בית המדרש

  • משנה וגמרא
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה
3 דק' קריאה 12 דק' האזנה



(כה: רבע תחתון עד כו: במשנה)


חלק א – האם נאמן להעיד על קרובו שהוא כהן (בנו, אחיו)


תוס' – מדובר שהמעיד עצמו כבר מוחזק, אך עדיין צריך עדות ש – 1. הוא בנו. 2. האימא כשרה.


ברייתא(הברייתא כדעה שלתרומה מספיק עד אחד וליוחסין צריך שניים, ולא מעלין מתרומה ליוחסין (דף כד-כה).[1]



            רבינאמן לתרומה -


שהרי לתרומה מספיק עד אחד (עד אחד נאמן באיסורין),
ונאמן אפילו שהוא קרוב (אביו), כיון שבידו להאכילו תרומה גם בלי שיאמינו לו שזה בנו, אז למה שישקר.


אבל ליוחסין לא – והאב לא מצטרף לעד אחר כשר, אלא צריך שני עדים כשרים.


            ר' חייא – לא נאמן גם לתרומה, אלא צריך עד כשר שאינו קרוב.


                        אבל גם לר' חייא נאמן במסיח לפי תומו (והאמין לאח על אחיו שהוא לוי, במסיח לפי תומו).


[דוגמא למסיח לפי תומו (מפסק של רבי, ולגבי אדם שהעיד על עצמו שהוא כהן)
שסיפר שזוכר שבילדותו טבלוהו ונתנו לו תרומה, ורבי האמין לו].


(כו. רבע עליון)


חלק ב – עוד על החזקה של תרומה לכהונה


א. ברייתא:[2]



A. גם מעשר זה חזקה לכהונה


           הסבר: לפי ראב"ע שמדאורייתא גם כהנים אוכלים מעשר ראשון,
            ושעזרא קנס את הלויים שלא יאכלו
(כי לא עלו לארץ).


והרי יתכן שבכל זאת מישהו ייתן ללוי?
תשובה: מדובר על בן של כהן מוחזק (כך שוודאי אינו לוי), שיצא עליו קול שהוא בן גרושה, וזה שנותנים לו מעשר מסלק את אותו הקול ומבהיר שהוא כהן כשר, כי אם אינו כשר לא היו נותנים לו בתורת חלוקה
(אפילו עם מעשר ראשון מותר באכילה לזרים).


            [זו דעת ראב"ע.
                ר"ע סובר שמהתורה נותנים רק ללוי, ועזרא קנס אותם שיתנו גם לכהנים,
                ולפי זה ניתן להסביר את מסקנת הגמרא גם לפי ר"ע].


B. החולק בבית דין אינה חזקה


הסבר -
אם מקבל תרומות ככהן בפני בית דין – ודאי שזו חזקה!
אלא הכוונה שחולק עם אחיו את ירושת אביהם הכהן, ויצא עליו קול שאמו גרושה, אז זה לא מוכיח שהוא כהן כשר.


                פשיטא!


תשובה - היינו חושבים שאם הוא לא היה כהן כשר, בי"ד היו חולקים כך שהוא יקבל יותר מהחולין (ריטב"א).
קמ"ל שזה לא ראיה,
כי יתכן שלא היה מספיק מהחולין.


(כו. 6-)


ב. חזרה למשנתנו (כג:) – כמה עדים צריך לתרומה?
תורי"ד – מדובר שהגיעו למקום שלא מכירים אותם, אך סתם כהן שמכירים אותו לא חייב להוכיח שהוא כהן כשר.


            רבנן - אחד


(לכן יכולים להעיד זה על זה)


ר"י – לא מעידים זה על זה


(וראינו (כד:) שני הסברים: 1. 1 נאמן, אך חוששים לגומלין. 2. 1 לא נאמן (מעלין מתרומה ליוחסין).


