בית המדרש

  • מדורים
  • קרוב אליך
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה
5 דק' קריאה
כשאני מדבר עם מישהו ומעוניין להעביר לו מסר, עלי לחשוב לאיזה חלק באישיותו אני פונה. אם אני רוצה, לדוגמה, להשפיע על גנב לשנות את דרכו, עליי לבחון איזה חלק דומיננטי אצלו. אם הוא אדם שכלי, צריך להראות לו שמסתבר שהוא ייתפס. אך אם השכל הוא לא החלק השולט אצלו, אבל הוא קרוב מאוד לילדיו, אז כדאי לומר לו: "תחשוב על הילדים שלך. כשהם ילכו לבית הספר, כולם ילעגו להם ויקראו להם בשמות גנאי". ואם הוא קשור יותר לאשתו, אפשר לומר לו: "אם תמשיך לגנוב, תלך לכלא. ומי יפרנס אז את אשתך? אולי היא תתחתן בסוף עם מישהו אחר?". אם הרגש דומיננטי, אפשר לפנות אליו מצד החסד: "אתה אמנם גנבת למישהו את המחשב, אבל יחד עם זאת לקחת לו את כל המסמכים, את העבודה, את התמונות ששמר. פגעת לו במשפחה, בפרנסה, הרסת לו את החיים!". צריך לדעת לאיזה חלק כדאי לפנות,
וגם כשאנחנו רוצים להשפיע על עצמנו, צריך לחשוב היטב עם איזה חלק שלנו עלינו לעבוד.
התורה משרטטת לנו שתי דרכים של השפעה עצמית: נדר ונזירות. התורה מגדירה שיש לאדם כוח לאסור על עצמו דברים בנדר, ואדם גם יכול לנדור נזירות. לכאורה, יכול אדם לנדור שלא ישתה יין, לא יסתפר ולא ייטמא וממילא הוא יהיה נזיר, ומדוע הנזירות היא מצווה נפרדת? העניין הוא שנדר לא משנה את מהותו של האדם אלא מציב גדר בינו ובין הנפילה שלו, ואילו נזירות איננה מתעסקת בפרט זה או אחר, אלא הופכת את האדם לקדוש ומרימה אותו לגבהים אחרים.
אדם יכול לנדור "עם האדם הזה אני לא מדבר! ברחוב הזה אני לא עובר!". הנדר עושה סייג ברור וחוצץ ביני ובין הדבר שמשפיע עלי לרעה, אבל אני נשאר עם אותו היצר הרע, אותו אגו ואותה רדיפת כבוד. על הנזיר נאמר, לעומת זאת, "קדוש יהיה לה'". הוא לא סתם אומר "לא אשתה יין, לא אטמא למתים". אלא: "אני נזיר, קדוש לה'!" הנזיר לא מדבר אל הנפש הבהמית אלא אל הנפש האלוקית שלו. הנזיר פונה לחלק העשיר והנקי שלו. כמו בן מלך, שרק מעצם המעמד שלו מדבר יפה ומתלבש בבגדים מכובדים.
כשאני נזיר, אני לא רק אדם עם יצרים ותאוות, אלא בן של הקדוש ברוך הוא! הנפש הבהמית כל הזמן מכניסה לי לראש שאני נמוך, שיש לי תאוות ויצרים שרוצים להשתלט עלי, אך כשאני נזיר, כל זה נשכח. כשאני רוצה להשפיע על עצמי – אני יכול לכסח את עצמי, כמו בנדרים, או כמו נזיר - להרים את עצמי לגובה.
