- הלכה
- שילוח הקן
311
שאלה
מוזכר בפרשת כי תצא את מצות שילוח הקן. ויש את הפסוק: "כי יקרא קן ציפור לפניך בדרך בכל עץ או על הארץ אפרוחים או ביצים והאם רובצת על האפרוחים או הביצים לא תיקח האם על הבנים". אם אפשר לחלק את הפסוק ל"כי יקרא...על הביצים" ו"לא תיקח האם על הבנים" שיוצא ששילוח האם הוא בכל חיה ולא רק בציפור?
תשובה
מקור המצווה בחומש דברים (כב, ו-ז): "כי יקרא קן צפור לפניך בדרך בכל עץ או על הארץ אפרחים או ביצים והאם רבצת על האפרחים או על הביצים לא תקח האם על הבנים. שלח תשלח את האם ואת הבנים תקח לך למען ייטב לך והארכת ימים". כלומר, אדם המוצא קן של ציפור, ובקן אפרוחים או ביצים, ואימם רובצת עליהם, אסור לו ליטול את האם מעל גוזליה או ביציה, וכן אסור לו ליטול את הציפור עם אפרוחיה או ביציה. ואם עבר ונטל את האם - אף שעבר על איסור תורה, עדיין הוא יכול לתקן את מעשהו על ידי שישלח את הציפור לחופשי. ואם מתה - שוב אינו יכול לתקן חטאו. ואם ירצה ליטול את האפרוחים או הביצים, עליו לשלח תחילה את האם, עד שלא יוכל לתופשה, ורק לאחר מכן יכול ליטול את האפרוחים או הביצים. דין זה נוהג במיני העופות הכשרים לאכילה בלבד, שכן למדו חז"ל שכל מקום שנאמר 'ציפור' הכוונה למין טהור. אבל אם פגש קן של עוף טמא, מותר לו ליקח הביצים או האפרוחים בלא לשלח את האם.
ההצעה לחלק את הציווי בפסוק לשני חלקים אינה מסתברת במבנה הפסוק, וגם אין לה זכר בדברי חז"ל.
בברכה נאמנה,

טיול בנקבת השילוח - ללכת אחורי אשה
הרב דניאל קירש | כ אדר תשפ"ה

לעילוני נשמת צדיק - מה הכוונה?
הרב דוד חי הכהן | כ אדר תשפ"ה
השפעת ממצאי מגילות מדבר יהודה על חישוב התאריך
הרב פרופ' נריה גוטל | כ"א אדר תשפ"ה
