- הלכה
- שאלות כלליות
90
שאלה
מה הטעם שהתפילין צריכות להיות מרובעות?
תשובה
התפילין צריכות להיות מרובעות - הלכה למשה מסיני (מנחות לה.). כלומר שהדבר לא מפורש בתורה שבכתב אך הקב"ה מסר למשה בסיני שכך התפילין צריכות להיות.
מצינו פירושים שונים מדוע התפילין צריכות להיות מרובעות. נזכיר את פירושו של הרב שמשון רפאל הירש בספרו מצוות כסמלים (עמ' 113). הוא ביאר שכל כחות הטבע כמו בעלי חיים וצמחים שמקימים בנינים למיניהם כקנים וכו – הכל הוא בצורה של עיגול. ואילו האדם שיש לו בחירה ודעת מודד את הקו והזוית ובונה בנינים מרובעים. לכן כל עניני המקדש וכן התפילין שהם מקדש קטן על ידו וראשו של האדם הם בצורה של ריבוע, שהינו הסמל של החומר העשוי על ידי חירות האדם הפועל בחומר לפי רצונו החופשי, רוח הטהרה ולא לפי כחות הטבע.
בהקשר של טעמי המצוות יש לציין את דברי הרמב"ם (הלכות מעילה פרק ח הלכה ח): "ראוי לאדם להתבונן במשפטי התורה הקדושה ולידע סוף ענינם כפי כחו, ודבר שלא ימצא לו טעם ולא ידע לו עילה אל יהי קל בעיניו ולא יהרוס לעלות אל ה' פן יפרוץ בו, ולא תהא מחשבתו בו כמחשבתו בשאר דברי החול..."
הרחבה:
זה לשון הרש"ר הירש (שם):
"כאשר נבדוק את כחות הטבע היוצרים, כמו בעלי חיי וצמחים, נראה שהצורה הבולטת היא זו של עיגול. זהו היצור שנעשה ללא שכל וללא תבונה. אמנם הדבורה בונה חלה משושה. אבל גם החלות שלה הנן עגולות בהתחלה, ועל ידי לחץ מצד התאים השכנים מקבלים אחר כך את הצורה של משושה.
גם כל שאר התאים כלים, קנים ושאר בנינים שבעלי החיים מקימים, כולם עגולים הם. יש להם כוח תלוי בגופם שאינו חופשי כמו כוחו של האדם, אבל הוא פעיל ויוצא מנקודת מוצא אחת לכל צד, אינו מגביל את עצמו, ולכן כאשר אין כוחות אחרים מפריעים לו תצא צורת עיגול.
שונה הוא כוחו של האדם: הוא פועל באופן חופשי, לפי תוכנית מוכנת מראש, לכן הוא מודד את הקו ואת הזוית, וכך הוא יוצר את יצירותיו ובונה את בניניו... לכן מבינים אנו שבכל התוכניות של המקדש תוכנן הכל לפי ריבוע.
וכך מבינים אנו מדוע התורה דורשת מאיתנו את צורת הריבוע בתפילין, שהם מקום ארון הקודש עם לוחות הברית בצורה זוטא. הם מקום המקדש עלי אדמות בידו ובראשו של האדם. הם מתארים את האדם שהקדוש ברוך הוא עשה אותן בן חורין, ולא יצור שמתפתח באופן בלתי חופשי וכפוף לטבעו. בנין מרובע הינו מעשה האדם המסוגל לבצע צורה זו. מה שהוא כפוף לכוחות הטבע שלו ואינו חופשי לעצמו, בונה בצורת עיגול ויש לו רוח טומאה. הריבוע הינו הסמל של החומר העשוי על ידי חירות האדם הפועל בחומר לפי רצונו החופשי. זהו רוח הטהרה".
כעין זה כתב הרש"ר הירש (שמות כז ח):
"רבוע יהיה המזבח", וריבוע זה מעכב (עי' פי' פסוק א). כל דבר שנוצר על - ידי כוחות החיים שבטבע, הווה אומר, שנוצר על - ידי השיעבוד לכוחות האורגאניים, ללא תודעה עצמית ומכל - מקום ללא פעילות תבונתית, דבר זה מעוצב על - פי רוב - ואולי ללא יוצא מן הכלל - בצורת - עיגול. רק כוחו של אדם בעל חירות ובעל מחשבה, כוח המגביל את עצמו מתוך חירות, מבצע את יצירותיו ואת בנייניו לפי אמת - המידה של קווים וזוויות. העיגול שייך לתחום הכפייה, השיעבוד והטומאה. הריבוע הוא סימן ההיכר של חירות האדם השולטת בעולם החומר, של הטהרה. (ראה מאמרנו על התפילין, ישורון כרך ה, עמ' 468).
די בה בנקודת - מבט כללית זו להבין, מדוע צורת המרובע מונחת ביסוד מיבנה המשכן, וכן ביסוד מיבנה הכלים, ארון העדות, השולחן והמזבח, ומדוע צורה זו מעכבת במיוחד לגבי המזבח. כי כל המיבנה הזה עומד בניגוד גמור אל כל פולחן - טבע, בהיותו מוקדש באורח בלעדי לבניין חיי - אדם חופשיים במוסריותם, והרי תעודתו המיוחדת של המזבח היא להביא לידי חיים כאלה.
כיסוי התפילין של יד בסודר או זקט
הרב דניאל קירש | י"ד שבט תשפ"ה

הנחת תפילין פעם שנייה באותו היום
הרב יאיר וסרטיל | א אדר ב' תשע"ד

תפילין של רבינו תם או של רש"י
הרה"ג דוב ליאור | כ"ו אדר א' תשס"ח

החזקת הציצית בעת הנחת תפילין
הרב יצחק בן יוסף | כ טבת תשפ"ה

עין הרע - משפחה ברוכת ילדים
הרב דוד חי הכהן | כ אדר תשפ"ה

לעילוני נשמת צדיק - מה הכוונה?
הרב דוד חי הכהן | כ אדר תשפ"ה
אונאה באיפור כלה
הרב דניאל קירש | כ אדר תשפ"ה
