בית המדרש

  • מדורים
  • קרוב אליך
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה
3 דק' קריאה
לפגוש פשוט הרב יאיר פרנק
רב היישוב עמונה
העיקר הוא להגדיר מהי תמימות. תמימות איננה טיפשות, ואיננה להיות איש פתי. יעקב הוא "אִישׁ תָּם יֹשֵׁב אֹהָלִים". אף על פי כן, תמימותו אינה סותרת את ההתמודדות שהייתה לו עם עשו ולבן בהמשך חייו. התמודדות שדרשה ממנו להבין היטב, בחכמה רבה, מי הוא העומד מולו, ואף לנקוט בדרכים של "עִם נָבָר תִּתְבָּרָר וְעִם עִקֵּשׁ תִּתְפַּתָּל".
אם כן, מה היא תמימות? נענה על כך בעזרת שאלה נוספת – כיצד דווקא מידתו של יעקב היא מידת האמת, "תִּתֵּן אֱמֶת לְיַעֲקֹב", אחרי שראינו כי דווקא הוא נאלץ להשתמש בדרכים אחרות, שבמבט ראשוני רחוקות מן האמת.
התשובה היא שהתמים מחפש את האמת הפנימית, את האמת לאמיתה. הוא לא הולך שבי אחר חיצוניות, אחר מילים נבובות. הוא מבקש מפגש פשוט, ישיר, עם המציאות כפי שהיא, וממילא עם האמת. התם ניגש בענווה ובפתיחות אל העולם, וממילא מקבל אותו ונפגש עמו כפי שהוא באמת.
דווקא הנוכחות הזאת, היא שנותנת לתם גם את היכולת לזהות מי שמזייף, מי שלא נוהג כמוהו, בתמימות. דווקא בדור שכל כך מלא בחיצוניות, התנועה הנפשית הזאת של התמימות, מאפשרת יכולת הבחנה עמוקה יותר בין פנים לחוץ, בין אמת לשקר.
ולסיום, כשם שהתמימות מאפשרת את המפגש האמיתי עם העולם, כך היא, ורק היא, מאפשרת את המפגש עם בורא העולם. שכן, לפני ה' כולנו קטנים, וכולנו חוזרים להיות ילדים. תום הילדות, עם הענווה והפשטות שיש בו, הוא הוא האמונה התמימה, המלווה אותנו תמיד, גם לאחר ההשגות וההשכלות הגדולות ביותר.
יש סיכוי לתמימות הרב דוד גבירצמן
'עלים לתרופה'
מקובל לחשוב על תמימות כמוצר אלטע־זאכן שחלף מהעולם, אבל התמימות היא חלק מהנפש למרות שבמציאות קשה להזדהות עמה ולהרשות לה להתבטא. ובכל זאת אנו מספיק תמימים כדי לחיות.
זה קורה בדרך כלל מול דברים שאין לנו מושג לגביהם, במפגש עם אירועים גורליים והתרחשויות פתאומיות ומפתיעות. מלבד זאת, כל אדם שומר לעצמו מקומות תמימים, למשל – קשרים בין־אישיים עם היקרים לו, עמם הוא לא מתחכם. יש מקומות שההתחכמות מחללת אותם.
וזה בדיוק מה שאומר הפסוק "תמים תהיה עם ה' אלוקיך", במערכת היחסים הזו היה תמים. עבודת ה' היא שטח שאסור לקלקל עם חכמות והתחכמויות, בהקשר לכך אמר רבי נחמן מברסלב שבעבודת הבורא יתברך אין צריכין שום חכמות, רק תמימות, פשיטות ואמונה. הוא גם אמר שפשיטות גבוהה מהכל, כי ה' יתברך הוא בוודאי גבוה מהכל, והוא יתברך פשוט בתכלית הפשיטות (שיחות הר"ן קא).
היהדות בנויה במסגרת תמימה. קיום מצוות מעשיות, תפילה, לימוד תורה לשמה, אלו דברים שעושים אותנו תמימים. גם בדור להוט חכמה וסבוך מחשבה, אפשר לְפַנות בעדינות בתוך החכמות איים של תמימות, להיות קצת תמים בבוקר, ועוד קצת בצהריים, ושוב פעם בערב.
אנחנו יכולים לחזור אל התמימות באופן יזום על ידי ביצוע מעשים תמימים, וכמה הצעות מעשיות:
תשירו בשולחן שבת בקול ובהתלהבות, תרקדו מדי פעם ולא במסגרת חתונה ותזמורת, תחייכו סתם באמצע היום מתוך אמונה, תשאלו מישהו משהו לדעתו והאזינו לתשובתו בצימאון, תקבלו מדי פעם מילה טובה שנאמרה לכם בלי טיפת ציניות. תנו סיכוי לתמימות.
בלי טשטוש הרב שניאור קץ
ראש ישיבת 'נחלת ישראל', מגדל העמק
תמימות במובן של בערות וחוסר דעת, כמו שאומרים אנשים: "אחי, אל תהיה תמים", כבר מזמן איננה מצויה. שפע אדיר של ידע זמין קיים בדורנו כמעט בכל תחום ולא מותיר הרבה אנשים טיפשים.
תמימות ראויה פירושה, כדברי רש"י על הפסוק "תמים תהיה עם ה' אלוקיך", ללכת באמונה ובהיקשרות עם ה' יתברך, לא לחקור אחרי העתידות, ולהיות תמים עם ה' בכל מידה ומידה.
הטשטוש בין חוסר דעת ובין תמימות של קדושה, יצר ערבוב של תמימות בלתי מבוררת. אך בימינו, כשעולם החול לבדו הוא כל כך זול ומציג את המציאות ללא עבודת ה' כריקנות מוחלטת, קל יותר לכל יהודי אשר נשמה בקרבו והצמא לאמת, ללכת בתמימות ובביטחון גמור בה' יתברך בשמחה ובאמונה.




