בית המדרש

  • מדורים
קטגוריה משנית
  • שבת ומועדים
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לרפואת

מיכאל חי בן מזל טוב

3 דק' קריאה
בפסח שני נוהגים לציין את הילולת רבי מאיר בעל הנס. במהלך הדורות, נהגו ישראל לתרום כספים לצורכי צדקה הקשורים בתושבי ארץ ישראל, ל'קופת רבי מאיר בעל הנס'.
שמה של הקופה תמוה מאד – מדוע זכה דווקא רבי מאיר שקופת ארץ ישראל תיקרא על שמו? ואכן, היו מן החוקרים שטענו ששמה המקורי של הקופה היה – קופת רמב"ן, הלא הוא – רבינו משה בן נחמן, מחדש הישוב היהודי בארץ. בהמשך השתבש שמה של הקופה ל'קופת רמבה"נ, ראשי תיבות – 'רבי מאיר בעל הנס'. השערה מעניינת, ובכל זאת מידי השערה לא יצאה, והתעלומה נותרה במקומה.
תמיהה נוספת יש לתמוה על כינויו המיוחד של רבי מאיר כ'בעל הנס'. אמת, ידוע הסיפור (עבודה זרה יח) שרבי מאיר הלך להציל את גיסתו השבויה בידי הרומאים בקובה, ושיחד את שומר המקום בכסף רב על מנת שישחרר את גיסתו. וכשחשש השומר לחייו, הבטיח לו רבי מאיר שבשעת הסכנה יאמר – 'אלקא דמאיר ענני', וינצל. רבי מאיר אף הדגים את כוחו של המשפט בכך, שנכנס בין כלבים טורפים, ואמר – 'אלקא דמאיר ענני', וניצל. ואכן במשפט זה ניצל השומר מעמוד התליה. ואף רבי מאיר חמק מידי הרומאים בניסי ניסים. מאז נהגו יהודים בכל הדורות בשעת צרה ומצוקה, ובעת שצריכים לסייעתא דשמיא, להעתיר לה' בתפילת – 'אלקא דמאיר ענני'.
ובכל זאת, ניסים גדולים התרחשו לתנאים רבים. מדוע זכה דווקא רבי מאיר לכינוי זה? דרכם של ישראל, שעטרת הפלאים של המופתים נקשרת בשמם של אלו המשלבים גדלות בנסתר ובאגדה לצד הגדלות בהלכה ונגלה, ואילו רבי מאיר מופיע במשנה ובגמרא בעיקר כגדול בנגלה. הכינוי 'בעל הנס' היה מתאים הרבה יותר לשר בית הזוהר רבי שמעון בר יוחאי, העמוד המרכזי של תורת הנסתר, וכיצד זכה בו רבי מאיר? ואולי דמותו של רבי מאיר אפופת מסתורין, עד שמאחורי צדדיו ההלכתיים מסתתר גם אחד מגדולי הסוד?
