בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • גבורות השם
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה
4 דק' קריאה
המלאכים עבדים וישראל בנים
וְאָמְרוּ שֶׁהַמַּלְאָכִים נִקְרָאִים: עֲבָדִים, מִפְּנֵי שֶׁהֵם נִבְרָאִים לְצֹרֶךְ הָעוֹלָם, כִּי הֵם מְמֻנִּים עַל עִנְיְנֵי הָעוֹלָם כְּמוֹ הָעֶבֶד שֶׁהוּא מְמֻנֶּה עַל צֹרֶךְ הַבַּיִת. וְיוֹרֶה שְׁמָם עֲלֵיהֶם, שֶׁנִּקְרָא מַלְאָךְ מִלְּשׁוֹן שְׁלִיחוּת, שֶׁהוּא נִשְׁלָח לַעֲשׂוֹת רְצוֹנוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא. אֲבָל יִשְׂרָאֵל הֵם נִקְרָאִים: בָּנִים, כְּמוֹ שֶׁהַבֵּן הוּא 1 עָלוּל מִן הָאָב כָּךְ יִשְׂרָאֵל הֵם עֲלוּלִים מִן 2 הָעִלָּה הָרִאשׁוֹנָה. וְאֵין לְהַאֲרִיךְ בְּכָאן לָמָּה רָאוּי שֶׁיִּשְׂרָאֵל יִהְיוּ עֲלוּלִים רִאשׁוֹנִים אַף לַמַּלְאָכִים.

שירת ישראל קדמה לשירת המלאכים כי הם בנים
וְאָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: בְּוַדַּאי יִשְׂרָאֵל יֹאמְרוּ שִׁירָה תְּחִלָּה, כִּי הֶעָלוּל בָּרִאשׁוֹנָה מוֹרֶה עַל הָעִלָּה תְּחִלָּה, כִּי אֵין עָלוּל בְּלֹא עִלָּה. וּלְפִיכָךְ יִשְׂרָאֵל יֹאמְרוּ שִׁירָה לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא קֹדֶם מִן הַמַּלְאָכִים, אַף כִּי הֵם גַּם כֵּן נִבְרְאוּ מִן הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וַעֲלוּלִים מִמֶּנּוּ, כֵּיוָן שֶׁיִּשְׂרָאֵל הֵם עֲלוּלִים בָּרִאשׁוֹנָה בְּמַה שֶּׁהוּא יִתְבָּרַךְ עִלָּה, וְהַמַּלְאָכִים אִם שֶׁגַּם הֵם עֲלוּלִים מִמֶּנּוּ, אֵין זֶה בָּרִאשׁוֹנָה כְּמוֹ יִשְׂרָאֵל, כִּי נִבְרְאוּ לְשַׁמֵּשׁ בָּעוֹלָם מַה שֶּׁנִּשְׁלָחִים מִן הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וּלְפִיכָךְ הֵם נִמְשָׁכִים וּטְפֵלִים אַחַר דָּבָר אַחֵר. וּלְכָךְ יִשְׂרָאֵל שֶׁהֵם בָּנָיו מוֹרִים תְּחִלָּה עַל הָעִלָּה, וּלְכָךְ שִׁירָתָם תְּחִלָּה.

מחלוקת בחז"ל במעלת האישה ביחס למלאכים וביחס לאיש
וְסָבַר רַב דְּמִכָּל מָקוֹם הַמַּלְאָכִים קָדְמוּ לַנָּשִׁים, כִּי הַנָּשִׁים גַּם כֵּן טְפֵלִים לָאֲנָשִׁים, וּכְדִכְתִיב (בראשית ב, יח): אֶעֱשֶׂה לּוֹ עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ. וּמֵאַחַר שֶׁאֵין הָאִשָּׁה נִבְרֵאת 3 בְּעֶצֶם לְגַמְרֵי כְּמוֹ הָאָדָם, רָאוּי שֶׁהַמַּלְאָכִים קוֹדְמִים, שֶׁיֵּשׁ לָהֶם מַעֲלָה יוֹתֵר שֶׁהֵם מִן הָעֶלְיוֹנִים. וְרַבִּי לֵוִי חוֹלֵק גַּם בָּזֶה, דְּמִכָּל מָקוֹם גַּם הָאִשָּׁה בִּכְלַל הָאָדָם, שֶׁנֶּאֱמַר (שם ה, ב): זָכָר וּנְקֵבָה בְּרָאָם וַיִּקְרָא שְׁמָם אָדָם, כִּי אֵין הַזָּכָר אָדָם בְּלֹא נְקֵבָה, וּשְׁנֵיהֶם בְּיַחַד הֵם הָאָדָם. וְנִרְאֶה 4 דְּבִפְלוּגְתָּא דְּרַב וּשְׁמוּאֵל דִּבְפֶרֶק הָרוֹאֶה (ברכות סא, א) פְּלִיגִי. וַיִּבֶן אֶת הַצֵּלָע (בראשית ב, כב), פְּלִיגִי רַב וּשְׁמוּאֵל, חַד אָמַר: פַּרְצוּף, וְחַד אָמַר: זָנָב. פֵּרוּשׁ: כִּי מַאן דַּאֲמַר פַּרְצוּף סְבִירָא לֵיהּ כִּי הָאִשָּׁה כְּמוֹ פַּרְצוּף שֵׁנִי, שֶׁהָאִשָּׁה עִקָּר כְּמוֹ הַזָּכָר. וּלְפִיכָךְ כַּאֲשֶׁר הָיְתָה נִבְרֵאת עִם הָאָדָם, הָיְתָה נִבְרֵאת פַּרְצוּף בִּפְנֵי עַצְמוֹ כְּמוֹ הָאָדָם. וּמַאן דַּאֲמַר זָנָב, סְבִירָא לֵיהּ כִּי הָאִשָּׁה טְפֵלָה אֵצֶל הָאָדָם, וּלְפִיכָךְ כַּאֲשֶׁר נִבְרֵאת עִם הָאָדָם לֹא הָיְתָה נִבְרֵאת פַּרְצוּף 5 רַק זָנָב, שֶׁהַזָּנָב נִמְשָׁךְ וְטָפֵל אֵצֶל הַגּוּף. אָמְנָם לְפִי דַעַת הַכֹּל קוֹדֵם יִשְׂרָאֵל לַמַּלְאָכִים.
____________________________
חכמים במדרש כינו את המלאכים: עבדים, מפני שהם נבראו לצורך העולם, כי הם ממונים על ענייני העולם כדוגמת העבד הממונה על צרכי הבית. גם שמם מורה על מהותם, שנקראו: מלאך, ומלאך הוא שליח, כי נשלחו לעשות את רצונו של הקב"ה בעולם. אבל ישראל נקראים: בנים, כמו שהבן 1 נברא ישירות מהאב, כך ישראל נבראו ישירות 2 מהקב"ה. ואין להאריך כאן בעניין זה, למה ישראל הם הנבראים הראשונים ואף קודמים למלאכים.
אמר הקב"ה שישראל יאמרו שירה לפני המלאכים, כי הנבראים בצורה ישירה מורים על הבורא תחילה, כי אין נברא בלא בורא. לכן ישראל יאמרו שירה לפני המלאכים, כי אף שגם המלאכים נבראו על ידי הקב"ה, אבל מכיון שישראל נבראו ישירות על ידי הקב"ה, ניכר בהם שהוא בוראם, ואילו המלאכים אף שנבראו גם הם על ידי הקב"ה, לא נבראו תחילה כישראל, כי בריאת המלאכים היא לשרת בעולם והם שלוחיו יתברך לכך, לכן הם טפלים לדבר אחר החשוב מהם שהוא תכלית הבריאה. לכן ישראל נחשבים כבנים ומורים ראשונה על הבורא, ולכן שירתם קודמת.
לדעת רב המלאכים קודמים לנשים, כי גם הנשים נחשבות כטפלות לאנשים, כמו שנאמר: אעשה לו עזר כנגדו, משמע שגם האשה לא נבראה כמו אדם 3 לצורך התכלית אלא כדי לסייע להגיע לתכלית, אם כן ראוי שיוקדמו המלאכים לנשים, כי יש להם מעלה גבוהה יותר שכן הם רוחניים. ורבי לוי חולק ולדעתו הנשים קודמות למלאכים, כי האשה בכלל האדם, שנאמר: זכר ונקבה בראם... ויקרא את שמם אדם, כי אין הזכר אדם בלא הנקבה, ושניהם ביחד נקראים: אדם. נראה 4 שמחלוקת רב ולוי היא כמחלוקת רב ושמואל בפרק הרואה על הפסוק: ויבן את הצלע, שאחד אמר: פרצוף ואחד אמר: זנב. פירוש מחלוקתם: האומר פרצוף סובר שהאשה היא כמו פרצוף שני, שהיא עיקר כמו הזכר. לכן כאשר נבראה האשה נבראה פרצוף בפני עצמו, כמו אדם. והאומר זנב סובר, שהאשה טפילה לאיש, לכן כאשר נבראה עם האדם לא נבראה פרצוף 5 אלא זנב, שהזנב נמשך אחר הגוף וטפל אליו. אבל לדעת כולם ישראל קודמים למלאכים.


