בית המדרש

  • שבת ומועדים
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה
undefined
6 דק' קריאה 41 דק' צפיה
כי האדם עץ השדה
בפרשת שופטים כתוב: "כִּי תָצוּר אֶל עִיר יָמִים רַבִּים לְהִלָּחֵם עָלֶיהָ לְתָפְשָׂהּ לֹא תַשְׁחִית אֶת עֵצָהּ לִנְדֹּחַ עָלָיו גַּרְזֶן כִּי מִמֶּנּוּ תֹאכֵל וְאֹתוֹ לֹא תִכְרֹת כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה לָבֹא מִפָּנֶיךָ בַּמָּצוֹר: רַק עֵץ אֲשֶׁר תֵּדַע כִּי לֹא עֵץ מַאֲכָל הוּא אֹתוֹ תַשְׁחִית וְכָרָתָּ וּבָנִיתָ מָצוֹר עַל הָעִיר אֲשֶׁר הִוא עֹשָׂה עִמְּךָ מִלְחָמָה עַד רִדְתָּהּ". התורה אוסרת להשחית ולכרות עצי פרי. הטעם שנותנת התורה הוא "כי האדם עץ השדה לבוא מפניך במצור", ויש להבין מה הכוונה של התורה.
רש"י מסביר: "הרי כי משמש בלשון דלמא. שמא האדם עץ השדה להכנס בתוך המצור מפניך להתייסר ביסורי רעב וצמא כאנשי העיר למה תשחיתנו", כלו' האם עץ השדה הוא כמו אדם. השפתי חכמים מסביר שאם היו תופסים אדם מחוץ למצור היו מייסרים אותו ברעב וצמא, והתורה שואלת האם עץ השדה הוא כמו אדם שאתה עושה לו דברים כאלה?
האבן עזרא מסביר הסבר אחר: "ולפי דעתי, שאין לנו צורך לכל זה, וזה פירושו, כי ממנו תאכל ואותו לא תכרות, כי האדם עץ השדה, והטעם: כי חיי בן אדם הוא עץ השדה. וכמוהו: כי נפש הוא חובל, כי חיי נפש הוא חובל", כלו' חיי האדם הם מן העץ הזה ולכן אל תכרות אותו. ככה מפרש גם הרמב"ן.
בגמרא במסכת תענית (דף ז.) נראה שהיא מסבירה את הפסוקים באופן אחר: "הכי אמר רבי יוחנן: מאי דכתיב כי האדם עץ השדה, וכי אדם עץ שדה הוא? אלא משום דכתיב כי ממנו תאכל ואתו לא תכרת, וכתיב אתו תשחית וכרת. הא כיצד? אם תלמיד חכם הגון הוא - ממנו תאכל ואתו לא תכרת, ואם לאו - אתו תשחית וכרת". בשלב השאלה של הגמ' נראה שהגמ' מבינה שפשט הפס' הוא שהאדם הוא עץ השדה, יש השוואה מסויימת בין האדם לעץ.
בפרקי דרבי אליעזר פרק כ"א כתוב: "כְּתִיב [בראשית ג, ג] וּמִפְּרִי הָעֵץ אֲשֶׁר בְּתוֹךְ הַגָּן, תָּנָא רַבִּי זְעִירָא אוֹמֵר, מִפְּרִי הָעֵץ, אֵין הָעֵץ הַזֶּה אֶלָּא אָדָם שֶׁנִּמְשַׁל כָּעֵץ, שֶׁנֶּאֱמַר [דברים כ, יט] כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָׂדֶה וְגוֹ'", כלו' פירוש הפס' הוא שהאדם הוא עץ השדה, האדם נמשל לעץ השדה. מה ההסבר לזה?
הרמח"ל בדרך ה' (חלק א' פרק ה' אות ב') אומר: "והנה מן העיקרים הגדולים שבידינו בענין זה הוא, שכנגד כל מה שנמצא בנמצאים השפלים, נמצאים למעלה כחות נבדלים, שמהם משתלשלים ויוצאים, בסדר אחד של השתלשלות שגזרה חכמתו, השפלים, הם ומקריהם. ונמצאים הכחות ההם שרשים לנמצאים השפלים האלה, והנמצאים השפלים ענפים ותולדות לכחות ההם, ונקשרים זה בזה כטבעות השלשלת". על זה בונה הרמח"ל מהלכים שפעולות האדם בעולם הזה משפיעות על העולמות העליונים.
