בית המדרש

  • מדורים
  • רביבים
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לרפואת

יוסף בן רחל

5 דק' קריאה
צום י"ז בתמוז נקבע מפני שביום זה הובקעה חומת ירושלים. שלושה שבועות נוספים נמשכו הקרבות בתוך ירושלים, ובסופם, בתשעה באב, נכבש הר הבית, נשרף בית המקדש השני והחלה הגלות הארוכה. אמרו חכמים במשנה (תענית כו): "חמישה דברים רעים אירעו את אבותינו בשבעה עשר בתמוז: נשתברו הלוחות, ובטל התמיד, והובקעה העיר, ושרף אפוסטמוס את התורה, והעמיד צלם בהיכל".

משמעות העניין וחטא העגל
כשנתבונן נראה כי יש קשר פנימי בין חמשת הדברים שאירעו בי"ז בתמוז. בכולם יש ביטוי למשבר שפוגע בשורשים הרוחניים, סודק את חומת האמונה, וגורם לפגיעה קשה שאם לא תתוקן בהקדם תגרום אחר כך, בתשעה באב, לחורבן גמור.
שורש כל פורענויות י"ז בתמוז נעוץ בחטא העגל. לאחר מעמד הר סיני נקרא משה רבנו להישאר בהר ארבעים יום וארבעים לילה כדי לקבל את התורה מפי הגבורה. ביום שחשבו שהוא הארבעים - המתין העם לירידתו, וכשלא ירד, תבעו מאהרן הכהן לעשות פסל שייצג את האלוקים שהוציאם ממצרים. אהרן דחה אותם וביקש שיביאו את תכשיטי הנשים כדי לעשות מהם פסל, מתוך תקווה שלא יסכימו לכך. אולם רבים הביאו את נזמי הזהב של נשותיהם. אהרן עשה מהם עגל זהב, ודחה למחר את מועד זביחת הקורבנות לעגל, מתוך תקווה שבינתיים משה ירד מההר. אולם משה עדיין לא ירד, וכבר החלו לזבוח קורבנות לעגל ולעשות משתה. אז החל קטרוג גדול בשמיים, וה' ביקש לכלות את כל העם ולהקימו מחדש על ידי צאצאי משה רבנו. בינתיים ירד משה מההר ובידו לוחות הברית, וכשראה את העגל חרה אפו, הוא השליך את הלוחות ושיברם והעניש את החוטאים, וכן החל בפעולת תשובה ותיקון, ומסר נפשו בתפילה על עם ישראל, עד שהסכים ה' לסלוח לעם ולא לכלותם.

שני החטאים הגדולים - העגל והמרגלים
שני החטאים היסודיים המבוארים בתורה הם חטא העגל בי"ז בתמוז וחטא המרגלים בט' באב. בחטא העגל עדיין האמינו בה', אלא שסברו שיש צורך בכוחות מתווכים, וכיוון שפגעו בטהרת האמונה והתורה - שנה לאחר מכן, בט' באב, לא היה בהם כוח לעמוד בפני המרגלים שהניאום מלהיכנס לארץ, מאסו בארץ ובגדו בדבר ה' ובייעוד התורה, ונענשו שכל דור יוצאי מצרים מתו במדבר. כיוון שלא תיקנו את החטא, העונש נמשך עוד דורות רבים, וכפי שאמרו חכמים על חטא המרגלים שהתקיים בט' באב (תענית כט, א): "אמר להם הקב"ה: אתם בכיתם בכייה של חינם - ואני קובע לכם בכייה לדורות", שבט' באב נחרב הבית הראשון והשני. כלומר, חטא העגל נמשך לחורבן בית המקדש.
אין זה מקרה שאלו היו שני החטאים החמורים, מפני שביסוד הדברים אלו הם אבות החטאים. חטא העגל פוגע בעקרונות האמונה והתורה, ואם אין מתקנים אותו מגיעים לחטא המרגלים, שפוגע בהגשמת הייעוד של התורה וישראל - גילוי שכינה בארץ ישראל. ובכל דור ודור אנחנו צריכים לעמוד על נפשנו שלא נמשיך לחטוא בהם, מפני שבכל פגימה בטהרת האמונה והתורה יש משום פגם חטא העגל, ובכל פגימה ביישוב הארץ יש משום חטא המרגלים. אם נזכה לדייק את אמונתנו ותורתנו, מתוך חתירה לקיימן בארץ, תרבה הברכה ללא גבול. ואם חס ושלום לא נדייק את האמונה וקיומה, המחיר קשה מנשוא. כפי שאמרו חכמים (סנהדרין קב, א): אין לך כל פורענות ופורענות שבאה לעולם שאין בה חלק מחטא העגל, שנאמר (שמות לב, לד): "וּבְיוֹם פָּקְדִי וּפָקַדְתִּי עֲלֵהֶם חַטָּאתָם". ואם לא נתקן את חטא המרגלים, נמשיך לשלם עליו בהמשך חורבן הבית והארץ, וכפי שאמרו חכמים (ירושלמי תענית יומא א, א): "כל דור שלא נבנה בית המקדש בימיו - כאילו נחרב בימיו".

