף שיעלה למפטיר גם בשבת זו 9 . אם עליו לבחור בינה לבין השבת הקודמת, יעדיף לעלות למפטיר בשבת הקודמת, ובשבת של היארצייט עצמו יעלה לאחת העליות הרגילות 10 . יש המעדיפים באופן זה לעלות ל"אחרון", ו"להרוויח" את הקדיש שלאחריו 11 .
לא מצאנו התייחסות מפורשת לנושא של עלייה לתורה בשבת במנחה, אולם הסברה נותנת שגם עלייה זו מועילה לעילוי נשמה 12 , ויש להוכיח זאת אף מדברי הפוסקים 13 .
לגבי השאלה אם מעלה זו זהה לזו של עלייה בשבת בבוקר – בסברה אמנם ניתן לומר שעלייה בשבת בבוקר עדיפה 14 , אולם יש להוכיח מהפוסקים, שלא חילקו ביניהן 15 .
לפיכך ולאור האמור לעיל, מסתבר שעדיף לקבל מפטיר בשבת שלפני היארצייט ועלייה בשבת של היארצייט עצמו במנחה 16 , ולא לוותר לגמרי על עלייה בשבת שלפני היארצייט כדי לקבל עלייה בשבת של היארצייט עצמו בבוקר.
ג. סדר העדיפויות בתפילות לגבי השבת שלפני היארצייט עולה מהאמור לעיל בסעיף א.
לגבי השבת שחל בה היארצייט עצמו – מסתבר שסדר העדיפות הוא: שחרית, מוסף, מנחה, ערבית 17 .
אם אינו יכול לעבור לפני התיבה גם בשבת זו וגם בקודמתה, יעדיף את השבת שהיארצייט חל בה על פני קודמתה 18 .
ד. באופן כללי, עדיף להתפלל תמיד באותו מקום 19 . עם זאת, אם מעבר מבית כנסת אחד למשנהו יאפשר לעבור לפני התיבה או לעלות לתורה בשתי השבתות, כגון שהציבור בכל אחד מבתי הכנסת מוכן לאפשר זאת רק באחת משבתות אלו – נראה שמותר לעשות כך 20 , זאת בתנאי שמספר המתפללים בשני בתי הכנסת דומה, שכן אם מדובר בוויתור על מקום תפילה שיש בו ציבור מתפללים גדול יותר – יש לשקול אם שכר התפילות הנוספות לפני התיבה אינו יוצא בהפסד המעלה של "ברב עם הדרת מלך" 21 .

כללי הפעלת מכשור חשמלי ואלקטרוני
רבנים שונים | ה' כסליו תשפ"ה

מסחר באינטרנט ושמירת השבת
מתוך העלון חמדת ימים | אייר תשפ"ה

חוטי מתכת המקבעים שבר בלסת, האם הם חוצצים לענין טבילה
מתוך העלון חמדת ימים | שבט תשפ"ה

האם אי שמירת מצוות נחשבת כמחאה על הגיור
רבנים שונים | אדר א תשפ"ד
אי אפשר להילחם ברע בלי להביא חלופה!
איך נראית נקמה יהודית?
"עין במר בוכה ולב שמח"
הקדוש ברוך הוא חפץ לגואלנו
איך ללמוד גמרא?
מה המשמעות הנחת תפילין?
חכמת התורה וחכמות החול
הצוואה של חללי צה''ל לעם ישראל
למה משווים את העצים לצדיקים?
האם מותר לפנות למקובלים?
האם הניסים שקרו במצרים יכולים לקרות גם היום?
רוח ה' של דוד ושל שמואל
שמואל א, פרק טז' פסוק יג'
הרב שמעון קליין | ט"ז אייר תשפ"ה

חמדת השבת: עד היכן ברכת זימון
הרב בצלאל דניאל | אייר תשפ"ה
