בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • גבורות השם
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה
undefined
5 דק' קריאה
שלושת האבות יחד מהווים שלמות לכן בנו שבעה מזבחות, כל אחד לפי מידתו
וְיֵשׁ לְפָרֵשׁ גַּם כֵּן וְהוּא הָעִקָּר, כִּי בִּלְעָם אָמַר כִּי הָאָבוֹת בָּנוּ שִׁבְעָה מִזְבְּחוֹת, כִּי הַקְרָבַת הַקָּרְבָּן מוֹרָה עַל הַדִּבּוּק בּוֹ יִתְבָּרַךְ, וְיֵשׁ צַדִּיקִים דְּבוּקִים בּוֹ יִתְבָּרַךְ אֲבָל אֵינָהּ דְּבֵקוּת שָׁלֵם לְגַמְרֵי רַק דְּבֵקוּת 1 בְּמָה, וּלְפִיכָךְ לֹא בָּנָה אַבְרָהָם בִּלְבַד שִׁבְעָה מִזְבְּחוֹת, כִּי לֹא הָיָה לוֹ דְּבֵקוּת שָׁלֵם בַּכֹּל, רַק שֶׁכָּל הָאָבוֹת בְּיַחַד בָּנוּ שִׁבְעָה מִזְבְּחוֹת, כִּי כֻּלָּם בְּיַחַד הָיָה לָהֶם דְּבֵקוּת בִּשְׁלֵמוּת. וְדַע כִּי הַדָּבָר שֶׁהוּא שָׁלֵם מִבְּלִי חִסָּרוֹן הוּא דָּבָר שֶׁיֵּשׁ לוֹ שִׁשָּׁה קְצָווֹת וּבֵינֵיהֶם הָאֶמְצָעִי, שֶׁהוּא נִקְרָא הֵיכַל הַקֹּדֶשׁ, מְכֻוָּן בָּאֶמְצַע. וּמִפְּנֵי שֶׁהָיָה לָאָבוֹת שֶׁהֵם שְׁלֹשָׁה בְּיַחַד דִּבּוּק לְגַמְרֵי בּוֹ יִתְבָּרַךְ שֶׁהוּא דִּבּוּק שָׁלֵם, וּמִסְפַּר שִׁבְעָה הוּא הַשָּׁלֵם, שֶׁהוּא נֶגֶד שֵׁשׁ קְצָווֹת וְהָאֶמְצָעִי בֵּינֵיהֶם, וּלְפִיכָךְ כָּל הָאָבוֹת בְּיַחַד רָאוּי לָהֶם לִבְנוֹת שִׁבְעָה מִזְבְּחוֹת, בְּמַה שֶּׁהָיָה לָהֶם דִּבּוּק בִּשְׁלֵמוּת. וְרָאוּי הָיָה אַבְרָהָם שֶׁיִּבְנֶה אַרְבָּעָה מִזְבְּחוֹת, וְיִצְחָק מִזְבֵּחַ אֶחָד, וְיַעֲקֹב ב' מִזְבְּחוֹת, וְזֶה כִּי כָּל אֶחָד כְּפִי מִדָּתוֹ שֶׁהָיָה דָּבֵק בָּהּ בָּנָה מִזְבְּחוֹת. כִּי יִצְחָק מִפְּנֵי שֶׁמִּדָּתוֹ מִדַּת הַדִּין, וְהַדִּין הוּא כְּמוֹ נְקֻדָּה אַחַת שֶׁאֵין