בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה
undefined
3 דק' קריאה
להיות אדם
"מר כהן, אני רואה שאתה עובד ומשתכר יפה ולמרות זאת הגעת למשרדנו כדי שנוציא אותך מהחובות הגדולים שנקלעת אליהם. איך הגעת למצב הזה?"
"הכל התחיל מהשכן שלי, קובי. כשהוא קנה את המכונית חדשה לא יכולתי להישאר אדיש. הרגשתי שאני לא יכול להמשיך להסתובב בשכונה עם המכונית הישנה שלי. קניתי בתשלומים אוטו חדש ויפה. אם הורים שעשו יומולדת שכרו מתנפחים וליצן אני צריך לעשות לביתי משהו יותר מרשים ולשכור יום בלונה פארק. וכך הלאה בדברים נוספים. בדרך זו נכנסתי לסחרור כספי ולחובות עצומים".
"ולא חשבת להפסיק להתחרות מול כל העולם?"
"תראה, אני לא יכול להישאר מאחור. מה כולם יגידו עלי? איך אוכל להסתובב עם ראש מורם בשכונה?!"
***
הרבה פעמים אנו יכולים להיכנס לסחרור בגלל הסביבה. אנו עושים מעשים כדי שיחמיאו לנו. מעשים שאנו כלל לא מאמינים בהם. אנו קונים דברים כדי שנרגיש חלק מהחבר'ה. ובהרבה מקרים אין לנו כלל צורך בהם.
כל המעשים הללו מקנים לנו נקודות זכות בפני החברה. אנו זוכים למחמאה, לקריאות התפעלות ולרגעים קטנים של אושר. אבל אם נודה על האמת, זו תלות . אדם שחי כך – הוא תלוי בסביבה. התלות הזו יכולה להוביל אותו למציאות כלכלית קשה ולשבר גדול, כמו שראינו בסיפור של מר כהן.
אך באמת, האושר לא תלוי במה יגידו אלא בשאלה האם אני חי לפי מי שאני באמת. אני לא ראוי להערכה רק בגלל שאני חכם או יפה, יודעת לרקוד טוב או אפילו מנגנת מעולה בגיטרה. זה לא אני , מאחורי כל אלו מסתתרת נשמה והיא מי שאני באמת. אדם שחי לאורה הוא מאושר. אך איך עושים זאת?
כאן מגיעה מידת הצניעות.
הצניעות באה לחנך אותנו לבנות עולם כל כך חזק ופנימי שאינו מושפע ממה יגידו. תגובות הסביבה לא משתלטות לו על המחשבה ועל הלך החיים. מה שמעניין אותו הוא איך לחיות את דבר ה'. איך להיות שלם עם מי שאני באמת .
חייו של האדם הצנוע לא נקבעים על פי צו האופנה או הטרנד החדש. הוא עסוק בלבטא את כוחותיו ואת אישיותו. הוא מתייחס לעצמו ולכל אדם כפי מה שהוא, נטול סטיגמות ומסכות, וכך גם מתייחסים אליו.

ביאורים
צניעות – ללכת עם האמת
אתמול למדנו את דברי חז"ל שהמעשה של מסירת הסימנים של יעקב ורחל ללאה נקרא צניעות. לכאורה מעשה זה הוא ההפך הגמור מצניעות, הרי רחל הולכת ומגלה סוד כמוס כל כך בינה ובין בן זוגה?
רחל אמנו חושפת בפנינו נקודה עמוקה מאוד. רחל רצתה בכל מאודה להינשא ליעקב הצדיק. היא הבינה שביתו יהיה בית מיוחד. רחל גם הייתה מאוד קשורה אליו נפשית. אך ברגע שרחל הבינה שגם ללאה אחותה יש תפקיד חשוב מאוד בבניין הבית של יעקב אבינו, היא הסיקה מכך שעליה לפנות מקום גם ללאה אחותה.
רחל שאלה את עצמה מה הקב"ה רוצה ממני. לא יתכן שבית ישראל יבנה מתוך הבושה של אחותי לאה. היא שאלה את עצמה: "מַה טּוֹב וּמָה ה' דּוֹרֵשׁ מִמְּךָ" בשלב מאוד משמעותי של חייה. והיא פעלה לפי המשך הפסוק: "...הַצְנֵעַ לֶכֶת עִם אֱלֹהֶיךָ ". היא בחרה לוותר על כל עולמה בשביל להישאר נאמנה לאמת המוסרית הבסיסית והיא שאחותה לא תתבייש אפילו לרגע אחד. רחל מלמדת אותנו מהי מהותה של הצניעות. ללכת אחרי האמת למרות שהיא לא פשוטה. ללכת אחרי הדבר הנכון לעשות ולא להסתכל על "מה יוצא לי מזה".
[מיכה ו, ח]

