בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • נצח ישראל למהר"ל
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה
undefined
3 דק' קריאה
בשעת מתן תורה הגיעו ישראל אל המעלה העליונה, לכן אז התגרה בהם השטן
וּבַיְרוּשַׁלְמִי דִּשְׁקָלִים (פ"ו ה"א): רַבִּי שְׁמוּאֵל בַּר נַחְמָנִי אָמַר: הַלּוּחוֹת אָרְכָּן שִׁשָּׁה טְפָחִים, וְרָחְבָּן שִׁשָּׁה טְפָחִים, וְהָיָה מֹשֶׁה תּוֹפֵס בִּטְפָחַיִם, וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בִּטְפָחַיִם, וּטְפָחַיִם רֶוַח בָּאֶמְצַע. וְכֵיוָן שֶׁעָשׂוּ יִשְׂרָאֵל 1 אוֹתוֹ מַעֲשֶׂה, בִּקֵּשׁ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְחָטְפָן, גָּבְרוּ יָדָיו שֶׁל מֹשֶׁה וַחֲטָפָן. הוּא שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְשַׁבְּחוֹ: לְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה (דברים לד, יב), 2 יְהֵא שְׁלָמָא לְיָדָה דְּגָבְרָא עַל יַמִּינָא, עַד כָּאן.
וּבְדָבָר זֶה בָּאוּ לְבָאֵר לְךָ, כִּי אוֹתָהּ שָׁעָה הָיוּ מוּכָן לַחֵטְא, כַּאֲשֶׁר נִתְּנָה לָהֶם הַתּוֹרָה דַּוְקָא. וּלְפִי הַסְּבָרָא הָיָה רָאוּי בְּהֶפֶךְ זֶה, כִּי בְּשָׁעָה שֶׁנִּתְּנָה הַתּוֹרָה הָיָה רָאוּי שֶׁיִּהְיוּ יוֹתֵר צַדִּיקִים, וּבְאוֹתָהּ שָׁעָה בָּאוּ לִידֵי חֵטְא הַגָּדוֹל. וְכָל זֶה מִפְּנֵי כִּי הַשָּׂטָן, הוּא הַיֵּצֶר הָרַע, הָיָה מְגָרֶה בְּיִשְׂרָאֵל בִּשְׁבִיל אוֹתָהּ מַעֲלָה שֶׁקָּנוּ יִשְׂרָאֵל בְּאוֹתָהּ שָׁעָה שֶׁאֵין לְמַעְלָה מִזֶּה.
___________________________________
שנינו בירושלמי, במסכת שקלים, אמר רבי שמואל בר נחמני, הלוחות ארכן ששה טפחים ורוחבן ששה טפחים, והיה משה תופס בטפחיים, והקב"ה בטפחיים, וטפחיים ריווח באמצע. וכיון 1 שחטאו ישראל בעגל, בקש הקב"ה לחטפן, גברו ידיו של משה וחטפן. זה מה שהקב"ה משבח את משה: לכל היד החזקה, 2 יהא שלום ליד שגברה על הימין.
במאמר חכמים זה בארו, שאותה שעה שניתנה תורה לישראל, היא שעה המועדת לחטא. לכאורה מסברא היינו אומרים את ההפך, שבאותה שעה היו צדיקים גדולים, ולא היו ראויים לחטוא, אולם דווקא באותה השעה חטאו בחטא גדול. הטעם לכך הוא שבאותה שעה היה היצר מתגרה בהם באופן מיוחד, מפני שקנו מעלה גדולה במיוחד.


