בית המדרש

  • מדורים
  • חמדת השבת
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה
4 דק' קריאה
העם ממשיך במלחמתו, מלחמת המצווה של עזרת ישראל מיד צר. אנו ממשיכים ללמוד להצלחתם, ולאור זאת עוסקים בהלכות פיקוח נפש בשבת.

במסכת יומא (דף פד ע"ב) כתוב "ואין עושין דברים הללו (כלומר, מחללים שבת לצורך פיקוח נפש) לא על ידי נכרים ולא על ידי כותיים, אלא על ידי גדולי ישראל". לכאורה יש באמירה זו שני חידושים:
א. עד כה הנחנו שאנו עומדים במצבים בהם יש מתח בין שני דברים: מצד אחד, שמירת השבת; מצד שני, פיקוח נפש. עלינו לבחור אם לחלל שבת בכדי להציל את הנפש, או לוותר על הנפש עבור שמירת השבת. אם ניתן להציל את הנפש ללא חילול שבת, על פניו זו האפשרות העדיפה. יתרה מכך: על פניו אנו עוסקים במצבים בהם אנו מוכרחים לוותר על עיקרון אחד כדי לקיים את השני. לכאורה הגמרא כאן מתארת מציאות בה אין סתירה בין שמירת השבת והצלת הנפשות: הנכרי, שאינו אמור לשמור שבת, יציל את הנפש, וישראל ישמור על השבת. כך אין ויתור על אף אחד מהעקרונות! אך מהגמרא משמע שיש מקרים בהם יש לבחור לחלל את השבת, למרות זאת.
ב. גם אם נאמר שיש לחלל שבת עבור פיקוח נפש, מדוע האפשרויות הן "נכרים" או "גדולי ישראל"? האם אי אפשר להציל את הנפשות על ידי אנשי ישראל שאינם לא נכרים וגם לא גדולי ישראל?

בעלי התוספות (שם) אומרים שיש כאן חשש טכני: יהודי יתייחס יותר ברצינות לפיקוח הנפש של יהודי אחר. לכן יש להטיל את המשימה על ישראל. מבחינה עקרונית לפי שיטתם אם אפשר לסמוך על הנכרי כמו שסומכים על ישראל, אין סיבה להימנע מהטלת המשימה על נכרי.
הראבי"ה (חלק ב סימן תקלא) אומר כך מפורשות: אם מבחינת פיקוח הנפש אין יתרון של ישראל על פני הנכרי, וודאי עדיף שהנכרי יבצע את הפעולה האסורה ליהודי. הוא גם מוסיף מילת פרשנות לגמרא: "אלא אפילו על ידי גדולי ישראל". כלומר, מבחינה עקרונית אם אין סתירה בין השבת ובין פיקוח הנפש, מוטב שיישמרו שניהם. אך כאשר יש לחלל שבת, אין עניין למצוא אדם אחר: אפילו גדולי ישראל מחללים שבת עבור פיקוח נפש.
הרא"ש אינו מזכיר את כך שאיננו סומכים על הנכרי, אך אומר שעצם החשיבה כיצד לשמור על השבת במציאות של פיקוח נפש עלולה לעכב את הטיפול באירוע. עיכוב זה עלול לעלות בחיי אדם, ולכן אומר שאסור להתחיל לחפש נכרי כדי לחסוך לנו חילול שבת.

הרמב"ם (הלכות שבת פרק ב הלכה ג) מסביר את הגמרא באופן מפתיע: הוא אומר שיש חשש שאנשים יזלזלו בשבת. אם הרב אומר לנכרי לחלל שבת בשביל פיקוח נפש, בשבת הבאה אדם מן השורה יחשוב שמותר לומר לנכרי לעשות פעולה בשבת שאסורה לנו, עבורנו, ולא יבין שהסיבה שהיה מותר להורות לנכרי לחלל שבת עבורנו הייתה בשל פיקוח הנפש. זה דבר מדהים: במצב זה ניתן לשמור את השבת וגם להציל את הנפש, ובכל זאת, כדי שאנשים לא יזלזלו בשבת, אנו אומרים ליהודי לחלל שבת! כנראה שצריכים להסביר שמכיוון שיש פיקוח נפש, יש היתר לחלל שבת – השבת הותרה. אמנם אפשר לעקוף את ההיתר ולבקש מהנכרי לפעול עבורנו, אך זה עלול ליצור תקלות בעתיד. לכן עדיף לנצל את ההיתר וכך לחזק את שמירת השבת בעתיד.
הרמב"ם מוסיף שגם יש להימנע מחילול השבת על ידי קטנים או נשים: קטנים עלולים לחשוב שאין חשיבות לשמירת השבת שלהם, ונשים, הפטורות ממצוות עשה שהזמן גרמן, עלולות לחשוב שחובת שמירת שלהן פחות חשובה משמירת השבת של גברים. לכן הרמב"ם אומר שמוטב שהגברים יחללו את השבת בשביל פיקוח נפש, בכדי שהנשים לא יחשבו שאמרנו להן לחלל שבת בגלל ששמירת השבת שלהן פחות חשובה, חלילה.