ניווט מהיר
שיעורים באתר ישיבה
    • ספריה
    • פרשת שבוע ותנ"ך
    • שבת ומועדים
    • הלכה מחשבה ומוסר
    • משנה וגמרא
    • משפחה חברה ומדינה
    • מדורים
    45 דק'
    לנתיבות ישראל

    ארץ נחלתנו

    מאמר שבע עשרה- "תמימים נהיה- בתורה ובארץ"

    ביחס לתוכנית החלוקה יש לברר כי ארץ ישראל שלנו מכמה צדדים. מצד איסור מכירתה לגויים, מצד האמונה בה' שיש לרוב העולם והוא הנחילנו את הארץ, מצד ההיסטוריה ומצד התוכן הפנימי שלה המתאים לתורתנו.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ח אייר תשפ"ה
    47 דק'
    יום הזכרון

    הלימוד המיוחד לחודש אייר

    הערבות ביום הזיכרון, אייר זה חודש של גילוי האור שמופיע דרך הדמויות המיוחדות של הנופלים, הלימוד של חודש אייר מתלמידי רבי עקיבא שאמנם יש צד כללי אבל זה לא סותר את הכבוד האישי, יום הזיכרון זה להתבונן על הנשמות הענקיות האלה ולשאוף גם אנחנו להיות כאלה, כולנו מגוסים למסירות נפש - בכל משימה, מי שמוסר נפש זה הדרגה הכי גבוהה בדבקות בה' וכן ברמת השגחה הכי גבוהה והם לא נפגעו אלא התעלו כמו במיתת נשיקה, מסירות נפש בדורנו זה גילוי שכינה שמרוממת את כל האומה, חיבור יום העצמאות לזיכרון שורשו בגאולת מצרים שבכל השלמת הגאולה יש דין קודם, בקריעת ים סוף "דבר אל בני ישראל ויסעו" - בכל דור צריך את מוסרי הנפש כדי להתקדם, בגאולה בדורנו צריך מסירות נפש בפועל שמביאה רמה מיוחדת של שותפות בגאולה וצמיחה בעם ישראל, ההלל מבטא בהדרגה את השותפות שלנו בגאולה, אנחנו אומרים הלל על הזכות למסירות נפש, מי שיש לו מעורבות אומר שירה, אנחנו בשלב של גאולה עם יסורין - ששון, השלב הבא זה "שמחה בלי יסורים".

    הרב ש. יוסף וייצן | ב' אייר תשפ"ה
    13 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    להתבונן בגודל של הגאולה

    הגאולה שלנו באמת זה תהליך ארוך שאנחנו לא תופסים עד כמה הקב"ה מקצר לנו, מעלתה של ארץ ישראל עליונה ולא נתפסת בשכל האנושי, יום העצמאות שינה את העולם באופן פנימי למעלה עליונה, מעלה של ציבור.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ג' אייר תשפ"ה
    5 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    "לפיכך אנחנו חייבים להודות לך"

    מצד עבודת המידות צריך להתבונן בגודל של היום שלא להיות כפוי טובה, צריך להתבונן לעומק בצמיחה ובהתפתחות של עם ישראל מעבר למה שמראים בחוץ ולהודות לה' על כל נפלאותיו

    הרב יאיר וסרטיל | ג' אייר תשפ"ה
    5 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    החירות האמיתית שמתגלה בפסח

    מצה זכר להחמצה וההחמצה והחיפזון הם מבטאים שקם עם חדש עם ייעוד וזה הנס הגדול, חירות זה שאדם עושה את רצונו הפנימי לכן החרות הרוחנית היא הכי גדולה, פסח מסוגל להוציא את החירות לכל אחד יותר, וכל פסח מקדם את עם ישראל בחירות שלו.