יום אחד הגיע אלי אדם כבן שישים, שאינו שומר מצוות. פתאום באמצע החיים התברר לו שאבא שלו הוא לא אבא שלו. אימו התחתנה פעם שנייה ולא רצתה שירגיש נטע זר, אז היא סיפרה לו שהבעל השני הוא בעצם אבא שלו. פתאום התברר לו שהוא בן למשפחה אחרת, משפחה דתית ואפילו חסידית... הוא אמר לי: "אני מרגיש כאילו שישים שנה חייתי בשקר, שישים שנה הלכו לאיבוד". אמרתי לו: "זה לא נכון. ה' רצה זה שתעבור את כל מה שעברת. זה היה חלק מהמסע שלך. רק עכשיו הוא רצה שהאמת תיוודע לך ושתוכל לחזור לדרך שהקדוש ברוך הוא רוצה שתלך בה, ושתמלא את השליחות שלך".
אדם יכול לחיות מאה עשרים שנה בלי לדעת שיש לו נפש אלוקית. הוא חי בשקר, הוא חושב שהוא מישהו אחר, עד שפתאום נופל לו האסימון: רגע רגע, אני לא יודע מי אני באמת! מי אני ומי אבא שלי? ואז הוא אומר שהוא נזיר לה', והוא מקבל משפחה חדשה, שורשים חדשים, אבא אחר. הוא רואה שכל השנים שחלפו הוא חי בשקר, בשקר של הנפש הבהמית! במצב הזה הוא אין צורך לעסוק בפרטים, אלא לחשוב בגדול: לבן של הקדוש ברוך הוא לא מתאים להתפלל כמו שהיה עד עכשיו, לא מתאים לעבור עבירות.
ר' מענדל פוטראס סיפר פעם על איכר שגר בכפר נידח, והיה צריך להגיע למוסקבה לאיזה עסק. הוא היה אדם כל כך פשוט עד שהתכוון לרכב על סוס עד מוסקבה. אמרו לו שזה ייקח חודשים, ובמקום זה עדיף שייסע ברכבת, אבל האיכר הזה מעולם לא ראה רכבת. הסבירו לו מהי המכונה הזאת ושיש בה קרונות מפוארים ופשוטים, והוא החליט להתפנק ולקנות כרטיס למחלקה הראשונה.
הוא עומד על הרציף ומחכה לרכבת, אבל לא יודע מה עושים ולמה לצפות. עומדים לידו שלושה אנשים והוא מחליט להתנהג כמותם, הוא רק לא יודע ששלושתם עולים ללא כרטיס...
הרכבת מגיעה והם עולים למחלקה השלישית. היה להם מין הסכם, שאחד עומד בפתח הקרון ומתריע כשמבקר הכרטיסים מגיע. עוברים כמה רגעים והשומר וחבריו מזנקים מתחת לספסלים, והאיכר אחריהם. ושם – לכלוך, אבק וקורי עכביש. הוא חשב שככה נוסעים ברכבת. הדבר חזר על עצמו בכל תחנה, עד שפעם אחת אחד מהם לא הסתתר טוב, הרגל שלו בלטה החוצה. המבקר תפס את כולם, ודרש לראות כרטיס. כשהמבקר הגיע לאיכר שלנו, הוא הוציא את הכרטיס מהכיס, כרטיס למחלקה הראשונה... המבקר ההמום שאל אותו:
"אם יש לך כרטיס למחלקה הראשונה, למה אתה נוסע במחלקה שלישית, ועוד מתחת לספסל?".
ר' מענדל סיים את הסיפור ואמר: "אנשים חיים את כל החיים במחלקה שלישית עם קורי העכביש, למרות שיש להם כרטיס למחלקה ראשונה".
בהזדמנות אחרת סיפר ר' מענדל, שכשהיה במחנה עבודה בסיביר היו שם הרבה אסירים לא יהודים ושבויים מצבאות זרים. פעם התעורר ר' מענדל באמצע הלילה, כולם עדיין ישנו, והוא רואה חייל שבוי עומד בחוץ ומדבר לעצמו תוך שהוא מזיז את הידיים לכל הכיוונים וכאילו מפקד על פלוגת חיילים: "תעמדו כאן, זוזו לשם!" ר' מענדל חשב שהאיש הזה השתגע. טוב, החיים בסיביר לא הופכים אותך לנורמלי יותר... אחרי כמה פעמים שהוא נתקל בתופעה, ניגש ר' מענדל אל האיש ושאל אותו: "תגיד לי, מה אתה עושה?", והחייל ענה: "שמע, בצבא הייתי גנרל חשוב, ועכשיו אני כלוא עם אסירים שיכורים, אנשים פשוטים. אני מרגיש שהם משפיעים עלי לרעה, ועם הזמן אני דומה להם יותר ויותר. החלטתי להתמודד. אני מדמיין לעצמי שאני גנרל, וזה מזכיר לי מי אני באמת ושומר עלי שלא אהיה ברברי". זוהי בעצם העבודה של הנזיר.
בפנימיות, שתי הדרכים האלה הן דרך קצרה שהיא ארוכה, ודרך ארוכה שהיא קצרה. נדר הוא הדרך הקצרה ביותר להגיע ליעד – פשוט מחליטים שזהו זה. אך כפי שכל אחד יודע, יש בדרך הזו הרבה נפילות ובסוף מתברר שהיא דרך ארוכה מאוד. להיות נזיר זו דרך ארוכה – אתה חוזר לשורש האמיתי שלך, וזה לוקח הרבה זמן של התבוננות ועבודה פנימית. אבל אחרי שהגעת למדרגה הזו, אתה מיד שייך אליה. מהבחינה הזו, זו דרך מיידית.
אסור לעבור עבירות ולפעמים אין ברירה וחייבים להשתמש בדרך הקצרה הדומה לנדר, אבל לטווח הארוך חייבים להתמקד בדרך של הנזיר, הדרך החיובית והמרוממת.
בחינוך עובדים הרבה פעמים בדרך הנדר: אומרים לילד "אל תלך לשכן הזה, אל תכניס את המכשירים האלה הביתה, אל תשחק במקום ההוא". זו דרך טובה וחשובה, אבל היא לא פועלת שינוי אצל הילד. הוא עדיין נמשך לשם, ואם הוא יהיה קצת חלש – הוא עלול ליפול. צריך להרים את הילד למצב שיעניינו אותו דברים רוחניים, ואז ממילא דברים נמוכים פחות ידברו אליו. קשה יותר להפוך ילד לקדוש לה', קשה אבל הכי שווה!