הרמב"ם מסיים בלשון מעניינת: "אלא על ידי גדולי ישראל וחכמיהם". לכאורה משמע שיש עניין שדווקא גדולי הדור, או לכל הפחות הרב המקומי, יהיה זה שיחלל את השבת בכדי להציל את הנפשות.
הכסף משנה רואה פער גדול מדי בין חלקי הרמב"ם. מצד אחד, הרמב"ם אומר שכל העניין הוא חשש של זלזול בשבת. מדוע יש צורך שגדולי הדור בדווקא יחללו שבת, רק בכדי למנוע את הזלזול האפשרי? לכן הוא אומר שכוונתם הרמב"ם היא "גדולי ישראל" – כלומר, מעל גיל מצוות, "וחכמיהם" – ולא על ידי מי שאינו בן דעת. בדרך זו מתרגם הכסף משנה את הרמב"ם בתרגום שמסיר את החידוש שלכאורה משמע בדבריו וזה לכאורה דחוק.
לכן הט"ז אומר שלא משמע כך ברמב"ם כלל. בלשון זו הרמב"ם מחדד פן שהתעלמנו ממנו לכל אורך הדרך. עד כה ראינו את שמירת השבת כערך המרכזי, כאשר פיקוח נפש הוא צורך טכני (חשוב ככל שיהיה) שעלינו להתגבר עליו. הט"ז אומר שהרמב"ם מזכיר לנו שהצלת הנפשות זו מצווה! אנו מניחים שביחס לכל מצווה, גדולי הדור, או הרבנים המקומיים מן הסתם משתדלים להיות הראשונים לקיים את המצוות. הרמב"ם בא לחדד שאין הבדל בין מצווה זו וכל מצווה אחרת: גם ביחס להצלת נפשות גדולי הדור וחכמיהם יהיו זריזים למצוות, גם אם נאלצים לחלל שבת בשביל כך.
וכך מגדיר את הדברים גר"ח מבריסק (מובא ברשימות שיעורים של הרב סולוביצ'יק על מסכת יבמות דף ה ע"ב): הצלת הנפש אינה רק דוחה את השבת. הצלת הנפש היא המצווה שיש לבחור לקיים, גם במחיר של חילול שבת. החשבון שכתבנו בתחילת הדברים אינו נכון: אם נעביר את הצלת הנפשות לנכרי, אין בכך דרך "להרוויח" את שני הדברים. יש כאן ויתור על המצווה הגדולה של הצלת נפשות ישראל. לכן כל הגדול מחברו יהיה זריז לחטוף את המצווה הגדולה של הצלת נפשות. לא תעמוד על דם רעך זה כלל גדול בתורה!
כך ראינו את גדולי ישראל עושים בכל הדורות, וכך ראיתי בשבת שעברה, את הזריזים למצוות ממהרים לחלל את השבת עבור הצלת ישראל מיד צרתם. יהא ה' בעזרם ונראה ישועות גדולות במהרה!
ניווט מהיר
שיעורים באתר ישיבה
    • ספריה
    • פרשת שבוע ותנ"ך
    • שבת ומועדים
    • הלכה מחשבה ומוסר
    • משנה וגמרא
    • משפחה חברה ומדינה
    • מדורים
    45 דק'
    לנתיבות ישראל

    ארץ נחלתנו

    מאמר שבע עשרה- "תמימים נהיה- בתורה ובארץ"

    ביחס לתוכנית החלוקה יש לברר כי ארץ ישראל שלנו מכמה צדדים. מצד איסור מכירתה לגויים, מצד האמונה בה' שיש לרוב העולם והוא הנחילנו את הארץ, מצד ההיסטוריה ומצד התוכן הפנימי שלה המתאים לתורתנו.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ח אייר תשפ"ה
    47 דק'
    יום הזכרון