ביאורים
אופן ההשתלשלות שבו ברא הקב"ה את עולמו בנוי בדרך שבה הבורא, שהוא אחד, ברא בריאה אחת, העומדת במרכזו של עולם, והיא מהווה יסוד לשאר הבריאה. בריאה יחידה זו היא עם ישראל . ישראל הם בניו של הקב"ה, והם הבריאה העיקרית והשורשית והיסוד לכל העולם. ממילא עם ישראל הם הבריאה המרכזית ביותר בעולם, והיא היחידה שמתייחסת ישירות אל בוראה ביחס של אב ובן.
חכמינו נחלקו במדרש בעניין השירה שנאמרה לאחר שנקרע ים סוף – מי אמר שירה זו ומי קדם באמירתה למי. לדברי כולם, ישראל נחשבים בניו של הקב"ה, ולכן הם קודמים לומר שירה לפני המלאכים, המוגדרים כעבדים, והדיון הוא סביב השאלה האם המלאכים קדמו לנשים או להיפך. לכאורה הדבר אינו מובן. מה משנה לנו מה היה באותו הדור ומי הקדים את מי בשירה?
המהר"ל מסביר שאמירת השירה מבטאת את גילוי כבודו של הבורא בעולם. בריאתה של המציאות כולה היא בפקודתו של הבורא ולכבודו, ולכן מי שעומד במרכז הבריאה הוא הקודם לומר שירה. הוא מסביר שאף-על-פי שגם המלאכים נבראו בידי הבורא ופועלים בשליחותו, בכל זאת במרכזה של המציאות עומדים דווקא עם ישראל, שנקראו 'ראשית'. כך הוא מסביר את דברי חז"ל, שאמרו שישראל, שהם בניו של מקום, קדמו באמירת השירה אפילו למלאכים, המוגדרים כעבדים.
אך כדי לבדוק אם הנשים קדמו גם הן למלאכים באמירת השירה, יש לבחון את בריאת האישה. אם נאמר שהאישה נבראה בתחילה כמציאות לעצמה המחוברת אל האיש – אז ודאי ששירת נשות ישראל קדמה לשירת המלאכים. אך אם נאמר שהאישה בתחילה הייתה כלולה באיש ואחר-כך היא הופרדה ממנו לבריאה בפני עצמה - אז נמצא שלאישה אין הופעה עצמית בנקודה היסודית (נקודת הראשית), ולכן קדמו להן המלאכים בשירה, שהרי הם רוחניים ועליונים.

הרחבות
 משמעות מעמד האשה כעיקר או כטפל
וַיִּבֶן אֶת הַצֵּלָע (בראשית ב, כב), פְּלִיגִי רַב וּשְׁמוּאֵל, חַד אָמַר: פַּרְצוּף, וְחַד אָמַר: זָנָב. על פי המהר"ל, נחלקו רב ושמואל האם האישה עיקרית כמו הזכר, או שהאישה טפלה לזכר. הרב קוק מסביר ששורש המחלוקת נעוץ בהבנה בעומק כוחות הנפש: "כח הרגש המיוחד לאשה, הדבר מסופק בערך מעלתו בתכונות הנפש, אם הוא תוצאה רק מכח השכל, שבהיותו נחלש ממעלתו אז יפעל על פי סדרי הרגש והטעם, או שהוא מכונה עצמית עומדת לפעול במעלתה המיוחדת, ומה שהיא עשירה בכוחות רבים אינם משיורי כח השכל, כי אם רכושה העצמי. הצד הראשון הוא למאן דאמר (למי שאמר) זנב, והשני למאן דאמר פרצוף" [עין איה ברכות ט, קצב].
על פי הסבר זה נחלקו הדעות האם כוח הרגש הוא רק ביטוי של תודעות שכליות בצורה רגשית, או שהוא כוח עצמאי שאין מקורו בשכל.
ניווט מהיר
שיעורים באתר ישיבה
    • ספריה
    • פרשת שבוע ותנ"ך
    • שבת ומועדים
    • הלכה מחשבה ומוסר
    • משנה וגמרא
    • משפחה חברה ומדינה
    • מדורים
    45 דק'
    לנתיבות ישראל

    ארץ נחלתנו

    מאמר שבע עשרה- "תמימים נהיה- בתורה ובארץ"

    ביחס לתוכנית החלוקה יש לברר כי ארץ ישראל שלנו מכמה צדדים. מצד איסור מכירתה לגויים, מצד האמונה בה' שיש לרוב העולם והוא הנחילנו את הארץ, מצד ההיסטוריה ומצד התוכן הפנימי שלה המתאים לתורתנו.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ח אייר תשפ"ה
    47 דק'
    יום הזכרון

    הלימוד המיוחד לחודש אייר

    הערבות ביום הזיכרון, אייר זה חודש של גילוי האור שמופיע דרך הדמויות המיוחדות של הנופלים, הלימוד של חודש אייר מתלמידי רבי עקיבא שאמנם יש צד כללי אבל זה לא סותר את הכבוד האישי, יום הזיכרון זה להתבונן על הנשמות הענקיות האלה ולשאוף גם אנחנו להיות כאלה, כולנו מגוסים למסירות נפש - בכל משימה, מי שמוסר נפש זה הדרגה הכי גבוהה בדבקות בה' וכן ברמת השגחה הכי גבוהה והם לא נפגעו אלא התעלו כמו במיתת נשיקה, מסירות נפש בדורנו זה גילוי שכינה שמרוממת את כל האומה, חיבור יום העצמאות לזיכרון שורשו בגאולת מצרים שבכל השלמת הגאולה יש דין קודם, בקריעת ים סוף "דבר אל בני ישראל ויסעו" - בכל דור צריך את מוסרי הנפש כדי להתקדם, בגאולה בדורנו צריך מסירות נפש בפועל שמביאה רמה מיוחדת של שותפות בגאולה וצמיחה בעם ישראל, ההלל מבטא בהדרגה את השותפות שלנו בגאולה, אנחנו אומרים הלל על הזכות למסירות נפש, מי שיש לו מעורבות אומר שירה, אנחנו בשלב של גאולה עם יסורין - ששון, השלב הבא זה "שמחה בלי יסורים".

    הרב ש. יוסף וייצן | ב' אייר תשפ"ה
    13 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    להתבונן בגודל של הגאולה

    הגאולה שלנו באמת זה תהליך ארוך שאנחנו לא תופסים עד כמה הקב"ה מקצר לנו, מעלתה של ארץ ישראל עליונה ולא נתפסת בשכל האנושי, יום העצמאות שינה את העולם באופן פנימי למעלה עליונה, מעלה של ציבור.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ג' אייר תשפ"ה
    5 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    "לפיכך אנחנו חייבים להודות לך"

    מצד עבודת המידות צריך להתבונן בגודל של היום שלא להיות כפוי טובה, צריך להתבונן לעומק בצמיחה ובהתפתחות של עם ישראל מעבר למה שמראים בחוץ ולהודות לה' על כל נפלאותיו

    הרב יאיר וסרטיל | ג' אייר תשפ"ה
    5 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    החירות האמיתית שמתגלה בפסח

    מצה זכר להחמצה וההחמצה והחיפזון הם מבטאים שקם עם חדש עם ייעוד וזה הנס הגדול, חירות זה שאדם עושה את רצונו הפנימי לכן החרות הרוחנית היא הכי גדולה, פסח מסוגל להוציא את החירות לכל אחד יותר, וכל פסח מקדם את עם ישראל בחירות שלו.

    הרב יאיר וסרטיל | י"ח ניסן תשפ"ה
    43 דק'
    אחרי מות

    מעלת הכהנים ועניין קרבן העומר

    שיחת מוצ"ש פרשות אחרי מות-קדושים תשפ"ה

    תפקיד הכהנים זה לקרב אותנו אל הקב"ה, כהן בעל מום לא יכול לעבוד, וזה מלמד אותנו איך צריך לגשת לעבודת ה'. והבאתם את עומר ראשית קצירכם - ההתחלה לקב"ה, אל תהי מצוות העומר קלה בעינך - לכל דבר יש תפקיד.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ' אייר תשפ"ה
    פרפראות בפרשה א-ת פ"ש

    פרפראות בפרשה א-ת-פ"ש אמור

    מה הטעם שהקרבן ירצה דווקא מיום השמיני ולא מיום אחר | כל מצוות עשה שהזמן גרמא נשים פטורות חוץ מג' מצוות. וסימנך אמן | מה הטעם שיום הכיפורים נקבע דווקא בעשירי לחודש השביעי הוא י' בחודש תשרי. ועוד

    רבנים שונים | אייר תשפ"ה
    58 דק'
    עניני החג

    דין זמן בגיטין

    גמרא מגילה, ירושלמי פסחים, רמב"ם, טור הלכות מגילה

    נמוק"י סנהדרין לב: ד"ה והא דאמרינן, תומים ס' ל"ד סק"ט, חידושי ר' חיים הלוי על הרמב"ם הל' עדות פ"ג ה"ד, נדרים צ: במשנה, רן במקון ד"ה ואיכא למידק, רש"י שבת קמ"ה: ד"ה לעדות, ש"ש ש"ז פ"א. מפני מה הצריכו זמן בגט? שמא יחפה על בת אחותו, קושיית התומים, מה הבעיה שיחפה על בת אחותו, הרי בדין הוא מחפה, שכן כשנותן גט בלי זמן, הדין הוא שאפקעינהו רבנן לקידושי מינה, א"כ מעולם היא לא הייתה מקודשת לו, וכשהיא זינתה, היא הייתה פנויה! תירוץ הקושיה על פי יסודו של ר' חיים, שני שימושים לשטר הגט, חלות וראיה.

    הרב חיים כץ | ט"ו אייר תשפ"ה
    שו"ת "במראה הבזק"

    מסחר באינטרנט ושמירת השבת

    מתוך העלון חמדת ימים | אייר תשפ"ה
    31 דק'
    גיטין

    עדי מסירה כרתי

    הבנת יסוד המחלוקת בין רבי מאיר לרבי אלעזר האם עדי מסירה כרתי או עדי חתימה כרתי, ומהי ההגדרה של עדי חלות

    הרב דוד ניסים זאגא | ט"ז אייר תשפ"ה
    44 דק'
    לימוד והעמקה ספר שמואל

    רוח ה' של דוד ושל שמואל

    שמואל א, פרק טז' פסוק יג'

    בעקבות משיחת דוד צלחה עליו רוח ה'. התבוננות ביחס בין רוח ה' של דוד ורוח אלוהים של שאול. עבדי שאול מביאים פתרון ובעקבות כך וגורמים לשאול לקנא בדוד.

    הרב שמעון קליין | ט"ז אייר תשפ"ה
    40 דק'
    מלכים - הרב עידו יעקובי

    סיום מעשי יהוא ותחילת מלכות ומעשי עתליה

    מלכים ב סוף פרק י תחילת פרק יא

    המהלך האסטרטגי של יהוא/דברי המדרש המנגידים את אברהם ושרה מול אחאב ואיזבל/הסבר מחלוקת האמוראים מה היה הגורם שהטעה את יהוא בעבודת הבעל/הריגת עתליה את כל בני המלך מלבד יואש.

    הרב עידו יעקובי | י"ד אייר תשפ"ה
    חמדת השבת

    חמדת השבת: עד היכן ברכת זימון

    הרב בצלאל דניאל | אייר תשפ"ה
    פרשת שבוע

    פרשת השבוע: על אהבה, איבה ורוח רעה במשפחה

    הרב יוסף כרמל | אייר תשפ"ה
    46 דק'
    פשט ודרש – הרב משה גנץ

    אמונה באה עם השכל

    אין לחשוד בחז"ל על קביעת דברים שאינם מסדרים עם השכל, מבט רחב על דבריהם מאפשר להבין את המסרים העמוקים שלהם דוקא מתוך העמידה על האמת כפי שהשכל מקבלה. דרשות רבות נוצרו בדרך שיבינו כי אנם הפשט ויחפשו את המסר שחבוי בהם.

    הרב משה גנץ | ט"ז אייר תשפ"ה
    קרוב אליך

    קרוב אליך – אמור

    עלון מספר 555

    עלון מספר 555

    רבנים שונים | אייר תשפ"ה
    undefined
    55 דק'
    שבועות

    שבועות דף י"ד

    הרב אלי סטפנסקי | י"ז אייר תשפ"ה
    undefined
    54 דק'
    שבועות

    שבועות דף י"ג

    הרב אלי סטפנסקי | ט"ז אייר תשפ"ה
    undefined
    5 דק'
    ל"ג בעומר

    'בר יוחאי נמשחת אשריך' - מקורם והסברם של פיוטים על רבי שמעון בר יוחאי

    הרב יצחק בן יוסף | אייר תשפ"ה
    undefined
    5 דק'
    אמור

    פרשת אמור – איך יתכן שיש לי יום יום חג?

    הרב מאיר גולדויכט | אייר תשפ"ה
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il