                ר"א - כשאין עוררין (עדים שמערערים על כשרותו) – מעלין על פי 1.


            רשב"ג – מעלין על פי 1.


מה ההבדל בין ר"א לרשב"ג?
(מסתמא גם רשב"ג לא יאמין לעד אחד כשיש עוררין.
חשוב: מדובר כאן שודאי שהוא כהן, אלא שיצא ערעור על כשרותו, ואם נצליח להביא עדים כנגד הערעור, גם אם זה יהיה תרי ותרי, הוא יחזור לחזקתו ויהיה כשר)
.



  1. תלוי בכמות המערערים


אם יש שני מערערים – לכו"ע צריך שני עדים להכשירו
אם יש מערער אחד


לר"א – עד אחד לא מספיק להכשירו, כי דורש שלא יהיה שום ערעור,
ולרשב"ג – עד אחד מספיק


דחייה – לפי כולם ערעור זה דווקא שניים.



  1. יצא קול (והורידוהו), בא עד כשרות (והעלו), באו 2 עדי פסול (והורידו), בא עוד עד כשרות.
    מן הדין שני עדי הכשרות מצטרפים להכשירו
    ,
    אך האם חוששים לזילות הבית דין?


ר"א – חוששים,


רשב"ג – לא חוששים.


מקשה רב אשי – לפי ר"א צריך לחשוש גם אם בסוף יבואו שניים!



  1. רב אשי – המחלוקת היא האם הם מצטרפים –


לר"א – לא מצטרפים (כת"ק בברייתא)


לרשב"ג – מצטרפים (כר' נתן בברייתא).


 




[1] שימו לב שהברייתא קוראת ליוחסין – "להשיאו אישה", והכוונה היא שאם אינו נאמן אז אם ישא אישה היא תהפוך לספק חללה, לגבי עבודת המקדש, ובנם יהיה ספק חלל (רוב הראשונים).


[2] הברייתא עוסקת בדין שאם אנו רואים שכהן מקבל תרומה, כנראה שמישהו כבר העיד עליו שהוא כהן והוא אכן כהן. מה שלא ברור בברייתא זה לגבי מה הוא כהן, האם גם ליוחסין (כדעה שמעלין מתרומה ליוחסין), או רק לחלה ונשיאות כפיים (כפי שראינו בדף הקודם).



ניווט מהיר
שיעורים באתר ישיבה
    • ספריה
    • פרשת שבוע ותנ"ך
    • שבת ומועדים
    • הלכה מחשבה ומוסר
    • משנה וגמרא
    • משפחה חברה ומדינה
    • מדורים
    45 דק'
    לנתיבות ישראל

    ארץ נחלתנו

    מאמר שבע עשרה- "תמימים נהיה- בתורה ובארץ"

    ביחס לתוכנית החלוקה יש לברר כי ארץ ישראל שלנו מכמה צדדים. מצד איסור מכירתה לגויים, מצד האמונה בה' שיש לרוב העולם והוא הנחילנו את הארץ, מצד ההיסטוריה ומצד התוכן הפנימי שלה המתאים לתורתנו.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ח אייר תשפ"ה
    47 דק'
    יום הזכרון