    הלימוד המיוחד לחודש אייר

    הערבות ביום הזיכרון, אייר זה חודש של גילוי האור שמופיע דרך הדמויות המיוחדות של הנופלים, הלימוד של חודש אייר מתלמידי רבי עקיבא שאמנם יש צד כללי אבל זה לא סותר את הכבוד האישי, יום הזיכרון זה להתבונן על הנשמות הענקיות האלה ולשאוף גם אנחנו להיות כאלה, כולנו מגוסים למסירות נפש - בכל משימה, מי שמוסר נפש זה הדרגה הכי גבוהה בדבקות בה' וכן ברמת השגחה הכי גבוהה והם לא נפגעו אלא התעלו כמו במיתת נשיקה, מסירות נפש בדורנו זה גילוי שכינה שמרוממת את כל האומה, חיבור יום העצמאות לזיכרון שורשו בגאולת מצרים שבכל השלמת הגאולה יש דין קודם, בקריעת ים סוף "דבר אל בני ישראל ויסעו" - בכל דור צריך את מוסרי הנפש כדי להתקדם, בגאולה בדורנו צריך מסירות נפש בפועל שמביאה רמה מיוחדת של שותפות בגאולה וצמיחה בעם ישראל, ההלל מבטא בהדרגה את השותפות שלנו בגאולה, אנחנו אומרים הלל על הזכות למסירות נפש, מי שיש לו מעורבות אומר שירה, אנחנו בשלב של גאולה עם יסורין - ששון, השלב הבא זה "שמחה בלי יסורים".

    הרב ש. יוסף וייצן | ב' אייר תשפ"ה
    13 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    להתבונן בגודל של הגאולה

    הגאולה שלנו באמת זה תהליך ארוך שאנחנו לא תופסים עד כמה הקב"ה מקצר לנו, מעלתה של ארץ ישראל עליונה ולא נתפסת בשכל האנושי, יום העצמאות שינה את העולם באופן פנימי למעלה עליונה, מעלה של ציבור.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ג' אייר תשפ"ה
    5 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    "לפיכך אנחנו חייבים להודות לך"

    מצד עבודת המידות צריך להתבונן בגודל של היום שלא להיות כפוי טובה, צריך להתבונן לעומק בצמיחה ובהתפתחות של עם ישראל מעבר למה שמראים בחוץ ולהודות לה' על כל נפלאותיו

    הרב יאיר וסרטיל | ג' אייר תשפ"ה
    5 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    החירות האמיתית שמתגלה בפסח

    מצה זכר להחמצה וההחמצה והחיפזון הם מבטאים שקם עם חדש עם ייעוד וזה הנס הגדול, חירות זה שאדם עושה את רצונו הפנימי לכן החרות הרוחנית היא הכי גדולה, פסח מסוגל להוציא את החירות לכל אחד יותר, וכל פסח מקדם את עם ישראל בחירות שלו.

    הרב יאיר וסרטיל | י"ח ניסן תשפ"ה
    43 דק'
    אחרי מות

    מעלת הכהנים ועניין קרבן העומר

    שיחת מוצ"ש פרשות אחרי מות-קדושים תשפ"ה

    תפקיד הכהנים זה לקרב אותנו אל הקב"ה, כהן בעל מום לא יכול לעבוד, וזה מלמד אותנו איך צריך לגשת לעבודת ה'. והבאתם את עומר ראשית קצירכם - ההתחלה לקב"ה, אל תהי מצוות העומר קלה בעינך - לכל דבר יש תפקיד.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ' אייר תשפ"ה
    פרפראות בפרשה א-ת פ"ש

    פרפראות בפרשה א-ת-פ"ש אמור

    מה הטעם שהקרבן ירצה דווקא מיום השמיני ולא מיום אחר | כל מצוות עשה שהזמן גרמא נשים פטורות חוץ מג' מצוות. וסימנך אמן | מה הטעם שיום הכיפורים נקבע דווקא בעשירי לחודש השביעי הוא י' בחודש תשרי. ועוד

