בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה
3 דק' קריאה
הקרע היה מוחלט. להבות המחלוקת שברו שיאים, והגיעו עד השמיים.
דוד ויונתן, שני בעלי החברה שצעדו כברת דרך ארוכה ביחד, היו כעת אויבים בלב ונפש. שבר מוחלט באימון. בשעת לילה מאוחרת, לאחר ויכוח לוהט בטונים גבוהים, נזרק דוד בחרפה מביתו של יונתן בטריקת דלת, כשיונתן צועק אחריו שלא ידרוך בפתח ביתו לעולם.
דוד, מצידו, סינן בשפתיים חשוקות מזעם, שזהו זה, הוא באמת מנתק כל קשר עם יונתן.
בלילה, התהפך יונתן על משכבו ולא יכול היה להירדם. הוא קלט, שהוא עשה את טעות חייו. ללא השותפות עם דוד, עסקיו הולכים לקרוס. הוא חייב לפייס את דוד במהירות.
אצל יונתן הכל הולך מהר. הוא החליט להיות בבחינת 'נוח לרצות'. מיד אחרי תפילת שחרית, הוא מיהר לקונדיטוריה הכי יוקרתית בעיר, לרכוש את העוגה המשובחת ביותר. התחנה הבאה הייתה בחנות הפרחים, שם רכש זר יוקרתי, ויאללה לעבודה.
הוא צעד לביתו של דוד, כשחיוך מתנצל על שפתותיו. דפק בדלת, כשמוחו רוקם נאום התנצלות נמלץ. הרי ברור שדוד יתפייס עימו, הוא הביא את מתנת ההתנצלות היפה ביותר.
אך כשהדלת נפתחה, דוד לא התרשם במיוחד מהמתנה. זעמו התלקח, והוא הטיח את העוגה בפרצופו של יונתן המופתע, בתוספת מטר צעקות.
יונתן נעלב. סך הכל רציתי לפייס אותו, למה הוא לא קיבל את מתנותי. אך לא הייתה לו ברירה, עסקיו בסכנה, והוא החליט ללכת ליועץ מקצועי.
כששמע המגשר את הסיפור, חייך. "אין מרצין לו לאדם בשעת כעסו", אמר, זה לא עובד ככה. אתה צודק שטוב לתת מתנות כחלק מתהליך פיוס, אך לפני שמתחילים תהליך כזה, צריך לבנות קודם מינימום של אמון ויחס טוב בסיסי. צריך קודם לשלוח שליחים, שיפייסו את דוד מעט, ורק אחר כך לבוא באופן ישיר עם מתנות ולפייס אותו. והאמת היא, במקרה שלך, התהליך צריך להיות ארוך יותר, עוד לפני ששולחים שליחים שיפייסו אותו באופן ישיר, צריך שהשליחים יביאו לו מתנות, יצרו אצלו יחסי אמון, ורק אחר כך ישוחחו איתו.
משל זה יבאר נקודה בפרשתנו. מצאנו בתורה מספר מצבים, שבהם על החוטא להביא גם קרבן חטאת וגם קרבן עולה. וככל לימדונו חז"ל (זבחים צ.), כל מקום שחטאת באה עם עולה, החטאת קודמת לעולה.
ומסבירים חז"ל (מובא רש"י ויקרא ה, ח), שיש בכך רעיון והנחיה חשובה, "למה הדבר דומה, לפרקליט שנכנס לרצות, ריצה פרקליט, נכנס דורון אחריו". כלומר, החטאת דומה לשליח שנשלח כדי לפייס ולרצות, ורק אחרי שמרצים את האדם ומפייסים אותו, מביאים את הקרבן העולה המשול למתנה.
אולם, בפרשתנו אנו למדים שיש מצב שבו התהליך ארוך יותר. אצלנו מופיע המקרה שבו עם ישראל כולו (או רובו) עבד בשוגג עבודה זרה, בעקבות הוראת טעות של בית דין. במצב כזה על עם ישראל להביא גם פר לעולה וגם שעיר עיזים לחטאת. והנה התורה משנה את הכתיב שלה (במדבר טו, כד) ובמקום לכתוב 'לחטאת' כמו בכל התורה, היא כותבת 'לחטת', חסר א'.
אומר רש"י בשם חז"ל, זה בא ללמד שכאן הדין שונה מכל התורה, וכאן מביאים את העולה לפני החטאת. ואולי אפשר לבאר בטעם העניין, שכאן 'הקרע' של החטא, חמור יותר. כאן כל העם חטא בעבודה זרה. כל העם, בהוראת בית הדין הגדול, פגע במצווה היסודית והשורשית ביותר, עד שמי שעובד עבודה זרה, נחשב כמי ששגג בכל המצוות כולן. כביכול, הקרע הוא מוחלט.
במצב כזה, כביכול, אי אפשר לשלוח שליחים לרצות ולפייס. צריך להקדים ולתת מתנות – קרבן עולה, ורק אחר כך לשלוח את קרבן החטאת, כשליח פיוס. רק בדרך ארוכה זו, אפשר למחות את החטא ולתקנו.
ויהי רצון, שנזכה לשוב לעבודת הקרבנות, לפייס את ה' באמת, לכפר על חטאותינו ולהיות תמיד עם ה' באהבה וחיבה!
ניווט מהיר
שיעורים באתר ישיבה
    • ספריה
    • פרשת שבוע ותנ"ך
    • שבת ומועדים
    • הלכה מחשבה ומוסר
    • משנה וגמרא
    • משפחה חברה ומדינה
    • מדורים
    45 דק'
    לנתיבות ישראל