לוֹ נְטִיָּה כְּלָל, וְכָךְ הַדִּין אֵין לוֹ נְטִיָּה כְּלָל מִמַּה שֶּׁהַדִּין מְחַיֵּב, לֹא לְיָמִין וְלֹא לִשְׂמֹאל, וּלְכָךְ בָּנָה יִצְחָק מִזְבֵּחַ אֶחָד בִּלְבַד, כְּפִי מִדָּתוֹ שֶׁהוּא דִּין גָּמוּר. אֲבָל יַעֲקֹב מִפְּנֵי שֶׁמִּדָּתוֹ הָרַחֲמִים, וְהָרַחֲמִים הֵם לְמִי שֶׁהוּא בְּצָרָה, דָּבָר זֶה אֵינוֹ דִּין גָּמוּר, כִּי הַדִּין אֵינוֹ רַק מַה שֶּׁהַמִּשְׁפָּט וְהַדִּין מְחַיֵּב, וְהָרַחֲמִים שֶׁמְּרַחֵם עַל מִי שֶׁהוּא בְּצָרָה אַף כְּשֶׁאֵין הַדִּין נוֹתֵן. מִכָּל מָקוֹם אֵינוֹ מְרַחֵם רַק עַל מִי שֶׁהוּא בְּצָרָה, וְדָבָר זֶה אֵינוֹ חֶסֶד גָּמוּר. וּלְפִיכָךְ יַעֲקֹב בָּנָה שְׁנֵי מִזְבְּחוֹת, כְּנֶגֶד מִדָּתוֹ שֶׁהוּא הָרַחֲמִים, שֶׁאֵין מִדָּתוֹ כְּמוֹ הַדִּין שֶׁהוּא אֶחָד בִּלְבַד, גַּם אֵין מִדָּתוֹ לְרַחֵם בְּכָל עִנְיָן, שֶׁאֵין מְרַחֵם רַק כְּשֶׁהוּא בְּצָרָה. וּלְפִיכָךְ בָּנָה שְׁנֵי מִזְבְּחוֹת, כִּי מִסְפַּר שְׁנַיִם אֵין זֶה אַחְדוּת, מִכָּל מָקוֹם אֵין בּוֹ כָּל הַצְּדָדִין. אֲבָל מִדַּת אַבְרָהָם, שֶׁמִּדָּתוֹ מִדַּת הַחֶסֶד, שֶׁהַחֶסֶד הוּא חֶסֶד לְגַמְרֵי בְּכָל עִנְיָן, לֹא כְּמוֹ הַדִּין שֶׁהוּא אֶחָד גָּמוּר מִבְּלִי שׁוּם נְטִיָּה מִן הָאַחְדוּת, וְלֹא כְּמוֹ הָרַחֲמִים שֶׁיֵּשׁ לָהֶם נְטִיָּה מִן הָאַחְדוּת, וּמִכָּל מָקוֹם אֵינָם בְּכָל עִנְיָן, אֲבָל הַחֶסֶד הוּא עוֹשֶׂה חֶסֶד לְגַמְרֵי בְּכָל עִנְיָן, וּלְפִיכָךְ בָּנָה אַבְרָהָם אַרְבַּע מִזְבְּחוֹת, כִּי מִסְפַּר אַרְבַּע הוּא נֶגֶד כָּל הַצְּדָדִין, וְזֶה נֶגֶד הַחֶסֶד, שֶׁאֵין דָּבָר חוּץ מִן הַחֶסֶד, כִּי לַכֹּל עוֹשֶׂה חֶסֶד. וְכֵן מִסְפַּר ד', שֶׁהוּא נֶגֶד ד' צְדָדִין, שֶׁאֵין חוּץ מִזֶּה.

