- מדורים
- שו"ת "במראה הבזק"
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
מיכאל בן מזל טוב
48
אדר, תשע"ה
אליעזר והגזר
שאלה

שו"ת "במראה הבזק" (540)
רבנים שונים
219 - הטלת איסור כולל בשל אלרגיה
220 - אליעזר והגזר
221 - משלוח מנות מפירות שביעית
טען עוד
מה עלי לעשות? האם להפסיק לספר את הסיפור? האם להוסיף לסיפור שהם הפרישו תרומות ומעשרות מהגזר?
תשובה
שאלתך היא אכן שאלה חשובה, ועלינו להקפיד לספר לילדינו רק סיפורים חינוכיים. עם זאת, נראה שבסיפור זה של "אליעזר והגזר" ישנו מסר יותר עמוק, שגם מסביר איך נוצר גזר כל כך גדול, וגם מדוע לא הפרישו ממנו תרומות ומעשרות. ועל כן יש לבאר לילדים את הסיפור בדרך הבאה:
1. סבא אליעזר זרע את הגזר בשנה השישית לשמיטה, שבה נאמר "וצויתי את ברכתי" 1 , ולכן צמח גזר כל כך גדול.
2. סבא אליעזר ביחד עם עוזריו לקטו את הגזר בשנת שמיטה, ולכן הגזר היה פטור מהפרשת תרומות ומעשרות 2 .
3. מכיוון שהגזר היה כל כך גדול, ניכר היה שהוא נזרע בשישית, ולכן הוא לא נאסר משום גזירת ספיחין 3 .
4. כאשר סבא אליעזר ועוזריו משכו בגזר, הם התכוונו שכל אחד יקנה רק חלק מהגזר, שיעור שדרך אדם להביא לביתו מן ההפקר 4 .
5. לפי הנוסחה של רבי אליעזר (כפי שבעלך מספר), רבי אליעזר פעל כאוצר בית דין בלקיטת הגזר, ואחר כך חילק ממנו לכולם 5 .
6. אף שהיו גם בעלי חיים שעזרו לסבא אליעזר למשוך בגזר, מכל מקום סבא אליעזר לא נתן להם לאכול מן הגזר אלא הכין להם דייסה, מכיוון שאין מאכילים לבעלי חיים פירות שביעית הראויים לאדם 6 .
לקראת פורים, מן הראוי לספר לילדים סיפור דומה מאת אותו מחבר, "מעשה באזנהמן" 7 .

דין "צנעא" לענין שמירת יום טוב שני לישראלי השוהה בחו"ל
רבנים שונים | ניסן תשע"א

כתיבת שם משפחתו של גר בכתובה
מתוך העלון חמדת ימים | שבט תשפ"ה

גיור קטן במקום שיש גם חובה בגיורו
מתוך העלון חמדת ימים | כ"ה כסליו תשפ"ה

לכה, ציפורנים מלאכותיות ועדשות-מגע לעניין חציצה
מתוך העלון חמדת ימים | אדר תשפ"ה
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
מי יושב במקום שלי?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
למה משווים את העצים לצדיקים?
לקום מהתחתית של התחתית
איך עושים קידוש?
ברוך שעשה לי נס במקום הזה
מה חשוב לשים לב כשמדליקים נרות שבת?
איך ללמוד גמרא?
מהדורות החדשות במצרים שדיברו על ישראל