    הלימוד המיוחד לחודש אייר

    הערבות ביום הזיכרון, אייר זה חודש של גילוי האור שמופיע דרך הדמויות המיוחדות של הנופלים, הלימוד של חודש אייר מתלמידי רבי עקיבא שאמנם יש צד כללי אבל זה לא סותר את הכבוד האישי, יום הזיכרון זה להתבונן על הנשמות הענקיות האלה ולשאוף גם אנחנו להיות כאלה, כולנו מגוסים למסירות נפש - בכל משימה, מי שמוסר נפש זה הדרגה הכי גבוהה בדבקות בה' וכן ברמת השגחה הכי גבוהה והם לא נפגעו אלא התעלו כמו במיתת נשיקה, מסירות נפש בדורנו זה גילוי שכינה שמרוממת את כל האומה, חיבור יום העצמאות לזיכרון שורשו בגאולת מצרים שבכל השלמת הגאולה יש דין קודם, בקריעת ים סוף "דבר אל בני ישראל ויסעו" - בכל דור צריך את מוסרי הנפש כדי להתקדם, בגאולה בדורנו צריך מסירות נפש בפועל שמביאה רמה מיוחדת של שותפות בגאולה וצמיחה בעם ישראל, ההלל מבטא בהדרגה את השותפות שלנו בגאולה, אנחנו אומרים הלל על הזכות למסירות נפש, מי שיש לו מעורבות אומר שירה, אנחנו בשלב של גאולה עם יסורין - ששון, השלב הבא זה "שמחה בלי יסורים".

    הרב ש. יוסף וייצן | ב' אייר תשפ"ה
    13 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    להתבונן בגודל של הגאולה

    הגאולה שלנו באמת זה תהליך ארוך שאנחנו לא תופסים עד כמה הקב"ה מקצר לנו, מעלתה של ארץ ישראל עליונה ולא נתפסת בשכל האנושי, יום העצמאות שינה את העולם באופן פנימי למעלה עליונה, מעלה של ציבור.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ג' אייר תשפ"ה
    5 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    "לפיכך אנחנו חייבים להודות לך"

    מצד עבודת המידות צריך להתבונן בגודל של היום שלא להיות כפוי טובה, צריך להתבונן לעומק בצמיחה ובהתפתחות של עם ישראל מעבר למה שמראים בחוץ ולהודות לה' על כל נפלאותיו

    הרב יאיר וסרטיל | ג' אייר תשפ"ה
    5 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    החירות האמיתית שמתגלה בפסח

    מצה זכר להחמצה וההחמצה והחיפזון הם מבטאים שקם עם חדש עם ייעוד וזה הנס הגדול, חירות זה שאדם עושה את רצונו הפנימי לכן החרות הרוחנית היא הכי גדולה, פסח מסוגל להוציא את החירות לכל אחד יותר, וכל פסח מקדם את עם ישראל בחירות שלו.

    הרב יאיר וסרטיל | י"ח ניסן תשפ"ה
    43 דק'
    אחרי מות

    מעלת הכהנים ועניין קרבן העומר

    שיחת מוצ"ש פרשות אחרי מות-קדושים תשפ"ה

    תפקיד הכהנים זה לקרב אותנו אל הקב"ה, כהן בעל מום לא יכול לעבוד, וזה מלמד אותנו איך צריך לגשת לעבודת ה'. והבאתם את עומר ראשית קצירכם - ההתחלה לקב"ה, אל תהי מצוות העומר קלה בעינך - לכל דבר יש תפקיד.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ' אייר תשפ"ה
    פרפראות בפרשה א-ת פ"ש

    פרפראות בפרשה א-ת-פ"ש אמור

    מה הטעם שהקרבן ירצה דווקא מיום השמיני ולא מיום אחר | כל מצוות עשה שהזמן גרמא נשים פטורות חוץ מג' מצוות. וסימנך אמן | מה הטעם שיום הכיפורים נקבע דווקא בעשירי לחודש השביעי הוא י' בחודש תשרי. ועוד

    רבנים שונים | אייר תשפ"ה
    58 דק'
    עניני החג

    דין זמן בגיטין

    גמרא מגילה, ירושלמי פסחים, רמב"ם, טור הלכות מגילה

    נמוק"י סנהדרין לב: ד"ה והא דאמרינן, תומים ס' ל"ד סק"ט, חידושי ר' חיים הלוי על הרמב"ם הל' עדות פ"ג ה"ד, נדרים צ: במשנה, רן במקון ד"ה ואיכא למידק, רש"י שבת קמ"ה: ד"ה לעדות, ש"ש ש"ז פ"א. מפני מה הצריכו זמן בגט? שמא יחפה על בת אחותו, קושיית התומים, מה הבעיה שיחפה על בת אחותו, הרי בדין הוא מחפה, שכן כשנותן גט בלי זמן, הדין הוא שאפקעינהו רבנן לקידושי מינה, א"כ מעולם היא לא הייתה מקודשת לו, וכשהיא זינתה, היא הייתה פנויה! תירוץ הקושיה על פי יסודו של ר' חיים, שני שימושים לשטר הגט, חלות וראיה.