בספר שיעורי דעת (ר' יוסף יהודה לייב בלאך) עומד על היסודות האלה, ואומר שלא רק שיש דברים בעולמות האלה שמשתלשלים משורשים בעולמות העליונים אלא שכל דבר שנמצא בעולם שלנו הוא העתק של משהו שנמצא בעולמות העליונים. בכל עולם יש לאותה בריאה התגלות מסויימת, אותה בריאה תיראה אחרת בכל עולם. הוא מביא לכך מקור ממדרש (שמות רבה (וילנא) פרשה לג סימן ד): "ד"א ויקחו לי תרומה רבי ברכיה פתח לך ה' הגדולה והגבורה וגו' כי כל בשמים ובארץ, אתה מוצא כל מה שברא הקדוש ברוך הוא למעלן ברא למטן, למעלן זבול וערפל שנאמר (ישעיה סג) וראה מזבול קדשך, ערפל ומשה נגש אל הערפל, וכתיב (איוב כב) הבעד ערפל ישפוט, למטן (מלכים א ח) אז אמר שלמה ה' אמר לשכון בערפל, וכתיב בנה בניתי בית זבול לך, למעלן (ישעיה ו) שרפים עומדים ממעל לו, למטן עצי שטים עומדים, למעלן כרובים שנאמר (שם /ישעיהו/ לז) יושב הכרובים, למטן ויהיו הכרובים...", כלומר אותה בריאה מתגלה בכל עולם לפי מה שהוא.
על הפס' "תוצא הארץ דשא עשב מזריע זרע למינהו" אומרת הגמ' שדרשו הדשאים ק"ו בעצמם שאם אפי' אילנות שבדרך כלל לא מתערבבים אמר הקב"ה שיהיה למינהו אז כ"ש הדשאים שבדרך כלל מעורבבים שהם צריכים לצאת למינהו. מה הביאור לדרשה הזאת? מסביר הרב בלאך ע"פ מה שאמרנו שהדשאים באמת נשאו ק"ו בעצמם, דהיינו שהיתה להם דעה והכרה והם יכלו ללמוד מה רצון ה'. לומד מכך הרב בלאך שהצומח והדומם אינם כמו שאנחנו חושבים, גם הצומח לפי שורשם העליון הם נבראים חשובים מאוד ורק לפי מה שאנחנו רואים את הגילוי שלהן בעולם שלנו אנחנו חושבים שאין להן הכרה, אבל לפי שורשן העליון הם יודעים ומכירים את רצון ה' והם באמת נשאו ק"ו בעצמם.
בנוסף אנחנו יודעים שאת המכות הראשונות עשה אהרן ולא משה רבנו בגלל שהיאור והעפר הגנו על משה רבנו ולכן הוא לא רצה להכות אותם. מה עומק הרעיון הזה? מסביר הרב בלאך שהפשט הוא שאם אדם מתייחס בצורה לא הוגנת כלפי מי שעשה לו טובה זה מקלקל לו את הנפש מבחינה מדתית. אבל זה באמת קשה מדוע נטוע באדם רגש כזה שהוא נגד השכל? הרי זה רק יאור והוא לא מרגיש שום דבר! לא צריך להרגיש כלפיו רגשות של הכרת הטוב! אלא שצריך לומר כמו שאמרנו שבשורשם הם חיים ולכן יש באדם רגשות כלפיהם שלא לבזות ולגנות אותם.
אחרי שאנחנו אומרים את זה אנחנו יכולים לומר שכשהתורה אומרת לנו "כי האדם עץ השדה" היא לא רוצה רק להגיד לנו איזה משל לא מהותי, אלא נראה שהתורה אומרת לנו שמבחינה פנימית העץ הזה שנראה לך רגיל, יש בו חיות, יש בו נשמה, עד כדי כך שיש קשר פנימי בין העץ לאדם. ובגלל הקשר הפנימי הזה אומרת התורה שהאדם עץ השדה.
בספר צרור המור (לרבי אברהם סבע) מפרש על הפס' "כי האדם עץ השדה" שכמו שלאדם יש נפש מרגשת ככה לאילן יש נפש צומחת מרגשת ואמרו חז"ל שכאשר כורתים אילן נשמע קולו מסוף העולם ועד סופו, וכמו שהאדם עושה פירות ככה האילן עושה פירות. הכרתת עץ פרי זו פגיעה בנפש של העץ. ומסביר הצרור המור שלכן סמוכה לפסוקים האלה פרשיית עגלה ערופה, יש כאן השוואה בין האכזריות של הריגת אדם לבין האכזריות של מי שמכרית עץ פרי, זה נובע מההקבלה שיש בין נפש הצומח לנפש האדם (וצריך לומר שבעיקר לעצי פרי יש נפש גבוהה במיוחד ולכן האיסור הוא בעץ פרי). זה לא רק משל אלא יש לעץ באמת נפש שאסור להתאכזר אליה ולכרות אותה. בוודאי שהעץ אינו אדם אבל צריך לדעת שהתורה מתייחסת אליו בחשיבות גדולה.
על פי זה אנחנו יכולים להבין כמה השוואות שיש בין האדם לעץ. "והיה כעץ שתול על פלגי מים" – הצדיק נמשל לעץ והגמ' במסכת ע"ז לומדת מכאן שאפי' שיחת תלמידי חכמים צריכה לימוד. ההשוואה של האדם לעץ היא בגלל שיש משהו פנימי שמחבר ביניהם ולכן אפשר ללמוד מתכונות העץ לאדם.
המהר"ל בתפארת ישראל פרק ז' עומד על ההשוואה הזאת: "ודע עוד, כי הגרעין אשר נזרע באדמה, הוא מוציא אילן ופירות ועלין והענפים. והעלין והפירות הם בצורה מיוחדת, שראוי אל הגרעין מצד טבעו המיוחד לו. ואל תאמר שאם היה מוציא הענפים והעלין בצורה אחרת, שהיה זה רע, רק כי כך גזר הטבע של הגרעין. ובצורה זאת ובתאר הזה יוצא הגרעין הזה אל הפעל הגמור, והוא בשלמות כאשר מוציא העלין והפירות, כפי מה שראוי אל טבע הגרעין. וכמו כן עצמות הנפש, שהיא מלמעלה, היא זכה וטהורה, וניתנה בגוף האדם למטה. וצריך שיוציא אותה אל הפועל, כמו שהגרעין יוצא אל הפעל מן האדמה שנזרע בו. והיא יוצאת אל הפעל כפי מה שראוי לנפש. וכאשר יוצאת הנפש אל הפעל היא בשלמות, ומצד השלמות שלה היא דבקה למעלה עם ה', כמו שהיא באה מלמעלה". גם נפש האדם היא גרעין שצריך להוציא ענפים ועלים ופירות, המבנה של העץ הוא כמו המבנה של הנפש, יש משהו גרעיני שצריך לצאת אל הפועל. המהר"ל מסביר שלכן בהרבה מקומות המצוות נקראות פירות ("אלו דברין שאדם אוכל פירותיהם בעולם הזה") מפני שהאדם ע"י המצוות יוצא אל פועל השלמות.
נחזור לגמ' בתענית שראינו: "אם תלמיד חכם הגון הוא - ממנו תאכל ואתו לא תכרת, ואם לאו - אתו תשחית וכרת", מה ההסבר לזה? מפרש הקרן אורה שכמו שעץ מאכל נהנים בעליו מפריו ולכן הם משקים אותו ועושים כל צרכו כדי שתגדל יניקתו ויוסיף לעשות פירות ככה הוא התלמיד חכם, אם נהנים ממנו מפרי תורתו ומעשיו הטובים מוסיפים לו מלמעלה חכמה והשכל להמשיך לעשות פירות. אבל אם לאו, אם אין לאנשים הנאה מהתלמיד חכם הזה, התורה שלו נשארת בפנים והוא לא מהנה אף אחד, אז לא ישפיעו לו שום שפע והוא יאבד מן העולם. תלמיד חכם צריך לזכור שהוא צריך להיות כמו העץ, תפקידו לתת פירות לאחרים.
אנחנו יודעים שבט"ו בשבט יש ראש השנה לאילן. הבאנו בעבר את חידושי הרי"ם שאומר שכאשר העצים חונטים מושפע לנו שפע של תורה, כמו שהעצים מתחילים להשפיע את ההשפעה שלהם ככה גם אצלנו. לכן משה רבנו התחיל לבאר את התורה בר"ח שבט, מושפע מבוע חדש של תורה. בחודש שבט יש נביעה חדשה של תורה. בעז"ה נזכה ללמוד עוד מהעצים כי הלימוד מהעצים הוא עד בלי די.
ניווט מהיר
שיעורים באתר ישיבה
    • ספריה
    • פרשת שבוע ותנ"ך
    • שבת ומועדים
    • הלכה מחשבה ומוסר
    • משנה וגמרא
    • משפחה חברה ומדינה
    • מדורים
    45 דק'
    לנתיבות ישראל

    ארץ נחלתנו

    מאמר שבע עשרה- "תמימים נהיה- בתורה ובארץ"

    ביחס לתוכנית החלוקה יש לברר כי ארץ ישראל שלנו מכמה צדדים. מצד איסור מכירתה לגויים, מצד האמונה בה' שיש לרוב העולם והוא הנחילנו את הארץ, מצד ההיסטוריה ומצד התוכן הפנימי שלה המתאים לתורתנו.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ח אייר תשפ"ה
    47 דק'
    יום הזכרון

    הלימוד המיוחד לחודש אייר

    הערבות ביום הזיכרון, אייר זה חודש של גילוי האור שמופיע דרך הדמויות המיוחדות של הנופלים, הלימוד של חודש אייר מתלמידי רבי עקיבא שאמנם יש צד כללי אבל זה לא סותר את הכבוד האישי, יום הזיכרון זה להתבונן על הנשמות הענקיות האלה ולשאוף גם אנחנו להיות כאלה, כולנו מגוסים למסירות נפש - בכל משימה, מי שמוסר נפש זה הדרגה הכי גבוהה בדבקות בה' וכן ברמת השגחה הכי גבוהה והם לא נפגעו אלא התעלו כמו במיתת נשיקה, מסירות נפש בדורנו זה גילוי שכינה שמרוממת את כל האומה, חיבור יום העצמאות לזיכרון שורשו בגאולת מצרים שבכל השלמת הגאולה יש דין קודם, בקריעת ים סוף "דבר אל בני ישראל ויסעו" - בכל דור צריך את מוסרי הנפש כדי להתקדם, בגאולה בדורנו צריך מסירות נפש בפועל שמביאה רמה מיוחדת של שותפות בגאולה וצמיחה בעם ישראל, ההלל מבטא בהדרגה את השותפות שלנו בגאולה, אנחנו אומרים הלל על הזכות למסירות נפש, מי שיש לו מעורבות אומר שירה, אנחנו בשלב של גאולה עם יסורין - ששון, השלב הבא זה "שמחה בלי יסורים".

    הרב ש. יוסף וייצן | ב' אייר תשפ"ה
    13 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    להתבונן בגודל של הגאולה

    הגאולה שלנו באמת זה תהליך ארוך שאנחנו לא תופסים עד כמה הקב"ה מקצר לנו, מעלתה של ארץ ישראל עליונה ולא נתפסת בשכל האנושי, יום העצמאות שינה את העולם באופן פנימי למעלה עליונה, מעלה של ציבור.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ג' אייר תשפ"ה
    5 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    "לפיכך אנחנו חייבים להודות לך"

    מצד עבודת המידות צריך להתבונן בגודל של היום שלא להיות כפוי טובה, צריך להתבונן לעומק בצמיחה ובהתפתחות של עם ישראל מעבר למה שמראים בחוץ ולהודות לה' על כל נפלאותיו

    הרב יאיר וסרטיל | ג' אייר תשפ"ה
    5 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    החירות האמיתית שמתגלה בפסח

    מצה זכר להחמצה וההחמצה והחיפזון הם מבטאים שקם עם חדש עם ייעוד וזה הנס הגדול, חירות זה שאדם עושה את רצונו הפנימי לכן החרות הרוחנית היא הכי גדולה, פסח מסוגל להוציא את החירות לכל אחד יותר, וכל פסח מקדם את עם ישראל בחירות שלו.

    הרב יאיר וסרטיל | י"ח ניסן תשפ"ה
    43 דק'
    אחרי מות

    מעלת הכהנים ועניין קרבן העומר

    שיחת מוצ"ש פרשות אחרי מות-קדושים תשפ"ה

    תפקיד הכהנים זה לקרב אותנו אל הקב"ה, כהן בעל מום לא יכול לעבוד, וזה מלמד אותנו איך צריך לגשת לעבודת ה'. והבאתם את עומר ראשית קצירכם - ההתחלה לקב"ה, אל תהי מצוות העומר קלה בעינך - לכל דבר יש תפקיד.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ' אייר תשפ"ה
    פרפראות בפרשה א-ת פ"ש

    פרפראות בפרשה א-ת-פ"ש אמור

    מה הטעם שהקרבן ירצה דווקא מיום השמיני ולא מיום אחר | כל מצוות עשה שהזמן גרמא נשים פטורות חוץ מג' מצוות. וסימנך אמן | מה הטעם שיום הכיפורים נקבע דווקא בעשירי לחודש השביעי הוא י' בחודש תשרי. ועוד

    רבנים שונים | אייר תשפ"ה
    58 דק'
    עניני החג

    דין זמן בגיטין

    גמרא מגילה, ירושלמי פסחים, רמב"ם, טור הלכות מגילה

    נמוק"י סנהדרין לב: ד"ה והא דאמרינן, תומים ס' ל"ד סק"ט, חידושי ר' חיים הלוי על הרמב"ם הל' עדות פ"ג ה"ד, נדרים צ: במשנה, רן במקון ד"ה ואיכא למידק, רש"י שבת קמ"ה: ד"ה לעדות, ש"ש ש"ז פ"א. מפני מה הצריכו זמן בגט? שמא יחפה על בת אחותו, קושיית התומים, מה הבעיה שיחפה על בת אחותו, הרי בדין הוא מחפה, שכן כשנותן גט בלי זמן, הדין הוא שאפקעינהו רבנן לקידושי מינה, א"כ מעולם היא לא הייתה מקודשת לו, וכשהיא זינתה, היא הייתה פנויה! תירוץ הקושיה על פי יסודו של ר' חיים, שני שימושים לשטר הגט, חלות וראיה.

    הרב חיים כץ | ט"ו אייר תשפ"ה
    שו"ת "במראה הבזק"

    מסחר באינטרנט ושמירת השבת

    מתוך העלון חמדת ימים | אייר תשפ"ה
    31 דק'
    גיטין

    עדי מסירה כרתי

    הבנת יסוד המחלוקת בין רבי מאיר לרבי אלעזר האם עדי מסירה כרתי או עדי חתימה כרתי, ומהי ההגדרה של עדי חלות

    הרב דוד ניסים זאגא | ט"ז אייר תשפ"ה
    44 דק'
    לימוד והעמקה ספר שמואל

    רוח ה' של דוד ושל שמואל

    שמואל א, פרק טז' פסוק יג'

    בעקבות משיחת דוד צלחה עליו רוח ה'. התבוננות ביחס בין רוח ה' של דוד ורוח אלוהים של שאול. עבדי שאול מביאים פתרון ובעקבות כך וגורמים לשאול לקנא בדוד.

    הרב שמעון קליין | ט"ז אייר תשפ"ה
    40 דק'
    מלכים - הרב עידו יעקובי

    סיום מעשי יהוא ותחילת מלכות ומעשי עתליה

    מלכים ב סוף פרק י תחילת פרק יא

    המהלך האסטרטגי של יהוא/דברי המדרש המנגידים את אברהם ושרה מול אחאב ואיזבל/הסבר מחלוקת האמוראים מה היה הגורם שהטעה את יהוא בעבודת הבעל/הריגת עתליה את כל בני המלך מלבד יואש.

    הרב עידו יעקובי | י"ד אייר תשפ"ה
    חמדת השבת

    חמדת השבת: עד היכן ברכת זימון

    הרב בצלאל דניאל | אייר תשפ"ה
    פרשת שבוע

    פרשת השבוע: על אהבה, איבה ורוח רעה במשפחה

    הרב יוסף כרמל | אייר תשפ"ה
    46 דק'
    פשט ודרש – הרב משה גנץ

    אמונה באה עם השכל

    אין לחשוד בחז"ל על קביעת דברים שאינם מסדרים עם השכל, מבט רחב על דבריהם מאפשר להבין את המסרים העמוקים שלהם דוקא מתוך העמידה על האמת כפי שהשכל מקבלה. דרשות רבות נוצרו בדרך שיבינו כי אנם הפשט ויחפשו את המסר שחבוי בהם.

    הרב משה גנץ | ט"ז אייר תשפ"ה
    קרוב אליך

    קרוב אליך – אמור

    עלון מספר 555

    עלון מספר 555

    רבנים שונים | אייר תשפ"ה
    undefined
    55 דק'
    שבועות

    שבועות דף י"ד

    הרב אלי סטפנסקי | י"ז אייר תשפ"ה
    undefined
    54 דק'
    שבועות

    שבועות דף י"ג

    הרב אלי סטפנסקי | ט"ז אייר תשפ"ה
    undefined
    5 דק'
    ל"ג בעומר

    'בר יוחאי נמשחת אשריך' - מקורם והסברם של פיוטים על רבי שמעון בר יוחאי

    הרב יצחק בן יוסף | אייר תשפ"ה
    undefined
    5 דק'
    אמור

    פרשת אמור – איך יתכן שיש לי יום יום חג?

    הרב מאיר גולדויכט | אייר תשפ"ה
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il