    רבנים שונים | אייר תשפ"ה
    58 דק'
    עניני החג

    דין זמן בגיטין

    גמרא מגילה, ירושלמי פסחים, רמב"ם, טור הלכות מגילה

    נמוק"י סנהדרין לב: ד"ה והא דאמרינן, תומים ס' ל"ד סק"ט, חידושי ר' חיים הלוי על הרמב"ם הל' עדות פ"ג ה"ד, נדרים צ: במשנה, רן במקון ד"ה ואיכא למידק, רש"י שבת קמ"ה: ד"ה לעדות, ש"ש ש"ז פ"א. מפני מה הצריכו זמן בגט? שמא יחפה על בת אחותו, קושיית התומים, מה הבעיה שיחפה על בת אחותו, הרי בדין הוא מחפה, שכן כשנותן גט בלי זמן, הדין הוא שאפקעינהו רבנן לקידושי מינה, א"כ מעולם היא לא הייתה מקודשת לו, וכשהיא זינתה, היא הייתה פנויה! תירוץ הקושיה על פי יסודו של ר' חיים, שני שימושים לשטר הגט, חלות וראיה.

    הרב חיים כץ | ט"ו אייר תשפ"ה
    שו"ת "במראה הבזק"

    מסחר באינטרנט ושמירת השבת

    מתוך העלון חמדת ימים | אייר תשפ"ה
    31 דק'
    גיטין

    עדי מסירה כרתי

    הבנת יסוד המחלוקת בין רבי מאיר לרבי אלעזר האם עדי מסירה כרתי או עדי חתימה כרתי, ומהי ההגדרה של עדי חלות

    הרב דוד ניסים זאגא | ט"ז אייר תשפ"ה
    44 דק'
    לימוד והעמקה ספר שמואל

    רוח ה' של דוד ושל שמואל

    שמואל א, פרק טז' פסוק יג'

    בעקבות משיחת דוד צלחה עליו רוח ה'. התבוננות ביחס בין רוח ה' של דוד ורוח אלוהים של שאול. עבדי שאול מביאים פתרון ובעקבות כך וגורמים לשאול לקנא בדוד.

    הרב שמעון קליין | ט"ז אייר תשפ"ה
    40 דק'
    מלכים - הרב עידו יעקובי

    סיום מעשי יהוא ותחילת מלכות ומעשי עתליה

    מלכים ב סוף פרק י תחילת פרק יא

    המהלך האסטרטגי של יהוא/דברי המדרש המנגידים את אברהם ושרה מול אחאב ואיזבל/הסבר מחלוקת האמוראים מה היה הגורם שהטעה את יהוא בעבודת הבעל/הריגת עתליה את כל בני המלך מלבד יואש.

    הרב עידו יעקובי | י"ד אייר תשפ"ה
    חמדת השבת

    חמדת השבת: עד היכן ברכת זימון

    הרב בצלאל דניאל | אייר תשפ"ה
    פרשת שבוע

    פרשת השבוע: על אהבה, איבה ורוח רעה במשפחה

    הרב יוסף כרמל | אייר תשפ"ה
    46 דק'
    פשט ודרש – הרב משה גנץ

    אמונה באה עם השכל

    אין לחשוד בחז"ל על קביעת דברים שאינם מסדרים עם השכל, מבט רחב על דבריהם מאפשר להבין את המסרים העמוקים שלהם דוקא מתוך העמידה על האמת כפי שהשכל מקבלה. דרשות רבות נוצרו בדרך שיבינו כי אנם הפשט ויחפשו את המסר שחבוי בהם.

    הרב משה גנץ | ט"ז אייר תשפ"ה
    קרוב אליך

    קרוב אליך – אמור

    עלון מספר 555

    עלון מספר 555

    רבנים שונים | אייר תשפ"ה
    undefined
    55 דק'
    שבועות

    שבועות דף י"ד

    הרב אלי סטפנסקי | י"ז אייר תשפ"ה
    undefined
    54 דק'
    שבועות

    שבועות דף י"ג

    הרב אלי סטפנסקי | ט"ז אייר תשפ"ה
    undefined
    5 דק'
    ל"ג בעומר

    'בר יוחאי נמשחת אשריך' - מקורם והסברם של פיוטים על רבי שמעון בר יוחאי

    הרב יצחק בן יוסף | אייר תשפ"ה
    undefined
    5 דק'
    אמור

    פרשת אמור – איך יתכן שיש לי יום יום חג?

    הרב מאיר גולדויכט | אייר תשפ"ה
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il