    ארץ נחלתנו

    מאמר שבע עשרה- "תמימים נהיה- בתורה ובארץ"

    ביחס לתוכנית החלוקה יש לברר כי ארץ ישראל שלנו מכמה צדדים. מצד איסור מכירתה לגויים, מצד האמונה בה' שיש לרוב העולם והוא הנחילנו את הארץ, מצד ההיסטוריה ומצד התוכן הפנימי שלה המתאים לתורתנו.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ח אייר תשפ"ה
    47 דק'
    יום הזכרון

    הלימוד המיוחד לחודש אייר

    הערבות ביום הזיכרון, אייר זה חודש של גילוי האור שמופיע דרך הדמויות המיוחדות של הנופלים, הלימוד של חודש אייר מתלמידי רבי עקיבא שאמנם יש צד כללי אבל זה לא סותר את הכבוד האישי, יום הזיכרון זה להתבונן על הנשמות הענקיות האלה ולשאוף גם אנחנו להיות כאלה, כולנו מגוסים למסירות נפש - בכל משימה, מי שמוסר נפש זה הדרגה הכי גבוהה בדבקות בה' וכן ברמת השגחה הכי גבוהה והם לא נפגעו אלא התעלו כמו במיתת נשיקה, מסירות נפש בדורנו זה גילוי שכינה שמרוממת את כל האומה, חיבור יום העצמאות לזיכרון שורשו בגאולת מצרים שבכל השלמת הגאולה יש דין קודם, בקריעת ים סוף "דבר אל בני ישראל ויסעו" - בכל דור צריך את מוסרי הנפש כדי להתקדם, בגאולה בדורנו צריך מסירות נפש בפועל שמביאה רמה מיוחדת של שותפות בגאולה וצמיחה בעם ישראל, ההלל מבטא בהדרגה את השותפות שלנו בגאולה, אנחנו אומרים הלל על הזכות למסירות נפש, מי שיש לו מעורבות אומר שירה, אנחנו בשלב של גאולה עם יסורין - ששון, השלב הבא זה "שמחה בלי יסורים".

    הרב ש. יוסף וייצן | ב' אייר תשפ"ה
    13 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    להתבונן בגודל של הגאולה

    הגאולה שלנו באמת זה תהליך ארוך שאנחנו לא תופסים עד כמה הקב"ה מקצר לנו, מעלתה של ארץ ישראל עליונה ולא נתפסת בשכל האנושי, יום העצמאות שינה את העולם באופן פנימי למעלה עליונה, מעלה של ציבור.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ג' אייר תשפ"ה
    5 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    "לפיכך אנחנו חייבים להודות לך"

    מצד עבודת המידות צריך להתבונן בגודל של היום שלא להיות כפוי טובה, צריך להתבונן לעומק בצמיחה ובהתפתחות של עם ישראל מעבר למה שמראים בחוץ ולהודות לה' על כל נפלאותיו

    הרב יאיר וסרטיל | ג' אייר תשפ"ה
    5 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    החירות האמיתית שמתגלה בפסח

    מצה זכר להחמצה וההחמצה והחיפזון הם מבטאים שקם עם חדש עם ייעוד וזה הנס הגדול, חירות זה שאדם עושה את רצונו הפנימי לכן החרות הרוחנית היא הכי גדולה, פסח מסוגל להוציא את החירות לכל אחד יותר, וכל פסח מקדם את עם ישראל בחירות שלו.

    הרב יאיר וסרטיל | י"ח ניסן תשפ"ה
    43 דק'
    אחרי מות

    מעלת הכהנים ועניין קרבן העומר

    שיחת מוצ"ש פרשות אחרי מות-קדושים תשפ"ה

    תפקיד הכהנים זה לקרב אותנו אל הקב"ה, כהן בעל מום לא יכול לעבוד, וזה מלמד אותנו איך צריך לגשת לעבודת ה'. והבאתם את עומר ראשית קצירכם - ההתחלה לקב"ה, אל תהי מצוות העומר קלה בעינך - לכל דבר יש תפקיד.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ' אייר תשפ"ה
    פרפראות בפרשה א-ת פ"ש