חטא העגל שבכל דור
בכל דור עם ישראל נצרך להתמודד עם ניסיון שעלול להוביל לחטא העגל, מפני שהעולם משתנה משנה לשנה, ובכל שלב נראה לרגע כאילו משה רבנו בושש לבוא, ואין יודעים מה היה לו, ואין מי שיאיר את דרכנו. ובמקום להתחזק באמונה ולהמשיך להתגדל בתורה ובמצוות כפי האפשר, ישנה נטייה לחפש 'עגלים' שיתווכו בין האמונה בטהרתה לחיים העכשוויים. במיוחד הדברים אמורים בתקופות של משבר ושינוי משמעותי באורחות החיים, שאז היעדרה של הדרכת משה רבנו נראית בולטת יותר, ואז גם חסידי עליון כאהרן הכהן עלולים להיגרר אחר הציבור, ולהסכים בלית ברירה לאיזה 'עגל' שישמש כמתווך (ראו בכוזרי א, צז).

חטא המרגלים שבכל דור
כיוצא בזה בכל דור עלינו להתמודד עם קשיים בקיום מצוות יישוב הארץ, שכן עבודת היישוב מציבה תמיד אתגרים - מאויבים שקמים עלינו מבחוץ, ומקשיים פנימיים. כלומר, כדי ליישב את הארץ כראוי, צריך ליישב את כל הרעיונות והמצוות בתוך המציאות הטבעית על כל קשייה. ועולות טענות שהרעיונות גבוהים או רחוקים מדי ואין אפשרות ליישמם. שמירת שבת, קביעת עיתים לתורה ולתפילה - יפגעו בעבודה ובמדע; ערכי האמת והמוסר יפגעו ביזמות. וכמו שמיישבים קושיה גדולה בגמרא, כך צריך ליישב את הארץ מהקושיות, וליישב אותה על פי הדרכת התורה, ולהראות איך דווקא ההליכה בדרכי ה' מיישבת את הארץ בתוספת ברכה.

האתגר העצום בדורות האחרונים
בדורות האחרונים ניצב העם היהודי בפני התמודדות חדשה, קשה מבחינה רוחנית מכל ההתמודדויות שקדמו לה. מתוך התפתחות פילוסופית ומדעית, החלה התפתחות חברתית, כלכלית ודמוגרפית מואצת, שלא הייתה דומה לה בעבר. קושיות רבות החלו להיערם על המסורת הדתית מכל הגילויים המדעיים, ועד שהצליחו לתרץ שאלה אחת - הגיעו שבע שאלות חדשות, שהתרבו והתעצמו בקצב הולך וגובר. התאמצו להתמודד עם שאלות מתחום המדעים המדויקים, ובינתיים התעוררו שאלות מתחום ההיסטוריה. ובתוך כך החלו התקפות קשות על המסגרות הדתיות מערכי חירות האדם וזכויותיו. והקשה מכול, שהתגבשו תפיסות עולם לעומתיות לדת, דוגמת ליברליזם, קומוניזם, רציונליזם, קפיטליזם, שהציעו פתרונות ריאליים לקידום העולם ואולי במידה מסוימת אף לגאולתו, מתוך טענה שבמקרה הטוב, כאשר הדת גודרת את עצמה לרשות היחיד - היא אינה מפריעה, ובמקרה הרע, כשהיא מנסה להשפיע על החברה - היא מפריעה לתיקון העולם.