בלעם היה נביא לכל האומות ולכן סבר שהוא נביא השלמות
וְאָמַר בִּלְעָם כִּי אֵלָיו רָאוּי בִּלְבַד לִבְנוֹת ז' מִזְבְּחוֹת, כִּי הוּא נָבִיא לְכָל הָאֻמּוֹת שֶׁהֵם בָּעוֹלָם, וְכָל הָאֻמּוֹת רָאוּי לָהֶם מִסְפַּר שִׁבְעָה, מֵאַחַר שֶׁהֵם כָּל הָאֻמּוֹת, וְדָבָר שֶׁהוּא הַכֹּל הוּא שָׁלֵם, וְכָל דָּבָר שֶׁהוּא שָׁלֵם רָאוּי לוֹ מִסְפַּר שִׁבְעָה. וְאָמַר שֶׁיֵּשׁ לוֹ דִּבּוּק שָׁלֵם, וּלְכָךְ רָאוּי לוֹ גַּם כֵּן שֶׁיִּבְנֶה שִׁבְעָה מִזְבְּחוֹת.

הקב"ה מקבל קרבן רק מישראל
וְהֵשִׁיב לוֹ ה', אִם הָיָה רוֹצֶה בְּקָרְבָּנוֹת הָיָה אוֹמֵר לְמִיכָאֵל וְגַבְרִיאֵל שֶׁיַּקְרִיבוּ לְפָנָיו קָרְבָּן, אֲבָל אֵין הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מְקַבֵּל קָרְבָּן כִּי אִם מִיִּשְׂרָאֵל, לֹא מִן הַמַּלְאָכִים, כְּמוֹ שֶׁהִתְבָּאֵר בְּמַה שֶּׁכָּל עָלוּל מִצַּד עַצְמוֹ שָׁב אֶל עִלָּתוֹ, כְּמוֹ שֶׁבָּא מִמֶּנּוּ הוּא שָׁב אֵלָיו. וּלְכָךְ מְקַבֵּל הַקָּרְבָּן מִיִּשְׂרָאֵל דַּוְקָא, בְּמַה שֶּׁהֵם עֲלוּלִים מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ בַּעֶצֶם וּבָרִאשׁוֹנָה, וּלְכָךְ יֵשׁ הֲשָׁבָה לָהֶם אֶל הָעִלָּה יִתְבָּרַךְ, אֲבָל אֵין הֲשָׁבָה לְנִמְצָא שֶׁאֵינוֹ עָלוּל. וּדְבָרִים אֵלּוּ הֵם סִתְרֵי חָכְמָה וְסוֹדֵי הַתּוֹרָה, אִם תָּבִין אֵלּוּ הַדְּבָרִים.
____________________________
ויש לפרש באופן נוסף, והוא הפירוש העיקרי: אמר בלעם שהאבות בנו שבעה מזבחות, כי הקרבת הקרבן מורה על חיבור לבורא. יש צדיקים שדבקים בבורא, אבל אין דבקותם דבקות שלמה ומוחלטת אלא דבקות 1 מצדדים מסוימים. לכן אברהם לא בנה שבעה מזבחות לבדו, כי לא היתה לו דבקות שלמה לגמרי בה', וכן יצחק ויעקב. רק ביחד בנו שלושת האבות שבעה מזבחות, כי רק ביחד הגיעו לשלמות גמורה. ודע כי השלמות מופיעה במספר שבע, כי לשלם יש שש פאות ונקודת מרכז אמצעית, והיא נקראת: היכל הקודש. משום שלשלושת האבות יחד היתה דבקות שלמה בקב"ה, לכן כולם יחד בנו שבעה מזבחות. וראוי אברהם לבנות ארבעה מזבחות, ויצחק מזבח אחד, ויעקב שני מזבחות, כי כל אחד מהם בנה מזבחות בהתאם למידתו. מפני שמידת יצחק מידת הדין, לכן בנה מזבח אחד, כי הדין הוא כמו נקודה אחת שאין לה נטיה לימין או לשמאל, וכך הדין, אין לדיין לנטות לימין או לשמאל. לכן בנה יצחק רק מזבח אחד, כי מידתו דין גמור. אבל יעקב שמידתו רחמים, והרחמים הם למי שנתון בצרה, ודבר זה אינו דין, כי הדין הוא הכרעת המשפט, ואילו הרחמים הם למי שנמצא בצרה גם אם אינו ראוי לפי הדין. לכן יעקב בנה שני מזבחות, כנגד מידתו מידת הרחמים, כי מידת הרחמים אינה מצומצמת כמידת הדין, ומאידך אין מידתו לרחם בכל מקרה אלא רק למי שנמצא בצרה, לכן בנה שני מזבחות, כי המספר שניים אינו אחד וגם אין בו את כל הצדדים. ומידת אברהם מידת החסד היא בכל מצב, לא כמו הדין שהוא אחד, מבלי נטיה לימין או לשמאל, ולא כמו הרחמים, שאין בהם אחדות כמו בדין אבל אינם בכל מצב. החסד הוא נתינה בכל מקרה, לכן בנה אברהם ארבעה מזבחות, כי המספר ארבע הוא התפשטות לכל הצדדים, וזה מסמל את מידת החסד, שעושה חסד לכולם ואין דבר שהוא מחוץ לחסד.
בלעם אמר שלו לבדו ראוי לבנות שבעה מזבחות, כי הוא נביא של כל האומות שבעולם, ולכלל האומות ראוי המספר שבע, מכיון שהם כל האומות, ומה שכולל הכל הוא דבר שלם. לדבר שלם ראוי המספר שבע, לכן טען שלו ראויה הדבקות השלמה, ועל כן בנה שבעה מזבחות.
השיב לו הקב"ה, שאם היה רוצה בקרבנות היה אומר למיכאל וגבריאל שיקריבו לפניו קרבן, אבל אין רצונו יתברך בקרבן אלא מישראל ולא מהמלאכים. כמו שהתבאר, כל נברא מצד עצם מהותו שב אל הבורא, כמו שממנו בא - אליו הוא שב, ולכן מקבל קרבן רק מישראל, מפני שהם נבראו מעצמותו יתברך, והם הנבראים בראשונה. לכן לישראל יש דבקות בבורא, ואין דבקות כזו למי שלא נברא מעצמותו ואינו שב אליו. דברים אלו הם סתרי חכמה וסודות התורה, כאשר תבין דברים אלו.