    פרפראות בפרשה א-ת-פ"ש אמור

    מה הטעם שהקרבן ירצה דווקא מיום השמיני ולא מיום אחר | כל מצוות עשה שהזמן גרמא נשים פטורות חוץ מג' מצוות. וסימנך אמן | מה הטעם שיום הכיפורים נקבע דווקא בעשירי לחודש השביעי הוא י' בחודש תשרי. ועוד

    רבנים שונים | אייר תשפ"ה
    58 דק'
    עניני החג

    דין זמן בגיטין

    גמרא מגילה, ירושלמי פסחים, רמב"ם, טור הלכות מגילה

    נמוק"י סנהדרין לב: ד"ה והא דאמרינן, תומים ס' ל"ד סק"ט, חידושי ר' חיים הלוי על הרמב"ם הל' עדות פ"ג ה"ד, נדרים צ: במשנה, רן במקון ד"ה ואיכא למידק, רש"י שבת קמ"ה: ד"ה לעדות, ש"ש ש"ז פ"א. מפני מה הצריכו זמן בגט? שמא יחפה על בת אחותו, קושיית התומים, מה הבעיה שיחפה על בת אחותו, הרי בדין הוא מחפה, שכן כשנותן גט בלי זמן, הדין הוא שאפקעינהו רבנן לקידושי מינה, א"כ מעולם היא לא הייתה מקודשת לו, וכשהיא זינתה, היא הייתה פנויה! תירוץ הקושיה על פי יסודו של ר' חיים, שני שימושים לשטר הגט, חלות וראיה.

    הרב חיים כץ | ט"ו אייר תשפ"ה
    שו"ת "במראה הבזק"

    מסחר באינטרנט ושמירת השבת

    מתוך העלון חמדת ימים | אייר תשפ"ה
    31 דק'
    גיטין

    עדי מסירה כרתי

    הבנת יסוד המחלוקת בין רבי מאיר לרבי אלעזר האם עדי מסירה כרתי או עדי חתימה כרתי, ומהי ההגדרה של עדי חלות

    הרב דוד ניסים זאגא | ט"ז אייר תשפ"ה
    44 דק'
    לימוד והעמקה ספר שמואל

    רוח ה' של דוד ושל שמואל

    שמואל א, פרק טז' פסוק יג'

    בעקבות משיחת דוד צלחה עליו רוח ה'. התבוננות ביחס בין רוח ה' של דוד ורוח אלוהים של שאול. עבדי שאול מביאים פתרון ובעקבות כך וגורמים לשאול לקנא בדוד.

    הרב שמעון קליין | ט"ז אייר תשפ"ה
    40 דק'
    מלכים - הרב עידו יעקובי

    סיום מעשי יהוא ותחילת מלכות ומעשי עתליה

    מלכים ב סוף פרק י תחילת פרק יא

    המהלך האסטרטגי של יהוא/דברי המדרש המנגידים את אברהם ושרה מול אחאב ואיזבל/הסבר מחלוקת האמוראים מה היה הגורם שהטעה את יהוא בעבודת הבעל/הריגת עתליה את כל בני המלך מלבד יואש.

    הרב עידו יעקובי | י"ד אייר תשפ"ה
    חמדת השבת

    חמדת השבת: עד היכן ברכת זימון

    הרב בצלאל דניאל | אייר תשפ"ה
    פרשת שבוע

    פרשת השבוע: על אהבה, איבה ורוח רעה במשפחה

    הרב יוסף כרמל | אייר תשפ"ה
    46 דק'
    פשט ודרש – הרב משה גנץ

    אמונה באה עם השכל

    אין לחשוד בחז"ל על קביעת דברים שאינם מסדרים עם השכל, מבט רחב על דבריהם מאפשר להבין את המסרים העמוקים שלהם דוקא מתוך העמידה על האמת כפי שהשכל מקבלה. דרשות רבות נוצרו בדרך שיבינו כי אנם הפשט ויחפשו את המסר שחבוי בהם.

    הרב משה גנץ | ט"ז אייר תשפ"ה
    קרוב אליך

    קרוב אליך – אמור

    עלון מספר 555

    עלון מספר 555

    רבנים שונים | אייר תשפ"ה
    undefined
    55 דק'
    שבועות

    שבועות דף י"ד

    הרב אלי סטפנסקי | י"ז אייר תשפ"ה
    undefined
    54 דק'
    שבועות

    שבועות דף י"ג

    הרב אלי סטפנסקי | ט"ז אייר תשפ"ה
    undefined
    5 דק'
    ל"ג בעומר

    'בר יוחאי נמשחת אשריך' - מקורם והסברם של פיוטים על רבי שמעון בר יוחאי

    הרב יצחק בן יוסף | אייר תשפ"ה
    undefined
    5 דק'
    אמור

    פרשת אמור – איך יתכן שיש לי יום יום חג?

    הרב מאיר גולדויכט | אייר תשפ"ה
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il