חטא העגל של העת החדשה
הניסיון הגדול של חטא העגל חזר וניצב בעת החדשה במלא עוצמתו. משה רבנו נותר בערפילי הר סיני, והיה עלינו להיצמד לאמונה הטהורה, ולהתעמק בתורה שמלמדת אותנו שעיקר קיומה בארץ ישראל, בחיבור שמיים וארץ, ומדריכה אותנו לראות בגלות מצב זמני של עונש ומחלה, וקובעת שכל קיום התורה והמצוות בגולה נועד כדי שברגע שהדבר יתאפשר נעלה לארץ ונקיים בה את התורה והמצוות, ועל ידי כך גם נחזיר את השכינה מגלותה, שתשוב ותשרה בעם ישראל ובארץ ישראל. כך אומנם הורו רבים מגדולי ישראל, ובהם הגר"א, האור החיים הקדוש, ר' מנחם מנדל מוויטבסק, ואחריהם הרב קלישר והרב אלקלעי ושאר מבשרי הציונות.
אולם היה קשה מאוד לעמוד בניסיון. הזהות היהודית הותקפה מכל עבר. העם החל טובע בשאלות, והיה נראה שיש צורך להציב 'עגל' שיעזור ויתווך. כך החלו להתפתח תפיסות שונות. היו שטענו שצריך לעזוב את התורה או חלקים ממנה כדי להצטרף אל 'עגלי הזהב' של תהליכי הקדמה. מנגד, אל מול נטילת האחריות של מובילי המודרנה, היו רבנים וחסידים שטענו בשם הדת שאסור לשנות דבר מדרכי הגלות - לא לעלות לארץ, לא לפעול לתיקון החברה, לא לעסוק במדע. וכדי לשמור על מה שהיה, הוצעו שלל רעיונות שנועדו להלהיב את הלבבות, שיש בהם עצמם בחינת 'עגל זהב', שמשבש את הדרך המאוזנת של התורה והמצוות.
כתוצאה מכך, בשעה שנפתחה אפשרות לעלות לארץ, לא נותרו מספיק משאבים רוחניים ואמוניים לעורר עלייה המונית לארץ ישראל.

תוצאת חטא המרגלים בימינו
לפני כמאה ועשרים שנה, כחמישים שנה אחר תחילת פעילותם של הרב אלקלעי והרב קלישר, בעת הקמת התנועה הציונית, מנה העם היהודי כאחד־עשר מיליון נפש, ואילו הערבים שהתגוררו בכל סביבות גבולות ארץ ישראל התנ"כיים, כולל לבנון, סוריה ועירק, מנו מעט יותר מחמישה מיליון, ובשני עברי הירדן גרו מעט יותר מחצי מיליון ערבים. אז הייתה ההזדמנות לעם היהודי לחזור לארץ, לפרות ולרבות בה. אולם רוב עמנו פחד לעקור עצמו מהגולה, לעלות לארץ וליטול את גורלו בידיו כמצוות התורה. אכן הניסיון היה עצום, העלייה לארץ באותם הימים הייתה כרוכה בקשיים רבים. אולם הסירוב לקיים את המצווה לעלות לארץ כאשר היה ניתן לעשות זאת, היה בבחינת חטא המרגלים של ימינו, וכפי שהוזהרנו בתורה, המחיר על כך נורא. עברנו את השואה, את שלטון הדיכוי הקומוניסטי ואת ההתבוללות. וכך כיום, בכל העולם ישנם כחמישה־עשר מיליון יהודים מוצהרים, ובארץ כשבעה מיליון. לעומת זאת, הערבים שבסביבות ארץ ישראל זכו ליהנות מפירות המהפכה התעשייתית, הרחבת ייצור המזון ושיפור הרפואה, ועלו מחמישה מיליון ליותר משמונים מיליון.
עדיין לא מאוחר. עוד אפשר להתאחד סביב הייעוד הלאומי והאלוקי ולתקן. "קוּמוּ וְנַעֲלֶה צִיּוֹן אֶל ה' אֱלֹוקֵינוּ. כִּי כֹה אָמַר ה': רָנּוּ לְיַעֲקֹב שִׂמְחָה וְצַהֲלוּ בְּרֹאשׁ הַגּוֹיִם, הַשְׁמִיעוּ הַלְלוּ וְאִמְרוּ הוֹשַׁע ה' אֶת עַמְּךָ אֵת שְׁאֵרִית יִשְׂרָאֵל" (ירמיהו לא, ה-ו).
לתגובות: ravmel@gmail.com

מתוך העיתון בשבע
ניווט מהיר
שיעורים באתר ישיבה
    • ספריה
    • פרשת שבוע ותנ"ך
    • שבת ומועדים
    • הלכה מחשבה ומוסר
    • משנה וגמרא
    • משפחה חברה ומדינה
    • מדורים
    45 דק'
    לנתיבות ישראל

    ארץ נחלתנו

    מאמר שבע עשרה- "תמימים נהיה- בתורה ובארץ"

