בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • נצח ישראל למהר"ל
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה
4 דק' קריאה
השכינה עם ישראל בגלותם ובגאולתם
אֲבָל לְעִנְיַן יִשְׂרָאֵל בְּגָלוּתָם הוּא עִנְיָן אַחֵר, שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בְּעַצְמוֹ עִמָּהֶם בְּגָלוּתָם. וּבְפֶרֶק בְּנֵי הָעִיר (מגילה כט, א): תָּנֵי, רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַאי אוֹמֵר: בּוֹא וּרְאֵה כַּמָּה חֲבִיבִין יִשְׂרָאֵל, שֶׁכָּל מָקוֹם שֶׁגָּלוּ שְׁכִינָה עִמָּהֶם. גָּלוּ לְמִצְרַיִם שְׁכִינָה עִמָּהֶם, שֶׁנֶּאֱמַר (ש"א ב, כז): הֲנִגְלֹה נִגְלֵיתִי לְבֵית אָבִיךָ בִּהְיוֹתָם בְּמִצְרַיִם. גָּלוּ לְעֵילָם שְׁכִינָה עִמָּהֶם, שֶׁנֶּאֱמַר (ירמיהו מט, לח): וְשַׂמְתִּי כִסְאִי בְּעֵילָם. גָּלוּ לְבָבֶל שְׁכִינָה עִמָּהֶם, שֶׁנֶּאֱמַר (ישעיהו מג, יד): לְמַעַנְכֶם שִׁלַּחְתִּי בָבֶלָה. גָּלוּ לֶאֱדוֹם שְׁכִינָה עִמָּהֶם, שֶׁנֶּאֱמַר (ישעיהו סג, א): מִי זֶה בָּא מֵאֱדוֹם חֲמוּץ בְּגָדִים מִבָּצְרָה וגו'. וְאַף כְּשֶׁהֵם עֲתִידִים לִגָּאֵל שְׁכִינָה עִמָּהֶם, שֶׁנֶּאֱמַר (דברים ל, ג): וְשָׁב ה' אֱלֹהֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ וגו', וְהֵשִׁיב לֹא נֶאֱמַר, אֶלָּא וְשָׁב, מְלַמֵּד שֶׁהַשְּׁכִינָה שָׁב עִמָּהֶם מִבֵּין הַגָּלוּת, עַד כָּאן. וְהָרַשְׁבָּ"א זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה בְּפֵרוּשׁ הַהַגָּדוֹת שֶׁלּוֹ הֻקְשָׁה לוֹ מַה שֶּׁאָמַר וְאַף כְּשֶׁהֵם עֲתִידִים לְהִגָּאֵל, פְּשִׁיטָא, אִם הוּא בַּגָּלוּת עִמָּהֶם, מִכָּל שֶׁכֵּן שֶׁהוּא בָּא עִמָּהֶם כְּשֶׁנִּגְאֲלוּ? וּלְכָךְ הֻצְרַךְ לְפָרֵשׁ, כִּי מַה שֶּׁאָמַר וּכְשֶׁנִּגְאֲלוּ שָׁב עִמָּהֶם מִן הַגָּלוּת, הַיְנוּ שֶׁבָּא לוֹמַר שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עִמָּהֶם 1 בְּגָלוּתֵינוּ זֶה, שֶׁהֵם נְפוֹצִים בְּכָל קַצְוֵי הָאָרֶץ. כָּךְ הֵם דִּבְרֵי הָרַשְׁבָּ"א.
________________________________
אומנם יש הבדל בין כשישראל בגלות או כשהם בארץ, כשהם בגלות הקב"ה נמצא איתם. בפרק בני העיר שנינו, רבי שמעון בר יוחאי אומר, בא וראה כמה חביבים ישראל לפני הקב"ה, שכל מקום שגלו שכינה עימהם. גלו למצרים שכינה עימהם, שנאמר: הנגלה נגליתי לבית אביך בהיותם במצרים. גלו לעילם שכינה עימהם, שנאמר: ושמתי כסאי בעילם. גלו לבבל שכינה עימהם, שנאמר: למענכם שלחתי בבלה. גלו לאדום שכינה עימהם, שנאמר: מי זה בא מאדום חמוץ בגדים מבצרה. ואף כשהם עתידים להגאל שכינה עימהם, שנאמר: ושב ה' אלוקיך את שבותך וכו' והשיב לא נאמר אלא ושב, מלמדנו שהשכינה שב עימהם מהגלות. התקשה הרשב"א בפירושי ההגדות, מדוע צריך הפסוק להשמיענו שגם לעתיד תגאל השכינה עימהם, הרי דבר פשוט הוא, שאם שכינה גלתה עימם, בודאי צריכה לשוב עימם כשיגאלו? לכן פירש הרשב"א, שבאמת אין הכוונה לחדש שהשכינה עתידה להיגאל עימהם, כי זה ברור מאליו, אלא הכוונה לומר, שגם בגלות זו, שהתפזרו למקומות רבים ולא גלו כולם למקום אחד, 1 השכינה עימהם בכל המקומות שהם פזורים בהם.