ברצוני להעלות ולבסס כאן השערה המצביעה על היותו של רבי מאיר, בעל ענף מיוחד ופלאי בתורת הנסתר. שנינו בתלמוד (עירובין יג:) "גלוי וידוע ... שאין בדורו של רבי מאיר כמותו, ומפני מה לא קבעו הלכה כמותו, שלא יכלו חבריו לעמוד על סוף דעתו... תנא – לא רבי מאיר שמו אלא רבי נהוראי שמו... ולא נהוראי שמו, אלא... רבי אלעזר בן ערך שמו...". אם כן – רבי מאיר הוא בעצם... רבי אלעזר בן ערך. (יש מהמפרשים שמתקשים בזיהוי בין שתי דמויות אלו, שהרי הם בני דורות שונים – רבי מאיר תלמידו של רבי עקיבא, ורבי אלעזר תלמידו של רבי יוחנן בן זכאי. לכן הם נדחקים לבאר את הגמרא שמדובר בשתי דמויות, אלא שגם רבי מאיר וגם רבי אלעזר בן ערך כונו בתואר – רבי נהוראי).
ואכן, כפי שרבי מאיר הוא הגדול שבדורו, כך רבי אלעזר בן ערך היה גדול תלמידיו של רבן יוחנן בן זכאי. מצינו גם שרבי אלעזר שכח תלמודו, ולאחר מכן התפללו עליו חבריו וחזר תלמודו, ואז נקרא בשם חדש – רבי נהוראי (שבת קמז:). אם כן, יתכן שבתחילה נקרא רבי אלעזר בן ערך, ובסיבוב שני נקרא רבי מאיר.
מצאנו סיפור מופלא על רבי אלעזר בן ערך (חגיגה יד:). מעשה שדרש רבי אלעזר במעשה מרכבה לפני רבן יוחנן בן זכאי, "וירדה אש מן השמיים, וסיבבה כל האילנות שבשדה... נענה מלאך מן האש ואמר – הן הן מעשה המרכבה. עמד רבן יוחנן בן זכאי ונשקו על ראשו, ואמר:... אשריך אברהם אבינו שאלעזר בן ערך יצא מחלציך".
לתורת הנסתר מספר חלקים, וביניהם – מעשה בראשית ומעשה מרכבה. יש מהראשונים (רש"י, אברבנאל – עיין קול הנבואה קלז-ח) שביארו שמעשה בראשית עוסק בבריאת העולם, ומעשה מרכבה עוסק בדרכים שבהם הקדוש ברוך הוא מתגלה בעולם, מנהיג את העולם ומובילו לגאולה השלימה.
תורתו של רשב"י עוסקת רבות במעשה בראשית – בריאת העולם, הזוהר דורש רבות את הפסוק – "בראשית ברא..". רבי אלעזר בן ערך – רבי מאיר שם את הדגש על מעשה מרכבה, דרכי התגלות ה' בעולם עד לגאולה השלימה.
לפיכך, בכל דורות הגלות, כשכמהו ישראל לגאולתם ותרמו ליושבי ארץ ישראל, תרמו ל'קופת רבי מאיר בעל הנס'. כשצריך להיגאל מצרה ולזכות בנס, שוב היה זה בזכות רבי מאיר. ואנו מתפללים ש'אלקא דמאיר יעננו', ונזכה להשלמת מעשה המרכבה, ולנס הגדול בהתגלות הגאולה השלימה במהרה בימינו.




