שאל את הרב

  • הלכה
  • מחשבים ואינטרנט
קטגוריה משנית
שאלה
שלום כבוד הרב, יש לי ערוץ יוטיוב שאני מעלה בו מוזיקה שאני יוצר, 1) בתקופת החגים אני מעלה גם ביצועים שלי לשירי חגים מוכרים, וממילא יותר אנשים שומעים אותם וגם בשבתות החגים.. השאלה מה אני אמור לעשות, עד עכשיו בשבתות החגים פשוט הייתי מסמן את השיר החדש כשיר פרטי ואז לא יכלו לראות אותו ובמוצ"ש שוב החזרתי אותו למצב שכולם יכולים לראות, השאלה אם זה מה שאני אמור לעשות ואם כן האם גם כל השנה (שאז הרבה פחות סיכויים שמישהו יאזין לשירים שלי בשבת) או שאין זה מחובתי ? 2) יש אפשרות להרוויח כסף מיוטיוב על ידי כמות הצפיות בתוכן שאני מעלה, יוטיוב משלם על זה מאחר וזה מקדם את הפרסומות שלו, השאלה האם מותר לי להפעיל חשבון כזה שארוויח ממנו מאחר ובעצם אני גורם לאנשים לראות פרסומות וביניהם גם פרסומות לא צנועות (חשוב לציין שניתן להתקין חוסם פרסומות שמבטל הפרסומות, כך שמי שמעוניין יכול שלא לצפות בהם) וגם אני מרוויח כסף מצפיות של אנשים בשבתות וחגים? תודה רבה מראש!
תשובה
לשואל, שלום וברכה! 1. כאשר משאירים את הערוץ פתוח בשבת, הרי זו הזמנה לגולשים לעשות איסור. זה לא רק "לפני עוור" רגיל, שמסייע לעבריין לעשות את רצונו, אלא הזמנה לגולשים לבצע איסור. ואם יש אפשרות טכנית לסגור בקלות את הערוץ בשבת, הרי שהשארתו פתוח בשבת נועדה במכוון, או על כל פנים נראית כמכוונת, כדי שאנשים יאזינו בשבת, וזוהי הכשלה באיסורים וגם זלזול בשבת קדשנו. אמנם יש שהקלו מעיקר הדין גם בפתיחת אתר מסחרי בשבת (עיין במאמרו של הרב דייכובסקי שליט"א ב'תחומין' כב: האינטרנט בהלכה), ובדומה ללשון השמירת שבת כהלכתה (פכ"ט סכ"ט) על השארת מכונה לממכר סחורות: "נכון שבעליה ידאגו מבעוד יום שלא להשאיר את המתקנים במצב תקין לשימוש" בסביבה יהודית, ובהערה (עה) פירט על השיקולים להתיר, שניתן 'לתלות' שאולי לא ישתמשו במכונה בשבת. אך הדברים מובנים ביחס למכונה, שיש טרחה לבוא מדי יום ששי ולהשבית את פעולתה, אבל כאשר ניתן בקלות למנוע את הפעולה והאדם לא עושה זאת הרי זו כהזמנה לחילול שבת. אולם, אם השארת הערוץ פתוח בשבת נובעת מסיבות אחרות, כגון שהסגירה כרוכה בטרחה של ממש, או שיש אוכלוסיה משמעותית שמאזינה מעבר לים בשעה שעדיין לא שבת אצלם, או שיקול משמעותי אחר - הדבר מותר (ידוע לי שיש מחשבים שסורקים אוטומטית את פעילות האתרים, ואתר שנסגר בשבת מקבל דירוג נמוך יותר בקידום האתרים בחיפוש בגוגל; אינני יודע אם זה רלוונטי אליך). 2. לגבי הפרסומות, אינך חייב להתחשב בשיקול זה. במשנה (מסכת שביעית פ"ה מ"ח) מבואר שכאשר יש לך צורך ממשי, משום דרכי שלום או לפרנסתך (רמב"ן בגיטין סא ע"א), מותר למסור חפץ לאדם החשוד לעשות בו עבירה ולתלות שהוא ינהג כשורה (כגון למכור ביום חול עפרון למחלל שבת), כל עוד יש סבירות מסוימת שאכן כך יעשה. לכן, מאחר שכפי שציינת אין הכרח לראות את הפרסומות הללו, הדבר מותר. ועוד, שהקשר בין הערוץ שלך לבין הצפייה של אנשים בפרסומות הוא עקיף (זה נקרא "לפני דלפני", גרימה לגרימת איסור): אתה מעלה תוכן חיובי, אגב כך יוטיוב מוסיפה תוכן שבחלקו בעייתי ואין לך שליטה עליו. לכן אין בזה משום "לפני עוור" או "מסייע לדבר עבירה". כמובן, אילו היה בידינו ערוץ שמגיע לקהל הרחב באמצעים כשרים לחלוטין היה עדיף לעשות כך, אבל במצב הקיים אי אפשר לאסור זאת. באשר לרווחים שלך מצפיות בשבתות וחגים, מעיקר הדין אין בהם איסור, מפני שאין זו הנאה מגוף המלאכה שנעשתה בשבת אלא רווח עקיף (עיין משנה ברורה סי' שיח ס"ק ד, המתיר ליהנות מדמי מלאכה שנעשתה, ובנדון שלנו הקשר בין האיסור לרווח קלוש יותר: ראובן עושה איסור, ושמעון נותן ללוי סכום מסוים עקב זה, ועיין כיוצא בזה בשו"ת ציץ אליעזר ח"כ סי' כ אות ב). מה עוד שניתן להעלות ספק, האם המאזינים הם יהודים השומעים בזמן שאצלם שבת. בכל אופן, אם הרווח הזה הוא העילה להשארת הערוץ פתוח בשבת - אכן צריך לחסום אותו, כאמור. בהצלחה וכל טוב!
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il