- משפחה חברה ומדינה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
שלמה בן יעקב
69
כל הלילה הרהר בזכייה הגדולה והחליט כי הפעם עליו לעשות מעשה. לאחר תפילת שחרית טובה, ניגש לחברו יוסי שהיה תלמיד חכם וביקש ממנו בזו הלשון: "ר' יוסי יקירי, אתמול נכנסתי להגרלה גדולה על סך של 50 מליון שקלים. אני מבקש ממך לעזור לי וכמובן שאתן לך בתמורה סכום הגון באם אזכה". "וכי כיצד אדם כמוני יכול לעזור לך?" תמה יוסי על חברו משה. "שמע," ענה משה, "אין זה סוד שאתה תלמיד חכם וירא שמים הרבה יותר ממני. אתה לומד תורה המון שעות ביום וניכר שמעשיך רצויים ואהובים לפני הקב"ה. מבקש אני ממך שתואיל נא להתפלל שאזכה בסכום גדול זה, ובאם אזכה אחלוק לך מכספי סכום נאה"
יוסי שמע את הדברים, ואם בתחילה ניסה להתנגד משה היסה אותו ולבסוף הסכים. השניים לחצו יד ומשה נראה מרוצה ביותר.
כעבור שבוע צלצל הנייד של משה. "זכית ב-5 מליון שקלים בהגרלה הגדולה!" קרא הקול מהעבר השני. משה שמע אך מיד שאל: "הרי ההגרלה היתה על 50 מליון? האין טעות בידך?!" "מה פתאום!" צחק האיש. "אנחנו פרסמנו שיחולקו 50 מליון שקלים, לא שכל זוכה יקבל 50 מליון!"
למחרת פנה ר' יוסי למשה: "נו, יש תוצאות?" "בוודאי" השיב משה "אבל זכיתי רק ב-5 מליון שקלים" ענה באכזבת מה. "איזו צרה!" השיב יוסי בצחוק לחברו, "עכשיו אני מחכה לקבל את חלקי מהסכום היפה". כאן נכונה לר' יוסי הפתעה. משה היישיר מבט לעבר חברו וענה לו: "תראה, כל שבוע יש הגרלה על סכום שכזה. מעולם לא ביקשתי ממך שתתפלל להצלחתי. כאן עשיתי זאת משום שחשבתי שמדובר בסכום הגבוה בהרבה ממה שזכיתי בו. לדעתי היה כאן מקח טעות ולכן איני חייב לך דבר"
האם משה צודק? או שמא הוא מחוייב לתת ליוסי חלק מסכום הזכיה הגם שלא מדובר ב-50 מליון שקל שחשב שיזכה בו?
תשובת הגאון הרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל:
הדבר פשוט וברור שאם היה יודע שעקב תפילת התלמיד חכם יזכה בארבעה וחצי מיליון, גם אז היה מסכים לתת לו את המעשר. ומה שמוכיח שעבור חמישה מיליון לא היה נותן לו את המעשר, וראיה לכך שהרי כל שבוע ישנה זכייה של חמישה מיליון ולא ביקש, שקר הוא דובר! ואם הוא מתעקש, שישבע שכך הם הדברים וכל עוד לא נשבע לא נאמן לומר שעבור חמישה מיליון לא היה נותן את המעשר. ומה שכל שבוע הוא לא מבקש, הוא בגלל שלא עלה על דעתו, ועכשיו עקב ההגרלה המיוחדת שהפרס הוא 50 מיליון עלה על דעתו להתפלל.
לסיכום : הוא חייב לתת את הנדר אשר נדר למתפלל.
(על פי הספר קב ונקי, סימן שיד, עמ' רפז)

עד אחד
הרב שאול אלתר | אלול תש"פ

"שליחות במידי דממילא" חלק ג'
הרב שאול אלתר | ט' תמוז תשפ"ב

חיוב ברור וחיוב שאינו ברור
קצות החושן סימן קנ"ז ס"ק י"ב
הרב חיים כץ | כ"א אדר א תשע"ו

מקיף וניקף (דין נהנה)
מסכת בבא בתרא - דף ד' ע"ב.
הרה"ג זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל | ט"ז כסלו, התשס"ד
איך מוסרים את הנפש בימינו?
קשה עליי פרידתכם
תשועת ה' בדרך לניצחון במלחמה
מיהו האדם הקרוב ביותר אל המלך?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
פיתרון יוסף לחלומו של פרעה
כל ההתחלות קשות
איך עושים קידוש?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
איך ניתן לברור מרק בשבת?
מה עיקר הגאולה?

אילת השחר - כך היא גאולתן של ישראל
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | אדר ב' תשס"ה

הסכם ממון טרום נישואין
הרב אבישי נתן מייטליס | איר תשע"ח

הלכות טבילת כלים
הרב אליעזר מלמד | כח אדר א תשס"ח