ניווט מהיר
שיעורים באתר ישיבה
    • ספריה
    • פרשת שבוע ותנ"ך
    • שבת ומועדים
    • הלכה מחשבה ומוסר
    • משנה וגמרא
    • משפחה חברה ומדינה
    • מדורים
    45 דק'
    לנתיבות ישראל

    ארץ נחלתנו

    מאמר שבע עשרה- "תמימים נהיה- בתורה ובארץ"

    ביחס לתוכנית החלוקה יש לברר כי ארץ ישראל שלנו מכמה צדדים. מצד איסור מכירתה לגויים, מצד האמונה בה' שיש לרוב העולם והוא הנחילנו את הארץ, מצד ההיסטוריה ומצד התוכן הפנימי שלה המתאים לתורתנו.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ח אייר תשפ"ה
    47 דק'
    יום הזכרון

    הלימוד המיוחד לחודש אייר

    הערבות ביום הזיכרון, אייר זה חודש של גילוי האור שמופיע דרך הדמויות המיוחדות של הנופלים, הלימוד של חודש אייר מתלמידי רבי עקיבא שאמנם יש צד כללי אבל זה לא סותר את הכבוד האישי, יום הזיכרון זה להתבונן על הנשמות הענקיות האלה ולשאוף גם אנחנו להיות כאלה, כולנו מגוסים למסירות נפש - בכל משימה, מי שמוסר נפש זה הדרגה הכי גבוהה בדבקות בה' וכן ברמת השגחה הכי גבוהה והם לא נפגעו אלא התעלו כמו במיתת נשיקה, מסירות נפש בדורנו זה גילוי שכינה שמרוממת את כל האומה, חיבור יום העצמאות לזיכרון שורשו בגאולת מצרים שבכל השלמת הגאולה יש דין קודם, בקריעת ים סוף "דבר אל בני ישראל ויסעו" - בכל דור צריך את מוסרי הנפש כדי להתקדם, בגאולה בדורנו צריך מסירות נפש בפועל שמביאה רמה מיוחדת של שותפות בגאולה וצמיחה בעם ישראל, ההלל מבטא בהדרגה את השותפות שלנו בגאולה, אנחנו אומרים הלל על הזכות למסירות נפש, מי שיש לו מעורבות אומר שירה, אנחנו בשלב של גאולה עם יסורין - ששון, השלב הבא זה "שמחה בלי יסורים".

    הרב ש. יוסף וייצן | ב' אייר תשפ"ה
    13 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    להתבונן בגודל של הגאולה

    הגאולה שלנו באמת זה תהליך ארוך שאנחנו לא תופסים עד כמה הקב"ה מקצר לנו, מעלתה של ארץ ישראל עליונה ולא נתפסת בשכל האנושי, יום העצמאות שינה את העולם באופן פנימי למעלה עליונה, מעלה של ציבור.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ג' אייר תשפ"ה
    5 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    "לפיכך אנחנו חייבים להודות לך"

    מצד עבודת המידות צריך להתבונן בגודל של היום שלא להיות כפוי טובה, צריך להתבונן לעומק בצמיחה ובהתפתחות של עם ישראל מעבר למה שמראים בחוץ ולהודות לה' על כל נפלאותיו

    הרב יאיר וסרטיל | ג' אייר תשפ"ה
    5 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    החירות האמיתית שמתגלה בפסח

    מצה זכר להחמצה וההחמצה והחיפזון הם מבטאים שקם עם חדש עם ייעוד וזה הנס הגדול, חירות זה שאדם עושה את רצונו הפנימי לכן החרות הרוחנית היא הכי גדולה, פסח מסוגל להוציא את החירות לכל אחד יותר, וכל פסח מקדם את עם ישראל בחירות שלו.

    הרב יאיר וסרטיל | י"ח ניסן תשפ"ה
    43 דק'
    אחרי מות

    מעלת הכהנים ועניין קרבן העומר

    שיחת מוצ"ש פרשות אחרי מות-קדושים תשפ"ה

    תפקיד הכהנים זה לקרב אותנו אל הקב"ה, כהן בעל מום לא יכול לעבוד, וזה מלמד אותנו איך צריך לגשת לעבודת ה'. והבאתם את עומר ראשית קצירכם - ההתחלה לקב"ה, אל תהי מצוות העומר קלה בעינך - לכל דבר יש תפקיד.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ' אייר תשפ"ה
    פרפראות בפרשה א-ת פ"ש

    פרפראות בפרשה א-ת-פ"ש אמור

    מה הטעם שהקרבן ירצה דווקא מיום השמיני ולא מיום אחר | כל מצוות עשה שהזמן גרמא נשים פטורות חוץ מג' מצוות. וסימנך אמן | מה הטעם שיום הכיפורים נקבע דווקא בעשירי לחודש השביעי הוא י' בחודש תשרי. ועוד

    רבנים שונים | אייר תשפ"ה
    58 דק'
    עניני החג

    דין זמן בגיטין

    גמרא מגילה, ירושלמי פסחים, רמב"ם, טור הלכות מגילה

    נמוק"י סנהדרין לב: ד"ה והא דאמרינן, תומים ס' ל"ד סק"ט, חידושי ר' חיים הלוי על הרמב"ם הל' עדות פ"ג ה"ד, נדרים צ: במשנה, רן במקון ד"ה ואיכא למידק, רש"י שבת קמ"ה: ד"ה לעדות, ש"ש ש"ז פ"א. מפני מה הצריכו זמן בגט? שמא יחפה על בת אחותו, קושיית התומים, מה הבעיה שיחפה על בת אחותו, הרי בדין הוא מחפה, שכן כשנותן גט בלי זמן, הדין הוא שאפקעינהו רבנן לקידושי מינה, א"כ מעולם היא לא הייתה מקודשת לו, וכשהיא זינתה, היא הייתה פנויה! תירוץ הקושיה על פי יסודו של ר' חיים, שני שימושים לשטר הגט, חלות וראיה.

