- מדורים
- פרשת שבוע
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
שלושת הנערים החטופים
370
אפשר לנסח את השאלה גם בדרך הבאה, מדוע יש הבדל בין ההכאה בצור, המופיעה בפרשת בשלח שבספר שמות, שגררה "תשואות רמות", ואין בעקבותיה כל ביקורת על רבן של ישראל, לבין ההכאה בסלע שבפרשתנו, המכונה "פרשיית מי מריבה", שבעקבותיה "נזף" הקב"ה במשה עבדו ואסר עליו להיכנס לארץ המובטחת למרות כל תחנוניו?
אכן, ניתן לתרץ בפשטות כי העיקר הוא למלא את מצוות ד'. לכן, בפעם הראשונה קיים משה את הציווי להכות בצור ואילו בפרשתנו הוא עבר על הציווי, לא דיבר אלא היכה.
עדיין צריך עיון, מה ההבדל?
השימוש במטה הוא חלק מקיום הציווי בפרשת בשלח ואילו השימוש בו בפרשתנו, הוא עבירה על הציווי לדבר ולא להכות.
בפרשת שמות הכתוב מגדיר את המטה בדרך הבאה:
"וְאֶת הַמַּטֶּה הַזֶּה תִּקַּח בְּיָדֶךָ אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה בּוֹ אֶת הָאֹתֹת" (שמות ד' יז).
נבדוק היכן התורה משתמשת במושג "אות", יתכן וזה יתן בידנו פתח לפתרון.
מספר מצומצם של מצוות כונו בתורה "אות" נמנה אותם:
א. ברית המילה: "וּנְמַלְתֶּם אֵת בְּשַׂר עָרְלַתְכֶם וְהָיָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם" (בראשית י"ז יא).
ב. הסנה שבוער באש והוא איננו אוכל: "וְהִנֵּה הַסְּנֶה בֹּעֵר בָּאֵשׁ וְהַסְּנֶה אֵינֶנּוּ אֻכָּל... וַיֹּאמֶר כִּי אֶהְיֶה עִמָּךְ וְזֶה לְּךָ הָאוֹת"
(שמות ג' ג,יב).
ג. תפילין: "וְהָיָה לְךָ לְאוֹת עַל יָדְךָ וּלְזִכָּרוֹן בֵּין עֵינֶיךָ לְמַעַן תִּהְיֶה תּוֹרַת יְקֹוָק בְּפִיךָ כִּי בְּיָד חֲזָקָה הוֹצִאֲךָ יְקֹוָק מִמִּצְרָיִם"
(שמות י"ג ט).
ד. שבת (נצטוו עליה לראשונה עוד במצרים או לפחות במרה): "אַךְ אֶת שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ כִּי אוֹת הִוא בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם לְדֹרֹתֵיכֶם לָדַעַת כִּי אֲנִי יְקֹוָק מְקַדִּשְׁכֶם" (שמות ל"א יג).
ה. סימון הבתים בדם קרבן פסח: "וְהָיָה הַדָּם לָכֶם לְאֹת עַל הַבָּתִּים אֲשֶׁר אַתֶּם שָׁם וְרָאִיתִי אֶת הַדָּם וּפָסַחְתִּי עֲלֵכֶם וְלֹא יִהְיֶה בָכֶם נֶגֶף לְמַשְׁחִית בְּהַכֹּתִי בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם" (שמות י"ב יג).
המשותף לכל הרשימה הוא, שהם שייכים לתקופה של לפני מתן תורה.
חז"ל הגדירו את התקופה הזו "לפני הדיבור" (עיינו חגיגה ו ע"א וברש"י שם). כלומר, לפני שמיעת הדיבור האלוקי במעמד הר סיני.
אם כך, מצאנו נקודת אחיזה. השימוש במטה בתקופה שלפני הדיבור בפרשת בשלח, הוא במקום ובזמן הנכון. אבל אחרי הדיבור, אחרי מתן תורה אין כבר מקום לשימוש במטה, יש צורך בדיבור ורק השימוש בו מותר.
בהזדמנות קרובה נרחיב בע"ה את הדיבור בסוגית ה"דיבור".
הבה נתפלל כי נזכה להקשיב לדיבור האלוקי ונזכה תמיד לכוון לקיום הנכון של דבר ד'.
יהי רצון שהנערים
יעקב נפתלי בן רחל, גיל-עד מיכאל בן בת גלים ואייל בן איריס תשורה
ישובו לחיק עמם מולדתם ומשפחתם במהרה! אמן!

נחום איש גמזו מול ר' עקיבא
תרגום ירושלמי מול תרגום אונקלוס
הרב משה ארנרייך | אב תשס"ח

"צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה וְשָׁבֶיהָ בִּצְדָקָה"
הרב יוסף כרמל | תשע"א

פרשת השבוע: רחל, לאה ודוד המלך, מה קרה? (חלק ב')
הרב יוסף כרמל | שבט תשפ"ה

יש עש"ן בלי אש
הרב יוסף כרמל | ניסן תשס"ט
למה משווים את העצים לצדיקים?
מדוע קוראים את מגילת רות בשבועות?
האם הניסים שקרו במצרים יכולים לקרות גם היום?
פיתרון יוסף לחלומו של פרעה
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
הלכות שטיפת כלים בשבת
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
לקום מהתחתית של התחתית
איך ניתן לברור מרק בשבת?
האם מותר לפנות למקובלים?
איך ללמוד גמרא?

הכנות לפסח
הרב שמואל אליהו | ניסן תשס"ט

פורים קטן, ופורים משולש
סימן תרצז וסימן תרפח' סעי' ו'
הרב בנימין חותה | אדר תש"ע

תפילת הדרך - עדות המזרח
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז
