בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • חובת הלבבות
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

4 דק' קריאה
דרך הבחינה
אָמַר הַשֵּׂכֶל: אֵין בְּמַה שֶּׁזָּכַרְתְּ מִקְּשִׁי הַהֲפָקָה בֵּין שְׁנֵי אֵלּוּ הָעִנְיָנִים הַנִּמְצָאִים בַּסְּפָרִים גָּדוֹל מִמַּה שֶּׁיִּמָּצֵא מִמֶּנּוּ בְּפֹעַל בְּדֶרֶךְ הַבְּחִינָה*. וְהוּא מַה שֶּׁאֲנַחְנוּ רוֹאִים מִמַּעֲשֵׂי הָאָדָם, שֶׁיִּהְיוּ* כְּפִי דַעְתּוֹ וְחֶפְצוֹ בִּקְצָת הָעִתִּים, וְיִהְיוּ שֶׁלֹּא כִּרְצוֹנוֹ וְכַוָּנָתוֹ בִּקְצָתָם*, וְהֵם יוֹרוּךְ, כִּי יֵשׁ לַבּוֹרֵא יִתְעַלֶּה מֶמְשֶׁלֶת עָלָיו, וְשֶׁהוּא תַּחַת מַאֲסָרוֹ, יַתִּיר לוֹ* מַה שֶּׁיֶּחְפָּץ* וְיִמְנָעֵהוּ מִמַּה שֶׁאֵינוֹ חָפֵץ. וְיֵרָאֶה לָךְ מִמֶּנּוּ זֶה גַּם בִּתְנוּעַת לְשׁוֹנוֹ וְשִׁמְעוֹ וּרְאוּתוֹ. וַאֲנִי רוֹאֶה אַחַר כֵּן*, שֶׁהַגְּמוּל וְהָעֹנֶשׁ* עוֹבְרִים עָלָיו כְּפִי מַעֲשָׂיו וּתְנוּעוֹתָיו לַעֲבוֹדַת הָאֱלֹהִים וּלְהַמְרוֹתוֹ.

יכולת הבחירה ניתנה לאדם
וּכְבָר אָרְכוּ מַחֲלוֹקוֹת הַחֲכָמִים בְּאָפְנֵי הַהֲפָקָה* בֵּין הַהֶכְרֵחַ* וְהַצֶּדֶק*.
מֵהֶם* מִי שֶׁאָמַר, כִּי כָּל הַמַּעֲשִׂים הָאֱנוֹשִׁיִּים הוֹלְכִים כְּחֵפֶץ הָאָדָם בָּהֶם וִיכָלְתּוֹ וְכֹחוֹ, מָסַר אֱלֹהִים בְּיָדוֹ עִנְיְנֵיהֶם וְהִשְׁלִיטוֹ בָּהֶם, וְכִי כְּבוֹד הָאֱלֹהִים נָקִי מֵהֶם, וְעַל כֵּן הִתְחַיֵּב עֲלֵיהֶם הַגְּמוּל וְהָעֹנֶשׁ.

כל תנועות האדם מה'
וּמֵהֶם מִי שֶׁמֵּשִׁיב* הַמַּעֲשִׂים הָאֱנוֹשִׁיִּים וְזוּלָתָם אֶל הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ, וְאָמַר, כִּי כָּל תְּנוּעָה הַמִּתְחַדֶּשֶׁת בָּעוֹלָם מִמְּדַבֵּר וְדוֹמֵם הִיא בִּרְשׁוּת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ וּגְזֵרָתוֹ וְדִינוֹ וְתַחַת מַאֲסָרוֹ, וְאֵין נִמְלָט מִמֶּנּוּ כְשַׂעֲרָה, לֹא פָחוֹת מִמֶּנָּה וְלֹא לְמַעְלָה הֵימֶנָּה. וְכַאֲשֶׁר הִקְשׁוּ עֲלֵיהֶם* בְּדֶרֶךְ הַגְּמוּל וְהָעֹנֶשׁ, אָמְרוּ: עִנְיַן הַגְּמוּל וְהָעֹנֶשׁ אֵין אָנוּ יוֹדְעִים צוּרָתוֹ וְלֹא מַהַלְכֵי דִינָיו, וְהָאֱלֹהִים צַדִּיק וְלֹא יְעַוֵּל, וְנֶאֱמָן בְּמַה שֶּׁיָּעַד מִן הַגְּמוּל וְהָעֹנֶשׁ וְלֹא יַעֲבֹר, נֶחְלְשׁוּ דֵעוֹתֵינוּ* מֵהַשִּׂיג כֹּחַ הֲוָיַת חָכְמָתוֹ, וְצִדְקוֹ יוֹתֵר גָּלוּי וְחַסְדּוֹ נִרְאֶה יוֹתֵר, מִמַּה שֶּׁנַּחַשְׁדֵהוּ* בְּדִינָיו, אֵין אֱלוֹהַּ מִבַּלְעָדָיו.

אמונה בשתי הדעות
וּמֵהֶם מִי שֶׁרָאָה לְהַאֲמִין בִּשְׁתֵּי הַדֵּעוֹת*: הַהֶכְרֵחַ וְהַצֶּדֶק, וְאָמַר, כִּי הַמַּעֲמִיק בָּהֶם אֵינוֹ נִצָּל מֵחֵטְא* וּמִכְשׁוֹל עַל אֵיזֶה דֶרֶךְ שֶׁיִּסְבֹּר אוֹתָם. וְאָמְרוּ: הַנָּכוֹן, שֶׁנַּעֲשֶׂה מַעֲשֵׂה מִי שֶׁיַּאֲמִין כִּי הַמַּעֲשִׂים מֻנָּחִים לְאָדָם*, יִגָּמֵל וְיֵעָנֵשׁ עֲלֵיהֶם, וְנִשְׁתַּדֵּל בְּכָל אֲשֶׁר יוֹעִילֵנוּ אֵצֶל הַבּוֹרֵא בִּשְׁנֵי הָעוֹלָמִים, וְנִבְטַח בֵּאלֹהִים בִּטְחוֹן מִי שֶׁהִתְבָּרֵר אֶצְלוֹ כִּי מֶמְשֶׁלֶת כָּל הַמַּעֲשִׂים וְהַתְּנוּעוֹת, וְהַתּוֹעֶלֶת וְהַנֶּזֶק, בִּגְזֵרַת יְיָ וּרְשׁוּתוֹ וּבְמַאֲמָרוֹ, וְכִי לָאֵל יִתְבָּרַךְ הַטַּעֲנָה הַנִּצַּחַת* עַל הָאָדָם, וְאֵין טַעֲנָה לָאָדָם עַל הָאֱלֹהִים יִתְבָּרָךְ.

אין יכולת להשיג פתרון
וְהַדַּעַת הַזֹּאת קְרוֹבָה אֶל דֶּרֶךְ הַהַצָּלָה מִכָּל אֲשֶׁר קָדַם זִכְרוֹ, כִּי מִן הָאֱמֶת וְהַנְּכוֹנָה, שֶׁנּוֹדֶה בַּסִּכְלוּת בַּדָּבָר הַזֶּה מֵחָכְמַת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ, מִפְּנֵי חֲלִישׁוּת דַּעְתֵּנוּ וּמִמִּעוּט הַכָּרָתֵנוּ. וּבְסִכְלוּתֵנוּ בּוֹ* פָּנִים מֵאָפְנֵי הַטּוֹבָה, וְלָזֶה* נֶעְלַם מִמֶּנּוּ, וְאִלּוּ הָיְתָה לָנוּ בְּעָמְדֵנוּ עַל הַסּוֹד הַזֶּה* תַקָּנָה*, הָיָה הַבּוֹרֵא מְגַלֶּה אוֹתָהּ לָנוּ.
___________________________________
הַבְּחִינָה – ההתבוננות בעולם. שֶׁיִּהְיוּ – יתממשו ויצליחו. בִּקְצָתָם – לפעמים. יַתִּיר לוֹ – יאפשר לו להצליח. שֶּׁיֶּחְפָּץ – שירצה ה'. אַחַר כֵּן – מצד שני. שֶׁהַגְּמוּל וְהָעֹנֶשׁ – האדם מקבל שכר ועונש לפי פעולתיו ומכאן שיש לאדם בחירה לפעול כרצונו. בְּאָפְנֵי הַהֲפָקָה – דרכי יישוב הסתירה. בֵּין הַהֶכְרֵחַ – ההבנה שהאדם מוכרח במעשיו וללא בחירה. וְהַצֶּדֶק – השכר והעונש המורים על בחירת האדם. מֵהֶם – מן החכמים. שֶׁמֵּשִׁיב – מייחס. הִקְשׁוּ עֲלֵיהֶם וכו' – אם הכל מוכרח, מדוע האדם נענש על מעשיו הרעים שנעשו ללא בחירתו. נֶחְלְשׁוּ דֵעוֹתֵינוּ – אין בכוח השכל האנושי להשיג את חוכמת הקב"ה בהנהגתו את עניין השכר והעונש. שֶּׁנַּחַשְׁדֵהוּ – בחוסר צדק. לְהַאֲמִין בִּשְׁתֵּי הַדֵּעוֹת – שתי התפיסות נכונות. מֵחֵטְא – מטעות. מֻנָּחִים לְאָדָם – מסורים לבחירת האדם. הַטַּעֲנָה הַנִּצַּחַת – שהרי הבחירה ביד האדם לעשות רע ולהיענש. וּבְסִכְלוּתֵנוּ בּוֹ – חוסר יכולתנו להבין זאת אף היא לטובתנו. וְלָזֶה – ולכן. הַסּוֹד הַזֶּה – הבנת היחס בין ההכרח לצדק. תַקָּנָה – תועלת.

ביאורים
אתמול ראינו את הסתירה שלכאורה קיימת בין היכולת הבלתי מוגבלת של הקב"ה לבין הבחירה המצויה בידי האדם.
עוד לפני שפורש את תשובתו, רבנו בחיי, מציין שעינינו רואות ששני הצדדים קיימים במציאות. רואים אנו אצל האדם, שלא כל מה שהוא בוחר לעשות הוא מצליח לממש, ולא הכל תלוי בו – אם כן גם לאדם אין בחירה באופן שלם. אלא שהקב"ה ברצונו נתן מקום לאדם להחליט כפי רצונו, ובמקום הזה באמת האדם בוחר איך לנהל את מעשיו. אך היכן שהקב"ה חפץ שלא ליתן לאדם בחירה – הוא מונע מהאדם את הבחירה ומנהל את האדם כפי רצונו.
אך מהו בדיוק היחס בין שלטון ה' בעולם לבין הבחירה? לכך מביא רבנו בחיי כמה תשובות:
הדעה האחת סוברת שכל מעשי האדם תלויים בבחירתו, והקב"ה אינו מתערב בהם, ועל כן הוא נענש כשחוטא ומקבל שכר כשהולך בדרך הישר. אגב, דעה דומה לזו היא דעת הרמב"ם. הדעה השנייה סוברת שבוודאי שכל מעשי האדם מיוחסים אך ורק לקב"ה, והוא הקובע כל דבר איך יֵעָשה ומתי יֵעָשה. אך את השכר והעונש באמת אין שכלנו מבין, כמו שאיננו מבינים מתי הקב"ה מעניש ומתי לא, לפי איזו מידה הוא מעניש בכל חטא וכדומה.
הקושי על דעה זו הוא ברור, שבפסוקים שהביא רבנו בחיי מפורש עניין הבחירה, לדוגמא: "רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם אֶת הַחַיִּים וְאֶת הַטּוֹב וְאֶת הַמָּוֶת וְאֶת הָרָע, וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים" (דברים יא, כו).
הדעה השלישית היא המאזנת בין שתי הדעות הקיצוניות, ואומרת שיש לאדם יכולת בחירה לנהל את מעשיו כפי רצונו, וכמו כן הקב"ה משגיח על הכל והכל מונהג על ידיו.
אין אנו מבינים כיצד יתכנו שני הדברים כאחד, כי מפאת קטנות השגתנו את גדולת ד' אין שכלנו יכול לתפוס דבר זה, אך אנו צריכים לדעת שכך הם הדברים.

הרחבות
•משמעות חוסר ההבנה
בְסִכְלוּתֵנוּ בוֹ פָּנִים מֵאָפְנֵי הַטּוֹבָה. רבנו בחיי מסביר שאיננו מבינים את היחס בין הידיעה לבחירה, מכיוון שמדובר בסוד. גם הרמב"ם כותב: "שתשובת שאלה זו ארוכה מארץ מידה ורחבה מני ים", ומבאר: "שהקב"ה אינו יודע בדעה שהיא חוץ ממנו כבני אדם שהן ודעתם שנים, אלא הוא יתברך שמו ודעתו אחד. ואין דעתו של אדם יכולה להשיג דבר זה על בוריו" [הלכות תשובה ה, ה].
הראב"ד מקשה על דברי הרמב"ם: "לא נהג זה המחבר מנהג החכמים, שאין אדם מתחיל בדבר ולא ידע להשלימו והוא החל בשאלות קושיות והניח הדבר בקושייא והחזירו לאמונה וטוב היה לו להניח הדבר בתמימות התמימים ולא יעורר לבם ויניח דעתם בספק".
תירוץ לקושיית הראב"ד אנו מוצאים בדברי הרבי מלובביץ' : ניתן להמשיל את הדבר לציור שאינו מובן. למרות שהאדם המתבונן בציור מקשה עליו קושיות, ברור שהציור קיים כפי שהוא. כך גם פה, יכולת הבחירה של האדם היא דבר קיים, אף שיש לנו קושיות עליה. ככל שנעמיק יותר בכך שאיננו מסוגלים להבין את ידיעת ה' כפי שאומר לנו הרמב"ם, נתייחס לציור בצורה טובה יותר, ובכך נעמיק את היחס בינינו לבין ה'. לפי דברים אלו, בדברי הרמב"ם ישנה תשובה לשאלה ולא דרישה להאמין בלא הבנה [שער היחוד והאמונה מהדורת לוין עמ' 306-307].
ניווט מהיר
שיעורים באתר ישיבה
    • ספריה
    • פרשת שבוע ותנ"ך
    • שבת ומועדים
    • הלכה מחשבה ומוסר
    • משנה וגמרא
    • משפחה חברה ומדינה
    • מדורים
    45 דק'
    לנתיבות ישראל

    ארץ נחלתנו

    מאמר שבע עשרה- "תמימים נהיה- בתורה ובארץ"

    ביחס לתוכנית החלוקה יש לברר כי ארץ ישראל שלנו מכמה צדדים. מצד איסור מכירתה לגויים, מצד האמונה בה' שיש לרוב העולם והוא הנחילנו את הארץ, מצד ההיסטוריה ומצד התוכן הפנימי שלה המתאים לתורתנו.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ח אייר תשפ"ה
    47 דק'
    יום הזכרון

    הלימוד המיוחד לחודש אייר

    הערבות ביום הזיכרון, אייר זה חודש של גילוי האור שמופיע דרך הדמויות המיוחדות של הנופלים, הלימוד של חודש אייר מתלמידי רבי עקיבא שאמנם יש צד כללי אבל זה לא סותר את הכבוד האישי, יום הזיכרון זה להתבונן על הנשמות הענקיות האלה ולשאוף גם אנחנו להיות כאלה, כולנו מגוסים למסירות נפש - בכל משימה, מי שמוסר נפש זה הדרגה הכי גבוהה בדבקות בה' וכן ברמת השגחה הכי גבוהה והם לא נפגעו אלא התעלו כמו במיתת נשיקה, מסירות נפש בדורנו זה גילוי שכינה שמרוממת את כל האומה, חיבור יום העצמאות לזיכרון שורשו בגאולת מצרים שבכל השלמת הגאולה יש דין קודם, בקריעת ים סוף "דבר אל בני ישראל ויסעו" - בכל דור צריך את מוסרי הנפש כדי להתקדם, בגאולה בדורנו צריך מסירות נפש בפועל שמביאה רמה מיוחדת של שותפות בגאולה וצמיחה בעם ישראל, ההלל מבטא בהדרגה את השותפות שלנו בגאולה, אנחנו אומרים הלל על הזכות למסירות נפש, מי שיש לו מעורבות אומר שירה, אנחנו בשלב של גאולה עם יסורין - ששון, השלב הבא זה "שמחה בלי יסורים".

    הרב ש. יוסף וייצן | ב' אייר תשפ"ה
    13 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    להתבונן בגודל של הגאולה

    הגאולה שלנו באמת זה תהליך ארוך שאנחנו לא תופסים עד כמה הקב"ה מקצר לנו, מעלתה של ארץ ישראל עליונה ולא נתפסת בשכל האנושי, יום העצמאות שינה את העולם באופן פנימי למעלה עליונה, מעלה של ציבור.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ג' אייר תשפ"ה
    5 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    "לפיכך אנחנו חייבים להודות לך"

    מצד עבודת המידות צריך להתבונן בגודל של היום שלא להיות כפוי טובה, צריך להתבונן לעומק בצמיחה ובהתפתחות של עם ישראל מעבר למה שמראים בחוץ ולהודות לה' על כל נפלאותיו

    הרב יאיר וסרטיל | ג' אייר תשפ"ה
    5 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    החירות האמיתית שמתגלה בפסח

    מצה זכר להחמצה וההחמצה והחיפזון הם מבטאים שקם עם חדש עם ייעוד וזה הנס הגדול, חירות זה שאדם עושה את רצונו הפנימי לכן החרות הרוחנית היא הכי גדולה, פסח מסוגל להוציא את החירות לכל אחד יותר, וכל פסח מקדם את עם ישראל בחירות שלו.

    הרב יאיר וסרטיל | י"ח ניסן תשפ"ה
    43 דק'
    אחרי מות

    מעלת הכהנים ועניין קרבן העומר

    שיחת מוצ"ש פרשות אחרי מות-קדושים תשפ"ה

    תפקיד הכהנים זה לקרב אותנו אל הקב"ה, כהן בעל מום לא יכול לעבוד, וזה מלמד אותנו איך צריך לגשת לעבודת ה'. והבאתם את עומר ראשית קצירכם - ההתחלה לקב"ה, אל תהי מצוות העומר קלה בעינך - לכל דבר יש תפקיד.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ' אייר תשפ"ה
    פרפראות בפרשה א-ת פ"ש

    פרפראות בפרשה א-ת-פ"ש אמור

    מה הטעם שהקרבן ירצה דווקא מיום השמיני ולא מיום אחר | כל מצוות עשה שהזמן גרמא נשים פטורות חוץ מג' מצוות. וסימנך אמן | מה הטעם שיום הכיפורים נקבע דווקא בעשירי לחודש השביעי הוא י' בחודש תשרי. ועוד

    רבנים שונים | אייר תשפ"ה
    58 דק'
    עניני החג

    דין זמן בגיטין

    גמרא מגילה, ירושלמי פסחים, רמב"ם, טור הלכות מגילה

    נמוק"י סנהדרין לב: ד"ה והא דאמרינן, תומים ס' ל"ד סק"ט, חידושי ר' חיים הלוי על הרמב"ם הל' עדות פ"ג ה"ד, נדרים צ: במשנה, רן במקון ד"ה ואיכא למידק, רש"י שבת קמ"ה: ד"ה לעדות, ש"ש ש"ז פ"א. מפני מה הצריכו זמן בגט? שמא יחפה על בת אחותו, קושיית התומים, מה הבעיה שיחפה על בת אחותו, הרי בדין הוא מחפה, שכן כשנותן גט בלי זמן, הדין הוא שאפקעינהו רבנן לקידושי מינה, א"כ מעולם היא לא הייתה מקודשת לו, וכשהיא זינתה, היא הייתה פנויה! תירוץ הקושיה על פי יסודו של ר' חיים, שני שימושים לשטר הגט, חלות וראיה.

    הרב חיים כץ | ט"ו אייר תשפ"ה
    שו"ת "במראה הבזק"

    מסחר באינטרנט ושמירת השבת

    מתוך העלון חמדת ימים | אייר תשפ"ה
    31 דק'
    גיטין

    עדי מסירה כרתי

    הבנת יסוד המחלוקת בין רבי מאיר לרבי אלעזר האם עדי מסירה כרתי או עדי חתימה כרתי, ומהי ההגדרה של עדי חלות

    הרב דוד ניסים זאגא | ט"ז אייר תשפ"ה
    44 דק'
    לימוד והעמקה ספר שמואל

    רוח ה' של דוד ושל שמואל

    שמואל א, פרק טז' פסוק יג'

    בעקבות משיחת דוד צלחה עליו רוח ה'. התבוננות ביחס בין רוח ה' של דוד ורוח אלוהים של שאול. עבדי שאול מביאים פתרון ובעקבות כך וגורמים לשאול לקנא בדוד.

    הרב שמעון קליין | ט"ז אייר תשפ"ה
    40 דק'
    מלכים - הרב עידו יעקובי

    סיום מעשי יהוא ותחילת מלכות ומעשי עתליה

    מלכים ב סוף פרק י תחילת פרק יא

    המהלך האסטרטגי של יהוא/דברי המדרש המנגידים את אברהם ושרה מול אחאב ואיזבל/הסבר מחלוקת האמוראים מה היה הגורם שהטעה את יהוא בעבודת הבעל/הריגת עתליה את כל בני המלך מלבד יואש.

    הרב עידו יעקובי | י"ד אייר תשפ"ה
    חמדת השבת

    חמדת השבת: עד היכן ברכת זימון

    הרב בצלאל דניאל | אייר תשפ"ה
    פרשת שבוע

    פרשת השבוע: על אהבה, איבה ורוח רעה במשפחה

    הרב יוסף כרמל | אייר תשפ"ה
    46 דק'
    פשט ודרש – הרב משה גנץ

    אמונה באה עם השכל

    אין לחשוד בחז"ל על קביעת דברים שאינם מסדרים עם השכל, מבט רחב על דבריהם מאפשר להבין את המסרים העמוקים שלהם דוקא מתוך העמידה על האמת כפי שהשכל מקבלה. דרשות רבות נוצרו בדרך שיבינו כי אנם הפשט ויחפשו את המסר שחבוי בהם.

    הרב משה גנץ | ט"ז אייר תשפ"ה
    קרוב אליך

    קרוב אליך – אמור

    עלון מספר 555

    עלון מספר 555

    רבנים שונים | אייר תשפ"ה
    undefined
    55 דק'
    שבועות

    שבועות דף י"ד

    הרב אלי סטפנסקי | י"ז אייר תשפ"ה
    undefined
    54 דק'
    שבועות

    שבועות דף י"ג

    הרב אלי סטפנסקי | ט"ז אייר תשפ"ה
    undefined
    5 דק'
    ל"ג בעומר

    'בר יוחאי נמשחת אשריך' - מקורם והסברם של פיוטים על רבי שמעון בר יוחאי

    הרב יצחק בן יוסף | אייר תשפ"ה
    undefined
    5 דק'
    אמור

    פרשת אמור – איך יתכן שיש לי יום יום חג?

    הרב מאיר גולדויכט | אייר תשפ"ה
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il