- הלכה מחשבה ומוסר
- זהירות וזריזות
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
ר' אברהם בן דוד
5532
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
אמרו חכמים: "הווי עז כנמר וקל כנשר ורץ כצבי וגיבור כארי לעשות רצון אביך שבשמים".
אדם רוצה לעשות מעשים טובים אבל זה דורש ממנו מאמץ והוא מתעצל להשכים קום בבוקר. להתעורר ולצאת מהמיטה זה לא קל, ואע"פ שזה מאוד חשוב להזדרז ולקום בזמן ולהספיק כל מה שצריך, וכל רגע של איחור מלחיץ ומתנקם, ולא מספיקים כל מה שרצו לעשות, ואעפ"יכ, למרות ההבנה וההכרה שכדאי להזדרז ולקום, יש קושי, העצלות מכבידה, ועל זה אמרו חכמים: "יתגבר כארי לעשות רצון אביך שבשמים". צריך לפתח כוחות של גבורה כארי מלך החיות, כאלה כוחות צריך לבנות בעצמו, כזו גבורה שיוכל להתגבר על כל עצלות, על כל כבדות שמונעת אותו לעשות מה שהוא רוצה לעשות, מה שהוא חושב שנכון וחשוב לעשות. ואיך יוצרים כוחות של גבורה כאלה? ע"י תרגילים של גבורה, ע"י החלטה חזקה להתגבר.
פעמים שאדם נמצא בהפסקה בעבודה, והגיעה שעת הצלצול וצריך לחזור לעבודה, אבל כולם ממשיכים בשיחה כאילו לא ארע דבר, לא נעים להיות חריג, לא נעים לפרוש מהציבור, אעפ"י שזה מאד צודק, ועל זה אמרו חכמים: "הווי עז כנמר - לעשות רצון אביך שבשמים". תפתח אומץ לב, מידת העזות במקום הנכון. אם לבע"ח חסרי השכל יש כוחות כאלה, אם כן אתה בן-אדם בעל כוחות אנושיים מעולים, בעל מטרות אידיאליות, בוודאי שעליך לפתח את התכונות שאפילו לבע"ח יש. על כן, הווי עז כנמר, הווי בעל תעוזה לעשות את הנכון, למרות אי הנעימות, למרות הלועגים עליך.
ומול העצלות והכבדות, וחוסר החשק להתאמץ, אמרו חכמים: "הווי קל כנשר ורץ כצבי" הדוף את הכבדות ואת העצלות, תהיה קל וזריז.
אם כן, שני סוגים של כוחות צריך לבנות: האחד - כח האיפוק וההתגברות וההמנעות מלהיגרר אחר היצר, והשני כח הפוך, כח ההתגברות על העצלות, כח של זריזות ומרץ לעשות ולפעול מה שצריך בזריזות ובשלמות.
בעצלות יש חיסרון לא פחות גדול מאשר במשיכה אחרי התאוות. אעפ"י שהעצל אינו עושה כל רע ב"קום ועשה", הנה הוא מביא רעה על עצמו ב"שב ואל תעשה". וכך אמר שלמה המלך במשלי: "גם מתרפה במלאכתו אח הוא לבעל משחית" כי אע"פ שאיננו המשחית העושה רעה בידיו, אל תחשוב שהוא רחוק ממנו, אלא אחיו הוא ובן גילו. גם מתרפה במלאכתו, אח הוא לבעל משחית. כי כשאדם מתרפה, רפיון גורר רפיון, הוא לא מתאמץ וממילא הוא מפגר אחרי אחרים, אם זה בלימודים, אם זה בעבודה, זה גורם ליאוש ואז הוא מתאמץ פחות והרי הוא מדרדר והולך. אדם לא לומד טוב, הוא לא יודע מה לעשות והוא טועה ונכשל. על כן צריך להדוף את החולשות, להתגבר על העצלות: "הווי קל כנשר ורץ כצבי לעשות רצון אביך שבשמים".

7. התחלה והתמדה במידת הזריזות
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | תמוז ה'תשס"א

6. יישום מידת הזריזות
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | סיון ה'תשס"א

4. השפעת מעשי האדם על המציאות
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | סיון ה'תשס"א

8. מימוש עצמי והשתחררות מפינוקים
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | תמוז ה'תשס"א

הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל לקורות חייו המלאים לחץ כאן.
מהו התוכן האמיתי של העולם?
לנתיבות ישראל - סיום מאמר "והנצח זו ירושלים"
ג' אב תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק יח (6)
שיעור מס' 117
כ"ב תמוז תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז (1)
שיעור מס' 90
ט"ו סיון תשפ"ג
נתיב העבודה - המשך פרק י"ח (11)
שיעור מס' 75
כ' אייר תשפ"ג
למה ללמוד גמרא?
ארבע כוסות ושלוש מצות
הדלקה וכיבוי ביום טוב
עירוב תבשילין
לקום מהתחתית של התחתית
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בקשר מרובע?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
פיתרון יוסף לחלומו של פרעה
מה הייעוד של תורת הבנים?

הכשרת המטבח לפסח
פרק יא
הרב אליעזר מלמד | תשפ

חַיָּב אָדָם לִרְאוֹת אֶת עַצְמוֹ כְּאִילּוּ הוּא יָצָא מִמִּצְרָיִם
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

כללי הלכות הגעלת כלים
פרק י
הרב אליעזר מלמד | תשפ