ביאורים
כל אדם שנמצא במצב קשה, זקוק מאוד למישהו גדול וחזק שיתן לו את התחושה שהוא עימו – עוזר לו, משתתף עימו ומצטער בצערו. על אחת כמה וכמה אם המצב שבו האדם נמצא הוא מצב של חוסר יציבות, האדם מתהלך ללא קרקע מוצקה, שמשמשת עבורו משען ומשהו להיות בטוח בו. במצב זה מה שהאדם הכי זקוק לו הוא תחושת היציבות והשותפות בנשיאת העול הנפשי הכבד.
תקופת הגלות היא תקופה קשה מאוד עבור עם ישראל, הם נפוצים ממקום למקום, סובלים מהצרות הרבות המתרגשות עליהם, וחשים שהקרקע נשמטת מתחת רגליהם. החיזוק הגדול שלו זכה עם ישראל בתקופה זו, הן מבחינה רוחנית והן מבחינה מוראלית, הוא הידיעה שהקב"ה עימם בגלותם. חז"ל תיארו לנו שהקב"ה יורד עימם לגלות, ומשתתף בכל צרה שהם חווים. במצב זה קל יותר להתחזק ולהתאזר בסבלנות, וגם קל יותר להרגיש איך בתוך ההסתר הקב"ה שותף עם עמו ונמצא עימם, וממילא קל יותר לחזק את הקשר עם הבורא ולהיות ראויים להיגאל. עובדה זאת משמעותית במיוחד לאור העובדה, שהקשר שבניגוד לאדם הנושא בעול עם חברו ושותף עימו בצרתו, אינו יכול תמיד להושיע אותו ולסייע לו באופן מעשי, ולעומת זאת הבורא שאיתנו בכל צרה אינו מוגבל ביכולותיו, וכל הכוחות נתונים לו.
אולם לפי זה עדיין לא ברור מדוע צריך לומר שבזמן הגאולה הקב"ה ישוב עימם, והרי פשוט שאם הקב"ה נמצא עימם בגלות הוא נמצא עימם גם בגאולה? המהר"ל מעלה קושיה זו בשם הרשב"א ומביא את תירוצו שהדברים הללו באים להוסיף שלא רק בארצות שהוזכרו – מצרים, עילם, בבל ואדום, היה ה' עם ישראל, אלא אף בכל מקום אליו הם יתפזרו הקב"ה יהיה עימם, כלומר שהאמירה שהקב"ה ישוב עימם מהגלות מבטאת ומחזקת את העובדה שעד כה הוא היה עימם בכל מקום שאליו הם התפזרו. בהמשך, המהר"ל עצמו יתרץ קושיה זו באופן אחר.

הרחבות
* הקשר בין הקב"ה לעם ישראל
רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַאי אוֹמֵר: בּוֹא וּרְאֵה כַּמָּה חֲבִיבִין יִשְׂרָאֵל, שֶׁכָּל מָקוֹם שֶׁגָּלוּ שְׁכִינָה עִמָּהֶם. את הפסוק "זה אלי ואנוהו" [שמות טו, ב] מסבירה הגמרא: "אבא שאול אומר: "ואנוהו" – הוי דומה לו: מה הוא חנון ורחום – אף אתה היה חנון ורחום" [שבת קלג:]. מהמדרש התובע מאיתנו להידמות לבורא משתמע שיש קשר וחיבור בין עם ישראל לקב"ה. לכן כתב רבינו בחיי בן אשר: "וענין המדרש הזה בא לרמוז על היותו יתעלה משותף עמנו בגלותנו ובגאולתנו. בגלותנו, מלשון ההבטחה "אנכי ארד עמך מצרימה" [בראשית מו, ד], ודרשו רבותינו זכרונם לברכה מכאן: גלו למצרים שכינה עמהם [מגילה כט.]... ובגאולתנו גם כן מה שכתוב: "ויסעו בני ישראל מרעמסס" [שמות יב, לז], וכתיב מיד: "ויסע מלאך האלהים" [שמות יד, יט]. ומקרא מלא הוא: "הושיעה ימינך וענני" [תהלים ס, ז], הצריך הכתוב ישועה אף לעצמו יתברך" [פירוש על התורה, שמות טו, ג] הקב"ה משרה שכינתו עלינו תמיד, משגיח עלינו ונמצא בקרבנו. אי לכך אנו נדרשים ללכת בדרכיו ולנסות כמה שיותר להתנהג כמותו.

לעילוי נשמת משה בן שמואל ז"ל



ניווט מהיר
שיעורים באתר ישיבה
    • ספריה
    • פרשת שבוע ותנ"ך
    • שבת ומועדים
    • הלכה מחשבה ומוסר
    • משנה וגמרא
    • משפחה חברה ומדינה
    • מדורים
    45 דק'
    לנתיבות ישראל

    ארץ נחלתנו

    מאמר שבע עשרה- "תמימים נהיה- בתורה ובארץ"

    ביחס לתוכנית החלוקה יש לברר כי ארץ ישראל שלנו מכמה צדדים. מצד איסור מכירתה לגויים, מצד האמונה בה' שיש לרוב העולם והוא הנחילנו את הארץ, מצד ההיסטוריה ומצד התוכן הפנימי שלה המתאים לתורתנו.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ח אייר תשפ"ה
    47 דק'
    יום הזכרון

    הלימוד המיוחד לחודש אייר

    הערבות ביום הזיכרון, אייר זה חודש של גילוי האור שמופיע דרך הדמויות המיוחדות של הנופלים, הלימוד של חודש אייר מתלמידי רבי עקיבא שאמנם יש צד כללי אבל זה לא סותר את הכבוד האישי, יום הזיכרון זה להתבונן על הנשמות הענקיות האלה ולשאוף גם אנחנו להיות כאלה, כולנו מגוסים למסירות נפש - בכל משימה, מי שמוסר נפש זה הדרגה הכי גבוהה בדבקות בה' וכן ברמת השגחה הכי גבוהה והם לא נפגעו אלא התעלו כמו במיתת נשיקה, מסירות נפש בדורנו זה גילוי שכינה שמרוממת את כל האומה, חיבור יום העצמאות לזיכרון שורשו בגאולת מצרים שבכל השלמת הגאולה יש דין קודם, בקריעת ים סוף "דבר אל בני ישראל ויסעו" - בכל דור צריך את מוסרי הנפש כדי להתקדם, בגאולה בדורנו צריך מסירות נפש בפועל שמביאה רמה מיוחדת של שותפות בגאולה וצמיחה בעם ישראל, ההלל מבטא בהדרגה את השותפות שלנו בגאולה, אנחנו אומרים הלל על הזכות למסירות נפש, מי שיש לו מעורבות אומר שירה, אנחנו בשלב של גאולה עם יסורין - ששון, השלב הבא זה "שמחה בלי יסורים".

    הרב ש. יוסף וייצן | ב' אייר תשפ"ה
    13 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    להתבונן בגודל של הגאולה

    הגאולה שלנו באמת זה תהליך ארוך שאנחנו לא תופסים עד כמה הקב"ה מקצר לנו, מעלתה של ארץ ישראל עליונה ולא נתפסת בשכל האנושי, יום העצמאות שינה את העולם באופן פנימי למעלה עליונה, מעלה של ציבור.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ג' אייר תשפ"ה
    5 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    "לפיכך אנחנו חייבים להודות לך"

    מצד עבודת המידות צריך להתבונן בגודל של היום שלא להיות כפוי טובה, צריך להתבונן לעומק בצמיחה ובהתפתחות של עם ישראל מעבר למה שמראים בחוץ ולהודות לה' על כל נפלאותיו

    הרב יאיר וסרטיל | ג' אייר תשפ"ה
    5 דק'
    שיחות ליום העצמאות

    החירות האמיתית שמתגלה בפסח

    מצה זכר להחמצה וההחמצה והחיפזון הם מבטאים שקם עם חדש עם ייעוד וזה הנס הגדול, חירות זה שאדם עושה את רצונו הפנימי לכן החרות הרוחנית היא הכי גדולה, פסח מסוגל להוציא את החירות לכל אחד יותר, וכל פסח מקדם את עם ישראל בחירות שלו.

    הרב יאיר וסרטיל | י"ח ניסן תשפ"ה
    43 דק'
    אחרי מות

    מעלת הכהנים ועניין קרבן העומר

    שיחת מוצ"ש פרשות אחרי מות-קדושים תשפ"ה

    תפקיד הכהנים זה לקרב אותנו אל הקב"ה, כהן בעל מום לא יכול לעבוד, וזה מלמד אותנו איך צריך לגשת לעבודת ה'. והבאתם את עומר ראשית קצירכם - ההתחלה לקב"ה, אל תהי מצוות העומר קלה בעינך - לכל דבר יש תפקיד.