ביאורים
על פי ההיגיון, אדם גדול ומרומם לא אמור ליפול ולחטוא, מפני שמעלתו אמורה להביא אותו לנהוג כראוי בדרך הטוב. אל מול הנחה זו עומד מאורע היסטורי גדול וחשוב מאין כמוהו, הטופח על פניה– מתן תורה, בו חטאו ישראל בחטא העגל. כיצד ניתן להסביר שדווקא בשעה הכי גבוהה בהיסטוריה, חטאו ישראל בחטא העבודה זרה, שהוא החטא החמור מכולם? המהר"ל מסביר זאת על פי מה שבאר עד עתה. דווקא מעלתם של ישראל עלולה להביא אותם לחטוא, ולכן דווקא בשעה שבה הייתה המעלה בדרגה הכי גבוהה שניתן להגיע, במתן תורה, והיה זה חבור מוחלט לקב"ה – דווקא אז חטאו, דווקא אז נפלו. וזאת כמו שהתבאר לעיל, שמול המעלה, מול הכוחות הגדולים של עם ישראל, עומד הסדר והשיעור, כלומר, העולם עומד בנורמה שלו, הנמוכה ביחס למעלת ישראל. מכיוון שהעולם נמוך, על ישראל מופעל כוח לרדת אל המדרגה הנמוכה של העולם ולבטל את מעלתם.

הרחבות
* תפקיד היצר הרע
הוּא הַיֵּצֶר הָרַע. במדרש קהלת ישנו נוסח מעט שונה מזה המופיע בהרחבות הקודמות: " טוב – זה יצר טוב, מאֹד – זה יצר הרע" [קהלת רבה, ג]. את אפיונו של יצר הרע כ"מאֹד" הסביר הרב אריה ליב הלר (בעל קצות החושן): "כאשר יהיה התנגדות מצד הסכלות – שהוא יצר הרע, אל צד החכמה – שהוא יצר הטוב, ויתגבר השכל שהוא יצר הטוב ויתעלה במעלות רבות מאשר היה מקֹדם, מה שאין כן אם לא היה יצר הרע מנגד (מתנגד) לא היה התגברות, והיה טוב מצד עצמו אבל לא מאד, ועל ידי היצר הרע המנגד מתגבר היצר הטוב ונעשה טוב מאד " [שב שמעתתא, הקדמה]. יצר הרע מעורר התנגדות לטוב, וכנגדו הטוב צריך להתגבר ולנצח את הרע, כתוצאה מכך מתרבה הטוב. הסבר נוסף כתב הרב ישעיהו הורוביץ : "וזה האדם השלם שכובש את יצרו ומגביר עליו, ואמר 'הכובש' ולא אמר 'ההורג', רומז כי אינו הורגו, אדרבה כובשו תחתיו, להיותו טוב, היפך ממה שהיה... וזהו שאמרו 'טוב' – זה יצר טוב, 'מאֹד' זה יצר הרע, כי אז הרע גרם הטוב הגדול, כי לא זו שהרע נתבטל, אף נתהפך לטוב " [שני לוחות הברית, הקדמה קמא]. יצר הרע גורם לאדם להתמודד עם הכוחות השליליים והנמוכים שבמציאות ולרומם אותם. בדרך זו מתעצם הטוב, שכן הוא כולל בתוכו גם את הרע שנהפך לטוב (ראה גם הרחבות קודמות).



ניווט מהיר
שיעורים באתר ישיבה
    • ספריה
    • פרשת שבוע ותנ"ך
    • שבת ומועדים
    • הלכה מחשבה ומוסר
    • משנה וגמרא
    • משפחה חברה ומדינה
    • מדורים
    45 דק'
    לנתיבות ישראל

    ארץ נחלתנו

    מאמר שבע עשרה- "תמימים נהיה- בתורה ובארץ"

    ביחס לתוכנית החלוקה יש לברר כי ארץ ישראל שלנו מכמה צדדים. מצד איסור מכירתה לגויים, מצד האמונה בה' שיש לרוב העולם והוא הנחילנו את הארץ, מצד ההיסטוריה ומצד התוכן הפנימי שלה המתאים לתורתנו.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ח אייר תשפ"ה
    47 דק'
    יום הזכרון