הלכה
ערך לימוד תורה - ב
אתמול ראינו שתי סיבות לחשיבותה של מצוות לימוד התורה. האחת – משום שעל ידי הלימוד אנו יודעים כיצד לקיים את המצוות. השנית – לימוד התורה זוהי המצווה הרוחנית ביותר משום שהיא נעשית במחשבה.
בעקבות זאת, למצוות לימוד התורה ישנם שני מרכיבים; הראשון , לדעת את התורה, כלומר לדעת את כל מצוות התורה בכל פרטיהן ודקדוקיהן, וכן את כל הרעיונות האמוניים והמוסריים שבתורה, וזאת כדי לדעת לחיות נכון.
החלק השני , לעסוק בתורה. כלומר, גם אדם שכבר זכה לדעת את כל יסודות התורה, מצווה עליו להמשיך ללמוד ולהתעמק בתורה, שלימוד התורה הוא העיסוק המתאים לנשמה, ועל ידו האדם מתקשר אל שורשו הרוחני של העולם. (מתוך 'פניני הלכה', ליקוטים א')
ניווט מהיר
שיעורים באתר ישיבה
    • ספריה
    • פרשת שבוע ותנ"ך
    • שבת ומועדים
    • הלכה מחשבה ומוסר
    • משנה וגמרא
    • משפחה חברה ומדינה
    • מדורים
    45 דק'
    לנתיבות ישראל

    ארץ נחלתנו

    מאמר שבע עשרה- "תמימים נהיה- בתורה ובארץ"

    ביחס לתוכנית החלוקה יש לברר כי ארץ ישראל שלנו מכמה צדדים. מצד איסור מכירתה לגויים, מצד האמונה בה' שיש לרוב העולם והוא הנחילנו את הארץ, מצד ההיסטוריה ומצד התוכן הפנימי שלה המתאים לתורתנו.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ח אייר תשפ"ה
    47 דק'
    יום הזכרון

    הלימוד המיוחד לחודש אייר

    הערבות ביום הזיכרון, אייר זה חודש של גילוי האור שמופיע דרך הדמויות המיוחדות של הנופלים, הלימוד של חודש אייר מתלמידי רבי עקיבא שאמנם יש צד כללי אבל זה לא סותר את הכבוד האישי, יום הזיכרון זה להתבונן על הנשמות הענקיות האלה ולשאוף גם אנחנו להיות כאלה, כולנו מגוסים למסירות נפש - בכל משימה, מי שמוסר נפש זה הדרגה הכי גבוהה בדבקות בה' וכן ברמת השגחה הכי גבוהה והם לא נפגעו אלא התעלו כמו במיתת נשיקה, מסירות נפש בדורנו זה גילוי שכינה שמרוממת את כל האומה, חיבור יום העצמאות לזיכרון שורשו בגאולת מצרים שבכל השלמת הגאולה יש דין קודם, בקריעת ים סוף "דבר אל בני ישראל ויסעו" - בכל דור צריך את מוסרי הנפש כדי להתקדם, בגאולה בדורנו צריך מסירות נפש בפועל שמביאה רמה מיוחדת של שותפות בגאולה וצמיחה בעם ישראל, ההלל מבטא בהדרגה את השותפות שלנו בגאולה, אנחנו אומרים הלל על הזכות למסירות נפש, מי שיש לו מעורבות אומר שירה, אנחנו בשלב של גאולה עם יסורין - ששון, השלב הבא זה "שמחה בלי יסורים".

    הרב ש. יוסף וייצן | ב' אייר תשפ"ה
    13 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    להתבונן בגודל של הגאולה

    הגאולה שלנו באמת זה תהליך ארוך שאנחנו לא תופסים עד כמה הקב"ה מקצר לנו, מעלתה של ארץ ישראל עליונה ולא נתפסת בשכל האנושי, יום העצמאות שינה את העולם באופן פנימי למעלה עליונה, מעלה של ציבור.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ג' אייר תשפ"ה
    5 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    "לפיכך אנחנו חייבים להודות לך"

    מצד עבודת המידות צריך להתבונן בגודל של היום שלא להיות כפוי טובה, צריך להתבונן לעומק בצמיחה ובהתפתחות של עם ישראל מעבר למה שמראים בחוץ ולהודות לה' על כל נפלאותיו

    הרב יאיר וסרטיל | ג' אייר תשפ"ה
    5 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    החירות האמיתית שמתגלה בפסח

    מצה זכר להחמצה וההחמצה והחיפזון הם מבטאים שקם עם חדש עם ייעוד וזה הנס הגדול, חירות זה שאדם עושה את רצונו הפנימי לכן החרות הרוחנית היא הכי גדולה, פסח מסוגל להוציא את החירות לכל אחד יותר, וכל פסח מקדם את עם ישראל בחירות שלו.