    ביחס לתוכנית החלוקה יש לברר כי ארץ ישראל שלנו מכמה צדדים. מצד איסור מכירתה לגויים, מצד האמונה בה' שיש לרוב העולם והוא הנחילנו את הארץ, מצד ההיסטוריה ומצד התוכן הפנימי שלה המתאים לתורתנו.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ח אייר תשפ"ה
    47 דק'
    יום הזכרון

    הלימוד המיוחד לחודש אייר

    הערבות ביום הזיכרון, אייר זה חודש של גילוי האור שמופיע דרך הדמויות המיוחדות של הנופלים, הלימוד של חודש אייר מתלמידי רבי עקיבא שאמנם יש צד כללי אבל זה לא סותר את הכבוד האישי, יום הזיכרון זה להתבונן על הנשמות הענקיות האלה ולשאוף גם אנחנו להיות כאלה, כולנו מגוסים למסירות נפש - בכל משימה, מי שמוסר נפש זה הדרגה הכי גבוהה בדבקות בה' וכן ברמת השגחה הכי גבוהה והם לא נפגעו אלא התעלו כמו במיתת נשיקה, מסירות נפש בדורנו זה גילוי שכינה שמרוממת את כל האומה, חיבור יום העצמאות לזיכרון שורשו בגאולת מצרים שבכל השלמת הגאולה יש דין קודם, בקריעת ים סוף "דבר אל בני ישראל ויסעו" - בכל דור צריך את מוסרי הנפש כדי להתקדם, בגאולה בדורנו צריך מסירות נפש בפועל שמביאה רמה מיוחדת של שותפות בגאולה וצמיחה בעם ישראל, ההלל מבטא בהדרגה את השותפות שלנו בגאולה, אנחנו אומרים הלל על הזכות למסירות נפש, מי שיש לו מעורבות אומר שירה, אנחנו בשלב של גאולה עם יסורין - ששון, השלב הבא זה "שמחה בלי יסורים".

    הרב ש. יוסף וייצן | ב' אייר תשפ"ה
    13 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    להתבונן בגודל של הגאולה

    הגאולה שלנו באמת זה תהליך ארוך שאנחנו לא תופסים עד כמה הקב"ה מקצר לנו, מעלתה של ארץ ישראל עליונה ולא נתפסת בשכל האנושי, יום העצמאות שינה את העולם באופן פנימי למעלה עליונה, מעלה של ציבור.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ג' אייר תשפ"ה
    5 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    "לפיכך אנחנו חייבים להודות לך"

    מצד עבודת המידות צריך להתבונן בגודל של היום שלא להיות כפוי טובה, צריך להתבונן לעומק בצמיחה ובהתפתחות של עם ישראל מעבר למה שמראים בחוץ ולהודות לה' על כל נפלאותיו

    הרב יאיר וסרטיל | ג' אייר תשפ"ה
    5 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    החירות האמיתית שמתגלה בפסח

    מצה זכר להחמצה וההחמצה והחיפזון הם מבטאים שקם עם חדש עם ייעוד וזה הנס הגדול, חירות זה שאדם עושה את רצונו הפנימי לכן החרות הרוחנית היא הכי גדולה, פסח מסוגל להוציא את החירות לכל אחד יותר, וכל פסח מקדם את עם ישראל בחירות שלו.

    הרב יאיר וסרטיל | י"ח ניסן תשפ"ה
    43 דק'
    אחרי מות

    מעלת הכהנים ועניין קרבן העומר

    שיחת מוצ"ש פרשות אחרי מות-קדושים תשפ"ה

    תפקיד הכהנים זה לקרב אותנו אל הקב"ה, כהן בעל מום לא יכול לעבוד, וזה מלמד אותנו איך צריך לגשת לעבודת ה'. והבאתם את עומר ראשית קצירכם - ההתחלה לקב"ה, אל תהי מצוות העומר קלה בעינך - לכל דבר יש תפקיד.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ' אייר תשפ"ה
    פרפראות בפרשה א-ת פ"ש

    פרפראות בפרשה א-ת-פ"ש אמור

    מה הטעם שהקרבן ירצה דווקא מיום השמיני ולא מיום אחר | כל מצוות עשה שהזמן גרמא נשים פטורות חוץ מג' מצוות. וסימנך אמן | מה הטעם שיום הכיפורים נקבע דווקא בעשירי לחודש השביעי הוא י' בחודש תשרי. ועוד