    הלימוד המיוחד לחודש אייר

    הערבות ביום הזיכרון, אייר זה חודש של גילוי האור שמופיע דרך הדמויות המיוחדות של הנופלים, הלימוד של חודש אייר מתלמידי רבי עקיבא שאמנם יש צד כללי אבל זה לא סותר את הכבוד האישי, יום הזיכרון זה להתבונן על הנשמות הענקיות האלה ולשאוף גם אנחנו להיות כאלה, כולנו מגוסים למסירות נפש - בכל משימה, מי שמוסר נפש זה הדרגה הכי גבוהה בדבקות בה' וכן ברמת השגחה הכי גבוהה והם לא נפגעו אלא התעלו כמו במיתת נשיקה, מסירות נפש בדורנו זה גילוי שכינה שמרוממת את כל האומה, חיבור יום העצמאות לזיכרון שורשו בגאולת מצרים שבכל השלמת הגאולה יש דין קודם, בקריעת ים סוף "דבר אל בני ישראל ויסעו" - בכל דור צריך את מוסרי הנפש כדי להתקדם, בגאולה בדורנו צריך מסירות נפש בפועל שמביאה רמה מיוחדת של שותפות בגאולה וצמיחה בעם ישראל, ההלל מבטא בהדרגה את השותפות שלנו בגאולה, אנחנו אומרים הלל על הזכות למסירות נפש, מי שיש לו מעורבות אומר שירה, אנחנו בשלב של גאולה עם יסורין - ששון, השלב הבא זה "שמחה בלי יסורים".

    הרב ש. יוסף וייצן | ב' אייר תשפ"ה
    13 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    להתבונן בגודל של הגאולה

    הגאולה שלנו באמת זה תהליך ארוך שאנחנו לא תופסים עד כמה הקב"ה מקצר לנו, מעלתה של ארץ ישראל עליונה ולא נתפסת בשכל האנושי, יום העצמאות שינה את העולם באופן פנימי למעלה עליונה, מעלה של ציבור.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ג' אייר תשפ"ה
    5 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    "לפיכך אנחנו חייבים להודות לך"

    מצד עבודת המידות צריך להתבונן בגודל של היום שלא להיות כפוי טובה, צריך להתבונן לעומק בצמיחה ובהתפתחות של עם ישראל מעבר למה שמראים בחוץ ולהודות לה' על כל נפלאותיו

    הרב יאיר וסרטיל | ג' אייר תשפ"ה
    5 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    החירות האמיתית שמתגלה בפסח

    מצה זכר להחמצה וההחמצה והחיפזון הם מבטאים שקם עם חדש עם ייעוד וזה הנס הגדול, חירות זה שאדם עושה את רצונו הפנימי לכן החרות הרוחנית היא הכי גדולה, פסח מסוגל להוציא את החירות לכל אחד יותר, וכל פסח מקדם את עם ישראל בחירות שלו.

    הרב יאיר וסרטיל | י"ח ניסן תשפ"ה
    43 דק'
    אחרי מות

    מעלת הכהנים ועניין קרבן העומר

    שיחת מוצ"ש פרשות אחרי מות-קדושים תשפ"ה

    תפקיד הכהנים זה לקרב אותנו אל הקב"ה, כהן בעל מום לא יכול לעבוד, וזה מלמד אותנו איך צריך לגשת לעבודת ה'. והבאתם את עומר ראשית קצירכם - ההתחלה לקב"ה, אל תהי מצוות העומר קלה בעינך - לכל דבר יש תפקיד.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ' אייר תשפ"ה
    פרפראות בפרשה א-ת פ"ש

    פרפראות בפרשה א-ת-פ"ש אמור

    מה הטעם שהקרבן ירצה דווקא מיום השמיני ולא מיום אחר | כל מצוות עשה שהזמן גרמא נשים פטורות חוץ מג' מצוות. וסימנך אמן | מה הטעם שיום הכיפורים נקבע דווקא בעשירי לחודש השביעי הוא י' בחודש תשרי. ועוד