    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ' אייר תשפ"ה
    פרפראות בפרשה א-ת פ"ש

    פרפראות בפרשה א-ת-פ"ש אמור

    מה הטעם שהקרבן ירצה דווקא מיום השמיני ולא מיום אחר | כל מצוות עשה שהזמן גרמא נשים פטורות חוץ מג' מצוות. וסימנך אמן | מה הטעם שיום הכיפורים נקבע דווקא בעשירי לחודש השביעי הוא י' בחודש תשרי. ועוד

    רבנים שונים | אייר תשפ"ה
    58 דק'
    עניני החג

    דין זמן בגיטין

    גמרא מגילה, ירושלמי פסחים, רמב"ם, טור הלכות מגילה

    נמוק"י סנהדרין לב: ד"ה והא דאמרינן, תומים ס' ל"ד סק"ט, חידושי ר' חיים הלוי על הרמב"ם הל' עדות פ"ג ה"ד, נדרים צ: במשנה, רן במקון ד"ה ואיכא למידק, רש"י שבת קמ"ה: ד"ה לעדות, ש"ש ש"ז פ"א. מפני מה הצריכו זמן בגט? שמא יחפה על בת אחותו, קושיית התומים, מה הבעיה שיחפה על בת אחותו, הרי בדין הוא מחפה, שכן כשנותן גט בלי זמן, הדין הוא שאפקעינהו רבנן לקידושי מינה, א"כ מעולם היא לא הייתה מקודשת לו, וכשהיא זינתה, היא הייתה פנויה! תירוץ הקושיה על פי יסודו של ר' חיים, שני שימושים לשטר הגט, חלות וראיה.

    הרב חיים כץ | ט"ו אייר תשפ"ה
    שו"ת "במראה הבזק"

    מסחר באינטרנט ושמירת השבת

    מתוך העלון חמדת ימים | אייר תשפ"ה
    31 דק'
    גיטין

    עדי מסירה כרתי

    הבנת יסוד המחלוקת בין רבי מאיר לרבי אלעזר האם עדי מסירה כרתי או עדי חתימה כרתי, ומהי ההגדרה של עדי חלות

    הרב דוד ניסים זאגא | ט"ז אייר תשפ"ה
    44 דק'
    לימוד והעמקה ספר שמואל

    רוח ה' של דוד ושל שמואל

    שמואל א, פרק טז' פסוק יג'

    בעקבות משיחת דוד צלחה עליו רוח ה'. התבוננות ביחס בין רוח ה' של דוד ורוח אלוהים של שאול. עבדי שאול מביאים פתרון ובעקבות כך וגורמים לשאול לקנא בדוד.

    הרב שמעון קליין | ט"ז אייר תשפ"ה
    40 דק'
    מלכים - הרב עידו יעקובי

    סיום מעשי יהוא ותחילת מלכות ומעשי עתליה

    מלכים ב סוף פרק י תחילת פרק יא

    המהלך האסטרטגי של יהוא/דברי המדרש המנגידים את אברהם ושרה מול אחאב ואיזבל/הסבר מחלוקת האמוראים מה היה הגורם שהטעה את יהוא בעבודת הבעל/הריגת עתליה את כל בני המלך מלבד יואש.

    הרב עידו יעקובי | י"ד אייר תשפ"ה
    חמדת השבת

    חמדת השבת: עד היכן ברכת זימון

    הרב בצלאל דניאל | אייר תשפ"ה
    פרשת שבוע

    פרשת השבוע: על אהבה, איבה ורוח רעה במשפחה

    הרב יוסף כרמל | אייר תשפ"ה
    46 דק'
    פשט ודרש – הרב משה גנץ

    אמונה באה עם השכל

    אין לחשוד בחז"ל על קביעת דברים שאינם מסדרים עם השכל, מבט רחב על דבריהם מאפשר להבין את המסרים העמוקים שלהם דוקא מתוך העמידה על האמת כפי שהשכל מקבלה. דרשות רבות נוצרו בדרך שיבינו כי אנם הפשט ויחפשו את המסר שחבוי בהם.

    הרב משה גנץ | ט"ז אייר תשפ"ה
    קרוב אליך

    קרוב אליך – אמור

    עלון מספר 555

    עלון מספר 555

    רבנים שונים | אייר תשפ"ה
    undefined
    55 דק'
    שבועות

    שבועות דף י"ד

    הרב אלי סטפנסקי | י"ז אייר תשפ"ה
    undefined
    54 דק'
    שבועות

    שבועות דף י"ג

    הרב אלי סטפנסקי | ט"ז אייר תשפ"ה
    undefined
    5 דק'
    ל"ג בעומר

    'בר יוחאי נמשחת אשריך' - מקורם והסברם של פיוטים על רבי שמעון בר יוחאי

    הרב יצחק בן יוסף | אייר תשפ"ה
    undefined
    5 דק'
    אמור

    פרשת אמור – איך יתכן שיש לי יום יום חג?

    הרב מאיר גולדויכט | אייר תשפ"ה
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il