    הרב חיים כץ | ט"ו אייר תשפ"ה
    שו"ת "במראה הבזק"

    מסחר באינטרנט ושמירת השבת

    מתוך העלון חמדת ימים | אייר תשפ"ה
    31 דק'
    גיטין

    עדי מסירה כרתי

    הבנת יסוד המחלוקת בין רבי מאיר לרבי אלעזר האם עדי מסירה כרתי או עדי חתימה כרתי, ומהי ההגדרה של עדי חלות

    הרב דוד ניסים זאגא | ט"ז אייר תשפ"ה
    44 דק'
    לימוד והעמקה ספר שמואל

    רוח ה' של דוד ושל שמואל

    שמואל א, פרק טז' פסוק יג'

    בעקבות משיחת דוד צלחה עליו רוח ה'. התבוננות ביחס בין רוח ה' של דוד ורוח אלוהים של שאול. עבדי שאול מביאים פתרון ובעקבות כך וגורמים לשאול לקנא בדוד.

    הרב שמעון קליין | ט"ז אייר תשפ"ה
    40 דק'
    מלכים - הרב עידו יעקובי

    סיום מעשי יהוא ותחילת מלכות ומעשי עתליה

    מלכים ב סוף פרק י תחילת פרק יא

    המהלך האסטרטגי של יהוא/דברי המדרש המנגידים את אברהם ושרה מול אחאב ואיזבל/הסבר מחלוקת האמוראים מה היה הגורם שהטעה את יהוא בעבודת הבעל/הריגת עתליה את כל בני המלך מלבד יואש.

    הרב עידו יעקובי | י"ד אייר תשפ"ה
    חמדת השבת

    חמדת השבת: עד היכן ברכת זימון

    הרב בצלאל דניאל | אייר תשפ"ה
    פרשת שבוע

    פרשת השבוע: על אהבה, איבה ורוח רעה במשפחה

    הרב יוסף כרמל | אייר תשפ"ה
    46 דק'
    פשט ודרש – הרב משה גנץ

    אמונה באה עם השכל

    אין לחשוד בחז"ל על קביעת דברים שאינם מסדרים עם השכל, מבט רחב על דבריהם מאפשר להבין את המסרים העמוקים שלהם דוקא מתוך העמידה על האמת כפי שהשכל מקבלה. דרשות רבות נוצרו בדרך שיבינו כי אנם הפשט ויחפשו את המסר שחבוי בהם.

    הרב משה גנץ | ט"ז אייר תשפ"ה
    קרוב אליך

    קרוב אליך – אמור

    עלון מספר 555

    עלון מספר 555

    רבנים שונים | אייר תשפ"ה
    undefined
    55 דק'
    שבועות

    שבועות דף י"ד

    הרב אלי סטפנסקי | י"ז אייר תשפ"ה
    undefined
    54 דק'
    שבועות

    שבועות דף י"ג

    הרב אלי סטפנסקי | ט"ז אייר תשפ"ה
    undefined
    5 דק'
    ל"ג בעומר

    'בר יוחאי נמשחת אשריך' - מקורם והסברם של פיוטים על רבי שמעון בר יוחאי

    הרב יצחק בן יוסף | אייר תשפ"ה
    undefined
    5 דק'
    אמור

    פרשת אמור – איך יתכן שיש לי יום יום חג?

    הרב מאיר גולדויכט | אייר תשפ"ה
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il