    רבנים שונים | אייר תשפ"ה
    58 דק'
    עניני החג

    דין זמן בגיטין

    גמרא מגילה, ירושלמי פסחים, רמב"ם, טור הלכות מגילה

    נמוק"י סנהדרין לב: ד"ה והא דאמרינן, תומים ס' ל"ד סק"ט, חידושי ר' חיים הלוי על הרמב"ם הל' עדות פ"ג ה"ד, נדרים צ: במשנה, רן במקון ד"ה ואיכא למידק, רש"י שבת קמ"ה: ד"ה לעדות, ש"ש ש"ז פ"א. מפני מה הצריכו זמן בגט? שמא יחפה על בת אחותו, קושיית התומים, מה הבעיה שיחפה על בת אחותו, הרי בדין הוא מחפה, שכן כשנותן גט בלי זמן, הדין הוא שאפקעינהו רבנן לקידושי מינה, א"כ מעולם היא לא הייתה מקודשת לו, וכשהיא זינתה, היא הייתה פנויה! תירוץ הקושיה על פי יסודו של ר' חיים, שני שימושים לשטר הגט, חלות וראיה.

    הרב חיים כץ | ט"ו אייר תשפ"ה
    שו"ת "במראה הבזק"

    מסחר באינטרנט ושמירת השבת

    מתוך העלון חמדת ימים | אייר תשפ"ה
    31 דק'
    גיטין

    עדי מסירה כרתי

    הבנת יסוד המחלוקת בין רבי מאיר לרבי אלעזר האם עדי מסירה כרתי או עדי חתימה כרתי, ומהי ההגדרה של עדי חלות

    הרב דוד ניסים זאגא | ט"ז אייר תשפ"ה
    44 דק'
    לימוד והעמקה ספר שמואל

    רוח ה' של דוד ושל שמואל

    שמואל א, פרק טז' פסוק יג'

    בעקבות משיחת דוד צלחה עליו רוח ה'. התבוננות ביחס בין רוח ה' של דוד ורוח אלוהים של שאול. עבדי שאול מביאים פתרון ובעקבות כך וגורמים לשאול לקנא בדוד.

    הרב שמעון קליין | ט"ז אייר תשפ"ה
    40 דק'
    מלכים - הרב עידו יעקובי

    סיום מעשי יהוא ותחילת מלכות ומעשי עתליה

    מלכים ב סוף פרק י תחילת פרק יא

    המהלך האסטרטגי של יהוא/דברי המדרש המנגידים את אברהם ושרה מול אחאב ואיזבל/הסבר מחלוקת האמוראים מה היה הגורם שהטעה את יהוא בעבודת הבעל/הריגת עתליה את כל בני המלך מלבד יואש.

    הרב עידו יעקובי | י"ד אייר תשפ"ה
    חמדת השבת

    חמדת השבת: עד היכן ברכת זימון

    הרב בצלאל דניאל | אייר תשפ"ה
    פרשת שבוע

    פרשת השבוע: על אהבה, איבה ורוח רעה במשפחה

    הרב יוסף כרמל | אייר תשפ"ה
    46 דק'
    פשט ודרש – הרב משה גנץ

    אמונה באה עם השכל

    אין לחשוד בחז"ל על קביעת דברים שאינם מסדרים עם השכל, מבט רחב על דבריהם מאפשר להבין את המסרים העמוקים שלהם דוקא מתוך העמידה על האמת כפי שהשכל מקבלה. דרשות רבות נוצרו בדרך שיבינו כי אנם הפשט ויחפשו את המסר שחבוי בהם.

    הרב משה גנץ | ט"ז אייר תשפ"ה
    קרוב אליך

    קרוב אליך – אמור

    עלון מספר 555

    עלון מספר 555

    רבנים שונים | אייר תשפ"ה
    undefined
    55 דק'
    שבועות

    שבועות דף י"ד

    הרב אלי סטפנסקי | י"ז אייר תשפ"ה
    undefined
    54 דק'
    שבועות

    שבועות דף י"ג

    הרב אלי סטפנסקי | ט"ז אייר תשפ"ה
    undefined
    5 דק'
    ל"ג בעומר

    'בר יוחאי נמשחת אשריך' - מקורם והסברם של פיוטים על רבי שמעון בר יוחאי

    הרב יצחק בן יוסף | אייר תשפ"ה
    undefined
    5 דק'
    אמור

    פרשת אמור – איך יתכן שיש לי יום יום חג?

    הרב מאיר גולדויכט | אייר תשפ"ה
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il