בית המדרש

  • מדורים
  • שיעורים נוספים
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה
2 דק' קריאה
חז"ל מסרו לנו כי שלשה מאורעות התרחשו בראש השנה.
ננסה להבין את הקשר ביניהם ואת ההקשר שלהם לראש השנה.

המאורע הראשון הוא יציאתו של יוסף מבור השבי אל משרת המשנה למלך מצרים. וז"ל הגמרא: "בראש השנה יצא יוסף מבית האסורין" (ראש השנה דף י ע"ב).
המקור לדברי הגמרא הם הפסוקים בספר תהילים:
"תִּקְעוּ בַחֹדֶשׁ שׁוֹפָר בַּכֵּסֶה לְיוֹם חַגֵּנוּ: כִּי חֹק לְיִשְׂרָאֵל הוּא מִשְׁפָּט לֵאלֹהֵי יַעֲקֹב: עֵדוּת בִּיהוֹסֵף שָׂמוֹ בְּצֵאתוֹ עַל אֶרֶץ מִצְרָיִם שְׂפַת לֹא יָדַעְתִּי אֶשְׁמָע: הֲסִירוֹתִי מִסֵּבֶל שִׁכְמוֹ כַּפָּיו מִדּוּד תַּעֲבֹרְנָה" (פ"א ד-ז).
המאורע השני הוא המחלוקת בין דוד ונבל, בדבר תשלומי המס שתבע הראשון מן השני, וז"ל הכתוב:
"וַיִּשְׁלַח דָּוִד עֲשָׂרָה נְעָרִים וַיֹּאמֶר דָּוִד לַנְּעָרִים עֲלוּ כַרְמֶלָה וּבָאתֶם אֶל נָבָל וּשְׁאֶלְתֶּם לוֹ בִשְׁמִי לְשָׁלוֹם:... כִּי עַל יוֹם טוֹב בָּאנוּ תְּנָה נָּא אֵת אֲשֶׁר תִּמְצָא יָדְךָ לַעֲבָדֶיךָ ..." (שמואל א כ"ה ה-ח).
רש"י על אתר מפרש יום טוב = ראש השנה בעקבות הסוגיא בירושלמי (ביכורים פ"ב ה"א המסתמכת על עוד רמזים בכתוב).
המאורע השלישי הוא רצח גדליה בן אחיקם כמבואר בכתוב:
"וַיְהִי בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בָּא יִשְׁמָעֵאל בֶּן נְתַנְיָה בֶן אֱלִישָׁמָע מִזֶּרַע הַמְּלוּכָה וְרַבֵּי הַמֶּלֶךְ וַעֲשָׂרָה אֲנָשִׁים אִתּוֹ אֶל גְּדַלְיָהוּ בֶן אֲחִיקָם הַמִּצְפָּתָה וַיֹּאכְלוּ שָׁם לֶחֶם יַחְדָּו בַּמִּצְפָּה: וַיָּקָם יִשְׁמָעֵאל בֶּן נְתַנְיָה וַעֲשֶׂרֶת הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר הָיוּ אִתּוֹ וַיַּכּוּ אֶת גְּדַלְיָהוּ בֶן אֲחִיקָם בֶּן שָׁפָן בַּחֶרֶב וַיָּמֶת אֹתוֹ אֲשֶׁר הִפְקִיד מֶלֶךְ בָּבֶל בָּאָרֶץ" (ירמיהו מ"א א-ב, עיינו ברד"ק שם).

יציאתו של יוסף מבית האסורים איננה רק נס אישי ושחרור מעבדות. שחרורו של יוסף מהווה נקודת מפנה והכרעה בשאלה: מי הוא המנהיג הבא של בני יעקב?
בשאלה זו עוסק כל החצי השני של ספר בראשית. החידה: מי הוא המלך ולמי כולם משתחווים? נפתרה בראש השנה. מרגע זה כל ברך תכרע בפני יוסף.
המאבק בין דוד לנבל על פי הסוגיות בירושלמי (עיינו גם שם סנהדרין פ"ב ה"ג), משמעותו הכרעה בשאלה: מי מצאצאיו של יהודה יזכה בכתר המלוכה? וכן, מי גובה מס ומי משלם מס? כלומר, מי המלך ומיהו הנתין?
סוגיא זו מלמדת אותנו פרקי יסוד בנושא המלכות בישראל.
ברור מפשט הכתובים כי ישמעאל בן נתניה מזרע המלוכה איננו מקבל את הכרעת הבבלים בשאלה: מי הוא מלך היהודים? (עיינו ברד"ק שם המקשר בין הרצח של גדליה למאבק בין דוד ונבל ולסוגיות בירושלמי שהזכרנו לעיל).
ישמעאל, לצערנו, מנסה להכריע בשאלה זו באמצעות רצח ו"על דא קא בכינא".

אם כל המאורעות מתרחשים דווקא בראש השנה, המסקנה המתבקשת מכך היא, שהסוגיא הכללית של המלכת הקב"ה על העולם כולו, קשורה לשאלה הישראלית הפרטית והמלכת מלך על עמו של הקב"ה= עם ישראל.
הופעת מלכותו של הקב"ה בעולם איננה שלמה, בלא שדברי התורה המופעים בפרשה הבאה מתקיימים במלואם ככתוב:
"וַיְהִי בִישֻׁרוּן מֶלֶךְ בְּהִתְאַסֵּף רָאשֵׁי עָם יַחַד שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל" (דברים ל"ג ה)

הבה נתפלל כי נזכה בראש השנה הבא עלינו לטובה, להמליך עלינו את בורא עולם
וממילא הוא ימליך עלינו מי שיאחד את כל העם סביב אותה מטרה
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il