ביאורים
המבט שלנו על שלושת האבות אינו כאל אוסף של אנשים העומדים בראש האומה. האבות מהווים מציאות אחת מאוחדת העומדת ביסוד האומה הישראלית, ויוצרת בסיס לאומה כולה. המהר"ל מסביר שמציאות שלֵמה כוללת בתוכה שישה צדדים – כמו כל דבר במציאות שיש לו שישה צדדים – ובאמצע נקודה אמצעית. זו הסיבה שהאבות, שהם הבסיס והיסוד לכל המציאות, הקריבו יחד בשבעה מזבחות, מכיוון שהם מהווים יחד מציאות שלֵמה הכוללת את המידות והבחינות השונות הקיימות במציאות.
כפי שראינו לעיל, עניינו של הקרבן הוא דבֵקות הנבראים בבורא. דרך הקרבן הברואים מבטאים את דבֵקותם בבורא. בלעם, כנביאם של כלל אומות העולם, רצה להופיע ולבטא את המספר שבע, שמבטא מציאות שלמה כפי שראינו לעיל, מכוח היותו נביא המאחד את כל אומות העולם.
במה הוא טעה? הקב"ה אינו צריך את הקרבנות שיקריבו לו – אם היה זקוק להם היה יכול לבקש זאת מן המלאכים. הוא רוצה בקרבנות בתור אלה שמבטאים את דבקותם של הנבראים בבורא, את העובדה שהמציאות שנבראה בידי הבורא מבטאת את דבקותה בו. מציאות זו שייכת דווקא דרך עם ישראל , שהם המציאות היסודית בעולם שנאצלה מהבורא, וייעודו של העולם מתגלה דרכם.