ניווט מהיר
שיעורים באתר ישיבה
    • ספריה
    • פרשת שבוע ותנ"ך
    • שבת ומועדים
    • הלכה מחשבה ומוסר
    • משנה וגמרא
    • משפחה חברה ומדינה
    • מדורים
    45 דק'
    לנתיבות ישראל

    ארץ נחלתנו

    מאמר שבע עשרה- "תמימים נהיה- בתורה ובארץ"

    ביחס לתוכנית החלוקה יש לברר כי ארץ ישראל שלנו מכמה צדדים. מצד איסור מכירתה לגויים, מצד האמונה בה' שיש לרוב העולם והוא הנחילנו את הארץ, מצד ההיסטוריה ומצד התוכן הפנימי שלה המתאים לתורתנו.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ח אייר תשפ"ה
    47 דק'
    יום הזכרון

    הלימוד המיוחד לחודש אייר

    הערבות ביום הזיכרון, אייר זה חודש של גילוי האור שמופיע דרך הדמויות המיוחדות של הנופלים, הלימוד של חודש אייר מתלמידי רבי עקיבא שאמנם יש צד כללי אבל זה לא סותר את הכבוד האישי, יום הזיכרון זה להתבונן על הנשמות הענקיות האלה ולשאוף גם אנחנו להיות כאלה, כולנו מגוסים למסירות נפש - בכל משימה, מי שמוסר נפש זה הדרגה הכי גבוהה בדבקות בה' וכן ברמת השגחה הכי גבוהה והם לא נפגעו אלא התעלו כמו במיתת נשיקה, מסירות נפש בדורנו זה גילוי שכינה שמרוממת את כל האומה, חיבור יום העצמאות לזיכרון שורשו בגאולת מצרים שבכל השלמת הגאולה יש דין קודם, בקריעת ים סוף "דבר אל בני ישראל ויסעו" - בכל דור צריך את מוסרי הנפש כדי להתקדם, בגאולה בדורנו צריך מסירות נפש בפועל שמביאה רמה מיוחדת של שותפות בגאולה וצמיחה בעם ישראל, ההלל מבטא בהדרגה את השותפות שלנו בגאולה, אנחנו אומרים הלל על הזכות למסירות נפש, מי שיש לו מעורבות אומר שירה, אנחנו בשלב של גאולה עם יסורין - ששון, השלב הבא זה "שמחה בלי יסורים".

    הרב ש. יוסף וייצן | ב' אייר תשפ"ה
    13 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    להתבונן בגודל של הגאולה

    הגאולה שלנו באמת זה תהליך ארוך שאנחנו לא תופסים עד כמה הקב"ה מקצר לנו, מעלתה של ארץ ישראל עליונה ולא נתפסת בשכל האנושי, יום העצמאות שינה את העולם באופן פנימי למעלה עליונה, מעלה של ציבור.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ג' אייר תשפ"ה
    5 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    "לפיכך אנחנו חייבים להודות לך"

    מצד עבודת המידות צריך להתבונן בגודל של היום שלא להיות כפוי טובה, צריך להתבונן לעומק בצמיחה ובהתפתחות של עם ישראל מעבר למה שמראים בחוץ ולהודות לה' על כל נפלאותיו

    הרב יאיר וסרטיל | ג' אייר תשפ"ה
    5 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    החירות האמיתית שמתגלה בפסח

    מצה זכר להחמצה וההחמצה והחיפזון הם מבטאים שקם עם חדש עם ייעוד וזה הנס הגדול, חירות זה שאדם עושה את רצונו הפנימי לכן החרות הרוחנית היא הכי גדולה, פסח מסוגל להוציא את החירות לכל אחד יותר, וכל פסח מקדם את עם ישראל בחירות שלו.

    הרב יאיר וסרטיל | י"ח ניסן תשפ"ה
    43 דק'
    אחרי מות

    מעלת הכהנים ועניין קרבן העומר

    שיחת מוצ"ש פרשות אחרי מות-קדושים תשפ"ה

    תפקיד הכהנים זה לקרב אותנו אל הקב"ה, כהן בעל מום לא יכול לעבוד, וזה מלמד אותנו איך צריך לגשת לעבודת ה'. והבאתם את עומר ראשית קצירכם - ההתחלה לקב"ה, אל תהי מצוות העומר קלה בעינך - לכל דבר יש תפקיד.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ' אייר תשפ"ה
    פרפראות בפרשה א-ת פ"ש

    פרפראות בפרשה א-ת-פ"ש אמור

    מה הטעם שהקרבן ירצה דווקא מיום השמיני ולא מיום אחר | כל מצוות עשה שהזמן גרמא נשים פטורות חוץ מג' מצוות. וסימנך אמן | מה הטעם שיום הכיפורים נקבע דווקא בעשירי לחודש השביעי הוא י' בחודש תשרי. ועוד

    רבנים שונים | אייר תשפ"ה
    58 דק'
    עניני החג

    דין זמן בגיטין

    גמרא מגילה, ירושלמי פסחים, רמב"ם, טור הלכות מגילה

    נמוק"י סנהדרין לב: ד"ה והא דאמרינן, תומים ס' ל"ד סק"ט, חידושי ר' חיים הלוי על הרמב"ם הל' עדות פ"ג ה"ד, נדרים צ: במשנה, רן במקון ד"ה ואיכא למידק, רש"י שבת קמ"ה: ד"ה לעדות, ש"ש ש"ז פ"א. מפני מה הצריכו זמן בגט? שמא יחפה על בת אחותו, קושיית התומים, מה הבעיה שיחפה על בת אחותו, הרי בדין הוא מחפה, שכן כשנותן גט בלי זמן, הדין הוא שאפקעינהו רבנן לקידושי מינה, א"כ מעולם היא לא הייתה מקודשת לו, וכשהיא זינתה, היא הייתה פנויה! תירוץ הקושיה על פי יסודו של ר' חיים, שני שימושים לשטר הגט, חלות וראיה.