    הרב יאיר וסרטיל | י"ח ניסן תשפ"ה
    43 דק'
    אחרי מות

    מעלת הכהנים ועניין קרבן העומר

    שיחת מוצ"ש פרשות אחרי מות-קדושים תשפ"ה

    תפקיד הכהנים זה לקרב אותנו אל הקב"ה, כהן בעל מום לא יכול לעבוד, וזה מלמד אותנו איך צריך לגשת לעבודת ה'. והבאתם את עומר ראשית קצירכם - ההתחלה לקב"ה, אל תהי מצוות העומר קלה בעינך - לכל דבר יש תפקיד.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ' אייר תשפ"ה
    פרפראות בפרשה א-ת פ"ש

    פרפראות בפרשה א-ת-פ"ש אמור

    מה הטעם שהקרבן ירצה דווקא מיום השמיני ולא מיום אחר | כל מצוות עשה שהזמן גרמא נשים פטורות חוץ מג' מצוות. וסימנך אמן | מה הטעם שיום הכיפורים נקבע דווקא בעשירי לחודש השביעי הוא י' בחודש תשרי. ועוד

    רבנים שונים | אייר תשפ"ה
    58 דק'
    עניני החג

    דין זמן בגיטין

    גמרא מגילה, ירושלמי פסחים, רמב"ם, טור הלכות מגילה

    נמוק"י סנהדרין לב: ד"ה והא דאמרינן, תומים ס' ל"ד סק"ט, חידושי ר' חיים הלוי על הרמב"ם הל' עדות פ"ג ה"ד, נדרים צ: במשנה, רן במקון ד"ה ואיכא למידק, רש"י שבת קמ"ה: ד"ה לעדות, ש"ש ש"ז פ"א. מפני מה הצריכו זמן בגט? שמא יחפה על בת אחותו, קושיית התומים, מה הבעיה שיחפה על בת אחותו, הרי בדין הוא מחפה, שכן כשנותן גט בלי זמן, הדין הוא שאפקעינהו רבנן לקידושי מינה, א"כ מעולם היא לא הייתה מקודשת לו, וכשהיא זינתה, היא הייתה פנויה! תירוץ הקושיה על פי יסודו של ר' חיים, שני שימושים לשטר הגט, חלות וראיה.

    הרב חיים כץ | ט"ו אייר תשפ"ה
    שו"ת "במראה הבזק"

    מסחר באינטרנט ושמירת השבת

    מתוך העלון חמדת ימים | אייר תשפ"ה
    31 דק'
    גיטין

    עדי מסירה כרתי

    הבנת יסוד המחלוקת בין רבי מאיר לרבי אלעזר האם עדי מסירה כרתי או עדי חתימה כרתי, ומהי ההגדרה של עדי חלות

    הרב דוד ניסים זאגא | ט"ז אייר תשפ"ה
    44 דק'
    לימוד והעמקה ספר שמואל

    רוח ה' של דוד ושל שמואל

    שמואל א, פרק טז' פסוק יג'

    בעקבות משיחת דוד צלחה עליו רוח ה'. התבוננות ביחס בין רוח ה' של דוד ורוח אלוהים של שאול. עבדי שאול מביאים פתרון ובעקבות כך וגורמים לשאול לקנא בדוד.

    הרב שמעון קליין | ט"ז אייר תשפ"ה
    40 דק'
    מלכים - הרב עידו יעקובי

    סיום מעשי יהוא ותחילת מלכות ומעשי עתליה

    מלכים ב סוף פרק י תחילת פרק יא

    המהלך האסטרטגי של יהוא/דברי המדרש המנגידים את אברהם ושרה מול אחאב ואיזבל/הסבר מחלוקת האמוראים מה היה הגורם שהטעה את יהוא בעבודת הבעל/הריגת עתליה את כל בני המלך מלבד יואש.

    הרב עידו יעקובי | י"ד אייר תשפ"ה
    חמדת השבת

    חמדת השבת: עד היכן ברכת זימון

    הרב בצלאל דניאל | אייר תשפ"ה
    פרשת שבוע

    פרשת השבוע: על אהבה, איבה ורוח רעה במשפחה

    הרב יוסף כרמל | אייר תשפ"ה
    46 דק'
    פשט ודרש – הרב משה גנץ

    אמונה באה עם השכל

    אין לחשוד בחז"ל על קביעת דברים שאינם מסדרים עם השכל, מבט רחב על דבריהם מאפשר להבין את המסרים העמוקים שלהם דוקא מתוך העמידה על האמת כפי שהשכל מקבלה. דרשות רבות נוצרו בדרך שיבינו כי אנם הפשט ויחפשו את המסר שחבוי בהם.

    הרב משה גנץ | ט"ז אייר תשפ"ה
    קרוב אליך

    קרוב אליך – אמור

    עלון מספר 555

    עלון מספר 555

    רבנים שונים | אייר תשפ"ה
    undefined
    55 דק'
    שבועות

    שבועות דף י"ד

    הרב אלי סטפנסקי | י"ז אייר תשפ"ה
    undefined
    54 דק'
    שבועות

    שבועות דף י"ג

    הרב אלי סטפנסקי | ט"ז אייר תשפ"ה
    undefined
    5 דק'
    ל"ג בעומר

    'בר יוחאי נמשחת אשריך' - מקורם והסברם של פיוטים על רבי שמעון בר יוחאי

    הרב יצחק בן יוסף | אייר תשפ"ה
    undefined
    5 דק'
    אמור

    פרשת אמור – איך יתכן שיש לי יום יום חג?

    הרב מאיר גולדויכט | אייר תשפ"ה
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il