- הלכה
- שאלות כלליות
176
שאלה
מדוע מברכים "וציוונו על מקרא מגילה" בקריאת קוהלת, שיר השירים ורות. היכן ציוונו? ואם זה על עצם הקריאה במגילה כשרה, מדוע בעל הקורא לא מברך כך בכל קריאה בתורה ששם שייך להגיד "וציווונו", הרי הברכות של העולה לתורה אינן מתייחסות לציווי לקרוא בספר כשר?
תשובה
שלום רב,
נוסח הברכה "אשר קדשנו במצוותיו" נאמר לפני שמקיימים מצווה, או מהתורה או מתקנת חכמים. מקרא מגילה זו מצווה המוטלת על כל יחיד ולכן יש לה נוסח של ברכת המצוות. קריאת שאר המגילות הם לא תקנה מוקדמת מזמן אנשי כנסת הגדולה אלא מנהגים מאוחרים יותר ועל מנהגים אלו לא מברכים.
לגבי קריאה בתורה מכיון שמצוות קריאה בתורה היא חלק מהמצווה הגדולה של לימוד תורה, על לימוד תורה כל אחד מאיתנו מברך בבוקר לעסוק בדברי תורה. ומכיוון שלא היה הפסק בין הברכה על מצוות תלמוד תורה לקריאה בתורה אין לברך בנוסח של ברכת המצוות. אנו מברכים בצורה של שבח והודאה לקב"ה על התורה.
כל טוב

דיני "חזקת בשרי"
הרב שמואל אריאל | ח אב תשע"ח

מה המקור למנהג החלאקה?
הרב אליעזר מלמד | ח ניסן תשס"ב

כמה צריך לחכות בין חלב לבשר
הרב דניאל קירש | א אב תשפ"ב