    הרב חיים כץ | ט"ו אייר תשפ"ה
    שו"ת "במראה הבזק"

    מסחר באינטרנט ושמירת השבת

    מתוך העלון חמדת ימים | אייר תשפ"ה
    31 דק'
    גיטין

    עדי מסירה כרתי

    הבנת יסוד המחלוקת בין רבי מאיר לרבי אלעזר האם עדי מסירה כרתי או עדי חתימה כרתי, ומהי ההגדרה של עדי חלות

    הרב דוד ניסים זאגא | ט"ז אייר תשפ"ה
    44 דק'
    לימוד והעמקה ספר שמואל

    רוח ה' של דוד ושל שמואל

    שמואל א, פרק טז' פסוק יג'

    בעקבות משיחת דוד צלחה עליו רוח ה'. התבוננות ביחס בין רוח ה' של דוד ורוח אלוהים של שאול. עבדי שאול מביאים פתרון ובעקבות כך וגורמים לשאול לקנא בדוד.

    הרב שמעון קליין | ט"ז אייר תשפ"ה
    40 דק'
    מלכים - הרב עידו יעקובי

    סיום מעשי יהוא ותחילת מלכות ומעשי עתליה

    מלכים ב סוף פרק י תחילת פרק יא

    המהלך האסטרטגי של יהוא/דברי המדרש המנגידים את אברהם ושרה מול אחאב ואיזבל/הסבר מחלוקת האמוראים מה היה הגורם שהטעה את יהוא בעבודת הבעל/הריגת עתליה את כל בני המלך מלבד יואש.

    הרב עידו יעקובי | י"ד אייר תשפ"ה
    חמדת השבת

    חמדת השבת: עד היכן ברכת זימון

    הרב בצלאל דניאל | אייר תשפ"ה
    פרשת שבוע

    פרשת השבוע: על אהבה, איבה ורוח רעה במשפחה

    הרב יוסף כרמל | אייר תשפ"ה
    46 דק'
    פשט ודרש – הרב משה גנץ

    אמונה באה עם השכל

    אין לחשוד בחז"ל על קביעת דברים שאינם מסדרים עם השכל, מבט רחב על דבריהם מאפשר להבין את המסרים העמוקים שלהם דוקא מתוך העמידה על האמת כפי שהשכל מקבלה. דרשות רבות נוצרו בדרך שיבינו כי אנם הפשט ויחפשו את המסר שחבוי בהם.

    הרב משה גנץ | ט"ז אייר תשפ"ה
    קרוב אליך

    קרוב אליך – אמור

    עלון מספר 555

    עלון מספר 555

    רבנים שונים | אייר תשפ"ה
    undefined
    55 דק'
    שבועות

    שבועות דף י"ד

    הרב אלי סטפנסקי | י"ז אייר תשפ"ה
    undefined
    54 דק'
    שבועות

    שבועות דף י"ג

    הרב אלי סטפנסקי | ט"ז אייר תשפ"ה
    undefined
    5 דק'
    ל"ג בעומר

    'בר יוחאי נמשחת אשריך' - מקורם והסברם של פיוטים על רבי שמעון בר יוחאי

    הרב יצחק בן יוסף | אייר תשפ"ה
    undefined
    5 דק'
    אמור

    פרשת אמור – איך יתכן שיש לי יום יום חג?

    הרב מאיר גולדויכט | אייר תשפ"ה
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il