    הרב יאיר וסרטיל | י"ח ניסן תשפ"ה
    43 דק'
    אחרי מות

    מעלת הכהנים ועניין קרבן העומר

    שיחת מוצ"ש פרשות אחרי מות-קדושים תשפ"ה

    תפקיד הכהנים זה לקרב אותנו אל הקב"ה, כהן בעל מום לא יכול לעבוד, וזה מלמד אותנו איך צריך לגשת לעבודת ה'. והבאתם את עומר ראשית קצירכם - ההתחלה לקב"ה, אל תהי מצוות העומר קלה בעינך - לכל דבר יש תפקיד.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ' אייר תשפ"ה
    פרפראות בפרשה א-ת פ"ש

    פרפראות בפרשה א-ת-פ"ש אמור

    מה הטעם שהקרבן ירצה דווקא מיום השמיני ולא מיום אחר | כל מצוות עשה שהזמן גרמא נשים פטורות חוץ מג' מצוות. וסימנך אמן | מה הטעם שיום הכיפורים נקבע דווקא בעשירי לחודש השביעי הוא י' בחודש תשרי. ועוד

    רבנים שונים | אייר תשפ"ה
    58 דק'
    עניני החג

    דין זמן בגיטין

    גמרא מגילה, ירושלמי פסחים, רמב"ם, טור הלכות מגילה

    נמוק"י סנהדרין לב: ד"ה והא דאמרינן, תומים ס' ל"ד סק"ט, חידושי ר' חיים הלוי על הרמב"ם הל' עדות פ"ג ה"ד, נדרים צ: במשנה, רן במקון ד"ה ואיכא למידק, רש"י שבת קמ"ה: ד"ה לעדות, ש"ש ש"ז פ"א. מפני מה הצריכו זמן בגט? שמא יחפה על בת אחותו, קושיית התומים, מה הבעיה שיחפה על בת אחותו, הרי בדין הוא מחפה, שכן כשנותן גט בלי זמן, הדין הוא שאפקעינהו רבנן לקידושי מינה, א"כ מעולם היא לא הייתה מקודשת לו, וכשהיא זינתה, היא הייתה פנויה! תירוץ הקושיה על פי יסודו של ר' חיים, שני שימושים לשטר הגט, חלות וראיה.

    הרב חיים כץ | ט"ו אייר תשפ"ה
    שו"ת "במראה הבזק"

    מסחר באינטרנט ושמירת השבת

    מתוך העלון חמדת ימים | אייר תשפ"ה
    31 דק'
    גיטין

    עדי מסירה כרתי

    הבנת יסוד המחלוקת בין רבי מאיר לרבי אלעזר האם עדי מסירה כרתי או עדי חתימה כרתי, ומהי ההגדרה של עדי חלות

    הרב דוד ניסים זאגא | ט"ז אייר תשפ"ה
    44 דק'
    לימוד והעמקה ספר שמואל

    רוח ה' של דוד ושל שמואל

    שמואל א, פרק טז' פסוק יג'

    בעקבות משיחת דוד צלחה עליו רוח ה'. התבוננות ביחס בין רוח ה' של דוד ורוח אלוהים של שאול. עבדי שאול מביאים פתרון ובעקבות כך וגורמים לשאול לקנא בדוד.

    הרב שמעון קליין | ט"ז אייר תשפ"ה
    40 דק'
    מלכים - הרב עידו יעקובי

    סיום מעשי יהוא ותחילת מלכות ומעשי עתליה

    מלכים ב סוף פרק י תחילת פרק יא

    המהלך האסטרטגי של יהוא/דברי המדרש המנגידים את אברהם ושרה מול אחאב ואיזבל/הסבר מחלוקת האמוראים מה היה הגורם שהטעה את יהוא בעבודת הבעל/הריגת עתליה את כל בני המלך מלבד יואש.

    הרב עידו יעקובי | י"ד אייר תשפ"ה
    חמדת השבת

    חמדת השבת: עד היכן ברכת זימון

    הרב בצלאל דניאל | אייר תשפ"ה
    פרשת שבוע

    פרשת השבוע: על אהבה, איבה ורוח רעה במשפחה

    הרב יוסף כרמל | אייר תשפ"ה
    46 דק'
    פשט ודרש – הרב משה גנץ

    אמונה באה עם השכל

    אין לחשוד בחז"ל על קביעת דברים שאינם מסדרים עם השכל, מבט רחב על דבריהם מאפשר להבין את המסרים העמוקים שלהם דוקא מתוך העמידה על האמת כפי שהשכל מקבלה. דרשות רבות נוצרו בדרך שיבינו כי אנם הפשט ויחפשו את המסר שחבוי בהם.

    הרב משה גנץ | ט"ז אייר תשפ"ה
    קרוב אליך

    קרוב אליך – אמור

    עלון מספר 555

    עלון מספר 555

    רבנים שונים | אייר תשפ"ה
    undefined
    55 דק'
    שבועות

    שבועות דף י"ד

    הרב אלי סטפנסקי | י"ז אייר תשפ"ה
    undefined
    54 דק'
    שבועות

    שבועות דף י"ג

    הרב אלי סטפנסקי | ט"ז אייר תשפ"ה
    undefined
    5 דק'
    ל"ג בעומר

    'בר יוחאי נמשחת אשריך' - מקורם והסברם של פיוטים על רבי שמעון בר יוחאי

    הרב יצחק בן יוסף | אייר תשפ"ה
    undefined
    5 דק'
    אמור

    פרשת אמור – איך יתכן שיש לי יום יום חג?

    הרב מאיר גולדויכט | אייר תשפ"ה
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il