הרחבות
משמעות המספר שבעים
וְאָמַר בִּלְעָם כִּי אֵלָיו רָאוּי בִּלְבַד לִבְנוֹת ז' מִזְבְּחוֹת, כִּי הוּא נָבִיא לְכָל הָאֻמּוֹת... וְדָבָר שֶׁהוּא הַכֹּל הוּא שָׁלֵם, וְכָל דָּבָר שֶׁהוּא שָׁלֵם רָאוּי לוֹ מִסְפַּר שִׁבְעָה. המהר"ל מבאר שבלעם חשב לבנות דווקא שבעה מזבחות, כיוון שהיה הנביא של כל הגויים, וכל שלמות שכזו מתבטאת בספרה שבע. מספר שנכפל בעשר מועצם ומורחב ברעיון הבסיסי שלו [ הרב יעקב ישראל קנייסבקי , קהלות יעקב ז]. הרב קוק כתב על המספר שבעים, שהוא מספר כלל האומות: "טעם צורך מספר שבעים בסנהדרין... הרמב"ן כתב שהם נגד שבעים אומות, שמזה המספר נבין שחילוקי הנפשות בסוגיהן ודעותיהן, המבדילים ביניהן להיות כל אחת חטיבה בפני עצמה, המה שבעים במספר. על כן הוצב מספר ישראל גם כן נגד האומות כלן שבעים משפחות כנגד שבעים אומות, וכדרשתם ז"ל על פסוק: 'יַצֵּב גְּבֻלֹת עַמִּים לְמִסְפַּר בְּנֵי יִשְׂרָאֵל' [דברים לב, ח], וכמו כן שבעים סנהדרין שכוללים כל הדעות" [מדבר שור הדרוש הארבעה עשר].
הרב קוק מסביר את המספר שבעים של הבאים למצרים ושל דייני הסנהדרין, ואגב כך מתייחס גם למספר שבעים באומות העולם. ישנם הבדלים מסוימים היוצרים שוני מהותי בין האנשים וגורמים למהויות נפרדת, שעל פיהן מתחלק העולם לשבעים האומות. גם בתוך עם ישראל ישנן שבעים משפחות וכן גם שבעים סנהדרין, כיוון שזהו מספר המורה גם על ריבוי דעות. שבעים דייני הסנהדרין כוללים את כל הדעות, ומקיפים בדיוניהם את כל הצדדים של המקרה הנידון.

לעילוי נשמת רבקה בת יצחק דוב ע"ה
ניווט מהיר
שיעורים באתר ישיבה
    • ספריה
    • פרשת שבוע ותנ"ך
    • שבת ומועדים
    • הלכה מחשבה ומוסר
    • משנה וגמרא
    • משפחה חברה ומדינה
    • מדורים
    45 דק'
    לנתיבות ישראל

    ארץ נחלתנו

    מאמר שבע עשרה- "תמימים נהיה- בתורה ובארץ"

    ביחס לתוכנית החלוקה יש לברר כי ארץ ישראל שלנו מכמה צדדים. מצד איסור מכירתה לגויים, מצד האמונה בה' שיש לרוב העולם והוא הנחילנו את הארץ, מצד ההיסטוריה ומצד התוכן הפנימי שלה המתאים לתורתנו.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ח אייר תשפ"ה
    47 דק'
    יום הזכרון