    הרב חיים כץ | ט"ו אייר תשפ"ה
    שו"ת "במראה הבזק"

    מסחר באינטרנט ושמירת השבת

    מתוך העלון חמדת ימים | אייר תשפ"ה
    31 דק'
    גיטין

    עדי מסירה כרתי

    הבנת יסוד המחלוקת בין רבי מאיר לרבי אלעזר האם עדי מסירה כרתי או עדי חתימה כרתי, ומהי ההגדרה של עדי חלות

    הרב דוד ניסים זאגא | ט"ז אייר תשפ"ה
    44 דק'
    לימוד והעמקה ספר שמואל

    רוח ה' של דוד ושל שמואל

    שמואל א, פרק טז' פסוק יג'

    בעקבות משיחת דוד צלחה עליו רוח ה'. התבוננות ביחס בין רוח ה' של דוד ורוח אלוהים של שאול. עבדי שאול מביאים פתרון ובעקבות כך וגורמים לשאול לקנא בדוד.

    הרב שמעון קליין | ט"ז אייר תשפ"ה
    40 דק'
    מלכים - הרב עידו יעקובי

    סיום מעשי יהוא ותחילת מלכות ומעשי עתליה

    מלכים ב סוף פרק י תחילת פרק יא

    המהלך האסטרטגי של יהוא/דברי המדרש המנגידים את אברהם ושרה מול אחאב ואיזבל/הסבר מחלוקת האמוראים מה היה הגורם שהטעה את יהוא בעבודת הבעל/הריגת עתליה את כל בני המלך מלבד יואש.

    הרב עידו יעקובי | י"ד אייר תשפ"ה
    חמדת השבת

    חמדת השבת: עד היכן ברכת זימון

    הרב בצלאל דניאל | אייר תשפ"ה
    פרשת שבוע

    פרשת השבוע: על אהבה, איבה ורוח רעה במשפחה

    הרב יוסף כרמל | אייר תשפ"ה
    46 דק'
    פשט ודרש – הרב משה גנץ

    אמונה באה עם השכל

    אין לחשוד בחז"ל על קביעת דברים שאינם מסדרים עם השכל, מבט רחב על דבריהם מאפשר להבין את המסרים העמוקים שלהם דוקא מתוך העמידה על האמת כפי שהשכל מקבלה. דרשות רבות נוצרו בדרך שיבינו כי אנם הפשט ויחפשו את המסר שחבוי בהם.

    הרב משה גנץ | ט"ז אייר תשפ"ה
    קרוב אליך

    קרוב אליך – אמור

    עלון מספר 555

    עלון מספר 555

    רבנים שונים | אייר תשפ"ה
    undefined
    55 דק'
    שבועות

    שבועות דף י"ד

    הרב אלי סטפנסקי | י"ז אייר תשפ"ה
    undefined
    54 דק'
    שבועות

    שבועות דף י"ג

    הרב אלי סטפנסקי | ט"ז אייר תשפ"ה
    undefined
    5 דק'
    ל"ג בעומר

    'בר יוחאי נמשחת אשריך' - מקורם והסברם של פיוטים על רבי שמעון בר יוחאי

    הרב יצחק בן יוסף | אייר תשפ"ה
    undefined
    5 דק'
    אמור

    פרשת אמור – איך יתכן שיש לי יום יום חג?

    הרב מאיר גולדויכט | אייר תשפ"ה
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il