    רבנים שונים | אייר תשפ"ה
    58 דק'
    עניני החג

    דין זמן בגיטין

    גמרא מגילה, ירושלמי פסחים, רמב"ם, טור הלכות מגילה

    נמוק"י סנהדרין לב: ד"ה והא דאמרינן, תומים ס' ל"ד סק"ט, חידושי ר' חיים הלוי על הרמב"ם הל' עדות פ"ג ה"ד, נדרים צ: במשנה, רן במקון ד"ה ואיכא למידק, רש"י שבת קמ"ה: ד"ה לעדות, ש"ש ש"ז פ"א. מפני מה הצריכו זמן בגט? שמא יחפה על בת אחותו, קושיית התומים, מה הבעיה שיחפה על בת אחותו, הרי בדין הוא מחפה, שכן כשנותן גט בלי זמן, הדין הוא שאפקעינהו רבנן לקידושי מינה, א"כ מעולם היא לא הייתה מקודשת לו, וכשהיא זינתה, היא הייתה פנויה! תירוץ הקושיה על פי יסודו של ר' חיים, שני שימושים לשטר הגט, חלות וראיה.

    הרב חיים כץ | ט"ו אייר תשפ"ה
    שו"ת "במראה הבזק"

    מסחר באינטרנט ושמירת השבת

    מתוך העלון חמדת ימים | אייר תשפ"ה
    31 דק'
    גיטין

    עדי מסירה כרתי

    הבנת יסוד המחלוקת בין רבי מאיר לרבי אלעזר האם עדי מסירה כרתי או עדי חתימה כרתי, ומהי ההגדרה של עדי חלות

    הרב דוד ניסים זאגא | ט"ז אייר תשפ"ה
    44 דק'
    לימוד והעמקה ספר שמואל

    רוח ה' של דוד ושל שמואל

    שמואל א, פרק טז' פסוק יג'

    בעקבות משיחת דוד צלחה עליו רוח ה'. התבוננות ביחס בין רוח ה' של דוד ורוח אלוהים של שאול. עבדי שאול מביאים פתרון ובעקבות כך וגורמים לשאול לקנא בדוד.

    הרב שמעון קליין | ט"ז אייר תשפ"ה
    40 דק'
    מלכים - הרב עידו יעקובי

    סיום מעשי יהוא ותחילת מלכות ומעשי עתליה

    מלכים ב סוף פרק י תחילת פרק יא

    המהלך האסטרטגי של יהוא/דברי המדרש המנגידים את אברהם ושרה מול אחאב ואיזבל/הסבר מחלוקת האמוראים מה היה הגורם שהטעה את יהוא בעבודת הבעל/הריגת עתליה את כל בני המלך מלבד יואש.

    הרב עידו יעקובי | י"ד אייר תשפ"ה
    חמדת השבת

    חמדת השבת: עד היכן ברכת זימון

    הרב בצלאל דניאל | אייר תשפ"ה
    פרשת שבוע

    פרשת השבוע: על אהבה, איבה ורוח רעה במשפחה

    הרב יוסף כרמל | אייר תשפ"ה
    46 דק'
    פשט ודרש – הרב משה גנץ

    אמונה באה עם השכל

    אין לחשוד בחז"ל על קביעת דברים שאינם מסדרים עם השכל, מבט רחב על דבריהם מאפשר להבין את המסרים העמוקים שלהם דוקא מתוך העמידה על האמת כפי שהשכל מקבלה. דרשות רבות נוצרו בדרך שיבינו כי אנם הפשט ויחפשו את המסר שחבוי בהם.

    הרב משה גנץ | ט"ז אייר תשפ"ה
    קרוב אליך

    קרוב אליך – אמור

    עלון מספר 555

    עלון מספר 555

    רבנים שונים | אייר תשפ"ה
    undefined
    55 דק'
    שבועות

    שבועות דף י"ד

    הרב אלי סטפנסקי | י"ז אייר תשפ"ה
    undefined
    54 דק'
    שבועות

    שבועות דף י"ג

    הרב אלי סטפנסקי | ט"ז אייר תשפ"ה
    undefined
    5 דק'
    ל"ג בעומר

    'בר יוחאי נמשחת אשריך' - מקורם והסברם של פיוטים על רבי שמעון בר יוחאי

    הרב יצחק בן יוסף | אייר תשפ"ה
    undefined
    5 דק'
    אמור

    פרשת אמור – איך יתכן שיש לי יום יום חג?

    הרב מאיר גולדויכט | אייר תשפ"ה
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il