    הלימוד המיוחד לחודש אייר

    הערבות ביום הזיכרון, אייר זה חודש של גילוי האור שמופיע דרך הדמויות המיוחדות של הנופלים, הלימוד של חודש אייר מתלמידי רבי עקיבא שאמנם יש צד כללי אבל זה לא סותר את הכבוד האישי, יום הזיכרון זה להתבונן על הנשמות הענקיות האלה ולשאוף גם אנחנו להיות כאלה, כולנו מגוסים למסירות נפש - בכל משימה, מי שמוסר נפש זה הדרגה הכי גבוהה בדבקות בה' וכן ברמת השגחה הכי גבוהה והם לא נפגעו אלא התעלו כמו במיתת נשיקה, מסירות נפש בדורנו זה גילוי שכינה שמרוממת את כל האומה, חיבור יום העצמאות לזיכרון שורשו בגאולת מצרים שבכל השלמת הגאולה יש דין קודם, בקריעת ים סוף "דבר אל בני ישראל ויסעו" - בכל דור צריך את מוסרי הנפש כדי להתקדם, בגאולה בדורנו צריך מסירות נפש בפועל שמביאה רמה מיוחדת של שותפות בגאולה וצמיחה בעם ישראל, ההלל מבטא בהדרגה את השותפות שלנו בגאולה, אנחנו אומרים הלל על הזכות למסירות נפש, מי שיש לו מעורבות אומר שירה, אנחנו בשלב של גאולה עם יסורין - ששון, השלב הבא זה "שמחה בלי יסורים".

    הרב ש. יוסף וייצן | ב' אייר תשפ"ה
    13 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    להתבונן בגודל של הגאולה

    הגאולה שלנו באמת זה תהליך ארוך שאנחנו לא תופסים עד כמה הקב"ה מקצר לנו, מעלתה של ארץ ישראל עליונה ולא נתפסת בשכל האנושי, יום העצמאות שינה את העולם באופן פנימי למעלה עליונה, מעלה של ציבור.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ג' אייר תשפ"ה
    5 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    "לפיכך אנחנו חייבים להודות לך"

    מצד עבודת המידות צריך להתבונן בגודל של היום שלא להיות כפוי טובה, צריך להתבונן לעומק בצמיחה ובהתפתחות של עם ישראל מעבר למה שמראים בחוץ ולהודות לה' על כל נפלאותיו

    הרב יאיר וסרטיל | ג' אייר תשפ"ה
    5 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    החירות האמיתית שמתגלה בפסח

    מצה זכר להחמצה וההחמצה והחיפזון הם מבטאים שקם עם חדש עם ייעוד וזה הנס הגדול, חירות זה שאדם עושה את רצונו הפנימי לכן החרות הרוחנית היא הכי גדולה, פסח מסוגל להוציא את החירות לכל אחד יותר, וכל פסח מקדם את עם ישראל בחירות שלו.

    הרב יאיר וסרטיל | י"ח ניסן תשפ"ה
    43 דק'
    אחרי מות

    מעלת הכהנים ועניין קרבן העומר

    שיחת מוצ"ש פרשות אחרי מות-קדושים תשפ"ה

    תפקיד הכהנים זה לקרב אותנו אל הקב"ה, כהן בעל מום לא יכול לעבוד, וזה מלמד אותנו איך צריך לגשת לעבודת ה'. והבאתם את עומר ראשית קצירכם - ההתחלה לקב"ה, אל תהי מצוות העומר קלה בעינך - לכל דבר יש תפקיד.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ' אייר תשפ"ה
    פרפראות בפרשה א-ת פ"ש

    פרפראות בפרשה א-ת-פ"ש אמור

    מה הטעם שהקרבן ירצה דווקא מיום השמיני ולא מיום אחר | כל מצוות עשה שהזמן גרמא נשים פטורות חוץ מג' מצוות. וסימנך אמן | מה הטעם שיום הכיפורים נקבע דווקא בעשירי לחודש השביעי הוא י' בחודש תשרי. ועוד

    רבנים שונים | אייר תשפ"ה
    58 דק'
    עניני החג

    דין זמן בגיטין

    גמרא מגילה, ירושלמי פסחים, רמב"ם, טור הלכות מגילה

    נמוק"י סנהדרין לב: ד"ה והא דאמרינן, תומים ס' ל"ד סק"ט, חידושי ר' חיים הלוי על הרמב"ם הל' עדות פ"ג ה"ד, נדרים צ: במשנה, רן במקון ד"ה ואיכא למידק, רש"י שבת קמ"ה: ד"ה לעדות, ש"ש ש"ז פ"א. מפני מה הצריכו זמן בגט? שמא יחפה על בת אחותו, קושיית התומים, מה הבעיה שיחפה על בת אחותו, הרי בדין הוא מחפה, שכן כשנותן גט בלי זמן, הדין הוא שאפקעינהו רבנן לקידושי מינה, א"כ מעולם היא לא הייתה מקודשת לו, וכשהיא זינתה, היא הייתה פנויה! תירוץ הקושיה על פי יסודו של ר' חיים, שני שימושים לשטר הגט, חלות וראיה.

    הרב חיים כץ | ט"ו אייר תשפ"ה
    שו"ת "במראה הבזק"

    מסחר באינטרנט ושמירת השבת

    מתוך העלון חמדת ימים | אייר תשפ"ה
    31 דק'
    גיטין

    עדי מסירה כרתי

    הבנת יסוד המחלוקת בין רבי מאיר לרבי אלעזר האם עדי מסירה כרתי או עדי חתימה כרתי, ומהי ההגדרה של עדי חלות

    הרב דוד ניסים זאגא | ט"ז אייר תשפ"ה
    44 דק'
    לימוד והעמקה ספר שמואל

    רוח ה' של דוד ושל שמואל

    שמואל א, פרק טז' פסוק יג'

    בעקבות משיחת דוד צלחה עליו רוח ה'. התבוננות ביחס בין רוח ה' של דוד ורוח אלוהים של שאול. עבדי שאול מביאים פתרון ובעקבות כך וגורמים לשאול לקנא בדוד.

    הרב שמעון קליין | ט"ז אייר תשפ"ה
    40 דק'
    מלכים - הרב עידו יעקובי

    סיום מעשי יהוא ותחילת מלכות ומעשי עתליה

    מלכים ב סוף פרק י תחילת פרק יא

    המהלך האסטרטגי של יהוא/דברי המדרש המנגידים את אברהם ושרה מול אחאב ואיזבל/הסבר מחלוקת האמוראים מה היה הגורם שהטעה את יהוא בעבודת הבעל/הריגת עתליה את כל בני המלך מלבד יואש.

    הרב עידו יעקובי | י"ד אייר תשפ"ה
    חמדת השבת

    חמדת השבת: עד היכן ברכת זימון

    הרב בצלאל דניאל | אייר תשפ"ה
    פרשת שבוע

    פרשת השבוע: על אהבה, איבה ורוח רעה במשפחה

    הרב יוסף כרמל | אייר תשפ"ה
    46 דק'
    פשט ודרש – הרב משה גנץ

    אמונה באה עם השכל

    אין לחשוד בחז"ל על קביעת דברים שאינם מסדרים עם השכל, מבט רחב על דבריהם מאפשר להבין את המסרים העמוקים שלהם דוקא מתוך העמידה על האמת כפי שהשכל מקבלה. דרשות רבות נוצרו בדרך שיבינו כי אנם הפשט ויחפשו את המסר שחבוי בהם.

    הרב משה גנץ | ט"ז אייר תשפ"ה
    קרוב אליך

    קרוב אליך – אמור

    עלון מספר 555

    עלון מספר 555

    רבנים שונים | אייר תשפ"ה
    undefined
    55 דק'
    שבועות

    שבועות דף י"ד

    הרב אלי סטפנסקי | י"ז אייר תשפ"ה
    undefined
    54 דק'
    שבועות

    שבועות דף י"ג

    הרב אלי סטפנסקי | ט"ז אייר תשפ"ה
    undefined
    5 דק'
    ל"ג בעומר

    'בר יוחאי נמשחת אשריך' - מקורם והסברם של פיוטים על רבי שמעון בר יוחאי

    הרב יצחק בן יוסף | אייר תשפ"ה
    undefined
    5 דק'
    אמור

    פרשת אמור – איך יתכן שיש לי יום יום חג?

    הרב מאיר גולדויכט | אייר תשפ"ה
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il